A Swift saga folytatódik, Szabó Krisztián tapasztalatával. Ráadásul egy olyan típusfüggetlen átalakítással ami nem elektronikus átalakítás mégis FFV (Flexible-fuel vehicle) lesz a végeredmény, vagyis benzinnel és alkohollal is működőképes autó. Igaz, a két üzem közötti átkapcsoláshoz nem csak egy kapcsolót kell átbillenteni, de cserébe olcsón kivitelezhető, és ezért egy kis kényelmetlenséget ki lehet bírni. Kis ügyességgel bárki megcsinálhatja magának hengerenkénti befecskendezéses autójához.
"1,5 éve kezdtem el kísérletezgetni egyik ismerősöm tájékoztatása után. Akkoriban még inkább az olcsó használat miatt érdekelt a dolog, azóta ez kicsit változott. Rájöttem hogy komoly spórolásról itt nem lehet szó a mai árképzés mellet, viszont jó érzés egy zöldebb járművel járni. (a jelenlegi üzemanyag árak mellett egy tank benzinen kb. 2000 Ft-ot lehet spórolni, az már azért nem rossz. - a szerk. )
Akkoriban egy Simsonnal jártam. Átfúvókázás és gyújtásállítás után nagyon pipi lett, de télen valami borzalom volt mindig a reggeli első indítás. A kérdéseket megelőzve, nem tett tönkre semmit, csak jól kipucolta a tiszta etanol a tankot, de már jó előre szűrőt tettem, úgyhogy ez nem jelentett problémát. Nem ette meg a benzincsövet sem, a tömítéseket sem, szóval ettől ne parázzon senki. Nyilván többet étkezett a szörny, 80-as fúvókával ez várható volt. Ekkor jöttem rá ezeknek az átépítéseknek a hibájára. Nem állítható át gyorsan vissza normál benzinre. Persze nyilván nagyon jól ment a Simson is a nagyobb fúvókával, de elég húzós volt tankolni bele, ha épp nem kaptam etanolt, kedvem meg nem volt visszafúvókázni. Úgyhogy már ekkor kitaláltam, hogy a következőekben, relatíve gyorsan visszaállítható rendszert kell csinálni.
És ezután jött a Suzuki. Az autóm 95-ös évjárat, még az etanol előtt beadta a derekát a benzinpumpa. Az a jó hír, hogy a tankból enni lehetett volna, úgyhogy én az etanolnál nem is cseréltem szűrőt, mert kár belé. Ezek után, a negyed/háromnegyeddel kezdve, majd fél/fél etanol-benzin aránnyal indultam. Változás szinte semmi, kicsit rángatósabb lett az alapjárat. Kis idő után, megszületett az elhatározás: tiszta etanolt a tankba. De elvárás az volt, hogy gyorsan visszalőhető legyen benzinre. A tapasztalataim miatt, meg nyilván azért is mert Szabó vagyok nem Rothschild, a BioETUN és a Hunflex elektronikus átalakítók az ára miatt kilőve.
Mivel én spórolási céllal kezdet etanolozni, így számolgattam. Egy injektoros autót 150 ezer körül állítanak át autógázra. Ez családi használat, évi 10 ezer km mellett kb 2 év alatt megtérül. Etanollal átalakított autóval kb. havi 1-2 ezer Ft spórolható, igy könnyen kiszámítható, hogy legalább 4 év kell csak a megtérüléshez, és akkor még a haszon hol maradt, ugye. Nem célom ezen berendezéseket szidni, sőt szinte csak pozitív tapasztalatokat hallottam róluk, csak nekem egy kicsit drágák.
Az átalakítás
A nyomásszabályzóba tegyünk alátétet típusú átalakítás elég olcsó lett volna, de nem elég gyorsan visszaállítható. A tömjük tele szivaccsal a légszűrőt típusú átalakítás már szinte perverznek tűnt. A szorítsuk el bilinccsel (vagy csőfogóval - a szerk) a benzinvisszafolyó ágat már jó lett volna, csak nem jól mérhető. Általában az volt ezekkel a bajom, hogy nem pontosan, csak saccolva állíthatóak, aztán lesz ami lesz. Ekkor jött a házi etanol-mérnököm (mindig jó ha van otthon egy), aki azt mondta, hogy a visszafolyó ágat fojtsuk meg egy állítható nyomásszabályzóval. És lőn. Fél bárt adtunk a gyári értékekhez, vákuummal vezérelt, és kb fél perc alatt visszaállítható. Úgy számoltam egy év alatt megtérül. A terv még egy benzinszelep beépítése, hogy bentről is kapcsolható legyen.
A tapasztalat
Elég a fél bár plusz, ha többet adunk jobban megy ugyan de többet is eszik. A fogyasztás 6,5-ről felment 7,5-re. Erő ugyanannyi az autóban, a hidegindítás jó. Gyújtást nem piszkáltam, nem is fogom, mert nem a tuning volt a célom. Téli üzemre még tervezem egy kiegészítő spricni beépítését is.
Összegezve
Jó az etanol. Bátran lehet használni, a kezdeti félelmeim már nekem is odavannak vele kapcsolatban. Jó érzés gyakorlatilag tiszta levegőt szívni a kipufogóból . És még valami: köszönet mindenkinek, aki valamit is foglalkozott a témakörrel."
(Szabó Krisztián)
chunter 2009.07.07. 10:42:41
Érdeklődnék, hogy milyen ez a nyomás szabályzó, valamint honnan és mennyiért lehetne beszerezni? Én is hasonló megoldáson töröm a fejem egy ideje, de még nem jutottam el addig, hogy keressek nyomásszabályzó csapot. (órásat szeretnék én is, így biztosabban állítható)
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 10:56:53
Én az e-bay-en rendeltem egy hasonlót de itthon is lehet kapni talán még olcsóbban.
Így néz ki:
m.blog.hu/et/etanol/image/injektortuning/injektortuning_002.jpg
Itt például kapható 13 000 Ft körül
www.r-tech.hu/
chunter 2009.07.07. 11:29:30
De amit írtál az se vészes kompletten +3e forintért, a lényeg nekem az hogy pontos legyen és megbízható!
Ugyanitt láttam AFR műszert 6500-ért. E85 beállításokhoz, finomhangoláshoz érdemes lehet egy ilyenre is beruházni...
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 12:15:26
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 12:20:50
www.roxracing.eu/hun.htm
Az én autómba is van (két műszer minimum kell egy feladatra :) ) és a haveromnál is teszteljük. Nem túl szép de digitálisan írja a lamda értéket.
chunter 2009.07.07. 13:14:08
Lambdára nekem is jobb lenne a ledes megoldás, mert a kerek óra nem fér el sehol rendesen, keretet nem szeretnék hozzá, A oszlop nem játszik. Ladásoknál már régen fent van a kapcsolás, lehet neki állok egyszer már. www.zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=100
IQLight 2009.07.07. 13:30:36
Ákos, ez hogy jött ki? Lehet, hogy a tankoláskor kevesebbet fizetsz, de a többletfogyasztás miatt kb. 6-800 forintnál nem marad több a zsebben és már ez is felfelé kerekített. Talán erre is utalt a szerző:
"Rájöttem hogy komoly spórolásról itt nem lehet szó..."
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 13:33:11
www.upgrademotoring.com/performance/sard_reg.htm
SARD-ot érdemes venni szabályzóból. Ez száz dollár körül megkapható és minőségi cucc.
Egy ilyen ledes lamda monitor nekem is van a fiókba. :) De a kapcsolási rajz az nagy segítség.
IQLight 2009.07.07. 13:36:45
Szóval, ha normálisan van belőve a nyomás (ahogy a leírásban is szerepel, +0,5 barral), akkor onnantól flexifuel a Swift és nem kell trükközni a nyomással se benzinnél, sem E85-nél. Szerintem.
chunter 2009.07.07. 13:40:58
Mindjárt bemásolod a képleteket is fogadjunk!
Na csak várd meg, míg kiderülnek a fogyasztási adataim, annyi pénzt spórolok majd, hogy meg se ismerlek majd! :))))
Lambda bekötést 1 vezetékesnél tudja vki?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 13:42:10
Nekem ez jött ki. Számoljunk kerek értékekkel, nálunk Érden kb. ez a helyzet. 40 liter x 200 Ft(E85) = 8000 Ft ugyan ez 300 Ft (95) = 12000 ft Ez 4000 Ft különbség. ez kevesebb hatótávolsággal is számolva jó érték.
Persze most megint olcsóbb lesz a benya.
chunter 2009.07.07. 13:42:39
IQLight 2009.07.07. 13:48:38
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.07. 13:54:45
IQLight 2009.07.07. 13:57:58
IQLight 2009.07.07. 13:58:56
chunter 2009.07.07. 14:41:11
Fogyasztást elhiszem, hogy nem nagyon nő meg. Mások viszont azt állították, hogy alátéttel fulladt a gép benzin üzemben...
Én úgy döntöttem, hogy első körben kap egy lambdát és addig növelem az E85 mennyiséget, amennyinél még elfogadhatóan utána tud szabályozni az ECU. Ha ez kevés lesz, kaphat egy ilyen nyomásszabályozó órát.
IQLight 2009.07.07. 15:16:27
NitroX5 2009.07.08. 19:10:43
Senkinél eddig akit láttam e85re alakítva, nem fogyaszt úgy ahogy az várható lenne ... azok autói mind szegényen járnak, hosszú távon károsodni fog a motor. Akkor lenne jó ha MINIMUM 20% de leginkább 30-40% többletfogyasztással menne az autó, főleg hogy mellé semmilyen plussz nincs eszközölve. (síkolás, gyújtás állítás, új program. Ha ezek meglennének és szerencsés a motor felépítése, hatásfoka akkor lenne szó 20, legjobb esetben 15% többletfogyról.
Ennyi, az etanol így ég el, ~9.6rész levegőhöz kell 1 rész etanol szemben a benzin 14,7 levegőjéhez.
Az a lambdaPro monitor meg még mindíg csak egy keskenysávú szondával dolgozik ami édeskevés, tulképp egy színes pislákolás a műszerfalon. anno én is használtam... nem ez a megfelelő dolog a beállításra.
Ogrebá 2009.07.08. 20:27:21
chunter 2009.07.09. 12:44:41
A szórással tökéletesen egyetértek. Nincs két ugyanolyan autó, még márkán/évjáraton belül se.
monoceros (törölt) 2009.10.08. 17:19:47
köszi elöre is
Ogrebá 2009.10.08. 18:50:01
Ez ott van ahogy szembeállsz a kocsival, a motor mögött a tűzfalon,kicsit balra legfelül.Na ezt jól megaszondtam. :-))
monoceros (törölt) 2009.10.11. 09:02:15
bazsi26 2010.03.13. 15:52:43
knight79 2010.04.29. 20:05:24
Bevallom totál gyík vagyok az autószereléshez, de kárpótol e téren a lelkesedésem és a gyors tanulási készségem :D
Tehát mit, hova kell kötni képek, ötletek jól jönnének :)
knight79 2010.04.29. 20:08:06
Még egy ilyen hálás kis törpepáncélosom nem volt még :)
Hajtom minden nap, de ilyen üzemanyagárak mellett... marad a zsíroskenyér :)
Szóval segítsetek legyetek szívesek.
Érdekel a nyomásszabályozó unit beépítése első körben, majd folytatom az UPGRADE-et!
THX