Örömmel osztom meg ha valaki a saját tapasztalatairól számol be, és külön örvendek ha Swift a páciens. De most nem csak egy egyszerű tapasztalat érkezett, hanem egy igazán kreativ ötlet amivel Zoltán 2000 Ft-ból flexifuellé változtatta a Swiftet.
Derzsi Zoltán vagyok, mobiltelefonokat javítok egy T-Mobile üzletben, nem szakmám az autószerelés, de pár év gokartozás után ragad ez-az az emberre.
Mindenekelőtt szeretnék köszönetet mondani a blogodnak, és Pöne Bácsinak (Orbán Józsi) az ötletért, valamint Marci testvéremnek, aki segített az átalakításkor.
Első alkalommal én is csak úgy "hopp" E85-öt tankoltam a pesterzsébeti Tesco kútján. Az eredmény katasztrófa volt. Beindult, de nem akart menni, meg-meg torpant, és finoman szólva sem lehetett kényelmesen menni.
Az autóm:
Egy klasszikus '93-as ezres "miautónk", központi injektoros háromhengeres Swift, melyet még egy öreg bácsi vett hitelre, majd a család pár év alatt széthajtotta, összetörte, olcsóból kilakatoltatta, és garázsban lefestették, majd eladták... nekem.
Arról ismerszik meg, hogy nincs két kasznielem, ami egyformán áll benne, és a fényezése is kissé kifakult, illetve a gyári ülés kárpit hihetetlenül ocsmány világosszürke színű. Viszont van benne rendes mélynyomó, mellyel lassan de hangosan tudok közlekedni :)
Mint ismeretes, 1 kg benzin ideális elégetéséhez 16 kg levegőre van szükség. 1kg bioetanol elégetéséhez azonban sokkal kevesebbre (kb 9 kg), tehát minden motorba, ami csak "hopp" etanolt kap, klasszikusan "keveset kap", és ebből adódik a probléma. Rángat, torpan, nem gyorsul...
Amit csinálnom kellett:
- Lecsökkenteni a beszívott levegő mennyiségét
- Feldúsítani a keveréket (csak kissé, mert ez befolyásolja a fogyasztást!)
- Olyan módosítást kitalálni, amit bármikor vissza tudok alakítani, ha véletlenül benzint kell tankolnom
- A gyújtáshoz is hozzá kellene nyúlni, de ezt az ötletet a fentiek miatt elvetettem.
Ezeket a következő képpen oldottam meg:
A beszívott levegő csökkentését a légszűrőházba plusz légszűrőszivacsok berakásával (igen, beletuszkolásával) oldottam meg, ezáltal a motor sokkal nehezebben szív be levegőt, következésképpen sokkal kevesebbet is. Ez még nem oldotta meg a problémát, de egyértelmű javulást kaptam.
Második lépésként az ECU-t reset-eltem ki a kis kapcsolóval a műszerfal alsó részének burkolata alatt, a gázpedál magasságában. Erre azért van szükség, hogy a computer a megváltozott szonda- és szenzor értékeket fogadja el normálisnak (így nem világít néha sem a Check Engine lámpa)
Harmadik lépésként Teko megoldását akartam használni, de ezzel "örökre vasalva" megoldás született volna, és világos hogy út közben nem fogom ripityomra szedni az injektoromat: üzemanyag-nyomást kellett növelnem, méghozzá állítható módon.
Erre találtam ki, hogy az üzemanyag-visszavezető cső keresztmetszetét változtatom, állíthatóan. Az AC pumpát 3-4 Bar-ig terhelhetem, nem mondja fel a szolgálatot.
Egy benzincsapot építettem be a visszatérő ágba, ezzel növelve az üzemanyagnyomást (világos, hogy a csapot nem teljesen zártam el)
Ezzel kb 2000 Ft-ból etanol-kompatibilissé változtattam az autómat.
Ha ezt valaki esetleg utánam akarja csinálni, akkor így tegye:
1., Építse be a visszatérő ágba a benzincsapot! (és nyissa ki teljesen, hogy ne zavarja az üzemanyagrendszert)
2., Járja majdnem üresre a tankot, és töltse tele E85-el!
3., Álljon félre egy parkolóba, és tegye be a légszűrőszivacsot. A motor legyen üzemmeleg!
4., A benzincsapot fordítsa el addig, amíg a motor járása ÉPPEN KEZD egyenletes lenni! Fontos, hogy a "rossz" és a "közepes" között legyen az etanolos üzemkor a gyorsulás érzés.
5., Az ECU-t reset-elje ki, és menjen pár kilométert könnyed, motort nem erőltető tempóban!
6., Tesztelje a hidegindítást, a fogyasztást és a motor dinamikáját, és szükség szerint változtasson a benzincsap állásán.
Figyeljünk a csap állására! Minden teketória nélkül etanoltemetővé tudjuk változtatni az autónkat! A "tanulópénzt meg meg kell fizetni": nekem a beállításkor az első fogyasztás 12-13 l/100 km-re jött ki, a második, finomhangolt beállítással 7,6-ra, és ezt azóta tartja. Ez alá nem tudtam vinni a fogyasztást úgy, hogy az autó hidegen ne rángasson, és a gyorsulás is még jó legyen. Fontos tudni, hogy városban használom az autómat, napi 20-70 km, napi 4 motormelegítés, dugók... Azóta eltelt 1 hónap óta szűk ezer kilométert autóztam, problémák nélkül.
Az átalakítás a következőkkel jár:
- Az etanol használata teljesítmény-csökkenést okoz: Bár be lehet állítani, hogy minimális legyen a különbség, fogyasztásban cseppet sem lesz gazdaságos
- Az etanol használata fogyasztás-növekedést okoz: Miután az etanol rosszabb minőségű üzemanyag, mint a benzin, ugyanolyan teljesítményhez több etanol kell
- Ha hidegben indítjuk el a motort, kissé többet kell önindítózni. Nekem például a "hidegen pöccröff" helyett 4-5 másodpercig kell köszörülni, mire elindul a motor, és a járása finoman szólva sem egyenletes hidegen.
Gazdaságosság:
Az etanol akkor lesz gazdaságos, ha autónk nem annyival fogyaszt többet, mint amennyivel olcsóbb az etanol literje. Nekem a benzines 6,5 l/100 km helyett most etanollal 7,6 l/100 km a fogyasztás, ami még gazdaságos. Fontos emellett, hogy környezetkímélő is.
Nagyon jó dolog látni, hogy mindenki hétről-hétre sokkal többet fizet a benzinért, miközben az etanol közel ugyanannyiba kerül, és még a magyar termelőket is támogatom, pedig nem vagyok "hazafi".
Sok sikert!
Üdv:
Derzsi Zoli
L-Zo 2008.06.26. 08:36:19
Azért gondolom egy újabb, bonyolultabb, és drágább autóval ezt nem merted volna megjátszani. :-)))
StationW 2008.06.26. 09:06:41
szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.26. 09:44:49
Magyarok!Támogassátok a magyar mezőgazdaságot,ipart, és kereskedelmet vásárlásaitokkal!Ne külföldre vigyék az általatok kifizetett forintokat.
Nem gondoltam volna,hogy ilyen egyszerűen oldod meg az etanolosítást.Gratulálok!
Én 2T motorban használom,de vagy nagyon sok kell belőle,hogy menjen,vagy alig vánszorog.25% E85-tel elfogadható a teljesítmény és a 95-ös üzemanyag öngyulladási hajlamát jótékonyan csillapítja az etanol.
Körte 2008.06.26. 12:31:02
Gyerekek mi a sok és mi a kevés?
Mennyit fogyasszon egy kocsi városban, hogy ne kezdjek belebuherázni?
üdv
Dzso bácsi 2008.06.26. 12:43:45
Szerinted egy liter, három hengerrel, papirkönnyü kasztni mellett virsli gumikon mennyit fogyasszon városban?
Zoli!
Szerintem meg barkácsolj még egy kicsit! Szerelö ismerösöddel variáljatok egy picit az elögyújtáson is! Lehet azt manuálisan is növelni úgy, hogy simán visszaállítható legyen benzines állapotra (ha már úgyis csap nyitás / zárással kell machinálni...)
Én simán bejelöltem a gyújtás elosztón a "normális" benyás állapotot, majd picit játszottam vele, és most "tökéletes":)
Dzso bácsi 2008.06.26. 12:45:17
Sehol sem látok benzin szüröt:( Ha nincs, applikálj egyet, a sima tesó gazdaságos papir is megteszi! Szürö + két bilincs (lehetöleg a benya pumpa elé) 5 perc alatt bent van, és cca 1000 Ft-böl meg lehet úszni...
JMoS 2008.06.26. 12:47:51
Börni 2008.06.26. 12:57:36
Egy valami talán mégis kimaradt a tuningból. Mi akadályozza meg, hogy az etanol ne egye meg a műanyag alkatrészeket?
Attila 2008.06.26. 13:08:50
Gratula!
Inkabb a benzinspekulaciot kene csokkenteni es kitalalni valami alternativ uzemanyagot, amit nem mashonnan veszunk el (termofold).
Tudnek meg errol beszelni, de ezt nem kommentbe teszem, max irok egy cikket es jo esetben nem tunok el nyomtalanul miutan publikaltam....
Lajtsi 2008.06.26. 13:13:16
Már most is 4-5% bioetanol van MINDEN benzinben! Szerintem, ha ez nem okoz gondot, akkor töményebb koncentrációban sem lehet probléma a műanyag cuccokkal.
Ha lenne Borsodban bioetanol kút, már én is rég kipróbáltam volna....
EkkoraHülyét 2008.06.26. 13:28:51
Bírom ezeket a buta majmokat, akik megkajálták, hogy az etanol környezetkímélő. A valóság persze pont az ellenkezője, de számos módja van annak, hogy csináljon magából hülyét az ember. A "2000 forintból etanolos Swiftet" az egyik legszánalmasabb módja ennek.
_-_- 2008.06.26. 13:43:12
A "szívócső-tömítés" sem túl jó ötlet, mert a MAF-szenzor érzékeli a csökkent levegőáramot, és ahhoz lesz adagolva a nafta. Tehát a még kevesebb levegőhöz még kevesebb üzemanyag, ettől nem lesz rendben a keverékarány, csak a lóerők száma csökken még tovább. Ami használ, az az üzemanyagnyomás növelése.
Hidegindításnál és padlógáznál pedig többnyire nem veszi figyelembe a lamda-szonda jelét az ECU, tehát ezen nem segít a 'resetelés'.
ZoLee 2008.06.26. 13:45:21
Gratula!"
A földjeink negyede, harmada most is parlagon áll...
De nem baj, te is megkajálod az olajlobbi dumáját.... :)
És miért is sajnálod a földművesektől az a kis pénzt? Jártál már vidéken? Fillérekért veszik meg a termést... És úgyis annyiért adják el, amennyit még ki tudsz fizetni.
Süni · http://kep.tar.hu/escortmk2 2008.06.26. 13:49:39
Attila 2008.06.26. 13:55:32
Meg van boven...
Ja es az, hogy parlagon all, azon is fog. Csak aki krumplit, stb. termeszt, az all at repcere, illetve etanol eloallitasara alkalmas cukros novenyre.
Gondolkozz, utana irj...
IQLight 2008.06.26. 13:59:16
"logikusan annyi szén-dioxidot bocsát ki az E85-tel működő motor, amennyit a természet a takarmány termelése során kivont belőle."
Ezen mit nem lehet érteni?
szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.26. 14:07:59
Én inkább az etanol pálinkaszagú kipufogógázait választom,ha maár muszáj.
A büdös helyett.
Ha kőolajból olyan sok van,miért adják drágán?
Mert a sok nagytudású nemhasználoketanolt emberke hajlandó fizetni érte akár 1000Ft-ot is literenként.
szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.26. 14:09:44
"Inkabb a benzinspekulaciot kene csokkenteni es kitalalni valami alternativ uzemanyagot, amit nem mashonnan veszunk el (termofold)."
Rajta!Ezen pörgünk sokan, már több éve.
"Tudnek meg errol beszelni, de ezt nem kommentbe teszem, max irok egy cikket es jo esetben nem tunok el nyomtalanul miutan publikaltam"
Küldd el a mailemre,én nem félek a haláltól: szsrobert@freemail.hu
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.26. 14:17:19
Az etanol nem bántja a műanyagot. Ezt honnan szedted? Én is műanyag kannában tárolom a tartalékot. Csúnya lenne ha a műanyagot megenné. Sőt még a gumi benzincsövet sem eszi.
Pont az ehhez hasonló tévhitek miatt írtam ezt a posztot is:
etanol.blog.hu/2008/06/24/nem_minden_szesz_egyforma
Skótság netovábbja 2008.06.26. 14:19:27
Pery 2008.06.26. 14:55:26
Attila 2008.06.26. 15:06:39
Sajnos jol atvertek...
Nemet mernokok kiszamitottak, hogy nemetorszag uzemanyagellatasat europa meretu termofold lenne kepes ellatni.
Nem fogok szamokra rakeresni, mert dolgozom;)
Agrármérnök 2008.06.26. 15:20:28
Na ilyen üzemek létesítésére lehetne költeni a mérgdrága agrártámogatások helyett a pénzt.
És még valami: annyi földet fognak bevetni amennyire szükség van. A piac így működik...
Rádásul csökken az üvegházhatás vagyis a klímaváltozás is mivel ezek a növények a levegő széndioxid tartalmát kötik meg...
Szóval csupa jó...
g711 2008.06.26. 15:21:41
Ok, hogy szakmeberek. De ha azt mondja neked egy szakember, hogy a víz alatt amikor úgy érzed, hogy megfulladsz, az csak egy érzet, és nem fogsz megfulladni, elhiszed?
Gondolkozz! Nem is érezted, hogy ez hülyeség lehet?
Továbbá:
Az EU-s pénzeket ilyenre már nem osztják. Sokan, akik belekezdtek, becsődöltek.
A 215-230-as áron nincs rajta az az adó, ami a benzinen. Úgy már jóval többe kerülne.
g711 2008.06.26. 15:28:53
Számold ki, hogy mennyi termőföld kellene.
Aztán gondolkozz, hogy mi lenne a következménye. A napraforgó meg csak széndioxidból lesz, ugye? Továbbá a motorok hatásfoka akkor is 40%körül lesz. Persze, nézzük csak mindig egy kis részét a dolgoknak, aztán majd lesz vmi....
Eleve halott a robbanómotor környezetkímélés szempontjából.
Amikor azt mondják, hogy a villany is az, ok. De ott nem 40% a hatásfok, és van több lehetőség. Üzemanyagot meg nekiálltak szemétből is csinálni. Na, az ok.
mano 2008.06.26. 15:34:40
Tehát, a következő idézet nem állhatja meg a helyét ha 6,5 l benzin helyett 7,6 l etanol a felhasználás:
"Mint ismeretes, 1 kg benzin ideális elégetéséhez 16 kg levegőre van szükség. 1kg bioetanol elégetéséhez azonban sokkal kevesebbre (kb 9 kg)"
Közel felére csökkentve a beáramló levegőt, legalább 60% -al több etanol kell, mint benzin (10-12l)
Pery 2008.06.26. 16:00:26
Pery 2008.06.26. 16:04:27
stevee 2008.06.26. 16:06:58
g711 2008.06.26. 16:48:34
Agrármérnök, és talán Pery, meg akit érdekel:
www.hetek.hu/?q=node/14480
Csakhogy. Azzal, hogy ő ezt termeli, ugyan úgy támogatni kell. Ott van Kína, meg Oroszo. Nekik lehetne exportálni. Élelmiszert.
Pery!
Ott a kukorica a nyerő. Mondjuk megnézném, arányaiban ott mennyi ember jut 1 autóra. És mégvalami: télen az E85 nem túl nyerő. Náluk ilyen gond nincs. Gyári etanolos autókban már megoldották ezt is(Focus).
Etanolt meg elő lehet állítani másból is. Ok, napelem kell hozzá. De kicsit visszafordítaná a körforgást is. Abból a pénzből lehetne támogatni, amit most adókedvezménynek adnak a bioetanolhoz. Persze ettől még ki kellene számolni, mennyibe kerül 1 liter előállítása.
g711 2008.06.26. 17:05:58
áramlástan?
Lecsökkentette a beáramlót, de attól mert felére csökkenti a lyukat, nem fele lesz a bejövő a motor szívó hatása miatt. Több.
Legyen 10kg. Tehát 1kg-al több jön még mindig. 9kg-hoz van etanolod, 1kg-hoz nincs.
Akkor 10-15%-al kell több.
De ne itt keressétek a megoldást.
A lambda ugye eleve bukta, mert 1-en akarja tartani, az meg nem jó neki...
Fűtőértéket megnézed, és annyival fog többet fogyasztani, ha rá van hangolva a motor. Ha kb van ráhangolva, többet.
g711 2008.06.26. 17:09:43
Továbbá matek.
Ha a felére csökkene, ahogy feltételezted, akkor 6kg-hoz lenne 1kg, ami sok, mert 9-hez kellene. Tehát még csökkenteni kellene ~30%-al.
g711 2008.06.26. 17:13:49
Amit Attila írt, az meg lássuk be kb úgy van. Miért termesszen mást, ha ebben több pénz van, mert támogatják? Így támogatják a parlagon maradtat is, meg a másikat is. Szuper!
g711 2008.06.26. 17:24:22
Köze nincs annak a hőfokérzékelőnek a termosztáthoz.
A legjobb egy programozható computer lenne. Csak az drága.
Az meg, hogy tankoljunk ezt, és támogassuk az itthoni gazdákat. Eladják külföldre.
Alex B 2008.06.26. 18:07:56
Derzsi Zoli 2008.06.26. 21:40:18
Igazából nem gondoltam volna, hogy ekkora vihart kavar a dolog.
Üzemanyag szűrő csak a gyári van benne, nem okozott problémát sose a hiánya.
A műanyag és gumi alkatrészeket nem bántja nekem az etanol, és ha igen is, olcsó pénzből javítható.
Én egy módszert találtam ki az etanolosításra, ami úgy tűnik, hogy működik. Felvetették azt is, hogy a légszűrőszivacs felesleges... Nos, nem az :) Ezzel úgy tudom az üzemanyag-levegő arányt módosítani, hogy nem kell (annyi) többlet üzemanyagot bevinni a rendszerbe. Ez a fogyasztás kordában tartása miatt fontos. A többlet vákuumot pedig méri az ECU, de nem tud annyival kevesebb üzemanyagot bejuttatni, hogy hátrányosan befolyásolja a dolgot...
A gyújtásba nem nyúlnék bele, mert nem értek az autókhoz, de akinek van kedve kipróbálhatja.
Az átalakításkor a fő motiváció a gazdaságosság (költségcsökkentés), és a környezet védelme volt a legfontosabb. Tehát nem a menettulajdonság! Nem vagyok Fittipaldi, nem vagyok jó vezető sem (bár balesetet sose okoztam), de munkába járni, lemenni vidékre néha, haverhoz elmenni nem is kell kétliteres véhatos benzintemető.
Nekem ez lényegében bevált a dolog.
Ha valakinek bármilyen kérdése van, szívesen válaszolok.
Ha meg az utakon találkozunk, dudálj és villogj :)
Üdv:
Zoli
g711 2008.06.26. 23:00:47
Vagy a lambdát eltolni picit(ok, ehhez nem értesz).
g711 2008.06.26. 23:02:50
Én 6 literrel el tudok járni városban. 1.3-as moci. A te motorod meg még elvileg kevesebbet is fogyaszt, mivel a régebbi verzió, és 1.0-ás csak.
Szal nem tom hogy vezetsz, vagy mekkora pl a keréknyomásod, de én sokallom.
Derzsi Zoli 2008.06.27. 07:28:02
Az 1,3-asban már hengerenkénti injektor van, az sokkal jobb hatásfokú.
Az oxigénszenzort hátrébb tenni... na az marha sok munka, kipufogócsonkot hegesztgetni meg fúrkáni nem célszerű otthon két csavarhúzóval.
Sokan mondták, hogy az ezres annyit fogyaszt, mint az 1,3-as, de sokkal jobban megy.. úgy tűnik, hogy igaz :D
g711 2008.06.27. 09:17:17
A 16szelepesben. Nekem még 8szelepes van.
"Az oxigénszenzort hátrébb tenni..."
Neeem! 1 tizeddel arréb tolni az értékét. 1-ről 1.1-re. Akkor nem megy úgy, de jobb lesz a hatásfok.
A végét meg nem értem.
2500 fölé ne menj a fordulattal, hanem válts fel. Bár az gyengébb. Próbálgasd.
_-_- 2008.06.27. 11:36:08
"Köze nincs annak a hőfokérzékelőnek a termosztáthoz."
Ahhoz tényleg nincs. Sőt, a termosztátnak úgy általában semmilyen más érzékelőhöz nincs. Az csak vízhőfoktól függően nyitja-zárja a vízáram útját a hűtő felé.
De ha a termosztát már tökig nyitva, forró víz a hűtőben, és nincs elég menetszél, a venti nem kapcsol be, akkor mi lészen? Főzőtanfolyam. :)
A Suzuki lelkivilágát nem ismerem, de pl. Mondeonál 2 vízhőfok-érzékelő van, egyik a műszerfalon a mutatót vezérli, a másik megy az ECU felé, ami ez alapján (is) állít keveréket, indít hűtőventit stb.
Továbbra is fenntartom, hogy vízhőfok mérőt buherálni nagyon nem jó ötlet. Persze mindenki azt tesz, amit jónak lát. :)
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.27. 12:52:36
Derzsi Zoltánnak! 2008.06.27. 14:58:23
Pár észrevétel:
1. az ideális üzemanyag - levegő arány 1 a 14,7 -hez
2. Az a kis kapcsoló amivel "resetelted" az ECU -t a hibakód kiolvasó kapcsoló, aminek semmi köze az általad leírtakhoz
3. A szivattyú maximális nyomása 2,5 bar. 3- 4 Bar -nál a központi befi és a szivattyú idő előtt tönkremegy
A szivaccsal gyönyörűen lecsökkentetted a motor volumetrikus hatásfokát. Inkább tedd rendbe a géped (új légszűrő, gyertya, jó olaj,...stb) és benzinből fog fogyasztani max 6 litert.
De már biztos próbáltad a fogyasztás csökkentő csodamágnest is!
Szerintem maradj a mobiltelefon javításnál, ne szédítsd a jónépet!
K.L. Esztergom, Suzuki
Teko 2008.06.27. 17:45:07
Kedves K.L. Esztergom, Suzuki :
Nemtom volt-e a kezedben már nyomásmérő, a 8v 1.3-am ac-ja gyönyörűen tud 6 bart. 1.0ásom volt előtte, kevesebbet evett mint a 1.3, és a rövid difi miatt ment is ugy, de más a karakterisztika.. fogyinak a 6,5 sok városba az igaz, gyári üa. szűrő, gyertyák esetleg elosztó/rotor csere, meg 5w olaj tuti sokat segítene rajta, meg egy kicsit emelt keréknyomás.. 2,4-2,5 bar nyugodtan, főleg a 3 110kg-s egyénnel :) emelt nyomással igen a szelep valószínű előbb tönkremegy, amúgy van egy nyomás ami felett már az elektromágnes fel se tudja húzni a tűt :)
Kedves Zoli. igen, az 1-2 alkatrész csere tuti segít a fogyasztáson. amúgy nekem direkt légszűrő van a kocsiba, az a kevés check-lámpa felvillanás nem zavar. pici gázas hosszabb egyenesekben szokott csak felvillanni. előgyújtás mehet 10-12 fokra, swiftek azt elviselik normális 95ös benzinnel is. a levegőszűrő házat nem tömném el én se, az biztos segít neki hogy többet egyen :) az a benzincsapos megoldás tetszik, olcsó egyszerű gyors megoldás :) nekem már kész a léptetőmotoros , bentről állítható megoldás :) akár szegényíteni is tudom a keveréket :) nyomásmérő meg egy potméter bent, azt oda állítom ahova tetszik, amúgy max. kb 3.2baron tud kinyitni a szelep ( tervem egy 1.6os szeleppel kísérletezgetni ) .
Kb. a kedves Többiek:
hőfokszabályzóra: beszívott levegő hőm.jét kell machinálni... amúgy tényleg az ECU kapcsolja a ventilátort, ha lehúzod a vízhő gombájáról a csatlakozót, el kell indulni a ventilátornak. alul az a kapcsoló..: az csak a hibakód kivillogtatására szolgál, újabb modelleken a motortérben kell egy csokiban 2 szálat rövidre zárni... ( 760 HUF egy utángyártott belevaló benzinszűrő, szar cserélni, ha utána teszel a rendszerbe valamit az úgyse lesz dzsuvás, a gyári felfogja, de eldugul, és cserélni kell ) A műanyag alkatrészmegevő duma unalmas már...Azt hagyjuk már a fenébe. A etanol miatt drágább élelmiszer nem érdekel, hülyeség szerintem, csak politika. Ugyanúgy mint a benzin árának magasan tartása. Asszem a ladás tesztben a környezetkímélését bebizonyította a CO mérés, amit szintén nem kell forszírozni tovább.
Kedves Skótság Netovábbja.: az 1.0nak sok a 6.5 városban is :) többire inkább nem reagálok, sztem hagyjuk amit írtál.. Etanolon azért nincsen adó, vagyis kevesebb, mert környezetkímélő, az EU nem is fogja engedni a megadóztatást, mindig olcsóbb lesz. most épp kb 30-35% -al, ami max 10% többletfogyasztásnál azért annak aki sokat megy szép spórolás.
Na. Asszem ennyi :) Gazdasági vitát ki akarom hagyni. NEM ÉRDEKEL. Ide okos 5letek kellenek az etanol minél egyszerűbb használatára a benzines vasakban.
Derzsi Zoli 2008.06.27. 22:27:08
Kösz a kieget :D
Amúgy amitkor megvettem az autót novemberben, városban 9 litert fogyasztott, erre volt gyertya csere, légszűrő csere, lambda szonda csere, Gyújtás rendben, most lesz lassan vezérműszíj csere is. Nemrég kellett kuplungot is javítani, akkor kapott új szűrőket ismét.
Most nincs nálam a 93-as swift szervizkönyv, de úgy emlékszem, hogy a diagnosztikai jelek kivillogtatáshához az ECU csatlakozón valamit rövidre kell zárni a földdel. volt szó a kapcsolóról is, de másképp, majd megkeresem...
Ha az csak tényleg a diagot kapcsolja, akkor baj van, mert ECU hibám van a Check Engine lámpa akkor folyamatosan világít. Ha visszakapcsolom, akkor ha jól emlékszem 1-2 jelzést kapok/kaptam.
Testvérem használja ezt a megoldást "illegálison": Az ECU reset-je után őrült taposós tempóval járatja a motort. Ilyenkor a normálisoz képest 3-4 literrel többet ivott, és jobban ment, amivel jól járt :)
Benzinnel sikerült anno 6 litert 100-on csinálni városban, a reset után nagypapa-járókerettel-besz@rni-megy tempóban, városban max 60, és téglával a gázpedál alatt.
Őszintén megmondom neked, fogalmam sincs arról mi az a volumetric efficiency, hiába olvastam el a wikipédián. Azt viszont tudom hogy tényleg rosszabbul megy, de nekem ez nem szempont, 120-nál gyorsabban nem mentem vele sose. Nekem az autó nem erre kell.
Így is kaptam már a fejemre harmincezres csekket.
ha meg az injektorfej hal meg, ott szunnyad egy másik a tesóm garázsában :)
A kocsim tudom, hogy lestrapált, A-ból B-be elvisz, és voltaképpen erre kell.
A saját keresetemből vettem, jó sokáig spóroltam rá, és a következő gazdája a roncstelep lesz szerintem.
Nyugodtan beszólhatsz, messze van Pesttől Esztergom :P (még hátsó ablak fűtés sincs az esztergomi műremekemen, és ne legyek kemény? :D)
Ha lesz majd további tapasztalatom, majd leírom azt is. Idáig nem ment szét az autó, szerintem eztán sem fog.
g711 2008.06.29. 11:16:17
"amúgy nekem direkt légszűrő "
Látom te mindet megteszel....
Amúgy nem azt írták, hogy nem tudja azt a nyomást, hanem 2.5 fölött hamarabb tönkremegy. És ha azt nézem, hogy azt is, meg a beficsit is cserélni kell, akkor mennyit nyert vele?
Ha simán lefojtja, a lambda talán visszavesz a benzinből, és máris kevesebb a teljesítmény, meg a fogyi is.
Meg rövid difi?
CO mérés? Nekem 0! volt a CO benzinnnel is. Megnéztük katalizátor nélkül mit produkál. Nem 0 volt a CO. Éppen belefér. Csak az a gáz, hogy benzinnel is éppen belefér...
Én végigmentem az egészen. E85 gáz. Ha meg nem(mert beállítod), 100km kb annyiba kerül, mint benzinnel.
Padon mérést meg hagyjuk. Hogyan mérnek? Én voltam. Padlógűz. Jahh, hogy akkor túldúsít a computer, szupi! Kár, hogy köze nincs a normál autózáshoz. A levegőakármis hülyeségetek meg... Ha tényleg akarsz elérni vmit, tegyél oda potit. Akkor utastérből tudod állítani. Nézd meg a szervízkönyvben, milyen a görbe. Aztán döntsd el, hogy keveset, vagy sokat akarsz fogyasztani.
"max 10% többletfogyasztásnál"
Ugye tanultál fizikát? Néz meg, melyiknek mekkora az energiatartlma. Meg nézzétek már meg, a lambda mennyin kellene hogy legyen.
A CO azért volt jó, mert kicsit szegényebb volt a keverék még akkor is. Ha lambda jelét nézték volna, látszik...
Na mind1. 40%! kb ennyi egy robbanómotor hatásfoka. Akkor miért kell pénzt költeni az üzemnyagforrás fejlesztésére? Inkább tolnák azt a pénzt a másik irány fejlődésére.
Derzsi Zoli!
A kapcsolót ugye visszakapcsoltad utána? Mert megy diagnosztikai módban is, csak máshogy.
K.L. 2008.06.30. 12:16:37
Ha megnézed a swift szervizkönyvét akkor azt látod hogy az előírt üzemanyag nyomás 0,9 - 1,4 bar járó motor melett. Álló motornál ez nyilván magasabb. Az általad mért 6 bar amit "gyönyörűen tud" a szivattyú álló motor esetén lehetséges, ha a szivattyútól jövő vezetékre közvetlenül ráteszed a nyomásmérőt visszafolyás nélkül.(0 liter/perc) Ekkor valóban tud ennyit 10 percig, aztán leég a motor a kábelköteggel együtt....
Gondolom így mérted, mivel te értesz hozzá:)
Ennyit arról hogy kinek a kezében volt már nyomásmérő......
Azért megadom a szivattyú cikkszámát neked, ha esetleg cserélned kéne: 15101-60B10
Derzsi Zoltán
Nem beszólásnak szántam, de egyszerűen akkora butaságokat írtál. Ha valaki elolvassa, akkor azt látja hú ez a srác "reseteli" az ECM -et meg minden. A tesód gépe meg jóhogy jobban megy ha tolja neki...
(Azt már pluszként írom mivel nagy tuning buherátorok vagytok, hogy a swiftnek tanulóképes ECM -je van ami azt jelenti hogy képes alkalmazkodni a megváltozott vezetési stílushoz. Ilyenkor módosul a befecskendezés és a gyújtástérkép.)
Nem a hibakód kiolvasó kapcsoló átkapcsolásától!(egyébként az évjárathoz van kötve hogy kapcsoló van-e vagy le kell testelni a csatit)Tudod ez olyan mint ha felraksz egy sportkormányt ami egyből plusz 10 lóerőt ad....
bela 2008.06.30. 19:02:02
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.30. 19:04:29
G711 2008.07.01. 10:56:02
"Ilyenkor módosul a befecskendezés és a gyújtástérkép.)"
Khmmm.
Mondjuk úgy, hogy van egy halom érzékelője, ami alapján korrigálja a táblázatot.
Mit értetek tanulás alatt? Az egy szabályzási kör. Nem fogja beírni magának, hogy ez a jó beállítás. Hanem érzékelők alapján szabályoz. Gondolom van egy integrálási ideje, amíg beáll. De attól még marad a tábla. Csak a korrekció változik.
K.L. 2008.07.01. 13:19:03
Ebben igazad van, hogy a szenzorok csak korrekciós tényezők (biztos próbáltad, hogy sok lehúzásával is működik az autó, mivel ilyenkor átáll egy elméleti értékre)de az elektronika ezeknek a paramétereknek a hosszútávú figyeléséből úgymond alkalmazkodik a vezetőhöz. Tehát képes felismerni és megtanulni azt, hogy a gazdinak milyen a vezetési stílusa, ez nem csak egy szimpla szabályozási kör. Ezt nem én találtam ki, a japánok említették egy oktatáson...
G711 2008.07.01. 17:15:54
"Gondolom van egy integrálási ideje"
Ha ez az idő elég nagy, akkor relati'v megtanulja. Szabályzási köröknél ez hol pici, hol nagy. A Swiftnél gondolom nagy. Ha meg lehúzod a csatlakozűt, akkor beáll egy olyan értékre, ami nem kárositja a motort(gondolom a környezetet is nézik), és elmegy vele. Szépen látszik a szabályzási rajzoon, hol vannak a visszacsatolások. Van ami rövid idő alatt reagál, és van, ami hosszabban. Ennyi. Ha ez tanulás, akkor legyen tanulás.
G711 2008.07.02. 09:19:56
Mi van a 3/4 E85, 1/4-ed 95 tankolással?
Ezt még max kipróbálom, de ha így sem megy úgy, akkor vissza az egész. Amúgy mivel tankolgattam rá, sztem már volt ilyen keverék is benne...
Teko 2008.07.02. 22:27:55
g711 2008.07.02. 22:59:34
?
Hőmérséklethez betetted a 2 kohmot? Mert ha nem, akkor eddig nálad az előgyújtás nagyobb csak 4-5 fokkal.
Teko 2008.07.03. 19:26:31
még annyi hogy az ecu-ba a microkontroller kvarca van kicerélve, igy olyan 8500ig pörög kb. amit ki is használok soxor.. :)
g711 2008.07.03. 23:12:47
Én is cseréltem kvarcot, de kb 7000-ig megy el. Nagyobb kvarcra már check engine volt...
Ma beletettem az alátétet vissza, előgyújtás a bemarás végén. kb 12 fok?
1/4-ed, 3/4-ed. Próbálgattam, és most jó. Mondjuk, hogy 95%-a a benzines teljesítménynek. Én előtte 98-al jártam végig. még annyi, hogy az alapjáratot kell visszatennem, mert jelenleg 2000-en áll más okokból. Városban este szinte tempomat :))
g711 2008.07.03. 23:37:08
flexi focus a kutyának se kell, ha valaki olcsón akar bioetalonost 2008.07.08. 10:49:42
2007.11 hó
8200 km
trend+ - dupla digitklíma, alufelni, meg mégvalami, de most nem jut eszembe
listaár 4,8 helyett 3,55 milla
montam, akkor veszem meg, ha nettó beszerzési áron adnak még 1-2 dolgot (csomagtér tálca, tetőcsomagtartó, ilyesmik kb 100e-ért), adtak:)
engem, bár szelektíve gyüjtjük a hulladékot, ez a bioetanol annyira nem érdekel, mivel mindenki csak mongya a magáét, én meg nem értek hozzá, szvsz egyáltalán nem kéne az embernek autóval járni, az egész zsákutca, legjobb lenne, ha fel se találták volna
csak azér mondom, ha valaki esetleg elkötelezett, de nem akar sufnituningolni
még 1,5 év a gari, de aztgondolom az árkülönbözetböl még utána is futja szervízre, ha esetleg nem lenne minden rendben
flexi focus a kutyának se kell, ha valaki olcsón akar bioetalonost 2008.07.08. 10:54:09
Tóth Ágas 2008.07.08. 10:54:35
egy mondatot helyesbítenék: "az etanol rosszabb minőségű üzemanyag, mint a benzin". Ez inkább fordítva igaz (oktánszám és károsanyag-kibocsátás alapján). Emellett etanolból nagyobb teljesítmény hozható ki, mint benzinből.
bela 2008.07.08. 11:45:47
40% hatásfoka meg max egy dízelmotornak van, a benzines minusz egy tizes.
Energiatartalom: Lehet majmolni hogy 17MJ/l meg 35MJ/L, ha egyszer az etanol szebben ég el, több energia hasznosul. Ergó az etanol mégiscsak jobb nafta, ha gyengének érzed a verdádat, vegyél bele nagyobb motort.
Vki mondta, hogy suzukinál váltson el 2500nál... Öcsém, ez egy benzines, gratulálok! Elváltasz jó hamar, aztán persze, a motor fordulatszáma visszaesik ezerötre, te meg csak a gázt nyomod, és ömlik a benya...tudjatok már AUTÓT vezetni!
Amúgy sem egy nyomatékos motor a swifté, félgáz/háromnegyedgázzal eléritek a kívánt sebességet, majd ott járasd 2000környékén, vagy alatta, ha már nem akarsz gyorsítani.
Na én arra vagyok kíváncsi hány %-ig eszi meg a dízel az etanolt, hátha elmegyek vele 40%-ig, de valszeg az "energiahiány" ott már kezd fellépni, esetleg csörögni-kopogni fog már...
g711 2008.07.08. 17:23:34
Persze. Mindjárt 2* tisztábban ég el. A dízeled lehet nem fog kormozni tőle.
2500-nél ha elváltaz, sztem nincs semmi. Vhogy zöldhullámnál pont a zöldre érek oda, ha nem öntöm be a benzint 1500-nél, hanem ahogy "gyorsul". Mind1. Nem érted. Lehet így is vezetni. Ha meg te állsz mögöttem, és szidsz, hogy miért nem megyek, akkor jusson eszedbe a még nem zöldre váltó lámpánál, hogy azért kell fékezned, mert....
Szal autózható. Van, amikor kihuzatom egyet, mert a dízeles néz át, és már várja, hogy majd ő, a 2hetes 150LE-s autójával. Jahhh. Meg 30-nál vált csókolom...
És melyik suzukira gondoltál egyébként?
HA gondolod, mehetsz egy kört az enyémmel. Városban 3e fölé nincs értelme forgatni E85-el.
"fáradtolajat, sütőolajat, trafó, orsóolajat, meg bármit ami folyik"
Neked se mai Tdci-d, vagy hasonlód van, ha ezt teszed.
Nyomatékgörbét meg tudnék mutatni neked. Ok, nekem nem gyári...
"gyorsítani" ez meg relatív. Kinek mi a gyorsítás, és mikor. Én városról beszélek, nem előzés országúton, stb.
g711 2008.07.08. 17:26:12
"Ez inkább fordítva igaz (oktánszám és károsanyag-kibocsátás alapján)."
Azalapján. De kalóriatartalom...
Többet eszik belőle. Vhogy nyáron melegebben nem annyival.
g711 2008.07.09. 11:44:23
"A bolygónkra érkező energiának a növények által fotoszintetizált része, az egész bolygóra nézve is kevesebb mint jelenleg a teljes kőolaj kitermelésünk 1/4- 1/3 része. De az Alternativ energia topic egy pár évvel ezelőtti megállapítása szerint a bolygónk 1 év fotoszintézise egyenértékű az USA jelenlegi fosszilis energia felhasználásával. És akkor hol van a többi?"
"
forrás: index fórum
pixa 2008.07.09. 15:08:02
"Van, amikor kihuzatom egyet, mert a dízeles néz át, és már várja, hogy majd ő, a 2hetes 150LE-s autójával. Jahhh. Meg 30-nál vált csókolom..."
Szal attól mert ma már egy dízelmotor felérhet egy benzines lóerejével, attól még mindíg "teherautó"motorról beszélünk. És nem az a menő ha benyással legyorsulsz egy dízelt, hanem fordítva.
Ja, 30nál vált, most ez egy olyan dolog, hogy dízel vs benyás, hogy kb 80ig egy kis 1.4es lehagyja mondjuk az 1.9tdi a4est, de utána már fordítva.
Amúgy meg ha kellően van nyomaték a dízelben (nem lóerő!) és elstartol kettesben, lehet jobban jár.
Nyomatékgörbe: az alap 1.0swift nehogymá ne búgjon be 1500nél ha löknek rá egy félgázt.
g711 2008.07.09. 16:15:54
Én arra céloztam az egésszel, hogy sok ember nem tudja, hogy a dízellel hogy kellene közlekedni. Nekünk is van dízel. Pályán klasszisokkal jobb. De városban nem szeretem. Kereszteződésnél, amikor sárgavillogó van...
Az meg a másik, hogy egy dízel yaris hazafelé megelőz. Ok, erősebb, és sietett is. Ezzel nem is volt semmi gond. De előzni nem tudott. Elpörgette mint az állat, a felváltás helyett. Nooormális? És csodálkozott, ha toltam végig, hogy csak be kellene már érni az előzött elé.
Na mind1.
És igen. Jobban jársz, ha nagyobb fokozatban indulsz, mert akkor szépen épül fel a turbónyomásod gyorsítás közben.
Amúgy a kisturbó-nagyturbóval, meg pár új dologgal már megszüntetik a turbólyuk problémát, és akkor nem nagyon vered meg egy benzinessel sem.
Kérdeztem is, hogy melyik suzukira gondol.
2000-től már ott a max nyomaték legalább 90%-a. Alatta majd a legközelebbi mérésnél, mert most nem az volt a cél, hanem a vége.
És nem erős gyorsításra gondoltam, mert ha adalépsz, a lambda eltolódik, és akkor a fogyinak anniy. Gyárit meg 2000-max 3000-3500-ig. Ha jó fogyit akarsz, akkor meg ~1800 - max ~2700 között.
RJ 2008.07.09. 16:27:27
www.nol.hu/cikk/498291/
Teko 2008.07.09. 18:40:27
Teko 2008.07.11. 09:49:54
cyberspeed 2008.07.17. 00:14:01
1.0 nem uúgy 74mm-es, csak 3 henger?
H kiszámolod, akkor a löket az talán 1mm-vel negyobb. Talán.
A váltó az, ami mást hoz benne. Meg pörgősebbre csinálták.
Az 1.6 meg 75mm, és nagyobb löket?
Teko 2008.07.17. 09:17:03
Zsolt 2008.08.21. 20:56:09
Norbi 2008.09.06. 14:33:19
Mi van?
Én felesbe tankolok egy pont ilyen swiftbe benzint és etanolt és semmivel nem fogyaszt többet mint a normál benzinnel, sőt még jobban is megy. Új gyertyák, levegőszűrő van benne. Max. 6.5Liter de sikerült már 4.5 is hosszabb úton.
GergőÁron (törölt) 2008.09.23. 19:25:06
A gazdaságosság nem véletlenül a teljesítmény csökkentéséből jött, és nem az etanolból?
Másfelől pedig ha egy sima "átalakítatlan" autóba tankol valaki e85-öt, akkor is nagyjából ilyesmi lesz az eredmény, némi fogyasztásnövekedés mellett, kis teljesítménycsökkentés...
Nekem ott kezd el sántítani a dolog, hogy eltöfködted a légszűrőt, és ízt rod, hogy akkor lesz valami hatékony ha kevesebb levegőt kap.
Egyébként ha valaki városba akar furikázni, és nem cél hogy a kocsi vakítsa a parasztot, akkor jó vétel lehet egy régi mini városi dízel. Pl.: citro AX 1.4D, pözsó 106 1.5D... satöbbi
dogfish 2008.09.25. 22:18:03
Tök mindegy, hogy melyik a gazdaságosabb!
Van autóm, de ha tehetem, márpedig úgy alakítottam, hogy tehessem, bringával járok!
Ezt übereljétek!
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.09.26. 00:13:21
Lala 2008.12.02. 22:26:20
nick81 2009.10.07. 00:56:55
Nekem is tetszik, én is kisérleteztem etanollal, csak az a baj vele, hogy a fogyasztást elég drasztikusan megemeli.
Ha kiszámolom a különbséget az etanol és a 95-ös üzemanyag között, akkor szinte teljesen egy árban vagyok, és így szerintem nem igazán érdemes használni.
nick81 2009.10.07. 01:02:46
Tudomásom szerint az etanolból kb. 20% több kell, a tapasztalatom is ezt mutatja....
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.10.07. 01:09:37
dalex75 2010.01.21. 11:24:38
babababy 2010.03.10. 18:35:27
dex86 2010.03.15. 14:19:51
halasizs 2010.07.31. 22:33:43
Segítsetek nekem van egy 1994-es 1,3-as Swiftem Elektronika beépítve (Bioetun friss firmware-rel . A problémám az hogy ha hidegen indítózok akkor a fordulat kb.1100-as majd vissza esik a fordulat 700-800 körüli értékre és elkezd dadogni fulladozni a motor(ha nyomok egy kis gázt akkor nem dadog nem fuldoklik a motor).
Ez egészen addig tart amíg a hőmérő mutatója C-t el nem éri . Onnantól kezdve nincsen gond beáll a alapjárat. Azért furcsa mert 2hete jelentkezett ez a hiba addig nem volt semmi probléma.
Benzin szűrőt cseréltem mert gondoltam az lehet a hiba mert most E85-őt van a tankban.
Mi lehet a probléma? Köszi a segítséget előre is.
no_holy_shit 2010.08.09. 15:19:40
ezekben az esetekben nem lett volna szukseg fojtasra...
Legmennyiseget csokkenteni... ilyen antituningot is regen lattam :-P
wtamas76 2010.08.10. 07:18:00
No_holy_shit: Hol tudnék állítható nyomásszabályzót venni, amit szintén a 6mm-es belső átmérőjű gumicsőhőz passzol?