Kasza Gábor a múltkor autójának átalakításáról írt. Most egy érdekes anyagot küldött a hibridekkel kapcsolatban. (a „most” néhány héttel ezelőttit jelent, de szégyellem, nem volt egy perc időm sem, hogy publikáljam)
Nem mindennel értek egyet de tény, hogy elgondolkodtató dolgokról ír számokkal gondosan megtámogatva, ahogy eddig is szokta.
Bevallom én kedvelem a hibrideket. A német dízeles vonal felejthető, természetesen csak a benzines jöhetne szóba, amit rövid időn belül szeszesítenék. Esetleg Obama hibrid családi autója illetve egy gyárilag Flex-Fuel Plug-in Hybrid Electric jármű. Vagyis a bioetanollal is működő, konnektorról tölthető Ford Escape.
"A mostani trendnek megfelelően a gyártók igyekeznek előhozakodni alacsony fogyasztású hibrid modelljeikkel, hiszen egyre szorul a hurok a kibocsátási értékek szinten tartását illetően. Pár évvel ezelőtt, amikor megjelentek az első modellek (Prius, RX400h stb.) rendkívül nagyra becsültem a tulajdonosaikat, akik ennyi pénzt kifizettek pusztán a környezetük védelme érdekében – hiszen az ártöbbletet soha sem fogják kompenzálni az alacsony fogyasztással. Most, amikor egyre elterjedőben van az etanolos üzemre való áttérés, és ismereteimet is bővítem folyamatban lévő tanulmányaim során, egyre inkább ellenszenves vagyok velük kapcsolatban. Hiszen üzemeltetésük ugyan olcsóbb, mint hagyományos benzinnel vagy dízellel üzemelő társaik, ugyanakkor vételáruk továbbra is magas. Ebben a rövid cikkben arra szeretnék rámutatni, hogy mennyire szükségtelenek abban az esetben, ha rendelkezésre áll a bioetanolos üzemeltetés. Ha ezek a járművek is mennének etanollal, sokkal kedvezőbb helyzetben lennének, és valóban környezetkímélőek lennének, nem pusztán zöld és kék ikonok lennének rájuk ragasztva.
Az összehasonlításom alapját egy új generációs Prius és egy 2007-es fejlesztésű Toyota Corolla alkotja – azért esett a Corollára a választás, mert talán ez áll a legközelebb hozzá véleményem szerint a szempontok alapján (árban az európai modellek olcsóbbak is lehetnek). Ügyeltem arra, hogy nagyjából azonos feltételeknek feleljenek meg motorizáltság, helykínálat, felszereltség és kategóriabesorolás terén. A jól felszerelt Prius alapváltozatával egy 1.6-os, Luna felszereltségű Corolla áll szemben. A két autó listaárában jelentős eltérés van ahhoz, hogy a most kapható átalakító elektronikák árait ne számoljam fel plusz költségként, így ez nincs benne a kalkulációban. A szűrőcserét pedig meg sem említem, hiszen egy szalonból kigördülő autó szűrője még soha nem látott szennyeződést
| Toyota Corolla Luna | Toyota Prius Prius | ||
benzin | bioetanol | benzin | bioetanol1 | |
listaár (forint) | 5 525 000 |
| 7 425 000 |
|
teljesítmény (LE) | 130 |
| 99+37 |
|
biztosítás (egy évre) | 43000 |
| 43000 |
|
fogyasztás (l/100 km) | 6, 1 | 7, 93 | 3, 9 | 5, 3 |
Számított értékek | ||||
100 km-re vetített | 1976 | 1792 | 1263 | 1197 |
kibocsátás (CO2, g/km) | 144 | 39* | 89 | 26* |
CO2 kibocsátás | 2160 | 585 | 1335 | 390 |
1 35%-os dúsítást feltételezve, a Corollánál ez 30%
2 15 000 km-es futásteljesítménnyel számolva
* 20% benzintartalom esetén - a többi bioetanol, ami megújuló energia
A biztosítás 40 éves, budapesti férfire vonatkozik A0 besorolással. Jövőre már nem esnek egy kategóriába, mivel az elektromotor teljesítményét valószínűleg nem veszik majd figyelembe – bár hazánkban bármi előfordulhat. Az utolsó sorban látható, hogy a kalkulált futásteljesítménynél mekkora teherrel vagyunk környezetünkre közlekedésünk során. Ha a hibridek is használhatóak lennének gyárilag etanollal, akkor jelentősen csökkenne ez a teher és a kis matricák joggal ábrázolhatnának kék eget és zöld füvet a lógókon. A szén-dioxidnál sokkal károsabb CO, NOx és HC értékek pedig szintén sokkal alacsonyabbak etanolt égetve. A nagy mennyiségű – bár immár Litium-Ion – akkukat már nem is említem.
A következőkben a hibrid hajtás megtérülését szeretném érzékeltetni az etanolos üzemre átalakított benzines autóval szemben. A negatív értékek is ezért kerültek be, mert az etanolos a viszonyítási alap. Ugyanakkor az is látszik, hogy a beszerelés díja önmagában is megtérül 27e km alatt, ha átállunk etanolos üzemre.
Modell | Árkülönbözet | Megtakarítás (Ft/100 km) | Megtérülés (km) |
Toyota Corolla Luna | -50 000 | -184 | -27 174 |
Toyota Corolla Luna E85 | 0 | 0 | 0 |
Toyota Prius | 1 900 000 | 529 | 359 168 |
Toyota Prius E85 | 1 950 000 | 595 | 327 731 |
Az adatok alapján jól látható, hogy az árkülönbség lényegében sosem térül meg, hiszen a mostani autók közül valószínűleg csak nagyon kevés fogja megélni a háromszázezredik kilóméterét. Magyarországon ráadásul egyelőre elég kevés előnnyel jár a hibridek birtoklása, hiszen sem parkolásban, sem autópálya használatban, sem más téren nincs előnyük sajnos – vagy legalábbis nem kellő mértékben. Ha hozzávesszük, hogy a hibrid járművek javítása és általános karbantartása is magasabb összeget von maga után – hiszen több ismeretet kívánnak meg -, meglehetősen rossz a helyzet.
Tehát aki valóban a környezetét akarja óvni, az ne a marketingszagú hibridekbe fektesse pénzét, hanem vegyen benzines autót és alakítsa etanolos üzemre. Aki pedig ezzel nem akar törődni és esetleg elveszteni a gyári garanciát, az válassza a Ford Focus Flexifuel-es verzióját 5 496 000 forinttól 5 ajtós vagy kombi karosszériával.
Az adatokat 2010. március 6-án a www.holtankoljak.hu, a www.autostat.hu és a www.netrisk.hu oldalakról szereztem be."
Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2010.04.03. 07:46:39
nameg ha az ember kicsit odalép neki máris többet fogyaszt egy hibrid mint a sima.
Szóval maradjon csak a jó öreg benzin/etanol(bocs nem szeretem a dízelt) meg a 3-4-5-6-8-10-12-16henger.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 11:39:39
Defoe 2010.04.03. 11:50:15
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.03. 15:26:35
Az tény, hogy lehetne jobb a mérleg, de az E85 összehasonlíthatatlanul környezetbarátabb mint a hagyományos üzemanyag. Óriási lehetőségek vannak benne, és a fejlődés csak akkor indul ha van kereslet is.
A biodízel téma igen érdekes, mert jelenleg hazánkban legalább két helyen készítenek biodízelt amit a fosszilishez való bekeverésekhez használnak. Ezen kívül több lehetőség is lenne a feldolgozásra. Én is voltam olyan üzemben ami uniós pénzekből évek óta kész, de a próbatermelésen kívül egy csepp biodízelt nem gyártottak.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 15:52:42
vagy ott van pl az E95 ös üzemanyag ami nálunk szintén nincs és azzal mennek a dízelek,csak hát az államnak nem buli ha mondjuk 240 ért kapsz dízelbe üzemanyagot a 300 helyett.Sajnos MOL nak igen nagy befolyíása van a dolgokra.Érdekes Auzsztriában jobban mennek a dolgok.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.03. 16:10:12
Ugyanis az E95 nem szabványos üzemanyag. A svéd Sekab találmánya, egyedül ők gyártják. Stocholmban sok alkoholos busz jár. Magam is vezettem már egyet. :)
Több éve volt itthon egy hazai bemutatón, de nem mondanám hogy buktak rá az érdeklődök. Talán ma egy kicsit már másként lenne...
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.03. 20:51:14
Egy tagadhatatlan előnye van a hibridnek: a károsanyag kibocsájtást ki lehet vinni vele városon kívülre. Már ha valaki rendeltetésszerűen így használja. Más előnyét nem látom, a környezetterhelési indexe messze rosszabb a hasonló sima benzines autóétól.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 21:18:55
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.05. 09:30:26
Ettől akkor más sokkal aggályosabb a savas második generációs etanol gyártás.
A dízelek koromkibocsátásuk miatt nem jöhetnek szóba mint környezetbarát hajtás. A részecskeszűrő az emberiség elleni legnagyobb vétek.
A biodízel megint csak nem megoldás. Azok a haszonjárművek melyek alkalmasak biodízellel járni abban az üzemben azonnal alul-minősítik őket két EU környezetvédelmi kategóriával.
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.05. 10:42:06
shatuman 2010.04.05. 18:58:57
exphil 2010.04.05. 20:07:28
shatuman 2010.04.06. 08:34:40
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.06. 08:47:05
Vagy ha ez nem megy, röviden összefoglalom: benzinszűrő eltömődik. A kocsi +5 fok alatt nehezen indul. Nulla fok alatt még keverve is nagyon nehezen. Hibajelző felvillanhat, mert túl szegény a keverék. Gumicsövekről írják, hogy feloldja, ez nem minden típusnál igaz, ki kell próbálni. AC pumpa is tönkremehet, elkophat.
Szerintem ha át is térsz, valamikor egy szabadnapodon tégy próbát mondjuk úgy, hogy 10 litert tankolsz üres tankra, aztán ha nagyon nem megy, annyit még le tudsz szívni belőle, hogy rendes benzint tegyél vissza, vagy megszervezd a munkába jutásodat, ha hirtelen el is tömődik a benzinszűrő.
Ha mechanikus a nyomáskiegyenlítő a kocsidban az üzemanyag-ellátó rendszerben, megpróbálhatod, hogy a nyomásszelepnél levő rugó alá teszel egy-két alátétet, amivel picit talán növelheted a nyomást. Esetleg a visszafolyó ágat elszűkíted valahogyan. (ezek mondjuk jobban igénybe veszik az AC pumpát)
exphil 2010.04.06. 17:17:16
exphil 2010.04.06. 17:18:55
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.06. 18:44:40
www.youtube.com/watch?v=efLvonHUoTU
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.07. 14:45:10
Lényegében módosított Otto motor, csak a szívószelep tovább tart nyitva. A csúcs teljesítménye alacsony, viszont a kis kompresszió miatt nagyon könnyen körbeforog a motor, amitől bazi kevés üzemanyag is átforgatja. Kvázi belefújsz elöl a légszűrőnél, és ha üresben van, akkor el tudod forgatni a főtengelyt. :)
exphil 2010.04.07. 22:18:36
tiszta sor, köszi :)
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.08. 09:14:28
exphil 2010.04.08. 20:00:44
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.09. 22:54:39
Ismerem a litiumos telepeket, és igazat adok abban, hogy tényleg értékkel bír, mert van benne ritka fém, amit drága és nagy energiabefektetésű, valamint környezetszennyező módon ki is lehet nyerni belőlük. Csinálják is, mert a ritka fém értéke nagyobb, mint a kinyerés költsége. Viszont az egyáltalán nem igaz, hogy teljes mértékben újra van hasznosítva egy elhasználódott akku. Sajnos a mai világ még nem tart itt, és egyelőre nem is erőltetik a 100%-os újrafeldolgozottságot. Ha reálisan nézzük a folyamatokat (gyártás-felhasználás-újrahasznosítás-egyéb veszélyes hulladék képzés), akkor pont nem a hibrid előnye jön ki a normál otto motorral szemben hasonló teljesítményű autóknál, környezetterhelésre nézve. Nagyon sokat ront a hibrideknél az a ciklus, amit mondtam, hogy nem igazán hatékony: akku töltése, majd energia kinyerése. itt egy csomó energia elvész.
Szsrobert 2010.04.19. 14:27:44
Ha a motor veszteséghőjét el tudnánk tárolni, azzal a lakást fűtve jobb lenne a helyzet. Az energiafogyasztás kis tömegű járművekkel, és alacsony sebességgel korlátozható.Áramot könnyebb előállítani, mint alkoholt. Én az E85re ÉS az elektromosságra szavazok.
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.22. 00:32:20
Egyetértünk abban, hogy az elektromos hajtás nagyon jó hatásfokú, csak a jelenlegi energiatárolási módok nem megfelelőek. A ma használatos akkukkal és töltési eljárásokkal pont elveszik az elektromos hajtás előnye, és pont a hátrányok hangsúlyozódnak ki (ami mondjuk még ma nem látható, de 5-10 év múlva érzékelhető lesz, ha túlerőltetik ezt a technológiát). Az igaz hogy a belsőégésű motornak van hővesztesége, ez csökkenti a hatásfokát, viszont ugyanez megvan az elektromos rendszer körfolyamatában is (termelés, töltés, tárolás, kinyerés... ez mind veszteséges folyamat). Szóval a mai hibrid technológia csak egy pofon a szarnak, ennél jobbat kell kitalálni. Mondom ezt, mint fejlesztőmérnök :) A mi nemzedékünké a feladat ;)
Demidoux 2010.08.19. 10:42:08
2005-ös Priusomat hajtom felesben E85-tel. Persze átalakítás nélkül. Talán fél literrel nőtt a fogyasztás. Ez ugye kevesebb mint 10%.