Szívesen venném ha az alábbi levélhez hasonlóan más típusú E85 elektronikával kapcsolatban is küldenétek tapasztalatot. A központi befecskendezéses első generációs Swift egyébként is érdekes eset ugyanis nem „peak and hold” rendszerű az injektor vezérlése. Ezért egy kicsivel könnyebb az átalakítás, de ennek ellenére eddig még nem találkoztam két azonos beállítással működő autóval. Most íme Martin első tapasztalatai a BioETUN-nal.
Pár hónapja már foglalkoztatott a gondolat, hogy miként lehetne megkerülni a méregdrága benzinárakat. Először a gáz jutott eszembe, de erről gyorsan lebeszéltem magam. A rémhírek nem tántorítottak el, több ismerősöm is évek óta gond nélkül jár LPG-vel. Viszont 250 000 Ft körül mozog a beszerelése, az amúgy is szűkös csomagtartómból pedig értékes helyet venne el a palack, valamint műszakin is bonyolódik a helyzet. Ezek a hátrányok számomra nem vállalhatóak. Már kezdtem beletörődni, hogy a benzint nem tudom megkerülni, ekkor hallottam egy barátomtól az etanolról. Gyorsan nekiálltam guglizni és rengeteget olvastam róla, tetszett. Bár az olajlobbi és az emberi butaság igyekeznek rontani az E85 hírét, de hála az internetnek ezzel nem tudtak félrevezetni.
A legtöbbek által emlegetett hátrány, hogy rongálja a gumi alkatrészeket. Szerencsére van frissen diplomázott vegyész ismerősöm, felvilágosított, hogy ez a rémhír onnan származhat, hogy sokan nem tudják mi a különbség a valóban agresszív metanol és az etanol között. A gumialkatrészeknek igazán nagy ellensége a benzin is, tehát autóba olyat raknak ami "olajálló", gondolom ha az olajnak-benzinnek ellenáll akkor az etanolnak is. Ez mégsem győzött meg eléggé, elkezdtem keresgélni a neten embereket akik etanolt használnak és felvettem velük a kapcsolatot, kivel iwiwen kivel e-mailben. A kapott válaszokban csupa pozitív tapasztalattal találkoztam, sehol egy negatívum, akár több 10 000 km után sem.
Miután ezeket tisztáztam eldöntöttem, hogy etanollal fogok járni! Ismét gugli, kezdtem keresni, hogy mit és miért és, hogyan kell átalakítani, hogy mehessen tisztán E85-tel a szekér, kevergetni nem akartam, én már csak ilyen sarkos vagyok, vagy ez vagy az, de nem mindkettő. Találtam mindenféle módszert, kezdve a nyomásszabályzó barkácstól az elmenő benzincső elszorításától egészen a légszűrő eltöméséig sokmindent, hogy a hőgomba potméterezését ne is említsem. Viszont számomra ezek nem jelentettek megoldást, több okból sem. Ezen átalakítások döntő többsége nem kapcsolható, pedig erre szükségem van, hiszen ha olyan helyen járok ahol nincs E85, akkor kell, hogy menjen bezninnel is. Nem akartam olyan átalakítást sem ami "maradandó", hiszen ha el akarom adni a vasat akkor nem biztos, hogy tetszeni fog a vevőnek a házi-barkács.
Tovább olvasva rátaláltam az átalakító elektronikákra, ezen belül is a BioEtun V3 tetszett meg a legjobban, leginkább a programozhatósága miatt. Szegeden lakom, megkerestem hát a forgalmatót, tőle tudom, hogy a hozzám legközelebbi beszerelőműhely Kiskunhalason van, 60 km, belefér. Villamossági szakember lévén magam is el tudtam volna végezni a beszerelést, de jobb a békesség, nem akartam elveszteni a garanciát. Szóval, felvettem a kapcsolatot a kiskunhalasi műhellyel és pár napra rá egyeztettünk is időpontot. Nagyon jó fejek voltak a srácok, szuperül beszerelték az eszközt, bár ebben azért nekem is szerepem volt, mert látszott, hogy bizonyos dolgok számukra is újdonságként hatottak, de azért megoldottuk pár óra, némi forrastgatás és sok-sok kötegelő árán.
Lehetne szebb is a szerelés, illetve az utastérben jobb helye van az elektronikának. (a szerk.)
Laptop rádug, az autóm típusának megfelelő (Suzuki Swift 1.3 2001-es) program fel és már indult is. Kifizetem az 52 000 Ft-ot ami tartalmazta az anyagot és szerelést is. Ekkor még benzin volt benne, pár liter a tank alján. A műhelyből egyenesen a halasi AVIA kúthoz hajtottam és telerakattam a tankot E85-tel, baráti 217 Ft/liter áron. Ez volt az első pozitív tapasztalat, 7200-ért 33 liter 10 300 helyett! Ekkor még nem kapcsoltam be az elektronikát, kíváncsi voltam mi lesz.
Nem kellett sokáig várni, pár tíz méter után az autó kezdett rángatni "szegénykeverék" tünetek jelentek meg, gyorsan átpöccintettem a kapcsolót és pár másodperc alatt magához tért és Szegedig úgy ment mint azelőtt benzinnel csak jóval környezet barátabban és olcsóbban! Fülig ért a szám a boldogságtól! Másnap reggel jöttek a kellemetlenségek. Mínusz sok fok, a kocsi pöccre indul mint régen a default 150%-ról induló indózási dúsítással, viszont ameddig nem mozdul ki a hőmérő mutatója a nullponti helyzetéből addig rángat. Hasonló érzés mint amikor egy régi, manuális szívatós, autóban idő előtt tolom vissza a szívatót. Az autó fuldoklik, szenved, üresben pörög, de terhelésre ledadog.
Miután elkezdett melegedni a motor a tünetek megszűntek és minden rendben ment, éreztem a 105-ös oktánszám nyújtotta előnyöket, alsó fordulaton határozottan jobban húzott a vas, nagyon tetszett, de a hidegüzemi problémával kellett kezdeni valamit. Ismét ment a levél Ákosnak, javasolta, hogy toljak még 10%-ot a hideg üzemi táblázatban az értékeknek (30%-ról indult). A kapott soros-USB átalakítóval rákötöttem a laptopom és kiokosítottam az elektronikát, nagyon kicsi változás.
A hozzáadott érték
Felbátorodtam, a kezdeti 30%-ot apránként felnyomtam 65%-ig, a probléma javult de nem oldódott meg teljes mértékben. Ekkor találtam meg a 4,26-os BioEtunTuner-ben a "cfgTrimTout" paramétert, ez alapból 60 mádosperc volt. A paraméter lényege, hogy spórol, oly módon, hogy az idő letelte után figyelmen kívül hagyja az "etanol üzem" fül plusz dúsítási paramétereit, és csak a "fuTrim" (főkompenzáció) szerint dolgozik tovább, ez nálam 20%, default érték. Viszon mínuszokban 60 s alatt nyoma sincs melegedésnek a motorban, gondoltam kiiktatom a funkciót, agyoncsaptam 900 másodperccel (negyed óra), tapasztalataim szerint ez már bőven elég, hogy üzemi hőfokra melegedjen az aggregát. Reggel lelkesen fellőttem az új paramétereket, és elindultam. Bevált! Örültem, már rendesen működik, de lehet, hogy sokat fogyaszt, hisz a higeddúsítás induló értéke még mindig 65% volt. Szépen apránként, próbautakkal, visszavettem. 50%-nál megállapodtam, jelenleg is ennyivel járok.
Még egy apró probléma azért van még. Ameddig nem melegszik a motor addig az alapjárat ingadozik 1000 rpm és 400 rpm között, viszont menet közben semmi probléma, miután kezd melegedni szépen beáll az 1000-es alapjárat. Most ott tartok, hogy nem tudom, hogy egyáltalán az E85 miatt van-e az alapjárat ingadozás mert ezt benzinnel is csinálta korábban csak nem ilyen állandósággal. Szerelő majd megmondja, az én tudásom ehhez már kevés. Később majd mérek fogyasztást is, most még korai lenne, mert a sok állítgatás biztos torz eredményeket hozna. Az intelmek miatt beszereztem egy üzemanyagszűrőt is, még 200-300 km-t megyek, hogy rendesen kimosódjon a ganaj a rendszerből és akkor majd kicserélem.
Remélem még sok boldog km-t teszek meg E85-tel!
Monostori Martin, Szeged
martinov 2010.02.18. 10:25:06
exphil 2010.02.18. 11:48:26
Sok sikert a tökéletesítéshez ;)
martinov 2010.02.18. 11:57:30
exphil 2010.02.18. 12:11:26
martinov 2010.02.18. 12:16:22
exphil 2010.02.18. 12:21:47
martinov 2010.02.18. 12:33:57
exphil 2010.02.18. 12:47:43
mek-lod 2010.02.18. 14:44:22
kicsit bővebben, h. a 'sütik' is értsék? o_O
-más (nagyobb) injektort szereltél be?
-pontosan mit állítasz hidegindításkor a potméterrel?
martinov 2010.02.18. 15:50:58
A módszer lényege: etanol.blog.hu/2008/04/01/hogy_hasznaljuk_alkohollal_a_swiftet
martinov 2010.02.18. 15:52:29
mek-lod 2010.02.18. 15:56:25
köszi, ezt a posztot még nem olvastam
exphil 2010.02.18. 15:58:26
martinov: elég gáz, hogy suzukihoz nincs alkatrész bontottan. az én 4 injektorom 10e volt, pedig turbóból valók...
martinov 2010.02.18. 16:07:35
exphil 2010.02.18. 16:32:59
Centurion 2010.02.18. 20:33:45
"Találtam mindenféle módszert, kezdve a nyomásszabályzó barkácstól..."
Mitől barkács? Nem műhelyben szerelik 50 ezerért? Máig hálás vagyok azért a cikkért,amit itt olvastam róla,ugyanis jelenleg nulla(értsd: nulla) forintos beruházással(alátét,volt a polcon) átalakított Swift-em van(egyliteres,3 hengeres),koppig előreállított gyújtással,és nem akarom elkiabálni de 7 liter körül fogyaszt...
Laptopos hidegindítás: idézek,szntén ezen blog egyik cikkéből: "Szabó vagyok nem Rotshield",vettem egy hidegindító sprayt(najó ez 800 forint volt),és ha nyűgös az indítás,szusszantok neki kicsit.Nesze neked laptop...
Jah,és 3 perc alatt válthatok vissza benzinre(de minek?).
Szívesen olvastam a beszámolód!
Üdv
Cent
martinov 2010.02.18. 21:03:05
Sajnálom, ha a "barkács" kifejezés sértő, nem annak szántam, a kísérletezés találóbb lett volna. Azért akartam "boltit" venni, mert azt már a konstruktőr kipróbálta, letesztelte, vagyis kikísérletezte, így azt nem nekem kell megtenni.
Örülök hogy neked bevált az átalakításod!
martinov 2010.02.18. 21:06:45
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.02.18. 23:17:42
Én erősen kerülném. Ettől még a sokszori indítás is jobb.
Ogrebá 2010.02.19. 01:03:45
Ogrebá 2010.02.19. 01:04:57
martinov 2010.02.19. 01:11:15
Centurion 2010.02.19. 11:31:20
Szerencsére ahogy elnézem mostmár ha nagyon akarom ráfoghatom az időjárásra hogy tavasz kezdete,igy talán a hidegindításos gondok is megszűnnek,csak jöjjön még pár fok plusz...
Cent
martinov 2010.02.20. 19:16:43
Kb. 30perce kicseréltem a benzin, bocsánat, E85 szűrőt, szerintem 1-2ezer km múlva megint csere. Bár nem sok kedvem van hozzá, a kocsog japánok jó szűk helyre préselték be, megközelíthetetlen csavarokkal... 1órát szenvedtem vele, de sikerült!!!
Centurion 2010.02.20. 19:40:48
Az etanolra átállás előtt cseréltem szűrőt,makulátlan volt,azóta az új van benne,kb 2500km-rel. Gondoljátok érdemes lenne ismét cserélni,vajon teleszedte-e magát szutyokkal? Őszintén szólva nem hiszem...Mondjuk ez a legkevesebb,asszem 450 volt a hozzá való nagyon patent filter.
Cent
martinov 2010.02.20. 19:55:45
Azért cseréltem le mert pénteken egy kicsit rángatott és gyanítottam hogy a szűrő a bűnös...majd kiderül!
exphil 2010.02.20. 21:43:14
martinov 2010.02.20. 21:57:32
exphil 2010.02.21. 11:07:43
IQLight 2010.02.24. 17:55:32
IQLight 2010.02.24. 20:53:15
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=91167413&t=9051125
Így oldottam meg:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=91223260&t=9051125
martinov 2010.02.24. 21:42:24
IQLight 2010.02.25. 07:52:48
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.02.25. 08:39:58
Istvan2107 2010.02.25. 09:25:02
martinov 2010.02.25. 10:22:46
martinov 2010.02.25. 10:23:38
IQLight 2010.02.25. 11:24:24
Nálatok ennyire darabos a benzin? :))))))))
martinov 2010.02.25. 11:27:28
IQLight 2010.02.25. 11:29:50
7VG-n megírom, elküldöm.
IQLight 2010.02.25. 11:34:17
Wagon R-ben talán már nincs is üzemanyagszűrő, ha jól csalódom.
martinov 2010.02.25. 11:39:15
IQLight 2010.02.25. 12:15:44
martinov 2010.02.25. 12:38:46
Istvan2107 2010.02.25. 12:46:50
martinov 2010.02.25. 13:16:24
Istvan2107 2010.02.25. 13:38:54
DE szerintem meg kell venni a gyárit, nem hiszem h akkora szívás lenne kicserélni.És ha most azt mondod h drága akkor számold ki h mész vele sokezer kilométert,és mennyibe is kerül 1 km a szűrővel....... na megéri szórakozni vele?:)
martinov 2010.02.25. 13:53:19
IQLight 2010.02.25. 15:27:55
martinov 2010.02.25. 16:05:38
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.02.25. 19:17:50
etanol.blog.hu/2009/07/13/a_koszos_uzemanyagszurorol_ujra
Orbison 2010.03.03. 18:39:18
Bocs az offtopic kérdésért!
Egy '94-es 1.3-mas Mitsubishi lancerom van. Ezen is meg lehet oldani az átalakítást úgy, ahogy a Suzukinál (vagy esetleg vmi olcsóbb módszerrel)?
Előre is köszönöm a segítségeteket!
martinov 2010.03.03. 18:57:53
Választ kapsz mindenre!
zadizs 2010.03.05. 18:17:00
cyberspeed 2010.03.08. 15:31:29
Most ezekben a hidegeben hogy alakul? 100% E85 van most benne?
zadizs 2010.03.08. 23:10:55
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.03.08. 23:20:48
cyberspeed 2010.03.09. 09:52:18
A 150 az mennyi? Központisnál sztem használj hidegindítót. 1000ft egy flakon, és ügyesen használva sokáig elég. A légszűrőházon le van dugózva jobb oldalt egy lyuk, oda behúzhatsz egy csövet a végén a sprayvel. Árulnak csővel együtt is. A kesztűtartóba meg be lehet tenni a sprayt, ott van a tűzfalon egy gumi dugó, azon át lehet húzni.
zadizs 2010.03.09. 16:41:38
zadizs 2010.03.09. 16:44:16
lazoo 2010.03.09. 20:59:23
100% E85 mellett -8C-ban is elsőre indult az autó,de .... a nem tökéletes égés miatt, a motor kopog, ami nem tesz jót neki.
zadizs 2010.03.09. 22:04:15
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.03.09. 23:17:13
Ez az anomália a rendszer mechanikai felépítéséből adódik. Míg a hengerenkénti befecskendezésnél a fecskendező gyakorlatilag az égéstérbe fecskendez addig a Swift esetében a központi injektor a szívócső tetején a pillangószelepre pisil, majd egy viszonylag hosszú úton jut el a benzin levegő keverék az égéstérbe. Hidegben az alkohol ezen az úton kicsapódik ezért elszegényedik a keverék, az autó dadog, döcög a nem elégséges üzemanyaggal. A tünetek gázelvételkor, megállás után jelentkeznek. Több beállítást kipróbáltunk sok márkatárs segített a kisérletezésekben. Köszönettel tartozunk kitartó munkájukért, de sajnos megnyugtató megoldás nem született.
Nem volt más hátra, a BioETUN vezérlő szoftverét átírtuk és a Tuner programot néhány funkcióval kiegészítettük. Ezek a paraméterek a kigyorsításokra vonatkoznak, és a tesztek alapján a Swiftek (és vélhetően az összes központi rendszerek) fenti problémáját tökéletesen megoldották.
A beta DOS-os változat már elkészült, a grafikus felület a héten kész.
Kérem türelmeteket, amint letölthető az új BioETUN TUNER 4.27 változat azonnal kint lesz a honlapon. Remélem még a Nemzeti Dal elhangzása előtt. :)
martinov 2010.03.10. 11:37:24
Közben építettem egy stroboszkópot az előgyújtás beállítására, tökéletesen működik.
www.kephost.com/view.php?filename=6cyxx8xuha9lk2vmvu1m.jpg
www.kephost.com/view.php?filename=t1yy89en048cykokckvz.jpg
www.kephost.com/view.php?filename=guiyracusjuy52n9peb6.jpg
martinov 2010.03.10. 19:13:15
zadizs 2010.03.10. 21:15:56
martinov 2010.03.10. 21:17:02
zadizs 2010.03.10. 22:06:19
zadizs 2010.03.11. 15:25:22
Kérdem én, lehet hogy a 4 pólusú sport gyertya miatt nem indul be?
martinov 2010.03.11. 15:44:16
zadizs 2010.03.11. 15:51:48
zadizs 2010.03.11. 16:17:42
pocsika 2010.03.11. 21:47:23
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.03.11. 23:46:06
Íme - premier előtt - a legújabb grafikus progi béta változata:
www.e85tuning.hu/BioETUN_tuner_v427B.zip
A csomagban lévő config_v427_suzuki.txt fájlt kéne alkalmazni de persze előtte a etanol_427.enc-vel frissíteni kell a hardvert, hogy az új funkciók éljenek.
Található egy új központi fül ami csak a központis autók beállításaira vonatkoznak. A pontos leírás később.
Piem 2010.03.12. 09:40:21
Kidobtam volna egy raklap lóvét az ablakon és vehetek egy másik elektronikát????
A párom kinyír :)
zadizs 2010.03.12. 10:26:35
martinov 2010.03.13. 01:12:42
martinov 2010.03.13. 19:24:17
DNSoft 2010.03.13. 23:18:18
Én BioEtun tesztpilóta vagyok, ugyanis nálam nem sikerült elsőre szinte semmi. Alább leírom miért szívtam én... (Swift 1.3)
Rángatás, nem egyenletes alapjárat...
Aki hasonlóképpen járt, vagy ilyen problémája van a kocsival annak szól az alábbi hiba jelenség.
Hibajelenség: gyorsításkor rángat, fogyasztás 9L...
AC pumpa OK
Párologtató elektronika OK
Injektor idő OK
BioEtun injektor idő OK
(majdnem) minden OK!
Elmentem a szakszervízbe... mérjük már meg az injektor nyomást (gyárilag 1.6 - 2.1 között kellene lenni). És itt ki is derült a prücök: 1.1 az enyém. Kevés, de nem is kicsit.... sőt gázadásra még az is csökkent!
Hála Istennek a szervízbe volt 1-2 bontott komplett "fej" és kiműtöttünk egy másikat. Gyujtás... 2 bár, indítózás.... 1.6.... és gázadásra még nő is... (ez normális) szóval egy alap problémát sikerült megtalálni a kocsin. Mint említettem, a kocsi benzinnel hibátlan volt, és az E85, csak felhívta a figyelmemet egy problémára, amit eddig kikompenzált a komputer...
Most már (hogy gyári értékeket mutat a kocsi) lehet beállítani az ETUN-t.
Konklúzió: Akinek hasonló (rángatás gázadáskor) problémája van, az nézesse meg az üzemanyag nyomását. AC pumpa teszt: elszorítod a visszafolyó ágat egy fogóval, és ekkor fel kell menni a nyomásnak 3 bar fölé...
zadizs 2010.03.15. 15:37:33
DNSoft 2010.03.16. 10:54:38
több mint 10 literrel jár a "kis sárga"!
Elég nehéz megmagyarázni otthon, hogy miért eszik ennyit... Normális ez?
Ilyenkor felmerül, hogy Lambda szonda... de berakva egy NGK jó minőségű szondát azt kaptam, hogy a "Check Engine" lámpa bejelzett. A gyárit visszarakva, a jel megszünt... de a fogyi az egekben és a járással is vannak gondok. 427b nállam jól működik, Észrevehetően nem torpan gázadáskor. Alapjáraton (2 perc után) úgy büfög a kocsi, mintha felevett volna. Jelenleg 24%-on van.
lazoo 2010.03.17. 20:00:45
martinov 2010.03.18. 13:59:01
lazoo 2010.03.18. 20:45:41
Nálam a 426-os verzió, mindig hideg indításnál okozott kellemetlenséget.
Az autó mindig elsőre beindult, viszont a motor a tökéletlen/szabálytalan égés miatt az első 1-2 percben erősen kopogott. Bár a fordulatszámot az E85 elektronika fokozatosan emelte...a motor rángatott és kopogott... Ilyenkor jött a benzin üzemre kapcsolás és a gyári motorvezérlő. Valamiért(?) ez több üzemanyagot juttatott a motorba és megoldotta rideg kopogást. Miután a motor valamicskét melegedett és a gyári vezérlő is visszavett 1800-as fordulatról 1400-1500-re, ismét visszakapcsoltam etanol üzemre és indulás...
A hétvégén feltöltött "427b" és a kapott paraméterek segítségével az autó benzines tünetet produkál. Indítás után rögtön szépen emeli az alapjáratot, nem rángat és nem kopog...
Üdv.
L.
martinov 2010.03.19. 07:47:10
c14nz 2010.03.19. 11:56:57
C14nz motorkódos F Astrához keresnék átalakítót. 50-50, 60-40(E85/E95) arányban keverve hiba nélkül mentem vele 2500km-t. A fogyasztása Kb 1-1,5 literrel nőtt, de csak azért mert nem melegszik annyira a motor. Ha kell róla több info szóljatok. Engem a központi befecskendezőhöz alakított BioETUN érdekelne. Tisztelettel Pósa
lazoo 2010.03.19. 17:58:42
Az injektor és motor közti "problémás" átvezető gumicső előmelegítésének van értelme???
martinov 2010.03.19. 19:48:06
lazoo 2010.03.20. 11:19:28
zadizs 2010.03.20. 20:00:14
zadizs 2010.03.20. 20:06:46