Aki sokat jár E85 üzemanyaggal, annak feltűnhetett, hogy egyes tankolások után kicsit másképpen viselkedik az autó. Sőt sokan meglepődnek, amikor először E85-öt tankolnak, milyen borzalmas a változás, a motor egyenletlenül kezd járni és harmat gyenge lett. Egyszer már volt szó a panaszokról, de a téma nincs lezárva, ezért kicsit tovább kutattam, és további érdekességekre is fény derült.
Nem győzőm ismételni, az alkohol nagyon más tulajdonságú, mint a benzin. Ráadásul nem tiszta alkoholról beszélünk, hanem egy keverékről, az E85-ről.
Nézzük először az alkoholt.
Esetünkben az alkohol legnagyobb ellensége a rendszerbe kerülő víz. Na de, hogy is kerülhet víz a rendszerbe?
A gyártás során szinte biztos nem. Nagyon szigorúak a gyártástechnológiai folyamatok, itt nincs mese, a végterméknek vízmentes alkoholnak kell lennie. Jelenleg a Hungranánál készül az E85, ott helyben keverik bele a motorbenzint is. Itt nem kerülhet bele víz.
A szállító cégek zárt rendszerű szállítással egyenesen a gyárból viszik a kutakra az üzemanyagot. Ennél a lépcsőnél belenyúlni nem tudnak.
A kutakon földalatti tartályba kerül az anyag. Itt elvileg kerülhetne bele víz, még a levegő páratartamából is, de ez is szinte kizárt. Nem hagyják nyitva a tartályt, itt is zárt rendszerben van az E85.
Persze mindenki hallott már történeteket, hogy valakinek a valakije benzinkúton dolgozott, és ott vízzel hígították a benzint, a különbözetet pedig zsebre rakták. Sokan most is megszokásból azonnal a kutat tartják hibásnak. Én azért bízom benne, hogy ezek az idők már elmúltak, szerintem olyan kemény a verseny, hogy pár ezer forintért semelyik kút nem kockáztat, főleg, ha hálózatba tartozik. Ráadásul, ha valaki vízzel hígítaná az E85-öt, akkor a keverék zavarossá válik és tankoláskor feltűnne a kút figyelőablakában, ahol az üzemanyag-átfolyás nyomon követhető.
Na de ha nem a kúton, akkor hogy kerülhet víz a rendszerbe?
Az idősebb, illetve a szabadban álló pár éves autók tankjában is szépen összegyűlhet a kondenzvíz. Ez benzines üzem esetén nem tűnik fel. Mivel a két anyag fajsúlya más - 1 cm3 víz súlya 1 gramm, míg a benziné csak 0,7 gramm - a víz kiválik, és külön rétegben a benzin alatt helyezkedik el. Elvégeztem egy kísérletet, hogy szemléltessem a dolgot.
Láthatjuk a képeken, hogy a 450 ml keverékből a 100 ml víz milyen határozottan válik külön. Kicsit szimuláltam az autó rázkódását keveréssel, de a két anyag így sem elegyedett.
A benzin és a víz nem keveredik
A gyakorlatban a benzinpumpa nem a tank legaljáról szív (éppen a leülepedő víz miatt), így előfordulhat, hogy évekig hordozunk vizet az autóban úgy, hogy nem is tudunk róla, miközben a benzines működést nem befolyásolja. Régebben a motorkerékpároknak is volt a benzincsap alján egy vízgyűjtő tartály, amit rendszeresen üríteni kellett.
Amint alkoholt tankolunk az autóba, az a tankban felgyülemlett vízzel azonnal elegyedik. Erre is végeztem egy kísérletet. Az előző keverékhez öntöttem 100 ml E85-öt.
A hozzáöntött E85 azonnal opálossá változtatta a két különálló részt
A alkohol azonnal keveredett a vízzel és a benzinnel is, és egy zavaros elegyet kaptam. Gondoljuk bele, hogy ha ezt kéne használnunk üzemanyagnak, még a legjobb beállítások mellett is utálni fogja a motor. Így előfordulhat, hogy első E85-ös tankolásunkkor rosszabbul működik az autó, mint kéne.
Arról nem is beszélve hogy az évek alatt összegyűlt mocskot az alkohol kimossa a rendszerből, és a szennyeződés dugulást is okozhat. Egy koszos és vizes üzemanyag valóban nem a legjobb bemutatkozás. Ezért azt javaslom, fokozatosan, több lépcsős hígításokban álljunk csak át az alkoholra, és feltétlen használjunk üzemanyagszűrőt. Ha van gyári szűrő, akkor azt feltétlen cseréljük.
A vizzel azonnal keveredik az E85
Sokan a fém tank elpusztítását is az alkohol számlájára írják, közben - ahogy a kísérletek mutatják - a vizes benzinben még nagyobb kárt tesz a tank alján üldögélő víz. Szegény alkohol csak kimossa ezt a rozsdát, nem ő okozza.
A másik érdekes dolog maga az E85, illetve a szabvány tűréséből adódó különbségek. A CWA 15293 szabvány (ami igazából nem is rendes szabvány, erre majd még később visszatérünk) az E85-ben 14-30 % benzintartalmat határoz meg. Ez azt jelenti, hogy olyan E85-tel is találkozhatunk, amelyben az üzemanyag negyede motorbenzin. Ez jellemzően hideg hónapokban jelenhet meg. Vagyis a szabvány tűréséből adódóan más-más kúton más-más üzemanyaggal találkozhatunk. Ezt persze legtöbben nem veszik észre, de talán nem kizárt az sem, hogy a finomabb elektronikáknak feltűnik, és mi meg úgy tapasztalhatjuk, hogy jobban vagy rosszabbul megy az autó.
Nem mondom, hogy nem fordulhat elő, de nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni és megszokásból azonnal a kutat hibáztatni. Új, más tulajdonságú üzemanyagot használunk, még szokni kell.
P_G 2008.09.07. 16:38:34
Jah, kérem szépen,nyilvánvalóan néha amugy sem ártana a vizet leengedni az üzemanyagtank aljából benzines üzem esetén is. Vajon mért az alján lyukadnak ki a tankok?
Én annyit tennék hozzá,aki teheti e85 használat előtt üritse le a tankját teljesen,igy a viztől illetve az egyéb szutyoktól is megszabadulhat könnyen.
A szürőt pedig a használat kezdetén érdemes hamar cserélni.
zon 2008.09.07. 22:39:20
IQLight 2008.09.08. 09:01:44
Én elsőre 25% E85-öt tankoltam, most pedig 50-50% E85 - 95-ös benzin aránnyal járok és nincs észrevehető különbség, bár igaz, én nem járok gyorsulási versenyekre és nincs 402 méteres mérésem sem. :)
Ákos: Másnapra sem tisztult ki a víz-E85 keverék? Kellett volna nekije.
Lacilee 2008.09.08. 10:13:25
müanyag tank, e85-re e85-öt töltök és van amikor rettentően gyenge lessz vagyis alig tudom elinditani.Ilyenkor feljavitom egy kis vizmentes benzinel.Természetesen hunflex be van szerelve, mégis tartom azt a tapasztalat beli nézetemet hogy bizony nem mindig ugyanolyan minőségü E85 öt tankolok eggy azon kuton. A Győri kutat meg messze elkerülöm mert az ott árult E85 az katasztrófáli minőségü legtöbször,már ha lehet éppen kapni.
Tóth Ágas 2008.09.12. 20:09:04
Kutakhoz annyit, hogy az azért furcsa, hogy az egyik kútnál E85-öt tankolva simán elmegyek 700-at egy tankkal, míg egy 2km-rel arrébb levőnél már 620-nál nyomasztóan kevés van a tankban.. és ez háromszor megismétlődik.
Nekem van egy olyan érzésem, hogy a svindlis kutak rájátszanak erre az "etanolból többet fogyaszt" különben valós jelenségre és önfeledten húzzák le a naiv E85 hívőt.
Úgy fogalmaznék, hogy E85-ből az érdi Avia jó, a másik érdi kút, ahol E85 van, ami az M7-eshez közelebb van sajnos, ott viszont babrálják az órát (és véletlenül mindig párezerrel elnézik a fizetendő összeget, de csak egy irányba)
Thomas 2008.09.16. 16:33:46
Egy 1.4-es Fiat Tipo-m van, központi injektoros és hibátlanul megy 100%-os E85-tel, de most hogy jött a hidegebb idő, ha nem garázsbol indulok reggel, akkor sokkal nehezebben indul a gép. Körülbelül 3. inditózásra indul és elég "mekegős", mint ahogy sokan irták már. Ez egy-két gázadással csillapitható és a motor bemelegedése előtt is már jó az alapjárat, de addig azért picit idegesitő ez az egész!
Kérdésem: Milyen arányban (%) tankoljak 95-ös benzin mellé E85-t, hogy pöccre induljon /mint ahogy 95-tel teszi, még 1 hideg éjszaka után is a kertben/, illetve hogy ne ejtegesse a fordulatot?
Szerintem jó volna egy kis leirás is az oldalra, hogy milyen hőmérséklethez /évszakhoz/ milyen százalékos arány ajánlható, igy az ősz és a tél előtt! :)
Nyáron tutira mehet a 100%, mert teljesen jó, kérdés, hogy más évszakokban mit ajánlanak azok, akik régebbóta használják /én május óta 100%-osan/! :)
Ha már tapasztalatok, annyit vettem észre, hogy icipicit gyengébb az autó, főleg a hideg időben /nyáron nem vettem észre számottevő különbséget/ és hogy a füstje nem fekete, hanem barnás! Ezt leginkább onnan tudtam lemérni, hogy a kipufogóvégem felfelé néz és a csomagtartó ajtó nem fekete dzsuvával volt szennyezett, hanem enyhén barnással /olyan nikotin sárgás/! :)
A fogyasztás meg ugyanannyi szerintem mint 95-össel!
A Gvadányi úti (XIV. ker.) AVIA-hoz szoktam járni tankolni, ahol volt már 229.9, de 231.9 is az E85, ám legutóbb újra 229.9 volt szerencsére! :)
Ja és karburátoros autóba nem jó /teszteltük egy Ford Sierra-n, alig volt alapjárat, aztán átszivtam az enyémbe az egész cuccot, hát elég keserü ize van neki :D/!
Na asszem minden lényegeset leirtam! Kiváncsian várom, hogy szerintetek egy központi injektoros autóba milyen százalékos arányba volna érdemes keverni az E85-t a 95-ös mellé!
Üdv.!
Thomas
NitroX5 2008.09.17. 22:40:16
Véleményem szerint nem lehet felállítani egy ilyen időszakhoz kötött tankolási szabályt.
Teljesen különböznek az autók vezérlései, képtelenség megmondani hogy mennyivel keverd, saját magadnak kell kitapasztalnod -ami pofonegyszerűen fog menni, beleöntesz 40 mellé 5 liter benzint- különben 100% amúgyis nagyon "kevés" autó tud elmenni etanollal.
Fiat se tud... már tíz foknál gyengén húz indítás gagyi.. szokásos tünetek.(ha már most ilyen az indítás, akkor garantált hogy mínuszokban nem indulsz, keverd fel az őszre 5-10 liter között.
Az E85 Kft lapján is csak a 25% etanol keverést merik ajánlani, mert az autók rettentő tág intervallumban reagálnak az etanolra -módosítás nélkül-. Barnaság a korom kiégése miatt van, nem ég semmi barnán, csak a korom fakul ki a rendszeredből.. leég, letisztulnak a fémek.
Mostanság énis így jártam piszok szegény keverékkel, borzalmas, azonkívül káros a motorra, gyertyák rozsdabarnák lettek.
sipike78 2008.09.19. 14:06:49
Talán a suzukis fórumon már olvastad, de ide is beírom érdekességként: a nyíregyi Tesco-kúton az egyik kutas bevallása szerint napi 1000-1200 litert adnak el E85-ből.
Én eddig kétszer tettem a Swiftbe: először egy harmad / két harmad, másodszor fele / fele arányban. Rögtön alátétes okossággal kezdtem, lemértem a fogyasztást: 6,7 l lett. Picit sokalltam, de aztán alátét nélkül is hajszálra ugyanannyi jött ki.
Igaz, nem nagyon kímélem a gépet. :)
Tegnap agipes 95-ös benzint tettem bele, érezhetően meglódult a gép, viszont a 226 Ft mégsem 307...
IQLight 2008.09.20. 08:49:11
Thomas 2008.10.01. 14:57:23
A válaszod előtt úgy tankoltam, hogy 32L 95-öst az Agip-nál és 10,5L-t az Avia-nál E85-ből, igy csőre lett töltve az elvileg 55L-es tank és tökéletes volt az inditás a reggeli 10 fok alatti hőmérsékletben is! :)
1.-re, pöccre indul mindig...
Üdv.!
Havoc 2008.10.05. 17:56:04
Én a 97es 1.0 swiftemen tesztelgetem az etanolt, mióta a nyíregyházi tesco kúton kapni lehet. 15liter e85, 25liter 95ös, fogyasztás 7,2-re nőtt 5,8-ról (városi fogyasztás), egetrengető teljesítménykülönbséget nem vettem észre, viszont 2-esbe eddig 85-nél érte el a max fordulatszámot, most 90-95-ig engedi. Sajnos nincs fordszámmérőm, így nem tudom, hogy tovább pörög-e a motor, vagy pontosan mi történt. Szerintem csak kimosta a rendszert az alkohol, lehet, hogy valahol a rendszerben nőtt a keresztmetszet. Ha valaki esetleg tudja, hogy meddig kellene menjen 2.-ba, legyen szíves írjon az e-mail címemre: havoc_wazzee@totalcar.hu, ugyanezen a címen fogadok kérdéseket is, nagyon szívesen válaszolok.
üdv: Attila
szuper 2008.12.09. 14:14:16
szuper 2008.12.09. 14:59:49
szuper 2008.12.09. 15:28:57
szuper 2008.12.09. 15:39:42
fgab 2009.03.22. 10:02:18
Ha vkinek régebbi tiipusu autoja van megkereshet bátran (néhány ujabb tipus is szooba jöhet), meg tudjuk csinálni úgy a benzinmotort, hogy közel csak annyitt fogyaszt a kocsi, mint benzinbööl! S a performance sem marad el!! Ez nem vicc! Sööt azt is, hogy alá fogyasszon! felmerül a kérdés hogyan!!?? A jövöö technologiáinak köszönhetöen 3 éve fejlesztünk néhányan üzemanyagtakarékosabb fuelsystemet, s eredmény koronázta kiisérleteinket! A plussz energia forrása a viz, mely kiegésziti az etanolüzemet! A viiz elektroliizissel bontásrakerül, s monohidrogén tartalommal keményen, kaloretiksan boostolja az etanolégést! rövidben ennyi: Ha vkit érdekel keressen be skypeba.: "fgab27"
attes 2009.03.29. 22:46:45
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.03.29. 23:18:41
De látatlanba mondom, mivel tuning célra kell, mindenképpen programozható elektronika kéne bele.
Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.05.27. 14:19:51
Magam is elvégeztem a kísérletet még mielött idetaláltam volna, de én azt az észrevételt tenném, hogy a víz ami alul gyűlik össze benzin használata esetén azt bizony a benzinpumpa felszívja, mert az ugye legalul van. Szóval nem hiszem én el hogy a tank legalján ahol szív a pumpa össze tud gyűlni víz, hiszen azt is belöki a motorba max lefullad a kocsi és azt hiszed kifogyott a benya, (közben csak a víz vállt ki)
E85 és desztillált víz keverése esetén is ugyanez a jelenség lesz sajnos, az ethanol magába foglalja a vizet fehéres lötyi lesz belőle, de a benya (~15%) kiül a tetejére.
Ez azért gond mert emigyen a motorba bejutó üzemanyag víz+ethanol melynek nagyon magas a gyulladáspontja, és rángatni fog a kocsi.
Kipróbáltam, onnan tudom.
Nekem 8:1 arányban sikerült E85-víz keveréket használni. közepes terhelésnél, közepes fordulaton nem volt gond de alatta és nagy terhelésnél (itt nekem már 0,4báros turbónyomásom van) viszont rángatott, igaz nem állítottam hozzá az elektronikát idő hiányában.
Kérdésem az lenne, ha valaki idáig elolvasta regényemet, hogy van e valakinek ilyen jellegű ismerete tapasztalata.
Tudom hogy a víz nem kifejezetten tesz jót a motor belsőségeinek, de jelenleg ez nem érdekel.
Célom hogy 5L/100Km es fogyit érjek el az autómmal. Tudom hogy egy suzukival ez nem téma, de E85-el egy 1,1 Tonnás 1496cc-s motorral szerelt verda esetén kihívás.
Eddig országuti fogysztásból 6,75l/100km-es eredményt értem el természetesen csak E85-el...
Jonasgarage 2009.06.25. 19:45:54
Régi karbis autók hogy bírják az E85-t? Mit kell a karbin állítani, meg mennyit, az optimális működéshez? Ami az arányokat illeti, a kb 30% kezdésnek nem lehet olyan rossz?! Szerintetek?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.06.25. 20:15:19
BlackySwiftGTi 2009.07.14. 22:58:47
Egy valamit nem láttam kiírva senkinek, azt hogy ha valakinek volt is hasonló panasza mint az enyém, annak előbb-utóbb megoldódott???
Kiszívta az AC az összes vizet és utána jó lett???
Ha folyamatosan termelődik a víz akkor hogyan szabaduljuk meg tőle???
Válaszoljatok és legyen mindenki ezzel is okosabb!!!
üdv.: Blacky
BlackySwiftGTi 2009.07.14. 22:59:03
Egy valamit nem láttam kiírva senkinek, azt hogy ha valakinek volt is hasonló panasza mint az enyém, annak előbb-utóbb megoldódott???
Kiszívta az AC az összes vizet és utána jó lett???
Ha folyamatosan termelődik a víz akkor hogyan szabaduljuk meg tőle???
Válaszoljatok és legyen mindenki ezzel is okosabb!!!
üdv.: Blacky
zferike (törölt) 2009.08.17. 14:38:50
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.08.17. 14:51:19
mtdesign 2009.12.28. 21:36:59
Az olajjal megfelelő képpen keveredik,és a kenési tulajdonságát befolyásolhatja-e?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.12.28. 21:47:18
Nekem nincs sok tapasztalatom kétüteművel, de ha a bejegyzések között elolvasod az MZ és Simson tapasztalatokat, az sokat segíthet.