HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Tökéletes a programozható etanol-elektronika

2008.07.13. 08:00 :: Égő Ákos

HunFlex - BioEtun békés együttélésben

Végre bent van a BioEtun rendszer az autóban. Egy darabig párhuzamosan futott a HunFlexszel. Vagyis hevenyészve belegányoltam az új rendszert, és belülről egy kapcsolóval kapcsolgattam hol egyiket, hol másikat. Szélsőséges körülmények között nem próbáltam, és durva különbségeket sem éreztem.

Egy nyári napon a dobozok külső hőmérsékletét mértem mindkét egységen. A HunFlex a motor tetején  52,4 C fokos volt, a  klímacsőre kötözött BioEtun 52,7 fokos. Szóval gyakorlatilag mindegy, hol vannak felerősítve, bírják a meleget.



 

A hidegindítási program miatt mégis a BioEtun maradt a végleges. Mivel a HunFlex nem csatlakozós volt, ezért első lépésben vissza kellett állítanom az eredeti állapotot. Szétszedni a kábelköteget, szétforrasztani a vezetékeket, összeforrasztani ismét, majd visszakötegelni. Na ez majdnem akkora munka volt, mint a beszerelés.

Mellékesen most annyira visszafejtettem a vezetékeket, hogy kiderült, amit eddig is tudtam, de még nem láttam: az én autóm gyakorlatilag egyszerre vezérli mind a négy injektort. Egy kábel jön a motorig, ott osztódik négy vezetékre. Vagyis elvileg a vezérlést úgy is meg lehetne oldani, hogy ezt a központi vezetéket szakítom meg, és vezérlem a hosszabb injektornyitással és utána már az etanolnak kedvező jel megy az injektorfejek felé. Na ez persze elmélet, mert erre más méretezésű elektronika kell. Ha például a HunFlex egy vezetékével próbálnám megoldani, akkor a megváltozott áramfelvétel miatt lehet, hogy  tönkretenném az egészet. De ha speciálisan erre a feladatra készítenék egy elektronikát, akkor az járható út.



 A vastag zöld-piros vezérlő vezeték négyfelé osztódik. Ugyan ez a helyzet a másik madzaggal, ami az injektorfejre jutó pozitív szál

Visszatérve a témára, én nem ajánlom senkinek, hogy elvagdossa a gyári vezetékeket. Új autónál garanciavesztést okoz, régi autónál az elektromos rendszer megbolygatása lavinát indíthat el. Arról nem is beszélve, hogy ha bármilyen probléma adódik, a javítás is igen nehézkes. Ha csatlakozókkal dugjuk rá az etanolelektronikát, öt perc alatt ki tudjuk szedni és a gyári állapotot visszaállítani. Na most ez az új rendszer csatlakozós. Mondjuk, nem volt egyszerű, mert a kábelek végén rajta voltak a saruk, de a  házba nekem kellett beledugni.



 Figyelni kell, ki kivel van

Na itt jön az első buktató, és itt vághatjuk tönkre vagy a gyári vagy az etanol-elektronikát. Nagyon oda kell figyelni, mit melyik lábra csatlakoztatunk. Hol a vezérlő jel, hol a táp, stb. Én már egyszer kimértem a vezérlő jelet, ezért ugye nem volt nehéz feladat, inkább csak arra koncentráltam, hogy mind az apa, mind az anya csatlakozónál jó helyre kerüljön minden. A BioEtunnak szüksége van arra, hogy ismerje a vizünk hőmérsékletét. Az én autómnál két helyről kaphatjuk a jelet. Vagy a gyári komputer vízgombájáról, vagy az autó műszerfalának hőgombájáról. Nekem a műszerfalgomba egyszerűbb volt, így arra kötöttem.

Aztán már csak össze kell dugdosni a csatlakozókat, testet adni, bevezetni az utastérbe a benzin-etanol üzemváltó-kapcsolót és természetesen egy számítógép csatlakozót is el kellett helyeznem. Hogy látsszon az etanol-elektronikát vezérlő köteg, szándékosan zöld szigetelőszalaggal bandázsoltam a vezetékeket.


 

Sajnos a tesztelésre kapott készülékhez nem volt elég hosszú a madzag. Egy normális autóba könnyebb az elvezetés, de a régi Saab 900 sajátos gépháztető megoldása miatt elsősorban csak a doblemezek környékére lehet szerelni a dolgokat. A motortérben bal oldalon volt még egy kis hely, sajnos a BioEtun dobozán hasonlóan a Hunflexhez nincs felfogatási pont. Egyébként a látszólag masszív, szép dobozon azért lenne mit javítani. Nem kellő vízvédelem miatt inkább a beltérbe javasolnám a felszerelését. Ahova szereltem, ott nálam nem kap vizet és a kábelek is elértek.



Az elektronika az intercooler mögött éppen elfér. Az emblémát az egyik Saab 900 klubtag gyártja

Mostanság nem igen volt módom kipróbálni a hidegindítási szolgáltatást. A többi része persze tökéletesen működik. A rendszer egyik fejlesztőjével, Tóth Tihamérral fordultunk egy kört. Mint kiderült, a soros csatlakozót rosszul forrasztottam fel, a számítógép először nem akart kommunikálni. Megtükröztük a vezetékeket és máris minden rendben volt.

A hidegindítási részt nem piszkáltuk, inkább menet közben nézegettük a programot. Egyelőre egyszerű DOS-os programocska van hozzá, amivel akár menet közbeni terheléskor is lekérdezhetjük az adatokat. Idővel lesz hozzá más felület, de igazából nincs jelentősége, ha egyszer beállítunk mindent, többé nem kell hozzányúlni.

A beszerelés óta eltelt három hónap. Természetesen minden tökéletes. Azóta már van benne egy előgyújtás-vezérlő elektronika és irídium gyertya is. De ezekről majd legközelebb.

A múltkor arról beszéltem, hogy egyelőre még nem elérhető a cucc. Mára már korlátozott számban kapható és bárkinek beszerelik, ha igényli. Forduljatok a Rácz-Mobil műhelyében Győri Dani Gáborhoz.



 

 

59 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

g711 2008.07.14. 14:46:21

Akkor számoljunk.
A hunflex, etun, gyújtásakármiből kijött volna egy gázrendszer.
Azzal lehet spórolni. Még.
E85-el, ha hajtja az ember, nem. Ha csak elbóklászik az autóval, és nem kell nagyon dúsítani, akkor még elmegy.
Ha annyira nagyon építgatitek, akkor egy fogyasztásos teszt már csak-csak beleférne.
Persze akkor kiderülne, hogy a sok múkolás, chip, stb elég sokára, vagy nem térülne meg.
És sztem bizonyos moselleknél még injektorcsere is kell. Mert ha megnyújta a kitöltést, és az sem elég, akkor mivan?

Tóth Ágas 2008.07.14. 16:54:52

Én számoltam már.. Mostanában 1600 Ft-ból jön ki 100km etanollal. Csak az üa-ot nézve. Néha oda is lépek, mert az előgyújtásvezérlővel együtt élvezetes dolog a 105 oktános E85. Érdemes benzinre, gázra, dízelre kiszámolni, hasonló teljesítményszínvonal mellett. Benzinhez képest nekem kevesebb, mint egy év alatt térül meg a Hunflex és az előgyújtásvezérlő együtt. 30-35ekm/év mellett.
Ákos, kíváncsian várom az előgyújtásvezérlős eredményeket!

NitroX5 2008.07.14. 19:51:44

Na azért nem mondanám, hogy nem éri meg etanolozni és mivel sokkal jobb a kompressziótűrése ezért azt mindenképp ki kell használni, különben csak a fogyasztástöbblet marad amennyivel ugye különbözik az égési energiája. Akinek nem változik a fogyasztása az szegényen keveréken jár + nincs teljesítménye. Punk-tum, ez fizika.
Jól hangolt motorral közel ugyanolyan fogyi érhető el és nagyobb teljesítmény, kérdés ki-mennyit áldoz rá. (sajátkezű beleturkálás esetén nincs anyagi vonzata, régebbi kocsik előnyben, gondoltam itt a gyújtás állításra)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.14. 19:59:49

Jól beszél NitroX5! Ráadásul a gázt sok szempontból nem lehet az E85-höz hasonlítani.

A jelenlegi árak mellett soha nem mondanám hogy gazdasásos az etanolos közlekedés. Főleg ha csak egy elektronikát rak bele az ember.

Az E85 ben viszont több a lehetőség mint a hagyományos üzemanyagokban. Itt értem akár a többteljesítmény kinyerését, vagy a takarékos autózást is.

Viszont mindenki eldöntheti kinek mi éri meg.

g711 2008.07.15. 12:28:54

"Jól hangolt motorral közel ugyanolyan fogyi érhető el és nagyobb teljesítmény, kérdés ki-mennyit áldoz rá."
Jól hangolt alatt mit értesz? Szegénykeverékre? Mert máshogy közel NEM olyan fogyasztás érhető el.
Mérjetek már nekem egy km-es időt uott.
És ne őra szerint, hanem két tábla között, 0-ról indulva. Aztán kiderül, hogy megvan a teljesítmény, vagy nincs.
Továbbá sztem nem uolyan az E85 két kúton, de majd bővebben később, most kaja.

NitroX5 2008.07.15. 13:03:27

De nem holmi alátétezés, légszűrő dugításos gányolásra gondolok, hanem korrekten megírt befecskendezés/ gyújtásbeállításra, ami az E85 égési tulajdonságaira van hangolva. Így bizony elérhető. Hozzáteszem turbo motornál könnyebb jobb eredményeket elérni. De a lényeg az, hogy meg lehet csinálni- innen látszik, hogy még nem igazán tette meg senki, csak barkácsolgat(Én is) pedig jó anyag az alkohol, igaz rá amit írtam, ha "hangolt" az autó.)Még gyerekcipőben jár a tuningja sztem.
Érezhető teljesítmény különbséget tapasztaltam, főleg azért is mert 240 lóerő mellett nagyobb különbség jelentkezett ahogy etanolosítani kezdtem. Szó sincs szegény keverékről, messze elkerülöm.
Igen, valóban különböznek a minőségek kutanként... dehát mit tudunk csinálni? (Habár sztem pesten jobb a helyzet)

Ui: teljes Laptopról real time programozható autó vezérlés 45.000.-

NitroX5 2008.07.15. 13:07:59

Etanoltól eltünt a tapadásom 2esben-egyenletes kigyorsításkor, hátsókeréken-
Benzinnél előtte semmi...
Akkor mégiscsak jobban mehet + spóroltam az üzemanyagon!!! Ez még a gányolásos próbaverzió: egyelőre szimpla befecsk. növeléssel + kis előgyújtás állítással.

g711 2008.07.15. 13:17:20

"Ráadásul a gázt sok szempontból nem lehet az E85-höz hasonlítani."
Én nem a gázt hasonlítom, hanem azt, hogy aki sokat megy, annak ft/km-ben jobban megéri.
Hol tudsz E85-öt tankolni? És gázt?
Külfölddel ne gyere, mert ott nem ~100ft van az E85, és benya között.
E85, ami normális(tesztet majd köv hét elején) itt 235 ft. 98-as 318ft.
Még 1 teszt lesz 200km-en. Megcsinálom az előgyújtásállító lámpát is, beállítom 12 fokra és meglátjuk, mi lesz. Azt észrevettem, hogy E85 érzékenyebb a gyújtásra, mint a benzin. Alul, és felül gondoltam.
Dízel->benzin->E85
x->x-30%->(x-30%)-30%
Energiatartalom 1 literben.
Tehát a dízel mindazonáltal, hogy a Karnok-körfolyamat miatt elve jobb hatásfokkal rendelkezik, még nagyobb energiatartalommal is bír. Így nemcsoda, ha abból fogyaszt legkevesebbet az autó.
Gáz nem tudom hol áll, de 170-180 literje, és sok helyen lehet kapni. Külföldön(H.o.) pl olcsóbb is, nem mint az E85(280 alatt nincs).
105 oktán
vki ezt is tisztázhatná...
"Mit mehr als 110 Oktan ist CropPower85 einer der leistungsstärksten Kraftstoffe, die jemals an einer Tankstelle in Deutschland verfügbar waren."
Továbbá ha a dízelautó ilyen arányban terjed, akkor a benzin olcsóbb lesz, mert x dízelkitermelésnél y benzin is lesz.
És ha sok x kell, lesz sok y is. Ezért lehet, hogy olcsóbb lesz(vagy a dízel drágább), de a lényeg, hogy az árkülönbözet nagyobb lesz majd.
Ezt a biodolgot nem támogatom. Ettől még tankolok E85-öt, amíg lehet. Csak nehogy hirtelen megemeljék az árát...

g711 2008.07.15. 13:26:25

Azért próbáld a benzint is hozzáhangolni.
Sokan ha csak azt megnéznék, már spórolnának 0.5-1 litert.
Előgyújtás mennyin van neked?

"hogy még nem igazán tette meg senki,"
???
Te olvasol híreket?
Focus? Megvan? Próbáltam. Hááát. Az üzemanyagmutató úgy zuhant, mintha szabadesne. Ment is. Jól. Aztán khmmm. Tankolni kellett.
Meg kutat keresgetni... Na mind1. Biztos gyárilag elcseszték. Vagy csak normálisan dúsít, és úgy fogyaszt sokat? Hmmm...

g711 2008.07.15. 13:28:06

"megírt befecskendezés"
Persze. Csak tegyél oda egy nagyobb befecskendezőt is.

NitroX5 2008.07.15. 13:36:46

Van nagyobb befecsim is, de hamár írható akkor tökmindegy, mert a +30% ot még bírja.(rásegíteni egy kis nyomás emeléssel)
Benzinnélis persze, mivel gyárból nagyon olyan szórása van a kocsiknak hogy egy optimális ill konzervatív programot kap, amit utólag bőven lehet hangolni.Csip.
Olvasok híreket, de én konkrétan az átlag ember-E85 kapcsolatára gondoltam, és kb 20ből 1 ember tudja miaz, nemhogy tuningolni is tudja,, mind1.
Előgyújt 3° statikusan, + még néhány dinamikusan.

g711 2008.07.15. 13:56:34

És a gyári?

Átlagember.
Hány kút van?

Jó ez a blog, meg minden, de amibe lehet belekötök, mert abból tanulhatok :P
Én is próbálgatom, csak nekem párhuzamosn megy egy motortuning is. Ha padnál leszek, mérek nektek egy E85-ööt is.
Igazából a km-es idő pont jó erre. A pad csak hangolni kell.

NitroX5 2008.07.15. 15:34:01

Marhára nem érdekel a helyesírás. Siettem.

12° a gyári és +3 van biztosan rápakolva, de ittjön a de. Alsó fordszám tartományban nagyobb, felül meg kevesebb előgyújtást lehet adni alkoholnál -elvileg-(lángterjedési sebességek mások a benzinhez képest)
Mivel, hogyan tuningolsz?

cyberspeed 2008.07.15. 16:02:51

Előgyújtást így van. Rallyn az enyémmel jártuk be. Fél tank 95Carrere(nem volt 100), fél meg 75% E85, 25% 98. Előgyújtást meg érzésre :)
Aki vezette, mondta, hogy a kuplung így nem sokáig fog kitartani, mert alul nem megy. De felül igen. A biztonság kedvéért(95 miatt) visszavettem olyan 7 fokra a 12-ről.
Aztán hazafelé átültem, elindultam, majd pár km múlva előrenyomtam kb 10-re, mert tényleg nem ment alul :)
Sokkal érzékenyebb E85 az előgyújtásra, mint a 98-as. Ott tényleg minimális volt a nyomatékgörbe változás.
Menet közben én nem tudom állítani, de nem fogok venne 2x e ft-ért egy előgyújtásállítót. Inkább berakom, amit csináltam. Aztán vagy jó lesz, vagy nem. Egy oszcilloszkóp kell még hozzá...
Tuning: swiftet.
Kívülről gyári, hangja gyári, de megy. Még nem annyira. Futómű volt az első, meg a fék.
Kaszni az sz@r, azzal ne lehet mit kezdeni.
Esetleg becsöveztetni, és 2 személy...

Tóth Ágas 2008.07.16. 08:51:03

105 vagy 110 oktán? E85: 105, tiszta etanol 110. Az E85 azért kevesebb, mert a 15% benzin lehúzza.

Az etanol megítélésénél figyelembe kell venni, hogy benzinre fejlesztett motorokban használjuk (és már így is többet lehet kihozni belőle, mint benzinből).

Egy kifejezetten etanolra konstruált motor akár 1:17 kompresszióarányt is kényelmesen bírna. Nem véletlen, hogy Svédországban dízelbuszokat tudtak etanolüzeművé átalakítani..

El lehet képzelni, hogy akár egy nem turbós, 1.5-ös motor mekkora teljesítményt adna le ekkora kompressziónál.. És a teljesítmény/fogyasztás arány sem lenne éppen rossz ilyen hengerűrtartalomnál.

A benzin- és dízelmotorokkal egy ilyen etanolmotort lenne célszerű összevetni, akkor derülne ki igazán, mit tud az etanol. A fejtegetés nem pusztán elméleti, az USÁban már építenek ilyen motort.

Az energiatartalom csak egy tényező a sok közül. A hatékonyság egy másik. Hiába van több energia egységnyi benzinben, ha kisebb hatékonysággal lehet kinyerni, az alacsonyabb kompressziótűrés miatt.

cyberspeed 2008.07.16. 10:17:51

Csak akkor másik dugattyú, mert a gyári elolvadna.
De fejlesszenek. A dízelnél mennyivel fogyaszt többet? Mert ott már ott a nagyobb kompresszió, és a dízelkörfolyamat hatékonyabb.

A gyártók mit csinálnak? Betesznek egy nagyobb injektort, kopogásérzékelőt, meg előfűtő. Egy kis elektrónika módosítás.
És megy benzinnel, meg E85-el is.
Ha meg E85 megkapja azt az adót, mint a benya, akkor kakukk. Persze versenyre használhatják.
Dízelnél jobb hatásfoka nem lesz.

cyberspeed 2008.07.16. 14:15:44

"akár 1:17 kompresszióarányt "
Persze.
De E85-el ezt ne próbáld meg.
1:13-14 fölé én nem mennék. 1:12 még tuti elmegy.

Tóth Ágas 2008.07.16. 23:15:41

benzinre fejlesztett motor nyilván nem bírná ezt a kompressziót -kifejezetten etanolra fejlesztett motorról elmélkedtem.
(az enyémben a gyári előgyújtás értéket +7 fokkal növeltük meg etanol esetén)

hogy a dízel lenyomható-e:
www.sciencedaily.com/releases/2006/10/061027183740.htm

a lényeg: turbós benzines motor+ nagy terhelésnél bekapcsoló etanol injektálás. adott hengerűrtartalom mellett kétszeres teljesítmény érhető el, az átlagfogyasztást 30%-kal csökkenti. ipari méretekben autónként 1000 dollár pluszköltséget jelent (jóval kevesebb, mint a hibrid). Az ezer dollár soknak hangzik, de ma ez már csak kb 150eFt.

És ez még mindig benzines átalakítás, nem kifejezetten etanolra optimalizált motor.

NitroX5 2008.07.16. 23:25:46

Ágas: tudnál pár linket küldeni etanol égési tulajdonságaival kapcsolatban?
Én azon leszek, hogy a teljes programot átírjam, de ehhez meg kell lennie a kellő háttértudásnak. Egyelőre nemsok mindent találtam a neten (idő híjján is). Úgyhogy ha lenne ötlet, vagy akár személyes tapasztalat akkor az nagyon jó lenne, ha segítenél vele.
Ha kell inkább adok majd emailt.

cyberspeed 2008.07.16. 23:51:07

Tóth Ágas

Pár dolgot már végigjártam. Vízbefecsi megy sima benzinhez is, hasonló effektussal. Turbót meg már most is rakosgatnak rá, de ha megy ,fogyaszt is, ha meg nem használod ki, akkor eljársz alacsonyan.
Az előgyújtást meg alul jobban kell növelni, mint felül(gyárit át kell programozni, vagy külön elektronika).
etanol injektálás mág felesbe szokott menni vízzel.
És könyörgöm. Ha már írsz vhonnan, akkor azt rendesen olvasd el.
Amcsiban úgy számolják, hogy 1 gallonnal mennyit tudsz megtenni.
Tehát ha te 100%-al többet tudsz megtenni, akkor 50%-al fogyasztasz kevesebbet. Ennyit a 30%-ról...
Ezt az etanol dolgot nem nem értem miért erőltetik annyira a kutatók robbanómotor formájában.
Továbbá árulnak vízbefecskendezéses rendszert már régóta. Szal nem tudom, mi az újdonság.
Ha egy motoron nincs turbó, akkor meg nem 150e. Továbbá ezt az injektálást 150-ért soknak találom. Kísérletezhetsz otthon. Veszel lada befecsit, fúvókákat, aztán hajrá. A másik injektor mellé. Ha befullad, akkor sokat adsz neki. Kis fordulaton meg ne adj neki.2000-től.
És akkor még mindig nem értem.
Egy dízel az alacsony fordulatával kisebb veszteséget könyvel el eleve.
Ha megglobálisan nézzük, hogy most mekkora porszemet nzünk, akkor egy fősuli oldalán van egy órai előadás. Megkeresem majd, mert sokat segíthet neked is.

cyberspeed 2008.07.16. 23:56:56

NitroX5.
8e ft egy pados mérés, ahol próbálgathatsz.
És akkor a görbékből össze tudod rakni.

Adatok a spuri oldaláról:
spuri-adalek.hu/content/view/27/9/

Inkább így teszem be, olvasd el, érdekes.

NitroX5 2008.07.17. 00:06:36

Hát jó.. rendben van a pad az tuti dolog, de nincs szervizem ahol félpercenként rámehetek.
Valószínű pár 10ezer ottmaradna, ha ott állnánk neki beállítani (mellesleg gyanítom nem is értenek az etanolhoz annyira,. vagy nem?
spurira majd reagálok :)

cyberspeed 2008.07.17. 00:29:18

Mit szeretnél beállítani?
A gyújtást?
2 perc állítani rajta. Elvileg 8e ft-ért többször is mérhetsz(2* mérhettem, de nem tom, mennyi időre van). Ha érdekel, küldök számot.
Én 98-ast mértem, denem volt érdemi a 6 és ~9 fok között. Alul jobb a 9, felül a 6. Picivel.
E85-nél viszont érezhetően. Arról nem beszélve, hogy ott lambdát is tudnak mérni neked, ahol látod, hogy szegény-e a keverék.
Előre fel kell készülni, mindent odavinni, és úgy mérni. Lehető leggyorsabban átállítani egy másik méréshez.

NitroX5 2008.07.17. 10:05:07

Egyelőre most semmit nem kell, várom, hogy megérkezzen a vezérlés... utánna kezdődik a móka. Nemcsak gyújtás, hanem százmillió más paramétert is be kell majd állítani.
Széllessávú lambdám már most is van, ott figyel a műszerfalon. Ha már jól kitapasztaltam a programot, menni fogok padra is. Helyileg érdekelne hol van.

cyberspeed 2008.07.17. 10:51:00

Bp, Csepel.
Neked gondolom teljesítménynövelés a cél.
Mennyi volt a lambda?

NitroX5 2008.07.17. 12:41:03

57$ az LSU4 Bosch sensor a controller 70$ (DiY Kit) + az egészre szállítás. Ez tökéletesen működik, különböző outputok vannak, datalogging, hőmérséklet mérés... fenének kell az LC1 mikor ez u.a tudja.
Elengedhetetlen tartozék a tuninghoz, ill így hogy próbálgatom az etanolt máshogy nem is lehetne.

Tóth Ágas 2008.07.17. 16:11:41

NitroX5:
tavaly kicsit több időm volt, sokat olvastam az etanolról, de azóta új gépem van és odalettek a linkek. Tömörítve a lényeg: különböző benzinmotorok különbözőképpen reagálnak az etanolra (mint ahogy a benzinre is..). Az előgyújtás mértékét a motor mechanikai jellemzőin túl alapvetően a fordulatszám és a terhelés függvényeként nézik. Érdekes lehet egy olyan elektronika, ami mindkettőt egyszerre figyelembe veszi az előgyújtás módosításakor.
Az enyémben csak a fordulatszám függvénye az előgyújtásnövelés mértéke, de már ez is jobb a semminél. A terhelés növekedésével az előgyújtás növelhetősége fordítottan arányos. De mivel az etanol nagyon kompressziótűrő, kopogásra nem nagyon fog sor kerülni. A kompressziónövelésnek inkább a motor mechanikai jellemzői fognak határt szabni. Azt ugyanis benzinre szabták.
Több esettanulmányt követtem nyomon, mindegyikben más autótípust teszteltek, Subaru WRX-től Ford Mustangig stb. A tanulságok néha ellentmondani látszanak egymásnak. De lehet, hogy nincs is ellentmondás: egyszerűen másképp viselkednek a különböző motorok.
g711-nek ebben igaza van: tényleg a legésszerűbb fékpadon kialakítani az autódnak megfelelő etanolos vezérlést. Etanollal nagyon kicsi az esélye, hogy bármikor kopogni fog: adott ford.számon, terhelésnél mért teljesítménymaximum után még további kb 5 fok áll rendelkezésre a kopogásig. Az elég sok. Az én autómban +7 fok a legnagyobb hozzáadott előgyújtás, 2100-as fordszámtól fokonként felépítve. Találj ki egy szolid görbét, és tapasztalati úton, fékpadon optimalizáld. Ez a legjobb megoldás. Jól hangzik a kütyü, amit vettél. Az e85 a legjobb versenybenzinnél is jobb, érdemes rászánni a fékpados mérést. :)) A +7 fokot nagyon megérzem az autómban, különösen a nyomatéknövekedést. A fékpados mérés még hátravan nálam is, ha meglesz felrakom az adatokat. Nem 1-2%-ra számítok..

Tóth Ágas 2008.07.17. 16:34:29

g711: az előgyújtás mértékének növelésére homlokegyenest ellentétes tapasztalatokról olvastam. 3 fő variáció: 1.nem nagyon tér el a benzinétől (ez az én autómra nem igaz)2. előgyújtást alulról felfelé növelni
3. előgyújtásnövelés mértékét alulról fölfelé csökkenteni
De ezen kár lenne vitázni, a fékpadon kiderül.. :)

30%-os fogyasztáscsökkenés: nem néztem el a csatolt linken, stimmel az. Ez esetben teljesen mindegy, hogy gallonban, vagy literben utalnak az üzemanyagra. 1 literrel, 10 literrel, egy gallonnal is 30%-kal nagyobb utat tesz meg az autó. (Röviden: egységnyi üzemanyaggal 30%-kal nagyobb utat tesz meg.)

Az etanolt pedig azért érdemes erőltetni a robbanómotoroknál, mert egyrészt Otto alkohollal üzemeltette első motorját, tehát eleve erre lett kitalálva, másrészt sokkal nagyobb kompressziót bír, mint a benzin. Ha valamit jobban össze lehet nyomni, az utána nagyobbat szól. És mivel ezt jobban össze lehet nyomni (anélkül, hogy magától robbanna be), nagyobbak a tartalékok benne, kezelhetőbb.
Emellett tisztábban ég és megújuló forrásból is elő lehet állítani (tehát pl. Amerikának megadja az üa. önellátás lehetőségét, ami stratégiai kérdés. Hogy nekünk miért nem az, azt már nehezebben tudnám logikusan elmagyarázni.:))

NitroX5 2008.07.17. 16:44:42

Sztem a 3. variáció lesz jó!
Alul növelni az előgyújtást, felül meg szinte visszavenni a benzines beállításokhoz képest.

Amúgy pont erről keresnék pontos anyagot. Mit miért, tudományosan megmagyarázva.

cyberspeed 2008.07.17. 19:08:09

Én is a 3. variációt TAPASZTALTAM, és nem olvastam.


"Az etanolt pedig azért érdemes erőltetni a robbanómotoroknál"
Én pl üzemanyagcellára gondoltam. Olvass utána.

"Emellett tisztábban ég és megújuló forrásból is elő lehet állítani"
Erről meg mennek a viták, hogy mennyire...


"30%-os fogyasztáscsökkenés"
"(Röviden: egységnyi üzemanyaggal 30%-kal nagyobb utat tesz meg.)"
Látom te nem érted, hogy Amerikában az elv más. Ott az a lényeg, hogy egységnyi üzemanyaggal mennyi távot teszel meg.
Nálunk meg az, hogy egységnyi távon mennyi üzemanyagot fogyasztasz el. Nem mind1!

Nem akartam, de ha máshogy nem megy:

Tankolsz 1 litert mész 100km-ert.
Tuningolsz
Tankolsz 1 litert mész 200km-ert.
Tehát 100%-al több utat tettél meg.
Amerikában ezt mérik. Mileage angolul.

Itthon:
Fogyasztasz 1 litert a 100km-en.
1l/100km
Fogyasztasz 1 liter a 200km-en
0.5 liter/100km.
Tehát 50%-os a fogyicsökkenés.

cyberspeed 2008.07.17. 23:27:49

kis segítség: 23% az a 30

Tóth Ágas 2008.07.18. 10:17:20

igen, egységnyi üzemanyaggal 30%-kal nagyobb utat tesz meg. gallon, liter, dézsa, továbbra is mindegy, a % fogalma ezt megkerüli.
fogyasztáscsökkenés %-ban kifejezve valóban 23%, ezt helytelenül írtam, de kezdjük a lényeget szem elől téveszteni..
feleakkora motorból terveznek ugyanakkora teljesítményt kihozni. és ez még mindig nem etanolra optimalizált motor. már ha üzemanyagokat hasonlítunk össze, ez lenne a közös nevező.
a mileage jelentését köszi :)) (fordítócégem van, de fő a jó hangulat, ne guruljunk be:)

Tóth Ágas 2008.07.18. 11:12:39

NitroX5: források, linkek: tavaly én is tudományosan szerettem volna megközelíteni, akkor még volt egy kis időm is kutatni a neten, de a tanulság az volt, hogy az etanol égési tulajdonságaiból számításokkal egy konkrét motort beállítani nem megy még az autótuninggal profin foglalkozó amerikai cégeknek sem. nota bene, a tapasztalati úton, mérésekkel történő optimalizáció is tudományos módszer. túl sok a változó, előre kiszámolni mindent. ehhez annyi mérést kéne elvégezni, hogy akkor már érdemesebb rögtön a fékpadon kezdeni.
kár hogy elveszett a kedvencek listám, de ez volt a legtémábavágóbb és legmértékadóbb site:
www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=188508&page=3

ha ez bárkit megnyugtat, a témával foglalkozó Phd-s kutatók, mérnökök tesznek fel és válaszolnak meg kérdéseket Ausztráliától Amerikáig. ezen kívül is van több idevágó topic a site-on.

ez is jó lehet vmire:
www.efi101.com/forum/viewtopic.php?t=7&postdays=0&postorder=asc&start=20&sid=830d08bf4fa0beffa7b319aa5698dfaa

Az olvasás és a tapasztalat nem zárják ki egymást, sőt. Én az olvasás mellett féléve járok E85-tel, több előgyújtás jelleggörbét is kipróbáltam az autómban, de a fékpad még hátravan. A jelenlegi eredménnyel teljesen elégedett vagyok, ami a nyomatékot (nagyon érezhető) és a fogyasztást (7-8 decivel csökkent az előgyújtás nélküli e85 használathoz képest, összesen kb 20 tankolás alapján) illeti, ezért is késlekedek a fékpaddal. De elviszem fékpados mérésre is, már csak azért is, hogy a benzines és etanolos üzemmód közötti különbséget végre számokban is le tudjam tenni az asztalra.. (Természetesen más előgyújtásmezőt használok a két üzemanyag esetén, kapcsolható a kütyü)

de ez egy meglepően új téma még ott is, ahol előrébb tartanak, ezért, hacsak nem találsz egy olyan esettanulmányt, ami pont olyan autóra készült el, mint a tiéd, nehéz lesz olyan konkrétumot találni, aminek az ellenkezője ne szerepelne egy hasonlóan igényes tanulmányban.

nekem egyébként 2500 felett "ütött be" a különbség, 3000-től ujjongtunk az autóban, amikor az első görbét próbáltuk. Sokkal érezhetőbb volt, mint amire számítottunk. Alul nem volt egyszerű növelni, mert "rángatott" egy kicsit nagyobb előgyújtásnál (nem csörgött, rángatott). Így 2100-tól építettük fel a görbét. 3 és 4000 között +7-fokig mentünk el, és ott ez még ízlett neki. (gyári +7 fok, nem abszolútértékben) tehát nekem az alulról felfelé növelés jött be, de az enyémben nagyobb a henger lökete, mint furata. Ez a mai autók nagy részében fordítva van, vagy 1:1.
A rángatás annak a jele, hogy az etanol kevésbé jól gyullad, mint a benzin, tehát a gyújtás hatékonysága különösen fontos, különösen alacsonyabb ford.számon. Ma már más gyertyák vannak az autóban, és ez minden kis rángást kiküszöbölt, de erről ha jól látom nemsoká ír Ákos is.
Azóta nem csináltam új jelleggörbét, de érdemes lesz megpróbálni, hátha így már bírja a 2000 környéki bátrabb emelést.

NitroX5 2008.07.18. 11:21:59

Köszi a forrásokat, persze nem konkrét esetet keresek, hanem áttekintést. Megérteni hogyan miért és esszerint hangolni az autót (ez esetben turbós). Ahogy így néztem már eléggé letisztult a kép, izgalmas lesz megvalósítani, ezért is kezdtem bele, nem a fogyasztáscsökkentés miatt.

cyberspeed 2008.07.18. 11:49:55

A dízelt jobban össze tudod nyomni.
Meg kérdés, hogy meddig megy a motor, és mennyibe kerül. Mert az autógyártót főleg ez érdekli.
Etanolra tervezett: kell egy nagyobb kopresszió.
A dízel magától gyullad be.
Carnot körfolyamat megvan? Nézd meg légyszi. És azon győzzél meg. Nem kizárt, hogy meg tudsz, ezért írom.
A második hosszú, majd este talán, mert munka van 1000-el.
A kompresszióm most 11.5 körül van. Köv héten lehet, hogy 13 körül lesz. Kíváncsi leszak majd akkor rá.
Most is E85-el megyek majd haza, és ha megint jobb lesz vele, mint az előző kútnál, akkor beírom a két kutat.
Vízbefecskendezésnél meg van egy cég, aki garantálja a 30% mileage-t.
A fordítócéges dolog meg nem értem, hogy függ össze a fordítási ismerettel.
Bocs, ha provokállak, de ha nem teszem, akkor lehet nem írsz be mindent, meg én sem.
Mint Dr. House és csapata :)
Most lehet lehúzni... :)))

Tóth Ágas 2008.07.18. 14:12:49

NitroX5: azért én is élvezem az egyáltalán nem sportos autómban a változást, hogy jobban megy. még a hangja is sűrűbb, homogénebb lett (kipuff, egyebek gyári maradt..)
autópálya emelkedőkön 5.-ben is alig kell nyomni a gázt és tartja a sebességet.. ez is öröm (1.5-ös benzines szívómotorról lévén szó:))
turbósnál különösen jó az etanol, de ebben nem mélyedtem el. sok sikert! ha lesz időd, majd számolj be az eredményekről. (még egy utolsó tipp: jó gyújtógyertya fél siker)

Tóth Ágas 2008.07.18. 14:26:53

provokáció bevált, még a régi linkeknek is utánanéztem.. mpg téma nem ismeretlen előttem, elég sok adatot konvertáltam liter/100km-re, tekintve, hogy fogyasztásbuzi vagyok, de ha rohanásban vagyok, néha levágok kanyarokat.. :))
autógyártók lépései elég érdekesek, amióta a marketingrészlegek átvették a hatalmat. nem mindig a legjobb aratja a legnagyobb piaci sikert.
ráadásul még egy jó ideig olyan autókban gondolkodnak, amik benzinnel is mennek - pont ez a szűk keresztmetszet.
1:19-es kompresszióról is olvastam színtiszta etanol esetén. nyilván komolyabb anyagok kellettek a motorhoz, de a technológia ehhez megvan. ez már dízelközeli kompresszió, ha nem tévedek?
carnot körfolyamaton keresztüli érvelésnek utánagondolok, ha nem sodornak el az események..

cyberspeed 2008.07.18. 15:30:46

"1.5-ös benzines szívómotorról "
Te nem a Nissanos vagy?

cyberspeed 2008.07.18. 15:41:11

A hosszút még mindig nem olvastam el.
"ez már dízelközeli kompresszió"
Ok, eléred azt a kompressziót. Csak a gázolaj energiatartalma még mindig nagyobb.

Aminek utánanézek, de lehet ti is tudjátok:
Miért forognak olyan alacsonyan a dízelek?
Turbó, nehezebb dolgok vannak benne, esetleg a gázolaj gyújtás nélkül nem bírja?

NitroX5 2008.07.18. 15:43:26

Gyújtásoldalon próbálok erősíteni.: eddig korrekt gyújtókábelek, MSD blaster 2 gyújtótekercs van 45ezer voltos kisüléssel. Gyertya az sztem gagyi NGK BP7ES. (ódákat zengenek róla de sztem korántsem jó) Sztem maradok majd a gyári bosch-nál... De ha erre máris lenne vélemény, nyugodtan osszátok.
Nem kell hogy 100évig bírja, a lényeg hogy erős szikra legyen magas igénybevétel mellett is.

cyberspeed 2008.07.18. 16:00:57

Nekem gyári bosch volt. Kicseréltem NGK-ra, amit swifthez eleve ajánlanak. Aha, csak a végén már a bosch gyártotta a rendszert hozzá. NGK-ból egyik kuka volt, így menetm, és vettem megint bosch-t. De sztem ha hőérték stimmel, akkor mind1. Esetleg E85-höz lehetne alacsonyabb hőértéket.
Illetve nekem azzal a kompresszióval marad a mostani.

Tóth Ágas 2008.07.18. 19:44:00

NGK-ból nekem az Iridium hozta meg az áttörést, bár nem akartam lelőni Ákos témáját, de lehet, hogy ezt már csak mi olvassuk.. :))
g711-gyel másodszorra is egyetértek vmiben: én is a gyárilag javasolt 3 féle hőértékű gyertyából a leghidegebbet választottam mert
- megnöveltem az előgyújtást, nőtt a kompresszió, az igénybevétel, a súrlódás
- az etanol nagyon száraz, kevésbé jól ken
(igaz, az etanol hidegebben ég, de szerintem összességében a hidegebb gyertya a jobb - turbósnál ha jól emlékszem kisebb a kompresszió, ott lehet, hogy elég a gyári normál, de iridiumosból)

sőt, így belegondolva még az is lehet, hogy turbósnál jobb a melegebb gyertya, nehogy "elfújja" a rosszabbul gyulladó etanolt. hőértékegységenként 70-100 fok a változás, ennyivel jobb a hőelvezetőképessége ennek a gyertyának, tehát ez önmagában nem a szikraerősségről szól. az iridiumos verzió azért jobb, mert folyamatosan hibátlan(hoz közeli) szikrát ad, a kellő erővel. Az Iridium az egyik legsűrűbb anyag a periódusos rendszerben, hogy stréberkedjek is egy kicsit.

lebuktam, igen, én vagyok a nissanos.. :))

cyberspeed 2008.07.19. 01:25:53

Akkor velem találkoztatok a parkolóban még a Tecsónál. Te, és a Saab flexifuel. Akkor próbálgattátok az előgyújtásvezérlést.

Közben olvasgatom, amit linkeltél.
"He said that he used almost twice the fuel as he would with race gas but it cost 1/3 as much."

A két kút:
Múlkor tankoltam 1/4-ed 98-at feltünően olcsó esson. Aztán 3/4-ed E85, a tescónál.
Mielőtt az essohoz mentem, E85 volt benne. Alul ment, felül nem annyira. Aztán 98-al próbáltam, nem ment sokkal jobban felül.
És jött a káosz. E85 tecsó. Torpangatott, meg nem ment, stb... Ok, majd beáll. Frászt! 240km alatt nem bírt beállni...
És a szokásos, 2000-nél már lehet váltani helyett lett 3000.... Először nem néztem, csak érzésre, ahogy szoktam. Aztán lenzek, hogy 3000-nél váltok??? Igen, mert alatta gyenge...

Most jöttem haza, és tankoltam Érden(amikor jól ment az autó is Érden tankoltam). Első km-en jelezte, hogy azért ez nem a carrera(előtte az volt), aztán magához tért. 170km pálya, és a végén már jó volt. Városban visszatért az alul nyomtékos rész. 2000-nél lehet váltani, aki akar.

Most lehet találgatni, hogy a 98 volt rossz, az E85, vagy a kettő nem bírta egymást...
Minden esetre maradok Érdnél...

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.19. 08:33:45

g711! Van is rólad képem :)
index.hu/cikkepek/totalcar/magazin/technika/elogyujtvez//.gdata/gp_elogyujtvez_054.jpg

Tóth Ágas! Az iridiumos tapasztalatokat megírhatnád.

NitroX5 2008.07.19. 10:21:11

Várd ki Ákos cikkét, mert állítólag abban a gyújtás lesz taglalva (meg a gyertya).


Ezekszerint vizes volt az E85??? Mindíg ilyen arányt raksz bele, vagy még tisztábban is szoktad?

cyberspeed 2008.07.19. 13:20:23

Mikor jön a cikk?
Mert tescóban láttam 2e-ért bosch gyertyát, ami jó lenne nekem.

Vagy az E85 volt az, vagy a 98.
Előtte max 8:2 keverék volt benne. A 2 a benzin volt,és arra írtam, hogy max.
Amikor tettem bele 98-ast(1/4-ed), hogy elérjek Pesterzsébetig, akkor nem ment úgy a kocsi, mint előtte a keverékkel. Ok, ez a része legyen az, hogy nem szokott még hozzá(bár annyira nem jöhetett volna ki). De miután megkapta rá az E85-öt... Lehet, a kettőt nem kell keverni. A másik 95+E85-volt.


Mostani teszt: 535km-en. Majd kiszámolom mennyi, de kb 7 körül. Ebben 170km pálya 130-140, és féketpróbálgattam, tehát néha satu 0-ra, majd gyorsít. Aztán egy lazább, 110-120-as tempó Zágrábig(150km), végén 130, mert egy kapunál 15percet kellett várnom, amit nem számoltam bele. Vissza 120 végig(150km).
Órám a gyárihoz képest csal, gps-he viszont pontos ebben a tartományban. Tehát egy gyári kerékkel 115-125, Illetve 135 lett volna min. A többi város, meg próbálgattam, hogyan gyorsul.
Eddig tetszik.
Tehát 100%, növelt kompresszió, növelt előgyújtás(nem chip, hanem csavar fellazít, és szint kopig, amit enged), és ey vékonyabb alátét a benzinnyomás miatt. Az alátét már öröke ott marad, mert 100(105)-as tempóban tudja ezzel az alátéttel is a 4.8-at, tehát nincs többletfogyasztás, mert ecu eggyit még vissza tud szabályozni. Cserébe E85-el még éppen jó.
Ennyi hosszan :)
Jövő héten lehet szétkapják a motort, mérnek, és kapok egy 13-as kompressziót. Lesz ami lesz.

cyberspeed 2008.07.19. 16:26:51

Lehet, mégis magasabb hőérték kell?
"Hello,
since a month I run in France with my town and country 2.5l 1990' van With
E85 fuel.
I' ve take a look to my spark plugs, and I tnk they are dangerously withe.
Too hot emission gas.
The preconized spark plugs for my TC van are
Champion RN 12 YC
Denso W16EPR U11
NGK BPR5 ES. Many dealers prefer BPR6 ES."
Vagy csak rosskor gyújt?..
Bpr5 nemt udom, milyen, de bpr6 van suzukiban.
A szám a hőérték gondolom.

Tóth Ágas 2008.07.19. 20:58:30

én is arra gondoltam, megvárom Ákos cikkét! a turbós tapasztalat, lehet, hogy amúgy is más, kíváncsi vagyok. illetve a gyertya, gyújtás téma E85 esetén megér 2 cikket is.

g711! hőérték ügyben ebből talán kiderül vmi: az Almerához a gyár 3 félét ajánl a kezelési kézikönyv szerint:
forró - BKR4E-11
normál - BKR5E-11
hideg - BKR6E-11 (iridiumos verzió: BKR6EIX-11, én ezt tettem bele, ez is gyári specifikáción belül van)

Tehát a középső szám jelzi, hogy a normálnak tekintett hőértéktől hidegebb, vagy melegebb gyertyáról van-e szó. Egy számnyi fokozat 70-100 celsius fokkal több/kevesebb hőelvezetést jelent a hengerből (maga a szikra ugyanolyan erős típuson belül).

Tehát, ha magasabb a szám, a gyertyakódon belül, akkor hidegebb a gyertya, több hőt vezet el.

Mivel Te megléped a hengerfejsíkolást (amire én is gondoltam, de nekem családom van.. :)), lehet, hogy a jobb hőelvezetésű gyertya biztonságosabb!
gondolom a Boschnál is hasonló az elv, és akkor a wr8 a hidegebb, tehát a jobb hőelvezetésű. én így látatlanba ezt ajánlanám (vagyis inkább az NGK Iridiumot, mert az igazi japán, meg ha jól értem gyárilag is ezt ajánlják inkább)

nagyobb kompresszió hatása nagyon érdekel, de ez is megér egy cikket.. :))

Tóth Ágas 2008.07.19. 21:06:00

én is tapasztalok minsőégingadozást, pedig hónapok óta kizárólag e85-öt használok. igaz, megtorpanás, kihagyás nem nagyon fordul elő. talán víz kerül az üa.-ba? az említett kút nálam feketelistán van, azelőtt benzines időszakomban feltűnően keveset tettem meg a benyájukkal és lomha lett az autó is.

vagy, a gyertyahézagot kellene csökkenteni, egy kicsit, de ez már megint a gyújtás téma, tényleg időszerű a cikk!!! :))

cyberspeed 2008.07.20. 00:21:18

VAn ez a hogyan spóroljunkos könyv, amiben le van írva, hogy gyertyahézegnek 0.75-öt állítsunk. Érdekes... Persze benyához.

Mai tapasztalat. Elfogyott az E85, és 98-ast kellett tankolnom. Előtte gyújtást visszavettem, beül, és iány a kút. 1500-2000-nél puff, mintha kifújna a motor. Erőtlen lett. Aztán magához tért vmennyire, de nem az volt, mint nagy előgyújtással. Kicsit kezdtem megörülni, hogy a kutas sztori is csak ez volt múltkor, de akkor nagyobb volt a gyújtás, és 150km alatt sem állt helyre....
Tehát a gyújtást előre kell tenni. Evileg van vhol egy ledes strobim, majd megézem, mennyire vettem vissza most, és ha E85 kúthoz érek, megnézem mennyi a másik állás. Meg azt is, ha üresben huzogatom a gázt, merre állítja a computer.

Tóth Ágas 2008.07.21. 21:46:00

szintén tavaly olvastam, hogy etanolos üzemanyag esetén 5-10%-kal javasolja csökkenteni a gyertyahézagot vmelyik gyártó a márkaszervizeinek kiadott belső kommunikációjában. megpróbálom megkeresni a linket.

az olajleválasztóról az jutott eszembe, hogy ha végül is az égéstérbe jut vissza az olajgőz és egyebek, akkor ezek valószínűleg nem túl jól befolyásolják az etanolnál kritikus gyújtást.

ezért aztán össze is rakok egy ilyen olajleválasztót, hátha jó hatása lesz. illetve hamarosan megnézem, milyenek a gyertyák, amiket úgy 10ekm-rel ezelőtt raktam be.

NitroX5 2008.07.22. 09:46:41

Én nem hinném, hogy annyire hűdenagyon befolyásolná... sztem esetedben semennyire. Az üzemi hőmérséklete leégeti róla a visszamaradó dolgokat, gyárilag azért ki van ez találva. Maga a szűrő használata jó lesz, de a gyújtás nem fog változni. Mindenesetre egy új gyertyát kell belerakni, hézagolni és máris tisztalappal indul mindenki. Jobb is ha kiszeded mert látni kéne milyen árnyalatai vannak.(azért hajtds meg előtte, ne egy 10kmes tötymörgés után csekkolj) A fórumok szerint majdnem ugyanolyan színűnek kell lennie mint benzinnél(őzbarnás). Nálam hófehér lett a porcelán, a korom leégett mindenhonnan.Barna helyett én egy enyhe rózsaszínes árnyalatot láttam.

Tóth Ágas 2008.07.23. 13:01:19

hamarosan csekkolom. csinálok majd képeket is. előtte kihúzatom egy kicsit.
a katalizátoromat néztem pár hete kíváncsiságból, teljesen tiszta volt, mintha új lenne (pedig már van 135ekm az autóban), arra tippelek az etanol tisztíthatta meg ennyire.
remélem igazad lesz, és nem lesz "karterréteg" a gyertyán sem.
akkor lehet, hogy szimplán a gyertyahézag kritikusabb, mint benzinnél.

Lamee 2008.08.10. 15:37:44

Vissza a témához: számomra nem egészen derült ki (elnézést, ha kellett volna:) hogy csupán egy Bioetun készüléktől az etanol-fogyasztás változik-e? (Azaz a jelenlegi, átalakítás nélküli X% keveréssel bekövetkezett Y% fogyasztásnövekedés visszaesne-e valamennyivel ? )

P_G 2008.08.12. 11:31:02

Hali!

Sokan keverik a szezont a fazonnal. Mindenki sporolni akar az etanollal. Nehezen fog menni egy szeria motornal,a dusitas miatt egy arban jon ki a 95-össel.
Ez tény pont.
Nezzuk a masik felhasznalot,aki mar eljutott oda hogy tuning motorjahoz a kompresszio miatt mar-mar a 98-as benzin se johet szoba. Hasonlitsuk ossze igy az arat egy 99+ -os uzemanyaggal. Hoppa ,neki mar sporolas az etanol meg a dusitas mellett is.
Es ha a kompressziojat még tudja novelni, mert ugye az etanol birja, akkor akar azt is elerheti hogy valoban olcsobb mint a 95össel jaras, nem beszelve a teljesitmenytobbletrol.
Az etanollal valo sporolasrol akkor beszelhetunk csak, ha a motorunkat ugy alakitjuk at,hogy az kihasznalja az etanol kompressiotureset.
Elenkezo esetben marad maximum a celtudatos kornyezetkimeles...

Lamee 2008.08.13. 21:57:29

Nem feltétlenül a spórolás lenne a cél, hanem legalább az, hogy ne legyen költségesebb, mint benzinnel járni!

P_G 2008.08.17. 09:50:53

Neked lehet hogy az a fontos,hogy ne legyen költségesebb, de az emberek 99%-anak a prórolás a fontos, szarnak a környezetre.
Minek kinlódjanak az etanollal,ha egy árban jön ki neki a 95-össel.Érted? vegyen egy elektronikát, kisérletezze ki hogy megy jól, mindezt csak azért, hogy etanollal járhasson,amit nem biztos hogy mindig tud tankolni. Szerinted rajtunk kivül ki fog igy vele foglalkozni?
süti beállítások módosítása