A napokban volt szó az E85-tel elérhető teljesítmény növekedésről. Akkor az egyszerűbb átalakításokról volt szó, amikor egy gyári motorhoz megfelelő módon illesztjük az E85 elektronikát. Az alkoholban viszont sokkal több rejlik. Munkával kellő hozzáértéssel komoly eredményeket lehet elérni teljesítményben és fogyasztásban is. A versenyzők fantáziáját is egyre jobban megmozgatja, de az utcai tuning esetében is egyértelmű az E85 melletti állásfoglalás. Mi sem bizonyítja ezt jobban mint Zsolt 1997-es saját építésű BMW E36 328i Turbo Touring autója. Nézzük hát röviden, hogy is néz ki az átalakítás:
"Mivel az autóban van szélessávú lambda és EGT (Exhaust Gas Temperature) műszer is, ezért nem volt túl bonyolult az átállás, főként azért sem, mert VEMS írható motorvezérlőt használok. Első körben a többlet dúsítást megoldva, minimális plusz előgyújtást alkalmaztam. (kb.2-fok). A többletfogyasztás jóval több volt, mint amire számítottam, (2,5-3.5 l) teljesen normális közlekedés mellett.
Gyújtástáblázat
Mivel teljesen átlagos közlekedésnél volt ilyen éhes, elkezdtem átírni a részterheléses fordulatszámokhoz tartozó értékeket. Információ hiányában elkezdtem szegényíteni a keveréket, és a lambda táblázatot is jóval diétásabbra írtam, a gyújtásfokokat elkezdtem drasztikusabban emelni ( +6-8 fokok). Kezdett alakulni a fogyasztás az átlagos +2liter volt nálam is. Még tovább szegényítve a táblázatokat, azt vettem észre, hogy ez az alacsony kompressziós 24-szelepes turbómotor, sokkal jobban tűri ezzel az üzemanyaggal a már túlzottan szegénynek mondott keveréket (1.07-1.1-es lambdák), a motorerő gyengülését pedig a bátrabb előgyújtási értékekkel lehet tökéletesre kompenzálni. A mostani beállításokkal +1 liter a többlet fogyasztás.
A feltöltéses részéhez is néhány jellemző: a kopogásos égés "szinte kizárt"!! Hatalmas gyújtásszögeken, hatalmas teljesítmény! Ugyanazon a nyomáson (1.3-bar) E85-el úgy viselkedik az autó, mintha sima benzinnél emeltem volna a turbónyomáson kb. 0.25-bart!! Turbós BMW-s körökben beszéltük is, hogy E85-nél az adható hatalmas gyújtásszögeknél valószínűleg előbb elkezd romlani a teljesítmény, minthogy elkezdene a motor kopogni! Ez pedig nagyon hasznos, mind a csapágyak, dugattyúk, csapszegek számára, amiknek egy ilyen motornál egyébként is hatalmas igénybevételeket kell elviselniük."
üdv: Wittmann Zsolt
Több kép és az autó adatlapja a Carstylingon megtekinthető
Moleman 2010.02.28. 13:30:00
Istvan2107 2010.02.28. 21:22:45
Mennyit emeltél a gyújtáson maximálisan?
NitroX5 2010.03.01. 00:21:06
Na ez az amit én is tapasztaltam: nincs kopogás. Viszont így nem tudom mihez igazodjak pillanatnyi max gyújtás téren. (szintén full stand alone management)
Érzésre ment az egész? Vagy EGT mutat valamit ha túlságosan nagy már az előgyújtás?
Ugye ez a nagy szegényítést csak 80Kpa alatt iktattad be? ... attól följebb már kell a nafta.
P_G 2010.03.01. 23:24:12
A tapasztalatod teljesen helytálló. A drasztikusan emelhető előgyújtás az e85 magas kompressziótüréséből adódik, illetve pont emiatt is szegényítheted a keveréket mivel nem fog detonációs égés föllépni. Sajnos igy a max teljesítmény beállítására nem tudjuk használni a kopogás érzékelőt, csak teljesítmény méréssel határozható meg. Én addig emeltem kisérletképpen az előgyújtást, amig a motor képtelen volt menni, ez kb. 80 fok volt, de még akkor sem kopogott,csak irtózatosan rázkódott, illetve nem igazán volt teljesítmény.
Az etanol igazi kihasználása akkor lenne megvalósítható, ha nem a benzines motort próbálnánk etanol üzemre bírni, hanem egy kimondottan etanol motort építenénk,ami nagymértékű kompresszióviszony emeléssel lenne megvalósítható. Így az etanol kompressziótürését nem az alulsűritett keverék nagy előgyújtással történő kompenzálásával próbálnánk kihasználni. Ez most olyan mintha egy 86-os oktánszámú benzines motorba 98-ast tennénk.
Természetesen senki nem fogja széthányni a motorját és átépíteni teljes etanolüzemre, csak a fanatikusok.
Szerintem egy megfelelő kompresszióviszonnyal rendelkező motor etanollal képes lenne a benzines fogyasztásra és kb 15%-os teljesítménynövekedésre. Ehhez viszont egy átlagos szívó motor 14 bar-os sürítési végnyomását legalább 18-ra kellene emelni.
speer1 2010.03.05. 18:49:52
Az előgyújtást 6-13 fokkal emeltem.Vákuumban 40-80 KPa ig,1.17-1.09-es lambdákra szegényítettem,és mindez 3500-as fordulatig,utána már fokozatosan dúsabb.100-125KPa-nál is még szegényebbet használok ,mint benzinhez ,1.03-0.92-ig dúsúl.E feletti nyomásoknál már nem vagánykodtam 230KPa-nál(1,3bar)0.83-0.84, 200KPa-nál pl. 0.85 a lambda.A kipufgáz hőfokok ,mikor emelem a gyújtásszögeket,szépen jönnek lefelé.Egy bizonyos mérték után viszont már nem jön lejjebb ill. csak minimálisan.Ha még tovább növelem a gyújtást,akkor szép lassan ,de minimálisan mennek feljebb az egt-k.Mondanom sem kell,hogy benzinnel ilyen gyújtáson már valszeg. elhalálozna a moci.
Ahol extém szegény keverékkel gurúlgat a bicaj,ott adtam a legnagyobb előgyújtásokat,és ezzel nem érezni a motorerő ,szegény keverékre jellemző gyengülését. :-)