Az MZ-s tapasztalatok mellé megérkezett a hiánypótló Simson is
Igazából a sok E85-ös cikk és egyik barátom ösztönzésére (aki szintén Etanollal járatja kocsiját), no és persze kiváncsiságból is nekivágtam 1989-es Simson S51/E motorom és Audi 100 KE-III Jetronic-os autóm E85 tesztelésére.
Mivel a motort többet használtam és sokkal jobban reagált az etanolra, jelenleg arról írok bővebben és - ha van rá érdeklődés - később megosztom Audis tapasztalataimat is .
Nekem a kis motorom 2 hónapja jár 100%-ig E85-el és semmit nem változtattam rajta a benzines üzeméhez képest. Igaz, hogy 3-4 éve már a benzines üzemhez át lett alakítva.
Az átalakítások sora:
- direktszűrő
- 10,5 kompresszió viszony
- 3 pólusú NGK gyertya (Audiból :-) )
- Kipuffogógázok visszafolytásának csökkentése
- 60köbcentis motorblokk és hengerfej
- picit nagyobb méretű főfúvóka
Mivel a Simsonon alapból 3 tömítés van csak a benzin útjában (benzincsap, porasztó tömítés, porlasztó-motorblokk tömítésí) ezért nem féltem rögtön 100% etanolt tankolni bele. Kiváncsi voltam mit művel a motor úgy, hogy még a porlasztóban lévő fuvokákat is meghagyom ahogy a benzin üzemmódban működtek. Egy dolgotól tartottam csak: az előgyújtástól. Mivel ez már '89-es modell ezért 12V-os rendszerű és tirisztoros gyújtású.
És ekkor ért a meglepetés!
A motor teljesítménye, végsebessége nem változott számottevően. Értsd: ugyan úgy megy, ugyan úgy gyorsul, csak gondolom a motor karaktersiztikája változott kicsit. Fogyasztása nőtt kb. 15%-al. De még az alapjárati beállító csavarral sem kellett szöszmötölnöm. Minden maradt benzines módban!!!
Hogy miért reagálhat ilyen jól az etanolra nem tudom. De gondolom a magas kompresszió sokat nyom a latban (ezért nem kell neki előgyújtás állítás, mert így is kopogás határon volt...), a másik, hogy 2 ütemű és bizonyos mértékig a robbanások ereje és fordulatszám is szabályozza a beszívott benzin-(akarom mondani etanol) levegő keveréket.
Szóval Simsonos társaimnak csak ajánlani tudom a 205-215Ft/l körüli üzemanyagot, mivel olcsóbb mint a benzin és még kíméli is a környezetet. Főleg az 1:60-as aránnyal, mert így a kipuffogóm csont száraz és nem olaj folyós!
Ja még annyit tennék hozzá az MZ-s cikkhez, hogy én 1:50 vagy 1:60-hoz adagolom a főként Shell 2T teljesen szintetikus (piros szinű) vagy MOL Arol 2T olajat és nekem nem jelentkezett besűrűsödés illetve "méz" képződés ahogy ő emlegette. Igaz 1 hétnél többett nem igen állt a motor. Ráadásul az én Simsonom fűtőtt garázsban lakik. Talán ez is számíthat.
Az Audi, bár nem rángat, de elgyengült az etanollal. És az alapjárata is 900-ról 750 körülire esett vissza. Szóval most benzin nyomás szabályzón meg hasonlókon elmélkedek és talán megírom mi lett utána.
Az etanol legyen veletek!
Üdv!
Dudás Bálint
Pálmai Gergely 2008.06.19. 18:15:32
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.20. 00:04:34
Macibácsi 2008.10.02. 21:28:50
Én tavaly óta járok etanollal vele,javaslom hogy a szívató fúvókáját is cseréld nagyobbra,én szívtam vele eleget tavaly télen.Az enyém kicsit öregebb,75-ös,így egy kis előgyújtás állítás szükséges volt, de azóta tuti. Másik: felejtsétek már elvégre az ásványi olajokat! Légyszi!És legvégül: öregebb járgánynál célszerű egy tiszta szűrőt betenni,el sem hiszitek a szesz mit ki nem takarít a tankból!
Norbika18 2010.06.13. 16:45:44
azt akarom kérdezni hoyg mért van az hogy csak szivatoval megy nekem a simom???szivatonélkül szépen el pöfög de ahogy oda huzok neki el kezd fuladozni.
Simson s51 12v megszakitos!!
és semmit se takartitoam ki kifogyot belöle és egyböl e85 öt tankoltam bele 1:50 arányban.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.06.13. 21:45:01
Látom tapasztalan vagy a témában, mindenek előtt ajánlom elolvasni:
etanol.blog.hu/2010/05/27/amit_az_e85_os_hasznalatrol_tudni_kell
Norbika18 2010.06.13. 23:13:59
Billz 2010.09.08. 23:56:35
Ami viszont kijött ennyi év alatt. Nem szabad túl sűrű keveréket csinálni. 1:60-1:70 alatt bizonyos olajak tényleg "mézesednek"! Csak szintetikus olajat használok már.
Billz 2010.09.08. 23:58:00
Billz 2010.10.11. 21:26:11
100%-ban nem ajánlott átalakítás nélkül.
Ha injektoros akkor átalakítható de nehezen.
Ha porlasztós akkor is átalakítható egy csomó fúvóka cseréjével. Macera viszont ilyenkor benzinnel is járni.