HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Alkoholos ETZ

2009.09.23. 08:05 :: Égő Ákos

A hét végén beállított Huba barátom egy rommal. Régebben beszéltük róla, hogy egy sufniban találtak egy régi MZ-t, én felelőtlenül azt mondtam hogy ki ne dobják, nekem kell. Kirángattuk a Comboból, és partot érve talán még elkeserítőbben nézett ki. Sebaj, az ikreknek már úgy kommunikáltam hogy nem „apájé” vagy „anyájé” hanem az övék. Majd rendbe hozzák ha eljön az ideje, legfeljebb elkezdem gyűjteni hozzá az alkatrészt.

Ami aktualitást ad a történetnek, hogy ismét érkezett egy alkoholos MZ tapasztalat. Illetve ez talán már több is mint egyszerű tapasztalat, nevezzük inkább átalakítási forgatókönyvnek. A típus: 1985-ös ETZ 250 nem 1972-es es125/1 de legalább a márka stimmel.

Nézzük Trábert Zsolti és az MZ történetét:

„Km-óra állás, amikor elkezdtem az E85-tel kísérletezni: 17.400 km. (2009.05)
Benzinből is evett 6 litert simán, nyélgázon 7,5l/100km is előfordult! Mint kiderült, a 125-ös főfúvóka helyett 135-ös volt benne. A gyertyakép is kormos volt kicsit -> fölöslegesen dús volt a keverék.

A neten van néhány leírás, amit MZ-sek írtak, amint E85-re akarták átszoktatni a motorjukat (a Simson-osokat is elolvastam, mivel nagyon hasonlóak). Asszem, egy TS MZ-ről is van leírás, lehet ám, hogy a te oldaladról jutottam el oda (:



1.
Vettem egy vízzsákos benzincsapot, hátha a 2T olaj-ból kiválik valami fehér trutyi. A vízzsák időnkénti ürítésével megakadályozhatnánk, hogy a váladék eldugítja a karburátort.
Mint kiderült, nem volt rá szükség. Az olcsó 2T ásványi piros olajamból (Challoils Dynamicstroke 2T) nem vált ki semmi + ha egyszer elkeveredve, nem is vált külön az olaj az E85-től. (Egy átlátszó tormás üvegbe figyelgetem, hátha kiválik valami. Eddig nem vált ki semmi.)

2.
Leengedtem a benzint. Beletöltöttem 2 litert E85-öt (olajjal keverve persze). Berugva indult, ment, húzott. Kicsit később már csak fordulaton ment jól. Alapjáratkörnyékén lefulladt. Nem is tudtunk rendes alapjáratot beállítani. Mint utóbb kiderült: a karbiban lévő fúvókákkal üzemanyagban túl szegény keveréket kapott. (a kezdeti gördülékeny járás szerintem a karbiban/tankban maradt benzinnel történő keveredésnek tudható be).

3.
A karbimban lévő fúvókák "kezdetben": főfúvóka: 135 (a gyári 125 helyett)
alapjárati: 50 (a gyári 45 helyett).

Mivel főleg az alapjárattal volt gond (nem tudtunk beállítani rendes alapjáratot) 75-ös alapjárati fúvókát kapott és 140-es főfúvókát.  Következmény: Ment, mint a golyó. Csomagokkal, táskákkal kb 130km/h-ig húztam (talán ment volna tovább is). 200km-t ment így, egyhuzamban. A korábbi fúvókákkal és benzinnel 120 körül volt a vége...




4.
Csökkentettem a fúvókákon.
Alapjárati: 60
Fófúvóka: 135 (vagy 130, nem tudom már)
A 200 km-es visszaút tanulsága: így is jól ment, de a "végsebesség"  megint kb. 120 km/h volt.

5.
A héten megpróbáltam még egyet spórolni: Eggyel lejjebb raktam a súbertűt a karbiban, fentről a másodikhelyzetből, fentről a harmadikba.
Következmény: nagyon gyenge lett. Valószínűleg túl szegény lett a keverék. Tehát vissza kellett rakni a tűt a fentről a második helyzetbe.

6.
Konzekvencia 3000 km szeszelés után:
E85-öt tankolok. Fogyasztás: 5,5-6 liter/100km. Jól megy a motor.
Az olajamból nem vált ki a fehér váladék.
Az új benzincsapon is van szűrő. Nem szedtem ki azóta. Nem tudom, mi mindent takarított ki az alkohol a tankból. Nem igen mentem még "tartalék" állásban. Lehet, érdemes volna megnéznem lassan, nem dugította-e el a csap szűrőjének alját...



Többek szerint a főtengely szimmeringet hamar meg fogja enni az alkohol.
Ennek jelei:
1: Eszi a hajtóműolajat.
2: A hajtóműolaj benzines (jelen esetben e85-ös) lesz.
3: Nem lehet rendes alapjáratot beállítani. Mivel fals levegőt kap, és ezt nem tudjuk állítani a karbi alapjárati csavarával, és a melléklevegő csavarával.

Az 1. megvan, 500km-enként kb 3-4 dl olajat kell utántöltenem mostanában.
2. Benzin/ szesz szagot nem érzek az olajon.
3. Szép, stabil az alapjárat.

Vettem 2 féle szimmeringet (egyik Huber), de nem tudom, hogy melyik szimmering bírja az alkoholt.”

10 komment

Címkék: e85 mz etz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.09.24. 08:51:11

Nekem a Jawa350-em megy már E85-el kb több mint 3000km-lefutottával. Mostanában rendetlenkedik nekem az alapjárat, de ha beállítom a csavarral (csak a keverék állító csavarral és ott is max 1/4-ed fordulatot kell neki adni) akkor jó lesz. Igazából a motor bemelegedésétől és a környezeti levegőtől függ szerintem. Nagyon kellemes a fogyasztásom mert 5,4 köröl szokik lenni, ami több mint a benyás korszakban, (hozzáteszem hatalmas a főfúvóka mérete mert nem tudtam 10-15%al nagyobbat betenni, csak 40%-osat,) mindennek ellenére egész jól hasít. Annyi kérdésem lenne, hogy az itt leírt gépsárkányon mennyire tapsztalható füstölés ? Nekem 1:40-es aránnyal nyélgázon sem füstöl a gép. szinte semmit! Nem látszik. 1:30-assal már nagyon dől a füst, de nem is megy olyan lendületesen.

Döglött macska · http://www.pallas70.hu/tb-berugy-tanfolyam.php 2009.09.25. 17:22:31

Nekem egy Java volt, de azzal tehettem akármit, semmi nem akadályozta meg, hogy ne köpje be száz kilométerenként a gyertyát. Mára szerencsére már csak a garázs falát ékesíti, de lehet, hogy egy nap felhasználom valamire...

Szsrobert 2009.09.29. 12:04:45

"1.Eszi a hajtóműolajat.
2: A hajtóműolaj benzines (jelen esetben e85-ös) lesz."

Nem vettem észre, hogy enné. Azt sem, hogy átfolyna, de nem lehet kizárni.

125-ös ETZ-n a beállítás E85-höz: 120-as főfúvóka, tű felső állás alatt eggyel, pótlevegő 1 fordulatot kitekerve.Félgázon 80 14-es kislánckerékkel, jobban nem hajtom.

Favorit 2T szeret kicsapódni, Arol jól keveredik.Challoils-t nem próbáltam.
Tesztelni átlátszó üdítősfalkonban érdemes, jól össze lehet rázni a keveréket, és várni egy napig a kicsapódást.1:40-nél Favorit csapódott ki, 1:30-nál már mindegyikből vált ki valamennyi.

Érdemes odafigyelni, mert
- egyszer csavarhúzó hiányában tolhattam a motort haza, a főfúvóka poharába beleült a kicsapódott olaj.
- ha túl sok olaj váli ki a keverékből, olajban elszegényedhet, és a motor rövid időn belül elhalálozhat.

500km-en 3-4dl olajat elhegyni a váltóból nagyon nem gazdaságos.
Nekem az a fura, hogy az utcán haladva a benzinnel működő Siumsonokat, MZ-ket felettébb büdösnek találom az én cefreszagomhoz képest.

Szsrobert 2009.09.29. 12:07:47

Ja:
Fogyasztás 50-nél:
benzin 2,7l
E85: 3,7l(sok)

80-nál:
benzin: 3,8l
E85: 4,3l(ez viszont gazdaságos, 13% túlfogyasztás)

Most már csak 200Ft/l vagy ezalatti áron kellene bevásárolni a 233Ft helyett.

Szsrobert 2009.09.29. 22:11:37

Ma volt a gépem műszakin, 9265Ft.
E85 a tankban.
"Fel van újítva? Nagyon jó az emissziója."
Ehehehe :-DDDDDD

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.09.30. 15:30:44

Nézték az emissziót? Eddig nem kellett nekem a motorra zöldkari. a 233Ft-os e85 ár az valóban sok, én 203-ért vettem, de pesten 210 körül mozog. Gondolom messze laksz ezért nem tudsz olcsón hozzá jutni.
Én nekem még nem állt meg a motor az e85-ös üzem óta. Illetve megállt, de abszolút más hibák miatt, elvégre jawa, szal mindig szar valami rajta. Nekem eddig nem volt ilyen kicsapódás problémám, igaz amikor városban tötymörgök 80km/h alatt akkor jobban füstöl, meg nem is az igazi az ereje. De frutigázon, 110-120-as utazón már 10 perc után kitisztul és nem füstöl, csak nagyon enyhén, de annyi kell hisz 2 ütemű.

PankóT1 2009.10.31. 19:51:32

Remélem sikerül rendbe hoznod az öreg fiút(MZ125/1),ha mégsem,vevő vagyok rá.....!

ladás1 2010.01.31. 14:15:35

ladával mi a helyze probálkozott már valaki???

tzsoca 2010.02.10. 01:49:45

T. Zsolti vagyok. Sajnos csak most regisztráltam. Bocsánat, hogy eddig nem írtam!

Szeptemberben az M0 híd közepén a Duna felett megállt az ETZ. Később kiderült: a főtengely szimering adta fel a harcot. Ott is engedett be levegőt, így a karbiban dúsabb keveréket kellett képezni (mivel onnan csak a levegő egy része jött), hogy a hengerben megint elfogadható legyen az E85-levegő arány. Ezt a szivatóval sikerült megvalósítani. Már amennyire menet közben bowdennel lehet keveréket állítani...
Szimering csere után újra ment jól.

Füstölés: szimering csere előtt elég rendesen füstölt, városban is. Én az elfogasztott hajtóműolajnak tudom be.

Szintén szeptemberben egy 200km-es hazaút során nagyon furcsa hangokat adott ki a motor, nem akart pörögni, gyenge volt. Majd a 160. km-en megállt.
Bontás után kiderült: gyűrűtörés történt.
A hajtórúd felső szemében nem találtam a görgőskosarat. Csak a középső gyűrű gyógyult bele a szembe, kétoldalt taréjosan letörve.

Így rekonstruáltuk a történteket:
A görgőskosár tönkrement, az alkatrészei + görgők levándoroltak a forgattyús házba.
(kb. 6-700km óta hallottam csúnya hangokat a blokkból 4000-es fordulattól. Ezt MZ hangnak tudtuk be.)
A forgattyús házból alkalom adtán feljöttek a felömlőn keresztül az égéstérbe. Ott összecsapkodták a hengerfejet, dugttút és eltörték a gyűrűket. Kompresszióvesztés miatt megállt a motor.

A görgőskosár tönkremenetele okául többen mondták a kenéshiányt.
Kérdés: miért nem az alsó szemnél ment el a görgő? Az minden körben 360°-ot fordul, nem csak 90-et. (talán oda több keverék kerül?)
Miért nem a henger állt be?

Január végén szedtük szét a blokkot.
A szeptemberben berakott szimeringek jó állapotúnak látszanak. Igaz, nem is mentek 250 km-nél többet. De 4 hónapja vannak
kitéve a szesznek.
Azért új szimeringeket fog kapni a masina.

A tankot leengedtem télre. Először szép keverék folyt ki. De a legvége fehér trutyi volt. Úgy sejtem, még abból az időből maradt benn, mikor LUK 2t olajat használtam (1 litert). Jóval drágább volt, mint a Challoils, nem is keveredett el az E85-ben rendesen. És még kiválást is okozott!

Jelenleg felújítás alatt van a főtengelyem. Amint jön a jó idő, újra lehetőséget kap csataló...

toci6 2010.07.24. 12:21:31

sziasztok én még most gondolkodom a barnamacim {etz250}alkolizálásán de ha ilyen jó kommenteket olvask asszem meg merem próbálni!
süti beállítások módosítása