HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Ismét fékpadon az E85

2009.11.10. 08:05 :: Égő Ákos

Nem csak mi visszük fékpadra az átalakított autókat, szerencsére sokan kíváncsiak mivel tud többet egy E85-re alakított benzines autó. Gábor saját készítésű elektronikát fejleszt, és a készülék működését fékpadon is vizsgálja. Mérései a mi fékpados tapasztalatainkat is alátámasztja. Nem kétséges, az alkoholos autó ha nem is vadul meg, de kellemes értékeket produkál, olcsóbb üzem közben. Íme a legfrissebb tapasztalat:

"A mérés tárgya egy 1994-es Opel Omega B Caravan 2.0 típusú autó, melyet először benzin üzemben mértünk 95-ös normál benzinnel fékpadon, majd az „E85power” átalakító beszerelése és beállítása után tiszta E85-tel is. A mérési körülmények nem sokban tértek el a két méréskor, de hogy a legtisztább eredményt kapjuk, a normált (azonos légköri adatokra vetített konverziós eljárással kapott) adatokat néztük.
 


Fékpad típusa: MAHA LPS3000

Az átalakító egy most piaci bevezetés alatt álló típus, „E85power” néven fut. Ez a mérés a prototípus finomhangolása céljából is történt. Az átalakítóról érdemes tudni, hogy teljesen automata, azaz nem kell kapcsolgatni más típusú üzemanyag alkalmazásakor, és nem kell az üzemmódokat sem adott esetben állítgatni. A működésének alapvető eleme a lambdaszonda jelének analízise, a pillanatnyi lambdaértékek elemzésével dinamikusan képes a befecskendezési dúsítást állítani. A szabályzás teljesen adaptív, és a gyári motorvezérlő lambdaszabályzási rendszerével szinkronban működik. A vezérlő egy plusz funkciója, hogy a lambdaértékeket a szonda és a gyári motorvezérlő közt képes szintén automatikusan eltolni, így lehetőség nyílik „sport” és „eco” üzemmódok használatára is. Sport módban a 0.86 körüli lambdaértéket próbálja tartani a dúsítás szabályzásával, eco módban pedig 1.05 körülit. Ez a két érték a felhasználó által változtatható. Miközben ezekben az üzemmódokban ezeket a lambdaértékeket próbálja elérni, a motorvezérlő számára egy eltolt lambdaértéket ad. Sport módban valamivel 1.00 alá állítja be a motorvezérlő felé menő lambda jelet, eco módban pedig tartja az 1.00 értéket. Amíg az átalakító normál módban dolgozik, szintén az 1.00 lambdaérték van tartva. Így kiaknázható egyszerre a motor maximális ereje, és a legjobb fogyasztása is. Ráadásul teljesen automata módon, hiszen az átalakító intelligens szabályzó algoritmusok segítségével mindig az éppen aktuális igények szerint kapcsolja az üzemmódot.
 


A mérés jelen esetben mindkét alkalommal teljes terheléses fékpadi mérés volt. Benzin üzemű méréskor (még átalakító nélkül) kiderült, hogy a valaha 115 lóerőt produkáló motor nem igazán maradt el a gyári értékeitől, a normált motorteljesítménye 113,3 LE-re jött ki. A nyomatékgörbe is a gyárihoz nagyon hasonló értékeket vett fel, így elég jó tesztalanynak tekinthető ez az autó. A mérések során emissziót is rögzítettünk, CO, CO2, HC, O2 adatok lettek felvéve. Miután az átalakító beszerelésre került, ugyanazon a padon újra lemértük az autót. Természetesen az átalakító automatikusan a sport módra állt át a mérés során, így a motorból kihozható maximális erőt próbálta elérni. Így a tiszta E85-tel végzett mérés során a normált teljesítmény 119,6 LE-re jött ki, a nyomaték pedig a benzinnél mért 161,1 Nm helyett 175,3 Nm lett.


A nyomatékgörbén jól látszik, hogy a benzines üzemhez képest a nyomatékgörbe egyenletesebb lett, kis fordulatszámon nőtt meg a legjobban. Ez érzésre nagyon dinamikussá teszi az autót, rögtön észre lehet venni a különbséget a menetteljesítményben. A motorteljesítmény elég konstans értékkel nőtt E85 esetében a benzines mérés diagramjához képest. Az átalakítóból kiolvasva megtudtuk, hogy valamivel 4000 fordulat felett már 100%-on mentek az injektorok, így az erő maximuma (0,9 lambdaérték volt a teljesítménycsúcsnál) nem olyan jelentős eltérést mutat a benzin üzemhez képest, mint a nyomaték. Ezekkel a gyári injektorokkal sajnos csak ennyi növekmény érhető el. A nyomaték és a teljesítmény maximuma is kicsivel lejjebb költözött, nagyjából 200 fordulattal.


Az emissziós méréseknél látszik, hogy alapvetően csökkent a CO2 és HC kibocsájtás E85 esetében. A CO diagram elején látható kiugrás a sport módra átállás miatti agresszív lambdaablak eltolás miatt került oda, ez a mérés óta már finomítva lett az átalakítóban. Az O2 diagram E85 esetében tökéletesebb égést jelez, mint benzin esetében, ezért is lehet jobb hatásfokú a bioetanol.

A közeljövőben ugyanennél az autónál tiszta E85 üzemű káros anyag kibocsájtási mérések is lesznek, hasonló mint a zöldkártyás mérés. Később ezeket is közzétesszük majd."

Gábor

5 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SOR6 2009.11.11. 01:46:10

Szia!

Ez a készülék a gyújtást is tudja állítani?
Amikor mi 0,9-0,85 körüli lambdát állítottunk egy BMW-n alig lett jobb a teljesítmény mint benzinnel, miközben a CO a magasban, CO2 mínnuszban a HC meg szinte azonos. 1-0,95 közti lambdával majd 5 lóerővel erősebb.

Atti

opel16v · http://www.e85power.hu 2009.11.11. 15:36:33

Gyújtást nem állít, a kopogásszenzoros autóknál ezt megteszi a gyári ecu. Nálunk a mérésen 0.86 lambda tartása volt, viszont 4200 körül elfogytak az injektorok, kb 4700-től látszik is az esés a görbenövekményben. 5400 fordulatnál már csak 0,9-0,91 volt a lambda, ott érte el a teljesítménymaximumot. De ha lett volna elég nafta az injektorokból, és lehetett volna tartani a 0.86 lambdát, akkor lett volna 124-125LE is a csúcs szerintem.

opel16v · http://www.e85power.hu 2009.11.11. 15:41:32

Egyébként a ti esetetekben keskenysávú a lambda, amivel mértek? Dús szakaszban az ugyanis tud csalni elég rendesen, ha már nem éppen új. Nekem is át kellett állítani a lambda táblát, mert a 15 éves szonda jól dolgozik ugyan, de 0,9 alatt elég nagyot csal, amikor a 0.86-nak megfelelő feszültségértéket adta, az a valóságban 0.70 lambda volt már. Lehet hogy nálatok is ez okozott galibát, amiért 0,95-re kellett emelnetek ;)

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.11.11. 16:00:11

Gratula! Nagyon tetszik hogy jót is hall az ember és ilyen találmányok épülgetnek hazánkban, és jó tudni hogy egyre többen foglalkoznak ezzel komolyan. Én hamarosan megyek majd egy "zöldaris" mérésre hogy a fent is mért értékeket valamint hogy a lambdaszondámat nagyjából "hitelesítsem". Én nekem ugyan fullosan állítható a kocsi elektronikája de kiváncsi vagyok hogy a gyári adatokhoz képest mennyit tudok javítani a kibocsátáson E85-el, mert próbálnék környezet-barát lenni, nem csak az ára miatt álltam át.

SOR6 2009.11.11. 22:28:09

Köszi az infót!

Igen, keskenysávú szondám van.
Kiváncsian várom a további mérések eredményét.

Atti
süti beállítások módosítása