HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Megint az üzemanyagszűrő

2010.03.06. 08:05 :: Égő Ákos

Visszatérő a téma, ismét az üzemanyagszűrő van terítéken. Az E85 használat megkezdése után én is javaslom az üzemanyagszűrő cserét ha lehetséges. Viszont, ahogy kísérletező kedvű régi ismerősöm Bögre Ákos története is bizonyítja, nem minden szűrő az ami fénylik. Tanulságos történet E85-től függetlenül is.

  "Mindjárt leírom tavalyi benzinszűrős szívásom történetét, de előbb elkalandoznék néhány gondolat erejéig a benzinszűrők jelentősége felé.   Felmerült már valakiben a kérdés, miért is kell a drága nedűt szűrni? Tele vagyunk sztereotípiákkal, ezért úgy tudjuk, hogy kell, mert

  • szennyezett az üzemanyag,
  • rozsdásodik a tank és a rozsda úszni kezd a benzinben,
  • eltömődik az injektor,
  • szétvágtam és csupa kosz volt,
  • stb.

  Fenti állítás mindegyike igaz lehet abban az esetben, ha nem "normál" módon, vagyis a kúton tankolunk. Ideális esetben a kúton

  • nem szennyezett az üzemanyag,
  • nem vizezett -tehát nem rozsdásodhat a tank-,
  • több, mint 4% etanolt tartalmaz, ami oldódik vízben és benzinben is, vagyis a víz nem tud megállni a tank alján, tehát rozsdásodni sem fog a tank.

Így aztán nem tömődhet el az injektor és ha szét is vágunk egy szűrőt, a csúnya szín nem egyenértékű a szennyezettséggel (a benzinben lévő adalékok színezik el a szűrőbetétet). Akkor hát miért kell az üzemanyagszűrő?  

Nos, úgy vagyunk ezzel, mint a szagelszívóval a konyhában. Büdöset csak a legritkább esetben főzünk - olyankor sem feltétlenül szándékosan -, mégsem szeretjük a lakásban az ételszagot, ahogyan a kényszerpihenőt sem, az autószervizben. Ha a kutas nem bűvészkedik, akkor az üzemanyagot tekinthetjük szennyezés mentesnek, mert egy eléggé zárt rendszeren keresztül érkezik a finomítóból a tartálykocsin át a kutakhoz, onnan a tankba.


Hacsak nem úgy tankolunk, mint a fake videón a statiszta, akkor nem lesz koszos a töltőpisztoly, így nem jut kosz a tankba. Másik tankolási mód lehet a kannából, tölcséren keresztüli tankolás, magyart erős akcentussal beszélő, mobil benzinkutassal. Itt megvan annak a veszélye, hogy a tölcsér bejárta a virágágyást és a friss humusz tankunkban landol, továbbá a kanna jelentős víztartalommal bír. Ilyenkor jótékony a szűrő.  

Ha már a benzin a tankban van, akkor nem szennyeződik. Legalábbis nagy általánosságban nem, mert futnak még -sajnos egyre kisebb számban- olyan (idősebb) autók, melyeknél az üzemanyag szellőztetését a tankban nem máshogy oldották meg, mint egy egyszerű szeleppel, de az új autókban aktívszenes üzemanyag-szellőztető rendszer van. Ez a rendszer megakadályozza egyrészt, hogy nyári melegben a benzingőz a környezetbe jusson, másrészt pedig -és témánkból kifolyólag most ez a fontos- megakadályozza, hogy szennyeződés jusson a tankba. A régebbi, egyszerűbb megoldásnál, a környezetből érkező por átjuthatott a szelepen és valóban az üzemanyag ellátó rendszert szennyezte.  

Látjuk tehát, hogy a szándékos, vagy vétlen szennyezéseket az autógyártók a kezdetektől fogva tudomásul vették (mérnökeiket elküldték csoportterápiára, szedetik velük a gyógyszereket) és elkerülendő, szűrőt építettek a rendszerbe. Ezen a ponton kanyarodnék vissza tanulságos kis kalandomhoz. Jó gazdája lévén a Swiftemnek (2003 1.3 16V GLX-C AC sedan), rendszeresen cserélem a benzinszűrőt, bár épp fentebb írtam le, hogy tök feleslegesen, mivel mindig kúton tankolok. Feri barátom ellát mindennel, ami csak kell a Swifthez, ráadásul pofátlanul olcsón. Így lett 2.550-ért LPR féktárcsám is többek között, de sajnos belefutottam ebbe a benzinszűrőbe.  

Különös ismertető jele, a 02.711 számok az oldalán. 2008. őszén cseréltem, aztán december-január környékén arra lettem figyelmes, hogy folyton benzinszag terjeng az autó körül. Kerestem az okát, de nem találtam. Tócsa sosem volt alatta, a fogyasztásom sem volt sok, így kivártam a márciust, amikor is műszakira vittem az autót. A műszakira felkészítés nem állt másból, mint kitakarították a hátsó fékeket és befújták a csúszkákat réz-spray-vel. Épp időszerű volt az olaj, a gyertyák és a szűrők cseréje, tehát ezeket is vittem magammal. Mikor a benzinszűrőhöz értünk a szerelővel, akkor látjuk, hogy egy picike résen szivárog a benzin, a csatlakozó előtt. Nosza, ez is megvan, be az új szűrőt és megoldódott a benzinszag!  

Műszakin átment gond nélkül, június közepéig nem is volt gond. Egy este mentünk Agárdra a Csajommal és ahogy jöttünk ki Fehérvárról a Budai úton, egyszercsak elkezdett benzinszag lenni a kocsiban. Első körben nem gondoltam semmi rosszra, mert egy csomó autó volt, meg motor is, úgy voltam vele, biztos valamelyiknek sz*r a gyújtása, aztán tolja az útra a benzint. Dinnyés után elfogytak az autók, de a benzinszag maradt, és ahogy lefordultunk Agárd felé, egyre büdösebb lett. Benézek a tükörbe, egy ~15 centis csíkot húzunk magunk után. Félreálltam. Honnan jön? Hát persze, hogy az utángyártott, kisipari, szemét, &@Ł$đĐ benzinszűrő repedt el. Immár zsinórban a második. Mivel a szűrőt a rendszer legalsó pontjának szánták (hogy ebben álljon meg a víz), a bal hátsó kerék előtt helyezték el. Kb. fél órát hemperegtem az aszfalton a kocsi alatt, könyékig benzinben, mire nagynehezen lekínlódtam a csöveket. Úgy gondoltam, kiiktatom a szűrőt és egy benzincsővel összekötöm a bemenő és kimenő ágat. Hát ez sem jött be, mert sikeresen a visszafolyó ággal kötöttem össze (az volt mellette, amit a kapkodásban észre sem vettem).  

Ekkor megállt egy Skodás srác, kérdezi segíthet-e. Mondtam, mi a gond, azt mondja bevontat Velencére. Kérdeztem, hogy van-e ott akna, ahová vontatni akar? Az nincs, de akkor Fehérvárra vontat be az apósához, ott megcsinálhatom nyugodtan. (Néha egészen elképesztően jóindulatú és türelmes emberek rángatnak ki a szarból, ha akarjuk, ha nem.) Bevontatott, beállhattam a papa aknájára, kiiktattam a szűrőt, fasza. Ezúton is köszönet a srácnak, mert nagy szopás lett volna az országúton ilyet bűvölni. Elmentem az első benzinkútra, vettem egy univerzális benzinszűrőt 490-ért, betettem az injektorok elé a motortérben, pipa.

 

Ferit közben megátkoztam, kitagadtam baráti körömből, különböző szabálysértési- és bűnügyi kategóriájú tetteket helyeztem kilátásba vele kapcsolatban egy benzinszűrőnek látszó tárggyal, de mikor visszavittem neki a szűrőt, kérés nélkül adott ingyen egy Opel szűrőt, ami fémházas és még elnézést is kért, pedig tényleg nem Ő tehet róla, hogy a termék ennyire selejtes. Mégiscsak a barátom. Most így nézünk ki:  

 

Ahogy fent már leírtam, a benzin tartalmaz etanolt, így víz nem marad a tankban, nem szükséges, hogy a szűrő legyen a rendszer legalsó pontja. A szűrőt könnyebb cserélni a motortérben és gyakorlatilag bármilyen megteszi ebben az "univerzálissá" alakított környezetben. Ha mégis ragaszkodnánk a gyári elhelyezéshez, akkor ragaszkodjunk a nem bóvli szűrőhöz is. Vannak nagyon komoly, fémházas utángyártott szűrők, nem is horror áron (kb. kétszerese a bóvlinak, de fele a gyárinak), csak utána kell járni. Én eltekintettem ettől a megoldástól és a könnyen hozzáférhetőségre cseréltem."  

Bögre Ákos

 

12 komment

Címkék: üzemanyagszűrő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exphil 2010.03.06. 10:16:56

heló!
ezzel kapcsolatban nekem is vannak tapasztalatok, kétszer cseréltem a szűrőt, mióta etanolozom. egy Opelről lévén szó - Opelhez való utángyártott szűrőkről beszélük, 2000 és 2500 forint az áruk autósbolttól függően. mind a kettő jó volt és az egyik a mai napig is benne van ugyebár. azonban!amikor az első képen is látható egyszerű szűrőt építettem be, bizony gondok voltak. az injektorok elé szántam mégegy szűrésnek. de az injektoros autók nem szeretik a levegőt a rendszerben, így eléggé köhögött, mert a szűrő sosem telt meg kellően. így tehát ezt én nem ajánlom senkinek, csak a hengeres szűrőt..
hosszú volt, de ezt el akartam mondani :)

skyrangr 2010.03.06. 13:30:52

Etanolnál azért javasolt a szűrő cserékje (főleg az idősebb autóknál), mert az etanol feloldja a korábban lerakódott szilárd szennyeződéseket (amik a benzin adalékanyagaiból maradnak hátra), amik a rendszerben keringve eltömheti (elkoptathatja) az apró furatos alkatrészeket (nyomásszabályzó, injektorok, stb). Vizesedés ellen a szűrő nem véd, azt simán átereszti. A tank rozsdásodása meg ismét 'urban legend', az autók nagyrésze már 10-15 éve műanyag tankkal van szerelve.

chunter 2010.03.08. 13:11:47

:) Kell azért szűrő szerintem. Leírtad a kulcsszót: "Ideális esetben a kúton" ilyen pedig mint tudjuk nem létezik, csak elméletben. A legnevesebb kúton is tankolhatsz vmi szart.

dini30 2010.03.08. 13:17:06

sziasztok!

én most 50-50-es keverékkel járok. akkor is hozzá kell nyúlni a szűrőhöz?
igazából kissé macerásnak látom ezt az alkoholozást.

úgy látom, kissé az 50-50-től is emelkedett a fogyasztásom... ez normális?

köszi:
Dini

chunter 2010.03.08. 13:31:21

@dini30: semmit sem kell. Én se nyúltam hozzá, egész addig amíg le nem állt alattam a régi leállósáv nélküli M0-án. :P
Amúgy vannak általában jelei, hogy kéne cserélni (egyenetlen járás, gyorsításnál fullad, stb...).

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.03.08. 14:37:05

Ez a szűrő dolog szerintem kissé túl van reagálva. Én kicseréltem mert itt olvastam hogy biztos tele lesz szeméttel, de 50.000Km-er használat után amiben volt 99% benzines használat és pár ezer km E85-ös nem láttam komoly szennyeződést a szűrőn. Barnás szine volt de ez érthető hiszen új állapotában szép sárga, de nem volt sem olajsár meg ilyen rémségek benne. Most sűrűn tankolok E85-öst kannából szóval fokozott a retkelődés veszélye de nem hiszem hogy ez a következő 70-100.000km-en belül gondot okozna.

Istvan2107 2010.03.08. 15:14:41

Pénteken cseréltem szűrőt....83Ekm volt a kocsiban....belefújtam a régi szűrőbe érezhetően nagy volt az ellenálása....ennyit a szűrőről:)

IQLight 2010.03.08. 15:35:54

@chunter: Akkor az újabb autókban (Ignis, WR-) m'érnemnincsen?

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.03.09. 07:54:37

@IQLight: Igen ez érdekes, de mint tudjuk a mai autók már nem 20 évre készülnek mint régen, csak 3-ra. Annyit meg talán kibír még szűrő nélkül is. Végül is van szűrő a tankban a benyapumpa előtt ami kicsit finomabb mint azokon a kocsikon amikben van a pumpa után is, de közel nem szűr olyan jól.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.03.09. 08:47:39

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatalabb autók szűrője már nem szokott koszos lenni. De nincs csoda, az előírások az elmúlt években nagyon szigorodtak, a vizes benzin ma már csak városi legenda. Persze nem mondom hogy nem lehet koszos benzint tankolni, de ma már olyan durva az ellenőrzés hogy kicsi az esélye, egy nagy forgalmú kútra hetente járnak a fináncok.
A tulajdonosnak nem ér annyit az egész, a jó hírnévre jobban vigyáznak mert abból többet profitál mint néhány eladott literből. A kommenizmus ideje amikor a közöst vizezték az alkalmazottak saját zsebére az már szerencsére elmúlt. Az ilyen mai történetekről mindig bebizonyosodik hogy csak legenda.
Például a benzinkutak üzemanyag váltása több százezres tartálytisztítással jár.

chunter 2010.03.09. 13:42:14

@IQLight: Lehet hogy nincs rá szükség, de én az a fajta optimista vagyok, aki magával hordja az esőernyőjét.
Elég egy szerencsétlen tankolás és bejön a szűrő ára rögtön. Történhet bármikor ilyen itt a kies Abszurdisztánban, még csak nagy fantázia se kell hozzá. :P

Kiru1 2010.03.13. 14:59:23

A régebbi Audikon nemhogy nem a legalsó ponton van a szűrő, hanem egyenesen a legmagasabb helyen a motortérben. Elgondolkodtató a koncepciójuk a többség gyakorlatával szemben.

Kiru
süti beállítások módosítása