Még a BioMotion túrára készülve cseréltem ki a régebbi v2 elektronikát az új BioETUN v3-ra. Igazából nem volt rá szükség ugyanis a formai megjelenéstől eltekintve szinte ugyan azt tudja a két rendszer, a régit akár az új programmal is programozhatom. A kísérletező kedv és a szebb doboz vitt rá a váltásra.
Tiszta lappal indultam, kihúztam a régi kábelközeget és újrafőztem, újrakötöttem mindent. A feladatot egyszerűsítette hogy a kapcsoló már be volt kötve, viszont a motortérből az utastérbe helyeztem a soros csatlakozót. Így kényelmesebb a számítógép csatlakoztatása és az új BioETUN Tuner programmal menet közben is figyelhetem a működést. A beszereléssel két óra alatt kész is voltam.
A v3 rendszernél két helyről is nyerhetjük a motor hőmérsékletét. Az eddigi módon az autó hőgombájáról illetve egy mellé adott NTC szenzorral amit például a vízcsőre kell erősíteni. Én a kísérlet kedvéért mindkettőt bekötöttem. A programból definiálhatom melyik mit mutasson.
Az első indítás előtt elővettem a régi konfigurációs fájlomat és azt olvastam be az új BioETUN Tuner programmal. A kommunikációra alkalmas portokat azonnal felismeri a rendszer, és egy gördülő menüből kiválasztható a megfelelő. Én egy USB – rs232 átalakítót használok azt azonnal észrevette így a régi konfigurációs fájt feltöltése az új elektronikába zökkenőmentesen zajlott. Indítás után minden ahogy eddig a régi rendszerrel.
A grafikus ablak felső részében a START gomb megnyomására az aktuális valós idejű értékek jelennek meg. A két hőmérséklet szenzor analóg jele leolvasható illetve látszik hogy be van e kapcsolva a rendszer avagy sem. Egy érték a pillanatnyi dúsítás mértékéről tájékoztat. Fordulatszám és akkufeszültségről is kapok tájékoztatást és van még két Trim adat ami a hidegindítással kapcsolatos dúsításokról tájékoztat.
Leolvashatjuk a gyári komputer szolgáltatott injektornyitás időt milliszekundumban. Illetve a BioETUN által kiadott nyitási idő. Mindkét értéket %- ban is látszik. Ez azért fontos mert egy gyorsításkor itt láthatjuk hogy az injektorunk ki tudja e szolgálni a motort a plusz dúsítási értékkel. Ennek az adatnak a hiányában nem tudjuk hogy az autónk alkohollal tökéletesen működik e? Vagyis például kigyorsításkor az injektor kiszolgálja e a kívánt mennyiséget. Az injektorok hozamának felső határát általában drasztikus torpanásként érezhetjük de az is előfordul hogy nem észlelkük hogy ilyenkor szegény keverékbe megy át az üzem és nagy fordulaton teljes terhelésnél ez nem túl szerencsés. Így használva tartósan kinyírhatjuk a motort. Ilyen esetekre egyébként a BioETUN-nak van egy programozható védelmi rendszere, 99% terheléskor tilt vagy saját hibajelző lámpát gyújt
Persze jó dolog hogy ezeket az adatokat látjuk de nem túl szerencsés a monitort bámulva injektornyitási időmaximumot mérni. Főleg az én autómban ahol a műszerfalra még a pici laptopot sem tudom felrakni mert lezuhan. Ezért szerencsére a program képes arra hogy egy külön fájlba naplózza az értékeket. Vagyis ha a start gombbal elindítjuk a mérést akkor nem kell figyelni a monitort, a későbbiekben másodpercre pontosan visszaolvashatjuk az adatokat.
Ez a rész csak a program diagnosztikai része volt alatta az ablakban három fülre kattintva programozható az E85 működés. Nem akarok most belemenni a részletekbe talán majd máskor. A lényeg az hogy az elektronikához adott hőszenzor értékeit felprogramozták gyárilag. Így elvileg az alapbeállításokhoz nem kell hozzányúlni. Persze elvileg, mert egy finomhangolásra azért érdemes időt szakítani. Profi csak úgy lesz a rendszer, főleg a hidegindítás terén.
Az E85-ös hidegindítás általában az átalakítások gyenge láncszeme. Maga a 20-25% dúsítás nem varázslat, rendkívül sok eszközzel elérhetjük. Viszont az indításkor kibújik a szög a zsákból, már 13 fok alatt gondok lehetnek tiszta E85 használata esetén. A BioETUN elektronikával nem szabad hidegindítási gondnak lenni. Ha van akkor valami konfigurációs probléma lehet. Nekem az első beállításkor melegen nem is indult jól az autó. Mert ugye a hidegindítás nem csak a hidegre hanem a melegre is vonatkozik. Vagyis amikor meleg a motor ugyan de még nem üzem meleg. Egy jó rendszernek ilyenkor is van dolga.
Nekem is egy fél órás kísérletezéssel sikerült behangolnom az autót. Most más hidegen és melegen is tökéletes. Amióta beszereltem nálunk volt már 0 fok alatti hőmérséklet. Az autóban ilyenkor is tiszta E85-van, és az autó elsőre indul. Persze ha azonnal elkezdeném nyomni a gázt vagy elég csak a D-be tolnom az automatát biztos lefulladna, de mindig hagyom kb. 10-20 másodpercig járni a motort és utána indulok. Ehhez hozzá kell szokni, az alkohol így szereti.
Melegben előfordul ,hogy egy pillanatra felgyullad a hibjelző lámpa, de utána egy percen belül el is alszik. Ezt még kinyomozom miért teszi, de igazából nincs jelentősége, majd ha sok időm lesz. Alapjában véve leginkább az új szoftvernek örülök, ami tulajdonképpen nem tud többet mint a régi DOS-os, de mivel én grafikus felületű számítógépeken szocializálódtam, gyűlöltem a szöveges utasításokat. Most szebb is és laikusok számára is jobban kezelhető minden.
Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.11.19. 09:41:39
Persze motorvezérlője válogatja.
Minden esetre úgy látom hogy sok autós nem akar átállni mert nincs mindenhol E85 kút és nem akarnak 10-15 km-t kocsikázni a kútig. (csak én vagyok ilyen hülye). Pedig elektronika már van, amint látom profi a cucc. Jó lenne ha nagyobb autós műsorok is foglalkoznának vele, persze mindezt annak tudatában hogy széllel szemben vizelnek... Nem könnyű.
Döglött macska · http://www.pallas70.hu/tb-berugy-tanfolyam.php 2009.11.21. 15:30:02
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.11.21. 21:46:11
Ilyenkor nagyobb injektorra van szükséged. Annak a kiválasztása megint körültekintést igényel, mert akkor viszont benzinnel kaphat többet. Szóval látatlanba nehéz megmondani, érdemes mindenek előtt mérni egyet.
Aveo1.4 2010.03.08. 17:23:52