A napokban egyre több észrevétel érkezik hozzám a megemelkedett fogyasztásról és a hidegindítási nehézségekről.
Persze itt az ősz, szerelhetném le az elégedetlenkedőket. Mindenki megszokta a nyári fogyasztást a hidegebb napok beköszöntével nyilvánvalóan fogyasztás növekedés tapasztalható.
Na ez elméletben igaz is, de valahogy mostanában minden furcsábban alakul. A dolog ott kezdődik, hogy nyáron is több volt a túlfogyasztás, mint amire számítottam. Több évre visszamenőleg van összehasonlításai alapom és rendszeresen naplózott tankolás állt mögöttem két autó esetében is. Átlagban legalább egy literrel többet eszik környezetem minden tisztán E85-tel üzemelő autója, mint egy évvel ezelőtt. A fogyasztás kérdése összetett dolog, nehéz pontos számokkal és hiteles mérésekkel alátámasztani. Az én esetemben leginkább a hangulatomtól függ, szóval magamat sosem tudom referenciának tekinteni. Viszont az egyre több megkeresés és hasonló tapasztalat mindenképpen figyelemre érdemes.
A bili akkor borult ki igazán, amikor megjelentek a hidegebb reggelek és az egyébként jól beállított autók nem igen akartak indulni, többek között az enyém sem. Na de mi történt? Tavaly mínusz nyolcban is ragyogóan indult, filmem is van róla. A legutóbbi posztra is elkeserítő kommentek érkeztek, volt aki elbúcsúzott az E85-től. A hazánkban legtöbbet eladott e85 átalakító a Hunflex gyártója is hasonló tapasztalatokról számolt be.
Üzemanyag minták a környező országokból
A téma körüljárásán egyébként már rég óta dolgozunk. Nekem az adta a lökést, amikor saját autómon tapasztaltam, hogy a külföldi E85-tel megdöbbentően jobb fogyasztási érték született. Mint mondtam én nem lehetek viszonyítási alap, de a különbség olyan nagy volt, hogy elhatároztuk valahogy mérni fogjuk az energia tartalmat. Üzemanyagot mérni házi körülmények között lehetetlen. Komoly elemzések rengeteg pénzbe kerülnek, vagyis számunkra ez az út nem járható. Próbáljuk megtalálni a lehetőségeket, akik lelkes szakemberek és segíteni tudnak a mérésekben. Talán erre is lesz lehetőség.
Természetesen közöltem észrevételemet a gyártóval, ahonnan azt a visszajelzést kaptam, hogy szívesen benne vannak egy összehasonlító mérésben, mert nekik is érdekük, hogy kiderüljön mi van a háttérben. A Hungrana üzemanyag laborjában jelenleg is vizsgálják a környező országok E85 üzemanyagjait, amiből a mintákat a rendelkezésükre bocsátottuk.
A gyártó elmondása szerint az utóbbi időkben nem változtattak a technológián. Az viszont tény - és mérések nélkül is előre prognosztizálható - hogy a hazai E85 biztos kicsit más mint a külhoni. A hazai törvények például előírják a denaturálást miközben az országhatáron kívül mindenhol elfogadják a motorbenzint denaturálószerként. Nálunk ez nem megy ilyen rugalmasan.
A MSZ CWA 15293:2006 szabvány következőképpen rendelkezik a denaturálószerekről:
Általában úgy tekintik, hogy az EN 228 szabványnak megfelelő motorbenzin jelenléte elegendő ahhoz, hogy az E85 termék denaturált legyen. Ha a jelen lévő motorbenzint az illetékes nemzeti hatóságok nem ismerik el az etanol denaturálószereként, a gépjárműmotorokkal és az üzemanyag-ellátó rendszerrel szembeni anyag-összeférhetőségi problémák elkerülésére denaturálószerként csak metil-terc-butil-éter (MTBE) és/vagy etil-tercbutil-éter (ETBE) és/vagy izobutanol és vagy terc-butil-alkohol (TBA) használata javasolható.
Ezen denaturálószerek bármelyikét vagy mindegyikét szabad használni egyenként vagy többet együtt, kivéve az izobutanolt, melyet könnyen el lehet távolítani, emiatt ennek használata csak más denaturálószerekkel együtt javasolható.
A denaturálószer(ek) mennyiségét a nemzeti hatóságoknak kell eldönteni.
A hazai törvények sajnos két denaturáló anyagot is előírnak, melyek 2%-ot jelentenek a Green Power E85-ben. Gondolom mondanom sem kell, hogy ez abszurd. Vajon ki az, aki valamilyen rafinált módon az E85-ből kivonná a benzint és utána megissza? Mert, ha van is ilyen ember, annak már 15% benzin nem sokat zavar, így is, úgy is meg fogja inni. A túlbuzgó szabályozás és az ésszerűtlen törvények megint többet ártanak, mint használnak. A denaturáló anyagok drágák, ezeknek az árát nyilván a vevőre hárítja a gyártó.
Itt készül az E85 Green Power
Itthon a megengedett legtöbb bioetanol, azaz 85% van az E85-ben. Plusz két % denaturálószer, valamint egyéb adalék, ami elviekben a motor megóvásáért felelős. A Hungrana a szabványban előírt gőznyomást egy speciális technológiával valósítja meg, míg külföldön a benzintartalommal állítják be.
Minél kevesebb benzin van az E85-ben, annál kisebb az energia tartalom, illetve a hidegindítás annál nehezebbé válik, ugyanis hidegben a benzin játszik szerepet az induláskor. Ahogy látjuk a hazai E85-ben viszonylag kevés a motorbenzin. Ami persze jó, mert büszkék lehetünk rá, hogy a leginkább környezetbarát üzemanyag és a vegyes E85/benzin használat esetén ez a legelőnyösebb. A tiszta E85-öt használóknak viszont már nem ilyen rózsás a kép. Átprogramozható a rendszer, ha olyan a technika, de ez nem minden átalakításra igaz.
Mit lehet ilyenkor tenni?
A válasz egyértelmű: benzin kell az E85-be.
Nem sok, akár két liter egy tankhoz, de ha ezer forintél tankolunk, akkor semmire nem lesz panasz. Kipróbáltuk és a módszer bevált, a fogyasztás lejjebb ment, az autó ismét azonnal indul. Hosszútávú tapasztalatok még nincsenek. Persze ezzel jóval bonyolódik a tankolás, rossz esetben kétszer kell fizetni.
Sárkány ellen sárkányfű.
Gregory7 2010.10.06. 08:40:43
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.10.06. 09:09:35
pfvari 2010.10.06. 09:38:10
FM2k 2010.10.06. 10:09:37
1576g E85 / 1150g Benzin = 37 súly%+
fogyasztásmérés 2010 (új dugattyúgyűrűk):
1490g E85 / 1050g Benzin = 42 súly%+
a hőmérsékleteket is figyelembevéve:
2009: 32.0% többletfogyasztás
2010: 35.3% többletfogyasztás
A mérések ugyanazon a szakaszon fix óra szerinti 100-as tempónál történtek, átlag 25% motorterhelés.
Ezzel szemben az egyetemi (66% motorterhelés) vizsgálaton 30% többlet volt.
Tavaly egy másik autónál 25.5% többlet adódott padlógázas vizsgálatnál.
Összegezve, valamint az indítózási tapasztalataimat is figyelembe véve, idén rosszabb minőségű az E85.
Gregory7 2010.10.06. 12:21:58
MNOP 2010.10.06. 17:13:52
Ha ez nem hoz ki extra nagy költséget, akkor ez marad, egyébként megpróbálom a sok e85, kevés benzin megoldást...
valahogy vissza kell hoznia az átalakítás árát! :)
sgarde 2010.10.06. 18:51:35
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.10.06. 20:50:33
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.10.06. 22:16:35
FM2k 2010.10.06. 23:17:09
Indy_ 2010.10.07. 09:23:47
THFerenc 2010.10.07. 11:05:43
Más: A max. 85% etanoltartalomban már benne van a denaturáló szer is, így a szénhidrogén tartalom biztosan eléri a szabványban rögzített min. 14%-ot. Biztos vagyok benne, hogy a gyártó nem állít elő szabványon kívüli üzemanyagot, ez neki sem érdeke.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.10.07. 11:28:56
FM2k 2010.10.07. 21:14:32
baz-megye balfsz kútja: AVIA szirmabesnyő
e85: 263
benzin: 331
Einstein 2010.10.08. 09:10:45
exphil 2010.10.08. 21:23:31
én úgy tudtam, hogy a törvény szerint nem a benzin minimális mennyiségét adja meg, hanem az alkohol minimumát...
remélhetőleg hamarosan "téliesítik" az E85 összetételét, én alapvetően örülök a magas alkohol tartalomnak, az elektronikákat meg át kell programozni. a fogyasztáshoz nem tudok hozzászólni, mert érdemben április óta nem volt jó az autóm(a mai napig sem az)
én már csak a környezeti hatása miatt is inkább maradok a szesznél, pláne hogy lassan nem is megy majd 95-össel a kocsi :)
üdv!
Indy_ 2010.10.10. 19:43:12
BigO 2010.10.11. 13:56:15
Meglátjuk mi változik...
Más :
Úgy döntöttem diszkvalifikálom az Ag_ip kutakat egy darabig, és tudatosan a kisebb és olcsóbb kutakat ejtem majd útba. Felháborít az a 20Ft/literes extra nyereség amit Ag_ip rátesz.
Pest megyében lehet tankolni 235-ért is E85-t, mégis Ag_ip majdnem egységesen a 255-ös árra állt rá.
Atiska 2010.10.11. 21:04:25
THFerenc 2010.10.14. 09:28:21
Indy_ 2010.10.18. 10:39:21
hhhhhh 2010.10.20. 16:45:46
turbómotor, 2000ccm
korábban 95-ös benzintől alacsony fordulaton, terhelésnél motorkopogás;
Később 1/3 e85 és benzin keveréssel kopogás megszűnt.
Most felesben megy az E85 és ismét kopog a motor. Hova tűnt az oktánszám?????
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.10.20. 21:46:18
hhhhhh 2010.10.21. 11:07:33
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.10.21. 22:11:22
Tyrongrall 2010.10.21. 23:04:28
1.4-es G astrát augusztusban alakítottam át etanolosra. BioEtun átalakító. Eddig 7-7.5 litert evett mikor tisztán benzinnel ment. Azóta elkocsikáztam 3000km-t, egyszer volt idáig után állítás. Az átlagos fogyasztás 9.6 liter +- 0.5 a körülményektől függően. Kicsit sokallom, mert ez bőven több mint +20-25% főleg, hogy városban jóformán nem is használom és próbálom kerülni a satufék-padlógáz kombókat. Most kipróbáltam teletankból(52liter) 6.5 liter benzin több etanol. 9.7et evett úgy, hogy kb 400km autópálya 120km/h sebesség mellett amit igyekeztem tartani. Úgy látom a kis benya az üdvösségért elmélet nem működik. Kinek van tapasztalata ilyen kocsival, meddig lehet lemenni fogyasztásban? üdv!
BigO 2010.10.23. 17:25:39
BigO 2010.10.23. 17:28:25
Einstein 2010.10.25. 20:33:32
Mi az, amit itt nem vizeznek?
Eddig felesben tankoltam, kb 10% fogyasztásnövekedés volt, 1,6 Zetec.
Alul nyomatékosabb lett, felül gyengébb. Városban kifejezetten kellemesebb volt vele járni, autópályán közömbös.
Semmi problémát nem tapasztaltam.
Legutolsó tankolásnál, mikor kezdett hűvösödni, csak 40% etanolt töltöttem rá. Ahogy kikanyarodtam a kúttól, rögtön berángatott. Ezt addig produkálta rapszodikusan, de inkább igen, mint nem, amíg rá nem tudtam tölteni vagy 10 liter drága minőségi üzemanyagot. Most tiszta (normál) benzinnel járok, de még nem tisztult le a rendszer, úgy érzem. Ugyanott tankolok benzint, mint ahol azelőtt. Nem merek azóta etanolt rátölteni, főleg, hogy a fogyasztás a 60/40 arány alatt igen megnőtt. Ki érti ezt?
Einstein 2010.10.25. 20:35:55
Indy_ 2010.10.26. 09:20:37
BigO 2010.11.03. 11:04:19
Ez így most nekem E85 helyett E75-öt jelent, tavaszig ezzel a kombóval járok, így most nekem ez lesz a téli etanol arányom.
sanc.y 2010.11.16. 22:27:11
BigO 2010.11.24. 21:18:45
Azóta is pöccre indul, és nincs az első 1-2 percben sem az a szokásos téli lefulladási hajlam.
Télire maradok így E75-ön:)