HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Nem minden szesz egyforma

2008.06.24. 08:00 :: Égő Ákos

Régóta tervezem, hogy egy pár szó erejéig kitérjek az alapokra. Mi is az E85, és mi a fene az az etanol. Ez főleg azért érdekes, mert az etanolt (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) sokan keverik a metanollal (metil-alkohol, faszesz, CH3OH), ami több szempontól is problémás.

Mindkettő színtelen, vízzel elegyedő, gyúlékony folyadék és bár kémiailag is nagyon hasonló a viselkedésük, de az a pár különbség pont elég, hogy ne legyen elhanyagolható.

Gondoljunk csak arra, míg az etanolt világszerte vedelik különféle alkoholos italokban, a metanol erős méreg, lebontásakor formaldehid keletkezik a szervezetben, ami sejtkárosító hatású. Pár korty metanol a  szervezetbe jutva vakságot, májkárosodást, sőt halált is okozhat.

Persze nagy koncentrációban az etanol is mérgező, 70%-os vizes oldata már elpusztítja a baktériumokat. 2-45 térfogatszázalék közötti etanoltartalmuk miatt  a szeszes italok mértéktelen és rendszeres fogyasztása károsítja többek között a májat és az idegrendszert. A sejtekben vízelvonó hatású, az emberi szervezetben acetaldehiddé bomlik, ami fejfájást okozhat. Nem véletlen, hogy józanodva egyre jobban kívánjuk a vizet.



Pisilő kutyus, vagyis C2H5OH

Bár gyakran csak káros hatásait hangsúlyozzák, a minőségi alkoholtartalmú italok mértékkel való fogyasztása egyes kutatások szerint erősíti a szervezet ellenálló képességét, és számos megbetegedés kockázatát csökkenti.  Én még emlékszem arra, hogy amikor gyermekkoromban nyáridőben anyukám munkahelyén a gyógyszertárban játszottam, volt egy Vinum Tokajense Passum feliratú üveg. Ebben az üvegben akkor már ugyan nem volt semmi, de előtte jófajta Tokai Aszút tároltak benne.  A hatvanas évek környékén megszűnt az utánpótlás, de a gyógyszerészkönyvben orvosságként szerepelt.
 
Na de térjünk csak vissza az eredeti témánkra. Véleményem szerint a fogalomzavar oka az, hogy az etanol és a metanol is jelen van a gépjárműiparban. Múltkor egy ismerősöm metanolosként emlegette az etanolos autókat.  Metanollal  főleg modell autókban, repülőkben vagy  tuning céllal autóversenyeken, gyorsulási versenyeken találkozhatunk. Felhasználása során valóban nagy gondot kell fordítani a gumitömítésekre, az anyag tárolására. Forráspontja az etanolnál jóval alacsonyabb  (64,7 °C), és sokkal agresszívebb oldószer, mint az etil-alkohol.

A hétköznapi beszédben - az E85 alapját - az etil-alkoholt nevezzük alkoholnak. Ez persze nem teljesen van így, mert az alkohol egy gyűjtőfogalom. Az alkoholok egy vagy több hidroxilcsoportot (-OH) tartalmazó szerves vegyületek. Általános képletük: R-OH. Az -OH csoportok száma szerint megkülönböztetünk egy-, két- és többértékű alkoholokat. Kémiai viselkedésük attól függ, hogy az a szénatom, amelyhez az -OH csoport kapcsolódik, a szénlánc végén, közbenső részén vagy elágazásában van. Eszerint megkülönböztetünk primer, szekunder és tercier alkoholokat (primer például az etil-alkohol). Egyesek kellemes, mások kellemetlen szagúak, vagy szagtalanok.

Tehát alkohol és alkohol különbözik. Esetünkben a tájékozatlanságból adódnak az olyan tévhitek, hogy az etanol megeszi a gumicsövet, és saválló rendszer kiépítése szükséges.



A gagyi benzincsőnak sem árt a szesz
 

November óta - azaz 8 hónapja - áztatok egy  Saab gyári üzemanyagrendszerének gumi alkatrészét - név szerint egy hullámtörő gumit az AC aljáról - E85-ben. Azóta már többször elpárolgott a folyadék, amit mindig után töltöttem, de változást, szétmállást, dagadást nem tapasztaltam. Ez persze  lehet véletlen is, de E85-re átalakított autó gumialkatrészének megsemmisülésről még nem érkezett hozzám hír.
 


Nem csak az autó benzintankjában hanem egy külön edényben is áztatok alkatrészeket.
A 8 hónap E85 nem látszik rajta

11 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzso bácsi 2008.06.24. 10:06:01

Hali!

Én egy huszonix éves gyári Skoda benzin gumi csövet áztattam be még tavaly augusztusban egy lezárt csészényi denaturált szeszbe. Akkor még E85-t nem tudtam a (környékemen legalábbis) beszerezni, de a tesztet meg akartam ejteni.
Most márciusban kiöntöttem az elfeketedett lötyit, és a gumi csö apró nyomkodásra szépen szétmállot.
E85-nek most fogok nekiállni. (Szintén 20 éves gumi csö lesz az alany). Én a Skodámon az összes benyát szállító gumi csövet újra cseréltem, a tank betöltö "slag"-on kívül, de pótlását már annak is beszereztem.
Az egész átállás alatt (benyáról E85-re) az alkohol tisztító hatására 3 benya szürö koszosodott el:
elsö három hét alatt,
második bö egy hónapot bírt
harmadik pedig 3 hónap alatt sem dugult el, csak zavaróan "trutyis" volt az állaga...
Az új egy hete van bent (mind átlátszó volt), és semmi elváltozást nem mutat.

Ami viszont zavaró az etanolban, hogy nem keni úgy a mozgó alkatrészeket a karbinál (pillangószelep), ahogy a benzin. Picit nehézkesebb, akadozóbb így finoman adagolni a gázt (Jikov és Weber karbit próbáltam eddig)...
Ja, és jelentem, alapjárat már van:)))

knajf 2008.06.24. 11:55:06

Nekem egy 1990es vectrám van, abba öntöttem tisztán meg félig keverve benzinnel E85-öt és azontúl h. picit nőtt a fogyi és alacsony fordulaton jobban húz a gép nem tapasztaltam semmit, az üzemanyagrendszer csöveit úgy ahogy van lefogom cseréltetni mivel 18 éves a sárkány. (ezek a tesztek amúgy elég megnyugtatóak)

.Walaky 2008.06.24. 12:17:14

Mazda 323 2000-es évjáratú 1.3-mas (16v) gépem van.
Új korától anyumé volt, 65.000km, garázsba, minden ahogy kell.
Gondoltam mien jólesz ez az etanol dolog, és kipróbáltam. először félig E85 - félig Mol evo premium (amit egyik oöldalról megspóroltam hozzátettem a másikhoz). Összességében talán egy árnyalatnit gyengült az autó.
Következő üres tankra való tankoláskor tisztán E85-öt töltöttem bele.
Kb 10km után a gyönyörű járású motor érezhetően durvább lett.
A fogyasztás érezhetően több lett, magas fordulaton teljesen elerőtlenedett az amúgy sem temperamentumos 1.3-mas.

összességében inkább csak a lelki hatása nagyobb az emberre pont mint a prémium benzin virtuális lóerői.

Ha az autó benzinre van kitalálva ne akarjunk mást tnlokni bele. Gyengébb is, durvább járású és lényegesen többet is eszik.
A megtakarított összeget nem érzem arányban a motor által produkált dolgokkal.

UI Autószerelőként végeztem, és a volt osztálytársam Ford márkaszervízben dolgozik.
A Flexifuel Focusok megerősített főtengelycsapágyakkal jönnek ki. Lehet gondolkodni miért.

Lacilee 2008.06.24. 12:55:51

Szerbusztok.
Tavaj november ota felesbe tankoltam e85 töt most 4 éves Kia Picanto 1 literes automba. Azért csak felesbe mert ha többet raktam bele kivilant a chek lámpa és akkor táblázat szerint szabályoz, az meg nemelég jó. A chek jelzést akusaru kb 2-5 perces eltávolitásával ki lehet nálam törölni.
Idén március eleje ota szereltem be az automata hunflex készüléket. Azóta majdnem tiszta e85 el használom, azért nem teljesen tisztán mert hidegebb hájnalokon nehezen indul.Ugy 30 liter e85-höz 2 hidegeb idöben 5 liter benzint szoktam rakni, de ezt még befolyásolja az e85 minősége is és igy indul elsőre.. Az auto jól megy nem dadog szépen pörög és jól huz is egészen a leszabályozásig. Elég gyakran kiszoktam pörgetni,jó csendes let a hanga is tölle. Benzinszütöt még nem cseréltem, perig már a 8000 ezer kilomáter fölött vagyok e85 tel,viszont már megvettem csakhát
a tankban van és magam nembiztos hogy birok vele.Eddig nekem nagyon bejött.

pixa 2008.06.24. 14:21:18

Bár gyakorlatban nem volt szerencsém próbálni nagyon etanolt - (bár az etanol miatt szeretnék újra benyás autót venni) csak azt nem értem pl., hogy a régi suzukik miért pöfögnek vele gond nélkül? 2 ismerősöm is használja 1.0-ás swiftbe és semmi gond velük.

PEdig a suzuki mögött nem áll valami húdenagy technikai háttér. És egyikbe sincs flexifuel, és semmi átalakítás sem! Csak egy egyszeri benzinszűrő csere és ennyi.

Teko 2008.06.25. 17:32:32

Régi suzukik "örök" darabok. Sokan kulázzák. Ma a használt piacon a legfenntarthatóbb autó, mint fogyasztásban, alkatrészárban, alkatrész szükségletben és nem utolsó sorban megbízhatóságban is. A húdenagy technika az csak a több hibalehetőségre ad okot. Igénytelen, olcsó vas. Kis előgyujtás állítás és máris mehet bele közel tisztán a szesz. De amugy ez is autófüggő, mert van haver, 1.3asával sokat kellett bíbelődni hogy szeresse..

Dzso bácsi 2008.06.26. 12:53:26

Walaky!
Magas kompresszióval müködö motoroknál épphogy az etanol az ideálisabb a benzinnél. Ahol van lehetöség dúsítani a keverékképzésen, és játszani az elögyújtással, ott akár teljesítmény növelést is okozhat az etanolos üzemmód. Természetesen, magasabb fogyasztással.
Nekem bevált...

Én úgy vallom, értek az autókhoz, de nem tudom, minek kellett erösebb fötengely csapágyakat rakni a Flexi Fuel-es Focus-okba. Felvilágosítanál?

pixa!
pont ez a lényeg... a réi szuzukik egyszerü, igénytelen, kiforrott szerkezetek, könnyen variálhatóak (és idomíthatóak az E85-höz is). Nincs ebben semmi hókuszpókusz.

zoli 2008.07.02. 14:55:40

Ezt a főtengelyes dolgot én sem értem,mert a főtengely csapágyat a motorolaj keni,nem az üzemanyag.

NitroX5 2008.07.06. 01:45:17

Gyári flexis fókuszban elég valószínű, hogy a E85 adta nagyobb kompresszió tűrését kihasználják... pl nagyobb előgyújtás, ha etanollal megy a gép. Ilyenkor nagyobb lesz a terhelés a dugókon. Szerintem ezért van ez a plussz erősítés benne.
+ (magasabb fordulatokon -5000- más az égése benzinhez képest, ezért kopogósabban ég. Elvileg)

tlantos 2009.04.17. 12:08:07

regi swift hasznalatijaban benne van, hogy lehet alkoholtartalmu uzemanyagot hasznalni.
etanolos es metanolos kevereket is.
ha nem tetszik az autonak, akkor ne tegyuk.
Mondjuk ott 5-10%-ot irnak. 5 alapbol van a benzinben (min. 4,4).
Nekem 50%-nal tobb alkohol eseteny nyugos lesz, nem megy rendesen.
N16 1.5 almera szinten nem szereti az 50%-nal tobb alkoholt (semmi atalakitas nincs)
süti beállítások módosítása