HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Audi 100-as mechanikus befecskendezővel és E85-tel

2010.04.28. 09:17 :: Égő Ákos

A karburátoros autókon kívül a mechanikus injektoros, szakszerűbben a folyamatos befecskendezésű autók E85-re való átalakítása kihívás. Nem lehetetlen feladat, de némi kísérletezést igényel. Én is tettem egy próbát K-Jetronikkal többé kevésbé sikerült is. A KE-Jet egy kicsit okosabb rendszer, de a feladat ebben az esetben csekély.  Viszonylag sok ilyen rendszerű autó fut még az utakon az Auditól kezdve a Mercedesig, érdemes hát foglalkozni a témával.

„Már régebben írtam tapasztalataimról egy etanollal hajtott S51-es Simsonról. A Simsont azóta is csak és kizárólag etanollal használom, és köszöni jól van. De már abban a cikkben is pedzegettem, hogy van egy autóm is. Egy Audi. És hogy azt is járatom néha-néha etanollal. Azóta eltelt majdnem két év, és már szinte csak alkohollal használom azt is. És ebben a két évben nem ültem tétlenül. Az Autó amiről szó van, egy "szivar" Audi 100-as KE3-Jetronik rendszerrel 2500 köbcentis 5 hengeres motorral (a fogyasztási adatok összehasonlítása miatt írtam hengert és köbcentit). Azt teszteltem, próbáltam, hogy miként lehetne olcsón E85-el használni a kocsit, de gyorsan visszaalakíthatóvá tenni benzin üzeműre.

Az alapelv az volt, hogy az autónak meleg állapotban meglegyen a kellő mennyiségű kb. 30% dúsítása. Alaposan rákészültem az átalakításra. Beszereztem egy stroboszkópot, egy két utas oszcilloszkópot és a közeli szervizben kölcsönbe egy CO mérő gépet. Multiméterem meg már volt. Így tudtuk mérni a lambda szonda jelét és a CO gép segítségével a számított lambdát. Ezek szerint lett minden beállítva. A többi a gyújtás beállításához kellett.

 

A keverék dúsítását két külön egységre bíztam. Az egyik, hogy a mennyiség elosztón lévő keverék beállító csavarral a keverési arányt dúsabbra vettem. A másik pedig, hogy az ECU-t átverve vettem rá hogy dúsítson még többet, ha szükség van rá.

Ezt úgy tettem meg, hogy a hűtővíz-hőmérséklet jeladójával sorosan bekötöttem egy 0 és 5 kOhm közt állítható ellenállást a finomhangoláshoz és a hidegindításhoz. Ezt a műszerfalig elvezettem. A gyújtást a gyújtás elosztó elforgatásával 4 fokkal előrébb tettem. A benzinpumpát kicseréltem egy turbós Audi 200-éra, mert az enyém amúgy is betegesen zúgott már.

Az állítható ellenállás amolyan elektronikus szívatóféleségnek számít. Hideg indításnál teljesen fel kell tekerni, így a motorvezérlő azt hiszi, hogy mínusz 25 fok van, így keményen bedúsít. Ahogy melegszik a motor, kell teljesen 0-ra forgatni. (erre az E85, benzinnél nagyobb igényű hidegindítási dúsítása miatt van szükség)

Ha a benzin és az etanol üzemmód közt szeretnék váltani, akkor az üzemanyag elosztón lévő keverékbeállító csavaron kell megfelelő irányban megfelelő szögig tekerni. (egyszer kimértem, azóta papírról, illetve fejből tekergetem, ha kell)

Az etanolos üzem elég szegényes keverékre lett állítva 1,05 néha akár 1,15-ös lambdára. Ezért az autó fogyasztásra optimalizált. Ha mégis kéne a plusz erő, akkor az ellenállást, meleg motornál sem kell teljesen visszatekerni, és így elérhető vele a 0,9-es lambda érték is, amivel egész tisztességesen húz. Sajnos ez az érték a magasabb fordulatokon nem tartható fenn, az injektor rendszer méretezései miatt.

Az autó szegény keverék üzemmódban majdnem annyit fogyaszt mint benzinnel, köszönhetően, a nagyobb előgyújtás okozta többletnek és az etanol alacsony fordulaton elérhető jobb hatásfokának, annak ellenére, hogy a fűtőértéke kisebb mint a benziné jóval. Vagyis városban, sok dugóval tűzdelve 9-10 litert fogyaszt.

Ha viszont a nyomatékosabb beállítással használom, akkor itt is feltűnik a fogyasztásbeli különbség 12,5 liter etanolt fogyaszt 100km-en városban. Autópályás, autóutas használatnál kevésbé mérvadó a különbség. Igaz én elég óvatosan járkálok az autóval, így alkoholos üzemmódban, elképzelhető, hogy kisebb gázpedálállással gyorsítok, stb. Így a melegebb napokon lehet vele spórolni ténylegesen is. Nem is beszélve, a környezet kímélést, amit a CO gépen láttunk, mikor teszteltünk.

Remélem sikerült ötleteket adnom a KE és KE3-mal rendelkező autósok tulajdonosainak, hogy ezekkel az autókkal is lehet E85-el kényelmesen, rángatás, hidegindítási gond és egyéb macera nélkül autózni. Az egész átalakítás nem került többe, mint a potméter és a hozzá való kábelek, kb. 1000Ft, illetve a CO gép bérlése 2000 Ft volt. És 5000 Ft volt a benzin pumpa, bár ez csak az én esetemben volt szükséges. Viszont időben napokba telik, a pontos, precíz beállítás.

Az etanol legyen veletek!
Üdv!
Bálint”

12 komment

Címkék: átalakítás e85 audi 100 ke jetronik

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FM2k 2010.04.28. 11:04:40

Így könnyű kivédeni pl a gödöllői pofátlan 250Ft-os E85-öt :-)

most néztem, hogy a kerepesi úti avia kúton 47ft-tal kúszott fel az alkohol ára, míg a benziné 80-90ft-ot...
a lényeg hogy versenyképes legyen ;-)
ha gödöllőn tankolok, 13ft/l, ha érden, akkor 36ft/l a megtakarítás.

86c 2010.04.29. 09:20:01

megkérdezhetem, hogy a simson tankja nem korrodálódott/ik/ az etanoltól?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.29. 09:37:33

Vajon miért korrodálódna?

Joey AK 2010.04.30. 22:00:24

Szia,

Ez a VL féle 2,5-re épített KE-jet szivar?
Mennyit kellett tekerni a CO csavaron, hogy jó legyen e85-tel? Ha KE-jet, akkor mit számít ha adsz neki 4 fok + előgyújtást? A gyújtásodat a computer vezérli, nem?

Billz 2010.05.01. 18:29:56

86c: Nem rohad egyáltalán.

Joey Ak:
Igen ez a VL féle kocsi. 5/4 fordulatot kellett tekerni a CO csavaron. Igen a KE és KE4 már elektronikus úton állítja a gyújtást, de az alap előgyújtást tudom rajta állítani. Amihez képest a kopogás érzékelő, meg a computer számolja ki a végleges előgyújtást!

Billz 2010.05.01. 18:30:37

KE3 akart lenni az a KE4....

Joey AK 2010.05.01. 23:58:49

Szia,

Én max 25 litert tankoltam egy telitankba a 100asba (2.3 AAR) és ehhez 90-180 fok közötti dúsításokat próbáltam. 180 foknál 2000-es fordulatig úszott a benzinben, felette egész jó volt, 5000 felett kiszegényedett. Mivel leginkább 1200-2500 között használom az autót ez nem volt jó. Szegényebben pedig az a baj, hogy egyre tolódik le felső határ. 90 fokot tekerve már 3500 felett szabályzási tartomány alá esik a lambda.
Felmerül a kérdés, hogy van-e értelme lambda 1-re szabályozni?

Az előgyújtást továbbra se értem. Nekem 40 fok előgyújtással is jár az autóm, meg -40 fokkal is, különbség nem sok van. (Ok 40 foknál már megég a rotor kalapács vége mert akkor jön a szikra amikor a rotor már elhaladt a gyújtáskábel alatt)

Billz 2010.05.02. 00:16:22

Hát az AAR az szinte teljesen megegyezik a régi NF-el. Az én 2,5ös mocimon NF vezérlés van. Hogy ez mennyire tér el elektronikában azt nem tudom. De nekem hallhatóan és érezhetően változik a fordulata a kocsinak, ha a gyújtás rotort forgatom. Tehát az előgyújtást változtatni tudom. Ennek ellenére a kopogás érzékelő és a gyújtás szabályozás is működik terhelésen, ezt oszcilloszkóppal nézve. Hogy ez miért lehet nem tudom. Az én vezérlőm 1990-es évjáratú BOSCH. Kódot fejből nem tudok most.

Neked is azt javaslom mint Reihe5-nek javasoltam AK-on. A CO-t állítsd vissza gyári beállításra. Vagy épp picit dúsabbra. Aztán építs be egy 0-6KiloOhmos változtatható (tekerős) ellenállást a hűtővíz jeladó és a vezérlő közé. Ezzel teljesen finoman be tudod állítani a kocsit. És még télen is el fogod tudni indítani kb. -5 fokig. E felett CO csavar feljebb és akkor szintén beindul!

Mellesleg én is kb. 1100 és 2600 RPM közt használom az autót, de próbálgattam és nekem 4000-4500RPM-ig jó és nem szegényedik el. Alul nem szívja magát tele, vagy ha úgy érzem visszább veszem a tekerőt.

Billz 2010.05.02. 00:20:43

Az előgyújtást meg nálad nem lehet állítani asszem! Akkor lehet hogy van más mód rá. Sok típusnál (nem Audi) a vezérlő panel bizonyos lábainak testelésével fix (pl. 3-6 fok) előgyújtást lehet változtatni. Ha ez itt nem lehetséges, akkor esetleg a vezérlőt kell megbontani és megnézni van e mód erre egyszerűen. Ha nincs akkor csak a KE3 lecserélése és egy programozható gyújtás modul segíthet!

Billz 2010.05.02. 01:13:01

Joey:
Megnéztem autodatában. Nem tudom még a választ a miértre, de az 1989-es A100 NF-re még ír gyújtás beállítást, míg egy 1993-as A6 AAR-re pedig már azt írja, hogy nem állítható. Pedig mind a kettőre azt írja, hogy KE 3.2 verziójú Jetronic???!!??

Joey AK 2010.05.04. 13:28:58

@Billz: Alapelőgyújtást lehet állítani az enyémen is - oszcilloszkóppal állítva pl. Viszont ha onnan eltekerem előre 4 fokkal, akkor semmi se történik - elvileg.

Na, majd ha találkozunk megvitatjuk :)

Billz 2010.05.04. 14:19:30

Joey: Persze én is az alapelőgyújtást írtam a cikkben, ha nem is emeltem ki. Azért is van oszcilloszkópom. Mellesleg sajnos többet nem lehet tenni. Drága lenne beruházni egy programozható gyújtásba!
süti beállítások módosítása