HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

A legzöldebb BMW E36 bioetanollal

2010.03.13. 08:05 :: Égő Ákos

A legutóbb egy Opel átalakításáról beszéltünk, most itt az akkor beígért gyönyörű matt zöld 328-ast.  Tölgyesi Attila a BioETUN V2 átalakító elektronikával vezérelte meg a hat hengeres motort. Érdekes és tanulságos írás, profi mérésekkel, melyek nagyon sokat elárul a nem kellő kapacitással bíró injektorokról, az 50-50% keverési arány szegénységéről.


Örömmel venném ha a legutóbbi két íráson felbuzdulva valaki részletesen beszámolna egy Hunflex készülékkel történt átalakításról és beszabályzásról, hosszú távú tapasztalatokról, esetleges mérésekről. Addig is tanuljunk az alábbiakból:

"2009 nyarán kezdtem el érdeklődni az etanolos üzem iránt. Neki is láttam a témával kapcsolatos könyvek és internetes oldalak után kutatni. Így jutottam el az etanol.blog.hu –ra is. A választásom is a BioETUN-ra esett, amikor rászántam magam az átalakításra. Az alany egy 1995-ös BMW E36 328, amiben egy 2793 köbcentis soros 6 hengeres (M52B28) motor található 220 ezer kilométerrel.  Ezt ki akartam egészíteni egy előgyújtás szabályzóval is, de ez a tervem sajnos nem jött össze köszönhetően a BMW hengerenkénti trafós megoldásának. Ez nem egy megoldhatatlan probléma, csak túlságosan is sokba került volna a kivitelezése és nem is volt garantált a siker. De a lényeg, hogy már tudtam járni E85-el. A 24%-os alapként beállított dúsítással nem igazán volt kibékülve az autó. Néha ingadozott az alapjárat, ami 28%-on elmúlt. A végleges dúsítást a már ismert és többek által is alkalmazott benzin-etanol közti fűtőérték különbséggel adtam meg. Ennek a meghatározásában FM2k számolási módszere sokat segített. Az E85 fűtőértéke mindössze 65.45% -a 95-ös benzinének. Ennek megfelelően 34.55%-al növeltem a hozzáadott üzemanyag mennyiséget. Sajnos a gyári injektorok ilyen mértékű dúsítást már nem bírtak kiszolgálni és ~4500 ford./min–nél elfogytak.  Ezt a problémát egy állítható üzemanyagnyomás szabályzóval orvosoltam. A gyári 3,5 báros nyomást  4,4-re emeltem. Ezzel a lépéssel 12,12%-al növeltem meg az üzemanyag mennyiségét, a következő képlettel számolva:

Ehhez nyújtottam meg a Bioetunnal a befecskendezés időtartamát még 20%-al. Így pontosan 34,55%-al növeltem meg a motorba juttatott üzemanyag mennyiségét.

Beállításokat követően a teljesítményt, nyomatékot és fogyasztást is mértem. Pontosabban 4 mérés volt. Referenciaértékként szolgált egy 95-ös benzinnel (B95) elvégzett mérés. Majd 2db népszerű keverési arány az egyik az 50-50–es, a másik pedig egy 25-75–ös (a benzin javára). Természetesen az átalakító elektronika és a megnövelt üzemanyagnyomás is csak tiszta E85 használatánál volt élesítve!

A + 6 lóerős teljesítmény kevesebb, mint amennyire számítottam. Alacsonyabb fordulaton nem lett magasabb a nyomaték, de az eredeti is bőven elég a városi autózáshoz. Jól látható, hogy milyen jótékonyan hat az E85 a motorra még akkor is ha csak 25%-át teszi ki a tankolt üzemanyag mennyiségnek. Nálam az 50-50–es arány teljes kudarc, nyomatéknál elég elkeserítő a helyzet. Még vezetés közben is lehetett érezni, hogy ezzel a konfigurációval nem az igazi.

A lambda értéken látszik, hogy a rettenetesen elszegényedő keverék okozta a feles arányban történ teljesítmény- és nyomatékvesztést.

A fogyasztásmérések azonos körülmények közepette lettek regisztrálva egy éjszakai próba során. A fogyasztás az elvárásoknak megfelelően alakult. Nem okozott meglepetést, hogy az E85-ös fogyasztás körülbelül a megnövelt dúsítással lett arányos.  

Üzemanyag

 

Város [l/100km] %-os növekedés Országút [l/100km] %-os növekedés Átlag [l/100km] %-os növekedés
100%B95 9,159 - 8,066 - 8,613 -
B95 50/50 E85 9,819 +7,1 8,745 +8,4 9,278 +7,7
B95 75/25 E85 9,708 +6 8,286 +2,7 8,997 +4,5
100% E85 12,179 +32,9 10,87 +34,8 11,521 +33,8

 

Hajdúsámsoni Avia kútnál viszonylag drágán 232 Ft-ért szoktam tankolni E85-öt. Sajnos ehhez néha majd’ 15 kilométert kell autóznom, de szerencsére legtöbbször útba tudom ejteni és akkor jól feltankolok. A hozzám egyik legközelebb eső Mol kútnál 323 Ft a 95-ös benzin.  Így 110 Forintot spórolok meg 100 kilométeren. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy télen még erről a kis spórolásról is le kellett mondani, cserébe viszont mindig - még -13 fokban is - beindult a gép.  Az átalakítás az elektronikával (+ beszerelés), nyomásszabályzóval és a szűrőcserével majdcsak 100 ezer Ft-ba került, a mérésekről nem is beszélve.

Ez az összeg kb. 90 ezer kilométer megtétele után, mondhatni soha nem térül meg, főleg az évi 10 ezer megtett kilométeremmel.  De nem is a spórolás volt a fő szempont amikor ebbe belevágtam. A továbbiakban még komolyabb fejlesztéseket tervezek, mind elektronikai mind mechanikai oldalról. Ezzel lemondva flexfuel üzemről, remélve hogy addigra sokkal több helyen lehet majd E85-öt tankolni. Teljesítménynövelés szempontjából az etanolra való átállás a legideálisabb választás.  Mindenképp ezen a vonalon fogok tovább haladni és már nem igazán szeretnék benzint tankolni a továbbiakban."

Tölgyesi Attila Debrecen

16 komment

Címkék: bmw e85

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.03.13. 09:58:32

hát igen .Mindenképp a kompresszió e melés lene a megoldás hogy ezzel kihasználható legyen a magasabb oktánszám.Persze ilyenkor érdemesebb egy hosszabb difit is rátenni mert az emelt kompresszió miatt a hasznosfordulatszámtartomány is lejjebb kerül pár százzal.

IQLight 2010.03.13. 12:16:17

szép munka, meg az autó is szép :)
hol lesz a vége az átalakításnak? :)))

FM2k 2010.03.13. 13:29:40

jó kis mérés, beszámoló!

április közepén muszáj lesz felújítanom az 1.4-es 100lovas skodámat, rettenetesen zabálja az olajat.
Ha már szétkapjuk a motort a gyűrűzéshez, a hengerfejből is síkolok a nagyobb sűrítéshez. Remélhetőleg május-június folyamán lesz belőle mérésekkel dokumentált cikk.
Ezen kívül alakul még egy alkoholos duplakarburátoros versenyautó is. Ez azért érdekes, mert a karburátoros szakik szerint "az E85 egy hugyozást nem ér"
Meglátjuk.

Kiru1 2010.03.13. 14:46:12

Gratulálok, szép munka! Precíz mérések és objektivitásra törekvés. egy pici számolási hibát látok csak, 323-232 forint az nem 110 hanem 91 forint megtakarítás literenként.

Ezzel együtt is elismerésem!
Kiru

exphil 2010.03.13. 15:17:53

@Kiru1: nem literjén, hanem 100 km-en ennyi a megtakarítás

SOR6 2010.03.15. 15:56:30

Köszönöm, örülök, hogy tetszik.
Az átalakítás még nem tudom hol fog megállni. De a következő lépés egy nyári hengerfej tuning lesz. Jövő ilyenkorra meg remélem, hogy beletudok rakni egy programozható motorvezérlőt, amivel már nem lenne gond megfelelő előgyújtást adni.

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.03.16. 11:16:56

Ez a leírás is nagyon tetszik, jók a mérések grat hozzá! Tetszik a színe is a kocsinak! Kicsit irigykedem is!

A hengerenkénti gyújtótrafó nem minden esetben rossz, azt nem jártad körbe, hogy a gyújtás jeladót nem lehet e valamilyen módon kicsit elállítani a gyáritól?
BMW-n nem lehet valahogy alapelőgyújtást állítani ? Mert Opelnál is ezzel a problémával álltam szemben, hogy elektronikus a gyújtás és ott mondták hogy a jeladó valamilyen tárcsán van amit nem nagyon lehet forgatni mert ék van és azt nem lenne jó elfaragni. Ekkor persze az jutott eszembe, hogy a vevő-érzékelőt teszem el nem konkrétan a Jel adó-t. Utána persze kiderült hogy kopogás szenzoros tehát fölös lenne a munka.

SOR6 2010.03.16. 18:56:50

@Bishop_civic_turbo:
Szia!

Nálam a gyújtás megfelelő időzítéséhez szükséges infót a főtengelyről és a vezérműtengelyről veszi az ECU. Ezeket meg elég nehéz lenne elmozdítani de nem is lenne túl szerencsés.

Kiru1 2010.03.17. 08:04:50

Exphil!

Igazad van! Elnézést, tévedtem!

Kiru

exphil 2010.03.17. 11:57:44

@Kiru1: nem vérre megy a dolog :)

V6 30V 2010.03.21. 07:17:40

Üdv!
Jó kis leírás!!
Nyugtass meg, hogyha beállsz egy jó kis pesti dugóba, vagy oda-odalépsz neki, akkor neked is azért felmegy 15L/100km-re?
Éjszaka nekem is 12-13 között eszik városban, hosszútávon 11-re tud lemenni max.. (2.8V6)

SOR6 2010.03.22. 12:58:45

@V6 30V: Szia!

Rendes araszolgatós városi időszakban nekem is 15 körüli a fogyasztás. Itt a városi menet külvárosi kis utcákon való kanyargás volt. Országúton jelenleg 10 körüli a fogyasztásom de vissza is lett véve egy kicsit a dúsítás.
A rekordom meg a tegnapi drift edzésen volt, kb. 55-60 liter/100km.:-))

márfoglalt 2010.05.07. 21:04:31

Csak a kötekedés kedvéért.. :) Én nem értek egyáltalán az etanol hajtáshoz, de a KOLLÉGA azt írta, hogy az etanol a 95-ös 65,45%-át adja a fűtőértékben.. Ebben az esetben, hogy azonos fűtőértéket érjünk el, akkor nem 100-65,45 (34,55%)-kal kell fokozni a befecskendezést, hanem 52,79%-kal.. Legalábbis ha azt vesszük, hoyg 1 egységem 100%ot produkál, akkor a 100-hoz a 34,55% gyengébb fűtőanyaggból 100/65,45 az így kapott érték az 1,527884..

A kötekedést félretéve.. Szép autó. ha megy, akkor rossz nem lehet és ki halott már rossz BMW-ről?? :O :D nekem 90' e34 525i van a birtokomban és örök szerelem.. :) jah és zöld.. :D

SOR6 2010.05.19. 02:10:05

@márfoglalt: Szia!
Igen, logiakailag teljesen helyénvaló amit írtál. Ezzel tisztában is vagyok de a gyakorlat azt mutatja,hogy bőven elég csak a külömbséget hozzáadni.
Egyébként lehet nyugodtan kötekedni. Szívesen fogadok mindennemű észrevételt, lehet az pozitív vagy negatív.
Ui.: Elnézést a késői reagálásra.

Üdv Atti!

SOR6 2010.05.19. 02:12:28

@márfoglalt: BMW-s fórumon írta egy srác: "Annyi jó autó van, amit ki lehetne próbálni, de ezt elrontottam ott, hogy elsőnek vettem egy BMW-t" :-))

márfoglalt 2010.05.21. 22:46:48

@SOR6: Semmi baj a kései reakcióval.. :)
ennyivel is okosabb lettem, hogy elegendő a külömbség. Amúgy meg ahogy látom még druszák is vagyunk.. :D
Az idézeteddel meg egyet értek :)
süti beállítások módosítása