HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Mínuszok E85-tel

2009.12.22. 08:05 :: Égő Ákos

Hideg van, tél van nincs mese, ezt az időjárás a napokban tudatosította velünk. A hideg viszont nem kedvez az alkoholos autózásnak, sőt a durva fagy kellemetlen helyzetbe hozhatja azokat akik az elemekkel dacolva E85-tel szeretnének közlekedni. Én már végigcsináltam két telet alkohollal de olyan hidegre nem nagyon emlékszem mint ami a napokban volt. Mindkét autónk alkoholra van átalakítva s mivel tapasztalataim szerint nem létezik univerzális megoldás, a programozható BioETUN benzin/E85 átalakító elektronika mellett döntöttem. A legújabb tapasztalataim csak megerősítettek jó döntés volt.

Az első hideg napon azt vettem észre, hogy az alkohollal eddig tökéletesen működő családi Scion Xb csak harmadikra indult. Napközben már nem volt vele gond, de a második reggelre virradóan is csak a harmadik próbálkozásra indult.  A nyáron szereltem bele az elektronikát akkor nem tudtam pontos beállítást végezni, most derült ki az igazság. Riadalomra nincs ok, fogtam a laptopot és egy perc alatt a téli hidegindítási paraméterek megváltoztatásával tökéletesítettem a rendszert. Semmihez nem nyúltam csak az indítási táblázatban a hidegindítási dúsítást felnyomtam 150%-ra. Ez azt jelenti, hogy az indítás pillanatában amíg az indító motor forog a rendszer 150% túldúsítással üzemel. Ahogy az alábbi videó is mutatja a beállítás tökéletes lett.

-8,6 fokban első próbálkozásra indult. Érdekes- és jól látszik a filmen-, hogy amint felkapcsoltam a világítást az autó a hirtelen terheléstől leállt. Újra indítottam és utána már minden rendben volt.

Ilyen hidegben tehát minden esetben érdemes egy kicsit jártatni helyben az autót had melegedjen a motor.

Másnap a másik autónk volt soron. Az éjszakát egy nagyon hideg helyen töltöttük, az esti hőmérséklet -20 körül volt. Az öreg Saab 900 hidegindítási paramétere a leghidegebb állapotban +150 % volt. Nem aggódtam, gondoltam ha a Scionnak jó lesz a Saab is beéri ennyivel. Úgy emlékszem tavaly óta nem piszkáltam akkor – 6 környékén tökéletesen indult. Akkor is készítettem egy kisfilmet.

De nem, a reggeli indítás nem akart összejönni. Forgatta, puffant párat, de éreztem kevés neki. Egy darabig kínoztam de aztán előkaptam a számítógépet,  rákötöttem a soros portra és felküldtem 200%-ot a BioETUN komputernek. Az autónak még ez sem volt elég, ezért 250%-ra vettem az értéket. Megköszönte szépen, és az autó vidáman elindult. A dermedt olajtól még kopogott kicsit a hidrotőke, de pár másodperc után megszűnt és szépen beállt a fordulat, és kisimult a járás.

Beszéltünk már róla, hogy a hidegindítási dúsítás azért szükséges mert az alkohol hidegben nehezen porlasztható nehezebben képez robbanó elegyet a levegővel mint a benzin, ezért a dúsítással gyakorlatilag az E85 benzin tartalmát robbantjuk be. Az első égés után már nincs gond az alkohollal sem.

Nagyon fontos, hogy nem szabad beletörődni abba, hogy majd a harmadik, ötödik vagy akárhányadik próbálkozásra fog beindulni autónk. A sokszori próbálkozással nem csak a hengerbe hanem a kipufogó rendszerbe is jut üzemanyag ami nem az égéstérben hanem a katalizátorban fog majd elégni ami szennyezi és jobban igénybe veszi a katalizátort. Arról nem is beszélve, hogy a többszöri indítási kísérlet közben a hengerbe jutó rengeteg üzemanyag lemossa a hengerfalról a kenőanyagot így az autó hidegen gyakorlatilag kenés nélkül indul. Természetesen az említett 150-250% sem kevés, de ez a dúsítás csak rendkívül kis ideig néhány fordulatig  tart így össze sem hasonlítható a többszöri köszörüléssel bejutó üzemanyagtengerrel.

Mi a tanulság tehát?

  • Ha nem tudjuk kellőképpen az autónkhoz alakítani a hidegindítási dúsítást, vagy nincs egyáltalán átalakító elektronikánk ne használjuk tisztán télen E85-öt.  Ha az átalakító elektronika nem tudja vagy nem jól oldja meg a hideg indítást, keverjük benzinnel az E85-öt, és akkor valószínűleg nm lesz baj. -20 esetében átalakító nélkül még az 50-50% keveréssel is lehetnek indítási nehézségek.
  • Ha minden évszakban tisztán E85-tel szeretnénk járni valamilyen módon biztosítsunk az autónak elégséges üzemanyagot hidegben az indítás pillanatában. Nincs két egyforma autó, típustól, kompressziótól, műszaki állapottól függően, legtöbb esetben mindig másként kell hangolni. Használjunk tehát olyan elektronikát aminek paramétereit az autónkhoz tudjuk optimalizálni, a könnyebb indítás és autónk védelme érdekében.

 

6 komment

Címkék: tél scion e85 saab 900 bioetun

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NitroX5 2009.12.25. 00:17:40

Nekem most a Volvon a gyári vezérlő rendszer van megint. 10° alatt többszöri köszörülésekre indult. Régebben ezt egy 5. injektor pillanatnyi bekapcsolásával oldottam meg, hogy utána pöccre induljon. Hirtelen jött a hideg, nem volt már időm visszakötni (sokat alakul az autó és motorja), ezért a 4 injektort egyszerre direktbe kötöttem testhez egy mikro kapcsolóval. Indítózás előtt csak egy rövid gombnyomás és már indul is. Ennyi, nem kell + elektronika sem. Lényegében ennyi a módosításom, leszámítva a méretes injektorokat, de az a lóerők miatt kellettek. 680cc

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.12.25. 00:29:42

@NitroX5: Ez jó ötlet. :) Valami ilyesmit szeretnék kikísérletezni a k-jethez is.

alszik 2009.12.27. 11:11:46

Anno azért is döntöttem a Flexitune mellett, mert ha a svéd télre megfelel, nálunk sem lesz gond.
És tényleg, két nap állás után a reggeli -15ben is elindult elsőre a kocsi.

A Saab is megy, amibe beletettétek?

Tomi

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.01.04. 12:42:02

A plussz injektor vagy a gyári ingerlése kézzel jó ötlet és működik is. Nekem most sikerült a leghidegebb időben indítanom a kocsit. -23 fok volt, korán reggel. Eltekintve, hogy lemerült az akksim, csonttá fagyott a fagyállóm, bikázás esetén 4-re beindult a gépezet. Egyébként 2. vagy 3.ra szokott indulni a hidegben. Lehet nem vagyok maximalista de egyenlőre még nem módosítottam az önöndítózás közbeni üzemanyagot. Mint olvasom annak módosítása megoldhatja ezt a gondot.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.01.08. 11:32:53

Mínusz egy-két fok küröl Liana is kicsit nehezebben indul 50%-os keveréssel. De nem kellett többször indítani, csak tovább pörgette kicsit.

És egy infó: Berhidán a tulaj szerint feb. 1-től működik az új E85 pisztoly (Agip).

jocijoco 2010.02.22. 20:02:11

99-es 1000 suzuki swift tiszta alkoholnál növelt üzemanyagnyomással nagyobb elögyujtással elsö beindulás után leáll.mostmár beépitettem egy potmétert a hömérséklet jeladó módositására majd figyelem és megirom.0 celzius foknál melegités nélkül az autó kicsit fulados és egy kicsit kopogos a hangja.engem kifejezetten zavar a tulfogyasztás szerintem 1.3 1.4 es szorzoszám az elszabadult alkoholáraknál már majdnem benzin. Ami igazán zavar arrol igazán senki nem beszél.
Hidegen az alkoholt befecskendezve nagyrésze kicsapodik a hideg fémfelületre ezért kell a keveréket iszonyuan dusitani 0 fok altti hömérsékleten ami a motor iszonyu nagy kopását okozza. Persze sosan mondják hogy ez csak pár fordulat.Ez igennagy tévedés mert miértis kell dusitani a keveréket azért hogy robanoképes maradjon.Lehet hogy többkárt okozunk mint ami hasznot hoz.Sajjnos az alkoholos üzemet melegebb égövre találták ki.Sokat javitana a helyzeten az alkohol fütése akár eggy izzitó gyertyéval vagy akár a levegö melegitése egy izzitospirállal. Ezek a szerelvények a diesel technikában már alkalmazottak voltak. Az a baj hogy igazábol nem az okokat szüntetjük meg hanem különbözö technikákal egy ilyen üzemre alkalmatlan motort probálunk alkalmassá tenni.Csak még egy dolog amin érdemes elgondolkozni.Már az ezer éves suzukin is az elögyujtás egy elöre programozott adatok alapján számitja ki és egy jelado hoz ilesztiami a vezérmüvégén az elosztoházban található. Miért is irja mindenki hogy állitani kell rajta mert könyen megoldható és jobban gyorsul alkohol üzemben. A modern autokban ugye van kopogás érzékelö ezt sokan hangoztatják de kérem ez a szerkezet nem a gyujtást álitja be ideálisra,hanem kopogásos égés esetén avatkozikbe eltolva az elögyujtást.De kérem alkohol üzemben nincs kopogás.Az elögyujtás állitást azért nem reklámozzák mert az idöpontokat kéne átprogramozni állitani nem lehet. Akor a szupermodern automotorok alkoholüzemben lehet hogy nem is hozzávaló elögyujtással üzemelnek.Vitatkozni nem akarok senkivel én is szenvedek vele mert egy kicsit takarékosabban szeretnék autozni,de az autot sem szeretném hazavágni.
süti beállítások módosítása