HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Nitró + E85 = plusz 40% teljesítmény

2010.06.04. 09:14 :: Égő Ákos

Nálam alaphelyzet volt, az alkoholos üzem, ehhez szerettem volna illeszteni a nitrót.  Ahogy rendesen, a nitrósítást is az internet böngészésével kezdtem. Az áldozat egy kétezres klasszikus Saab 900 turbo, megpróbáltam hát az összes fórumon végignézni, mi ezzel az autóval a tapasztalat. Amit találtam, mindenhol csak ellenezték, a váltó pusztulását, a gyenge csapágyazást hozták fel, illetve azt, hogy sima turbó tuninggal érdemesebb foglalkozni. Na, mondom, egyre jobban érdekel a dolog. Szeretem a kihívásokat, ráadásul átlátva a nitrósítás elvét egy teljesen egyedi utat választottam.

Az alkoholos vezérlést BioETUN E85 átalakító elektronika végzi. Mivel ez a rendszer számítógéppel programozható, így arra gondoltam, ezt a tulajdonságát kellene kihasználnom a nitró vezérlésére. Az elmélet megvolt, elvileg minden adott, de vajon a gyakorlatban működik-e?

A terv az volt, hogy egy sima száraz nitrót szerelek be, a plusz szükséges üzemanyagot pedig a BioETUN komputer fogja biztosítani a kapcsolójel hatására. Vagyis amíg nincs nitró, sima etanol üzem, a nitró gomb megnyomására pedig nyit a mágnesszelep, ez indítja a gázt. Ezzel egy időben az üzemanyag dúsítás mértékét megnövelem, a plusz üzemanyag az injektorokon keresztül érkezik. Ennek feltétele volt a nagyobb injektor-hozam. A gyári 238 cm3-es injektoroknak esélyük sincs, így négy ( Saab 2.3L Turbo) 395 cm3-es injektorokra cseréltem azokat.


Egy kis barkácsolással kellett kialakítani a padlógáz kapcsolót

A BioETUN-nak van egy olyan kapcsoló bemenete ami általánosan nem használt, nincs is beforrasztva vezeték. Az én esetemben erre a madzagra szükség, a készüléket úgy készítettem elő hogy ezt beforrasztottam.

Az etanol komputer programját átírtam. Mivel nem ilyesmire készült, sajnos a hidegindítási dúsításom kárára történt a változás, de mivel nyár van és garázsban is állok, most igazán nincs is szükség rá, télen majd megy az eredeti programmal nitró nélkül. Első körben 50% dúsítást írtam a nitró-üzemre. Gáz fúvókából 0,8-ast raktam bele, ami kb. 50 plusz lóerőnek megfelelő 2,8 bár üzemanyag-nyomás mellett (persze megfelelő plusz üzemanyag-mennyiséggel). 
Széles sávú lambdaszondám van, azt még az E85 kísérleték miatt szereltem be pluszba két műszerrel (ráadásul azt is tudom loggolni a BioETUN-nal), így tudtam figyelni, nehogy elszegényedjen a keverék.


A palack a csomagtartóban van és jelenleg kézzel nyitható, így előre fel kell készülni a nitrózásra

A mechanikai kivitelezés viszonylag gyorsan ment, a palackot, a nitrócsöveket és néhány fittinget Sentesi Pistitől kaptam. Egy NOS mágnesszelepem volt otthon. Évekkel ezelőtt bizonytalan megfontosásból vettem az e-bayról, úgyhogy csak elő kellett keresnem. Az elektromos bekötésre oda kell figyelni. A nitró rendszer csak padlógázon aktiválható, vagyis be kellett szerelnem egy kapcsolót a fojtószelepházra, ami a gázpedál végpontját határozza meg. Sosem láttam ilyet, de mint később kiderült, tökéletesen ugyanezt az elvet követik a gyári kapcsolók is, amelyek a netről 4-5 ezerért rendelhetők.


Két relé kellett a vezérléshez kiegészítésként

A nitró aktiválását a duda gombról oldottam meg, mégpedig úgy, hogy ha ki van kapcsolva a nitró főkapcsoló, akkor dudaként, ha be van kapcsolva, akkor nitrógombként működik. A főkapcsoló egy homasitás világítós felcsapható kapcsoló. Ahhoz, hogy működjön a nitró, be kell kapcsolni a főkapcsolót, padló gázzal kell menni és megnyomni a dudát. A többszörös védelem nagyon fontos, mert - ha az én esetemben nem is dráma de - nagyobb teljesítmény esetén az autó akár megállíthatatlanná is válhat. A gyári fékrendszer 800 lóerő esetén már nem sokat ér.

Amikor az első teszteknek nekiindultam, meglepődtem. A gomb megnyomására nem mosódtak el a fények, és nem léptem be a hipertérbe. Viszont az autó viselkedése tényleg megváltozott. Kigyorsításkor gombnyomásra szinte azonnal elérte a turbónál megszokott töltést, nem is kellett sokáig nyomni, a turbólyuk gyakorlatilag eltűnt. A nitró használatakor a töltőnyomás 0,5-ről 0,7-re emelkedett. Nem voltak ideálisak a tesztkörülmények, így csupán  apróbb finomításokat végeztem a programon, loggoltam és figyeltem a műszereket, nehogy szegénybe mennyen a keverék. Elsőre minden ideálias alakult, de sokszor becsapnak az érzékszerveink, a számokra voltam kíváncsi.

A fékpad eredményeit látva leesett az állam. A nyomatékgörbén látszik a legdurvább változás.
2960- as fordulaton a nitró nélküli E85 üzemben 227,2 Nm a nyomaték. (Ami az E85 miatt már eleve több mint benzinnel) nitróval ez 323,6 Nm-re ugrott. Ez kb. 42% többlet nyomaték mindennemű hangolás nélkül egy elméletre építve.


Vízszintes tengely a fordulatszám, függőleges a nyomaték (Nm)

3800-as fordulat táján látszik, amikor elengedtem a nitró gombot a görbe durván az eredeti állapotra esik vissza. Nézegettem a loggolt adatokat is, és látszik, hogy a teljesítmény-maximum környékén már a nagyobb injektor terhelése is 90% körüli. Tehát ezzel a felépítéssel nagyjából elértem a maximális határt. Üzemanyagnyomás növelésével még finomíthatok, illetve további finomhangolásokkal még tökéletesíthetem a rendszert, bár akkor egy esetleges benzinüzemben lesz dús a keverék. Kompromisszumokat kell kötni, nem versenyautót építek, ez inkább csak egy kísérlet volt, ami bebizonyította, hogy a BioETUN komputer irányításával a nitró és az alkohol szépen tud együtt dolgozni: C2H5OH + N2O barátság.


Vízszintes tengely a fordulatszám, függőleges a teljesítmény (LE)

A nitróval kapcsolatos alapokat a vezess.hu oldalon összegyűjtöttem a: „Megcsináltuk: nitrós tuning olcsón” című cikkben. Ha valakit jobban érdekel a téma ne hagyja ki. Ajánlott irodalom a nitrosystem.hu ahol további részleteket is meg lehet megtudni a beépítésről, használatról.


Ha a főkapcsolót bekapcsolom, világít és a duda gombjának megnyomására nem dudál többé hanem a nitrót vezérli

 

13 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szsrobert 2010.06.05. 19:04:40

Mennyit eszik a gép?
Ma mértem az MZ-t. 60-nál 4 liter, 70-nél 5 liter. Elég sok. De a benzinnél jobb. Alul nem húz. Lehet, hogy nem minden E85 egyforma???

Pálinkás Albert 2010.06.06. 19:44:33

Jó a toll:)

A nyomaték nekem nem stimmel, mert benzinnel gyárilag 245 Nm kéne legyen a max, etanollal elméletileg ennél több.

A váltó meg meg fog dögleni, de hát pénz ékszer nem számít, ugye:) én is évenet cserélem :)

SOR6 2010.06.06. 23:28:03

Szia!

Nem semmi! Szépen megugrott a teljesítmény és a nyomaték. Esetleg a nitrós lambda értékekről lenne grafikon?

Üdv Atti!

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.06.07. 22:49:11

Idézet a vezess.hu-s cikkedből:

"A nitró aktiválását a duda gombjáról oldottam meg: ha ki van kapcsolva a nitró főkapcsoló, akkor dudaként, ha be van kapcsolva, akkor nitrógombként működik."

Hát, isten ments', nem is téged, hanem egy balga követődet képzelem el, ahogy a szabálytalanul kikanyarodó Kamaz illő ledudálása helyett nitróval robban be a kerekei közé... Biztos nincs egy szabad kapcsolóhely a műszerfalon? :-)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.06.07. 23:10:40

@Jermann Kálmán: Aha, csak akkor el kell engedni a kormányt ugye. Az jobb?
Nitrózni meg nem lehet közutakon ráadásul a Kamaz elen a duda vajmi keveset ér.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2010.06.08. 17:36:47

@Égő Ákos: "Kamaz elen a duda vajmi keveset ér" - ez igaz, bezzeg a nitró. :-)
Kapcsoló: én nem szarakodnék, ha már úgyis kellett egy a padlógáz érzékelésére, akkor azzal vezérelném a nitrót is: padlógáz = nitrózás. Persze csak ha a főkapcsoló aktív. Vagyis e helyett: "hogy működjön a rendszer, be kell kapcsolni a főkapcsolót, padlógázzal kell menni és megnyomni a dudát" csak ennyi: "hogy működjön a rendszer, be kell kapcsolni a főkapcsolót, padlógázzal kell menni".
Persze ha tényleg nem használod közúton, zárt pályára nem kell kürt.

flegmadogs 2010.06.08. 21:34:47

@Jermann Kálmán: A nitrót nem feltétlenül kell a padlógáz mellett adagolni, a padlógáz = nitró rossz megoldás.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.06.08. 21:41:00

Bizony Kálmán, jól beszél flegmadogs.

FM2k 2010.06.10. 15:22:29

@Ákos

A ma délelőtti Kossuth rádiós felvételt nem teszed közzé?

köztünk szólva, azért voltak benne jó kis "médiafogások", mint pl akár 120-140ft-tal olcsóbb a benzinnél, mert sajnos még a 100ft-tal olcsóbb is csak ritka jelenség (eleve nyálverés 100ft-tal olcsóbb üzemanyagként reklámozni, már láttam is ilyen átb@szós szórólapot). Pest: 83ft...95ft a differencia. A megszólaló kutas ember legalább elmondta, hogy miként kell értelmezni az olcsóbb üzemanyagot a többletfogyasztással.

ui. Reklámnak nagyon jó volt!

ui2. egyik ismerősöm 3hónapja tért át alkoholos üzemre, mert náluk is megjelent az E85. Évek óta napi 110km-t autózik fix országúti útvonalon egy jelenleg 4éves francia autóval, mindig ugyanannál a kúton tankol, ugyanolyan túltöltéses módszerrel. Anno 24-25% többlettel etettem be. A héten beszéltem vele: 6.1-6.2 benzinüzemben, 8 liter alkoholból. 90ft-os árkülönséggel és többletfogyasztással évi 30.000km-rel sem térül meg 1 év alatt... 1ft/km megtérülés... persze ha Érden tankolna, akkor akár 2.2 - 2.5ft/km-rel már megérné.

Szsrobert 2010.06.22. 20:13:06

Eltaláltam a beállítást, 3 litert eszik az MZ 50-nél E85-ből. :-)

Szsrobert 2010.06.22. 20:16:54

3 litert eszik az MZ 50-nél. Kissé sokallom, de inkább ebből, mint benzinből. E85/elektromos hibrid lesz a jó megoldás.

Szsrobert 2010.06.22. 20:17:38

Az előbb nem jelent meg a hozzászólás. Mi a rák?
süti beállítások módosítása