Régóta várok egy porlasztós autó alkoholos alakítására, elsősorban azért, mert én is próbát szeretnék tenni egy öreg Saab 99-essel. Most végre megérkezett egy részletes leírás, egy gyönyörű állapotú Skoda 110R Coupé volt bano110r áldozata. Úgy látszik, a skodások aktívak alkoholos vonalon, egy Skoda Rapidról 2008 tavaszán már beszámoltunk.
„Az autó egy 35 éves Skoda 110R Coupé (ez már önmagában is érdekes lehet, persze tipikusan egy Skodásnak J), amiben egy 1,3-asra alakított motor dolgozik kb. 12:1-es sűrítéssel (ezért nálam az egész E85 sztori a hatalmas sűrítés és a motor magas oktánszámigénye miatt kezdődött). A nagy sűrítés következménye, hogy csak prémiumbenzinnel leetetett csörgésmentesen autózni és ez a 8-10 liter környéki átlagfogyasztással számolva nem túl gazdaságos.
Az E85-ről terjedő rémhíreket (benzincsövek feloldása, a fémalkatrészek fokozott korróziója) eddig nem találkoztam. Az autó veterán jellegének megfelelően évente kb. 2000 Km-t fut, közben rengeteget áll a garázsomban. Különösebb felkészítés nélkül a téli több hónapos állás után is pöccre indult (az AC felpumpálása után J), viszont amikor az óévet Skodázással akartam elbúcsúztatni, a – 5 fokban csak benzinnel tudtam beindítani.
Először is a motor műszaki paraméterei:
- hengerűrtartalom: 1306 cm3
- sűrítés: 12 : 1
- gyújtás: PAL Magneton (Skoda 105 S)
- karburátor: JIKOV 32 DDSR
(bővebben: http://skoda110r.com/view.php?cisloclanku=2006030101)
Benzinnel a motor 0 fokos alap-előgyújtással üzemelt és legalább 98-as benzint igényelt a csörgésmentes terhelhetőséghez. A karakterisztikája dízeles volt, alapjáratról negyedikben gyorsult és prémium benzinnel negyedikben leforgott 6000 környékéig, pedig akkor még a 240/240 fokos vezérműtengely volt benne.
Kezdetben a gyári fúvókákkal próbáltam, rögtön tiszta E85-tel, de alapjáratról nem nagyon akart felpörögni a motor, hideg motorral szinte lehetetlen volt elindulni. Az alap-előgyújtást 5 fokra tekertem. Melegen már használható volt, de 1500-as fordulat alatt csak egy hatalmas torpanást követően kezdett gyorsulni. Magasabb fordulaton viszont kellemesen pörgőssé vált motor. Érzésre javult a gyorsulás, jelentősen csökkent a végsebesség.
Ezzel a konfigurációval úgy 1500 Km-t tettem meg.
Ezt követően (idén tavasszal) tovább alakítottam a motort. Kapott egy újszerű (a korábbinál sokkal jobb állapotú, de azonos típusú) gyújtást és egy 280/265 fokos vezérműtengelyt. A karbit átfúvókáztam, hogy alacsony fordulaton kicsit dúsabb keveréket kaphasson a motor (I. torok: 110 -> 115, II. torok: 125 -> 122). Így teljesen megszűnt a csörgés 7 fokos alap-előgyújtás mellett is, de ez a sporttengelynek is köszönhető, mivel valamelyest mérséklődhetett sűrítési végnyomás. A dízeles karakter teljesen eltűnt, 50 alatt nem nagyon szerette a negyedik fokozatot, de pörgött, mint a fűnyíró, magas fordulaton viszont nyúlóssá vált a gyorsulás elfogyott az ereje, 110-120 felett erőlködéssel járt a gyorsulás, de amúgy teljesen élhetővé vált a motor, különösebb torpanás nélkül egyenletesen gyorsított. Igazából teljesen elégedett voltam az eredménnyel, nem gondolkodtam abban, hogy alakítani kéne a paramétereken.
Ezzel a beállítással úgy 800-900 Km-t tettem meg.
Kb. egy hete tovább mókoltam a beállításokon. Gondoltam kipróbálom az E85-ös „aranyszabályt” és nagyjából 10 %-kal növelem a motorba jutó üzemanyag mennyiségét és tovább növelem az alap-előgyújtást. Végül a fúvókakészletem foghíjassága miatt a karbit nem tudtam az elképzelésem szerint befúvókázni, így maradt az alap-előgyújtás 7 fokon. Most I. torok: 110 ->125, II. torok: 125 -> 135. A motor végre hozza azt, amit egy ilyen jellegű tuning motornak hoznia kell. Kellemes nyomatékosság az alapjárat környékén is (normálisan el lehet indulni az autóval, hidegen sincs torpanás és kellemesen gyorsít minden fordulatról, minden fokozatban. Normál városi tötymörgés mellett is lehet használni a negyedik fokozatot, de így sem tartható az ötven. Pillanatok alatt és észrevétlenül felgyorsul a kocsi 70 környékére, a forgalomban autózás cammogásnak tűnik.
Így eddig alig 70-80 Km-t autóztam, de amióta megvan az autó sosem ment ilyen jól.
Érzésem szerint a kettes torokba 140-es üzemanyag-fúvóka passzolna és az alap előgyújtást is 10-12 fok környékére kellene állítani, de erre majd akkor lesz lehetőségem, ha szerzek 140-es benzinfúvókát. Sajnos a DDSR karbiba nem jók a mezei 120-as Skoda karburátorának fúvókái, így máshonnan kell szerezni. Állítólag valamelyik Lada és a Nagypolszki Weberének fúvókái passzolnak, már csak ki kéne deríteni, hogy miben van 140-es benzinfúvóka és baráti segítséget kérni a Ladásoktól.
Ha sikerül a projekt, beszámolok az eredményéről…"
(bano110r)
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.07.09. 10:55:08
mindig érdekelt miért írnak random "J" betüket emberek az emailjükbe... az outlook vált gyanussá az ügyeben, és tényleg: (röviden a szmájliból lesz J)
www.techtalkz.com/microsoft-outlook/477311-outlook-email-sent-strange-characters-conversion.html
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.07.09. 11:30:59
nabazzmeg 2009.07.09. 11:38:31
gatsy 2009.07.09. 15:47:32
Boleslav_ 2009.07.09. 18:12:19
Szsrobert 2009.07.10. 06:56:10
Boleslav_ 2009.07.10. 10:58:20
Hozzá kell tenni, hogy 4,22-es végáttételű váltó négysebességes váltó van a kocsi alatt és 175/70 R13-as gumikon gurul.
Ja, még annyi, hogy a gyári átlagfogyasztása is 9 liter 1,1-es motorral. Gyárilag is sportos vezérműtengely van benne (259/259 fokos) és duplakarbi (Jikov 32 DDSR). Igaz, hogy gulyáskommunista, de mégiscsak egy sportkocsi... ;-)
botigta 2009.08.17. 00:52:16
Tessék elballagni a bótba, és venni fúvókadörzsár készletet, meg mérőt. Pár ezer Ft. Akkor olyan méretet csinálsz, amilyet akarsz. Ha meg túl nagy, akkor beforrasztod, és kisebbre dörzsárazod. Mi mindig így hangoltuk a versenyautót.
Boleslav_ 2009.09.23. 11:37:55
Köszi a tippet, magamtól ki sem találtam volna, csakhogy a projekt nem ér annyit, hogy dörzsárat vegyek. Egy barátomtól ingyen kaptam egy 140-es Lada fúvókát, ennyivel megoldottam a dolgot. Ezzel a motor + karbi konfiggal szerintem a teljesítményen már nem lehet fokozni. Esetleg egy (gyárinak kinéző, tehát nem Favorit)elektronikus gyújtásrendszert még szerkesztek bele, csakhát az időtényező...
Boleslav_ 2009.09.23. 11:44:44
Nincs kizárva, hogy az utcai autómat (škoda 105 GL, 1,3-as motor 280-as gyári tengelylel) is E85-re optimalizálom, de ehhez kéne egy újszerű SEDR, vagy egy másik DDSR karbi. Mivel ezt a műveletet már anyagi megfontolások is motiválnák, így szerintem a fentiekben leírt műveletnél lényegesen rövidebb idő alatt valósulhatna meg. Ezzel együtt valószínűleg ez a projekt már csak tavasszal manifesztálódik, addig aktívan gyűjtögetem a hozzávalókat. Ha valakinek esetleg lenne egy fölös új, esetleg tökéletes állapotú használt Jikov SEDR vagy DDSR karbija, szóljon. ;-)
Skoda_130_GL (törölt) 2010.06.29. 21:22:36
Gratulálok érte!! :)
Hogy hogy a 105 GL-eden nem a régi 105 GL-120 GLS díszrács van rajta?
Illetékes Elvtárs 2010.10.23. 22:43:11