Nemrég kaptam a hírt, hogy a HunFlex benzin-etanol segédelektronikán kívül létezik alternatíva is a BioEtun. Illetve fejlesztés alatt állt, ami mára gyakorlatilag kész. Ez egy programozható rendszer, ahol szoftveresen belenyúlhatok az injektorok késleltetési idejébe. Ráadásul a rendszernek van egy hidegindítási programja, vagyis az autó hőgombája szolgáltatja a jelet, és az elektronika ennek megfelelően dolgozik. Ez a rendszer sok hidegindítással küzdő etanolosnak megoldást jelentene.
Ma kaptam tesztelésre egy ilyen cuccot. Mivel apa és anya csatlakozó tartozik az injektor fejekhez, így gyakorlatilag nem kell megbontani a rendszert. A beszerelése jóval leegyszerűsödik. Az én esetemben most külön előny mert a HunFlex mellett tudom használni. Azt kikapcsolom, ezt bekapcsolom. Így akár párhuzamos összehasonlítást is tudok végezni vele.
Az etanolos működés több üzemanyagot, nevezetesen több E85-öt igényel, mint a benzinből. Ezt legegyszerűbben az injektorfejek hosszabb nyitási idejével érhetjük el. A HunFlex egy általános értékkel dolgozik a BioEtun a nyitási értékei szoftverből programozható. PC-re telepíthető szoftver is része a csomagnak. Első ránézésre nekem kicsit bonyolult, de bízom benne, hogy megoldom.
Először egy PC-t kell szereznem, mert Mackel még nem megy a program. De valahogy csak ki tudok csikarni legalább egy linuxos változatot a fejlesztőkből. :)
Addig tesztelem a beállított értékekkel, és kukázok valahonnan egy régi laptopot.
A rendszer egyébként továbbfejleszthető mert lehetőség van további input egységek rákapcsolására. Ami még nagyon jó lenne az hogy ha negatív irányba is lehetne állítani az injektorok nyitását, vagyis nem csak növelni hanem csökkenteni a nyitás idejét. Most szereztem a Saab 2,3-as motorjához való injektorokat. Ha berakom őket, lehet hogy etanollal jobb lesz, de benzinnel előfordul, hogy megfullad. Ha lehetne negatív irányba is programozni, akkor benzinesre negatívra E85-re pozitívra állítanám. Na mindegy, ez talán a jövő.
A BioEtun 8 hengeres változata jelenleg 60 000 Ft körül kapható. Én most először az injektorcserébe vágok bele, majd a BioEtun jön. Beszámolok mindenről. Sőt azt tervezem, hogy összegyűjtöm jelenleg milyen hazai és külföldi E85-elektronikákhoz lehet hozzájutni. Úgy hallottam, van még itthon is egy nagyon olcsó rendszer.
Itt a BioEtun programozható E85-átalakító elektronika
2008.04.04. 18:48 :: Égő Ákos
42 komment
Címkék: etanol e85 hunflex bioetun
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
CSaB · http://www.domain.hu 2008.04.04. 21:06:48
zselapoh 2008.04.12. 12:53:09
tudnál valami infót, kontaktot adni ehhez a Bioetun dobozkához? Szimpatikusabbnak tűnik a hunflexnél, de sajna google barátom se tudott segiteni.
Köszi
Adam
Toth Tihamer · http://www.etun.hu 2008.04.20. 13:48:06
Írj egy mailt nekem, vagy hivj +36309323256-os számon!
Most kezdjük nagyobb mennyisegben gyártani a BioETUN-t, most csak egy pár darab van legyártva.
A honlapunk is hamarosan elkészül.
Tiha
Toth Tihamer · http://www.etun.hu 2008.04.20. 13:50:26
Peti 2008.05.15. 21:32:47
Tóth Tihamér · http://www.etun.hu 2008.05.22. 00:24:16
Meg kellene mérni egy ellenállásmérővel, hogy hány ohmosak az injektorok a nissanon, ha több mint 10 ohm, akkor be lehet szerelni.
sirT 2008.06.24. 12:34:27
es ez elvileg barmilyen markahoz, tipushoz jo?
konkretan suzuki baleno 1.6?
vagy ahhoz jobb a hunflex?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.06.24. 16:54:37
A Hunflex is jó viszont a BioEtun-nak előnyösebb tulajdonságai vannak, mint pld a hideg indítási program, és a programozhatóság.
Lamee 2008.07.01. 22:40:39
Van már valami előrelépés a forgalmazással, információkkal kapcsolatban ?
Tóth Tihamér · http://www.etun.hu 2008.07.03. 15:00:03
Szerdától A Rácz Mobil Kft-nél, (www.raczmobil.hu) átvehető,
megvásárolható, beszereltethető.
Információ: Győri-Dani Gábor Tel.: 70-339-1130, E-mail: gyori@raczmobil.hu
Lamee 2008.07.03. 22:18:39
Valami infót kérhetünk róla? (Ár, csatlakozós-e, előnyei a ***flex-szel szemben, stb? )
köszi
Tóth Tihamér · http://www.etun.hu 2008.07.08. 11:37:39
1-4 hengerig 32eFt netto. (+8 ezer a csatlakozószett)
1-8 hengerig 50eFt netto. (+10 ezer a csatlakozószett)
Jelenleg a BOSCH típusú injektorokhoz van csatlakozó, a tobbi beszerzés alatt.
Előnyök:
Hidegen (-20C) is úgy indul , mint benzinnel.
Hangolható, ha van egy soros portos PC a közelben.
Későbbiekben, a teljes szoftver egy soros csatlakozással cserélhető.
Nemi infót ad arról is, hogy mi történik az injektorokkal. Meg tudjuk határozni, hogy mikor nem tud már többet szallitani az injektor. Nagyon sok injektort úgy terveztek az autóba, hogy benzin uzemnél is teljes terhelésen 100% a kitöltése. Ugye kérdéses, hogy etanol esetében az a +25 % belefér e a motor ciklusidejébe?
Tihamér
Fecó 2008.08.07. 15:24:26
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.08.07. 16:27:01
Tamás, Hunflex · http://www.e85kft.hu 2008.08.08. 07:20:26
Veszprémben is van partnerműhelyünk. Kérlek nézd meg a honlapunkat és a kapcsolat menüpont alatt megtalálod az elérhetőséget.
Különben a Hunflex is kapható már automata hidegindítóval és bármilyen csatlakozóval.
A hidegindítási funkciót -20 foknál teszteltük és tökéletesen működik.
üdv
Tamás
Balázs 2008.08.14. 14:51:26
Köszi
Balázs 2008.08.14. 14:52:43
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.08.14. 14:55:10
Tamakiraly 2008.08.22. 17:37:47
Fekete István 2008.10.15. 00:40:59
Érdeklődni szeretnék, hogy ez Audi A4esbe beszerelhető-e? (1997es) Bosch rendszerű, elektromos injektoros, két foglalat van rajta (mármint az injektoron). Ha jól értem akkor ezt a ketyerét kell rádugnom az injektorra, magát a gyári csokit pedig a szerkezetre? Mennyibe kerülne ez nekem? :)
Köszi: Pisti
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.15. 00:43:56
Jól érted. 4 hengeres motornál 40e Ft. Az e85tuning.hu oldalon minden részletet megtalálsz.
Fekete István 2008.10.15. 01:31:23
Köszönöm a választ
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.15. 10:48:50
Természetesen ehhez számítógép kell. Nem fontos a laptop, ha van elég hosszú soros madzag akkor asztali gép is lehet :)
Fekete István 2008.10.15. 16:29:58
Köszi, és bocsi, hogy fárasztalak, lehet hogy nemsokára Audi A4esről is érkezik beszámoló :)
Üdv: Pisti
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.15. 17:49:22
Például nem tudom elképzelni azt, hogy speciális szenzor nélkül valami pontosan meg tudja határozni az üzemanyagot, illetve programozás nélkül meg tudja határozni azt a feszültségértéket amikor hidegindításra van szükség. Ez egyelőre lehetetlen.
Ennek ellenére a HunFlex is lehet jó megoldás. A Volvó esetében nem volt gáz, ott egyszerű a rendszer, viszont hidegben nem használható csak benzinnel, mert nem indul alkohollal. Ha télen nem akarod használni akkor valószínűleg az első generációs HunFlex is jó lesz. Ha kicsit nagyobbak az igények, szerintem válaszd a BioEtunt.
Úgy tudom mostanság folynak a tárgyalások egy nyíregyházi beszerelő műhellyel.
A programozás egyébként nem ördöngösség szívesen segítek ha kell.
Fekete István 2008.10.15. 19:52:36
Köszi: Pisti
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.15. 19:59:44
Fekete István 2008.10.15. 20:05:05
Köszi mindent
Fekete István 2008.10.16. 11:08:16
Köszi minden infót és segítséget, majd értesítelek az alkoholista Audi fejleményeiről :)
Üdv: Pisti
gomi 2009.08.30. 11:17:51
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.08.30. 21:41:35
Az általad említett két probléma nem létezik. Ha csúnyán akarom mondani, badarság.
1 vezetőképesség.
Az alkohol és a benzin vezetőképessége közel azonos, oly annyira, hogy a vezetőképességen alapuló üzemanyag meghatározás gyakorlatilag kivitelezhetetlen a hasonló vezetőképességi tulajdonságok miatt. Ráadásul egy kis szennyeződés hatására (rozsda, víz, stb.) máris hiteltelen lesz a mérés.
2 gumi evés
Ez a legtipikusabb tévhit, igazából most nem is akarok rá kitérni rá annyit foglalkoztunk már ezzel a blogon is. Nem létezik olyan autóipari gumi alkatrész melyet az alkohol kikezd. Most is van alkohol a benzinben, csúnya lenne ha az autók elhaláloznának a tömítések pusztulása miatt.
De ha mindkettőre tudsz mondani konkrét példát megköszönöm.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.04. 08:33:24
Labor körülmények között valóban van különbség a tiszta vízmentes alkohol és a tiszta adalékanyagoktól mentes benzin között. De az esetünkben irreleváns.
gomi 2009.09.15. 20:18:49
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.15. 20:52:27
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.15. 21:02:04
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.15. 22:59:21
Például tudomásom szerint a etil alkohol vezetőképessége 500 - 1,300 µS/cm. Vagyis nem µS/m ahogy a doksiban szerepel. De ez gondolom csak elírás a nagyságrendeken nem változtat. Ezen kívül az átalakításokkal kapcsolatban láttam vad dolgokat. :)
gomi 2009.09.16. 17:17:03
Apropó a kenőképességgel mi a helyzet?(AC pumpa,befecs szelep)
Még egy kiegészítés:az autóiparban használt gumi nem más mint ujrahasznosított hulladék.Nem kell a minőségétől hanyatt esni.Annyit bír amire tervezték nem többet
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.18. 13:29:23
Benzin esetében nem tudtak kimutatni semmit, vagyis gyakorlatilag az 5% alkoholos benzin is szigetelőnek nevezhető, viszont az E85 esetében 0,8-1 µS/m volt az érték, ami gyakorlatilag elhanyagolható.
Megmondom őszintén engem is meglepett. Én jobb vezetőképességre számítottam mindkét esetben.
A kísérletek tovább folynak megnézve, hogy például mi az a vízmennyiség amitől radikálisan megnő a vezetőképesség.
gomi 2009.09.21. 17:11:25
gomi 2009.09.21. 18:45:30
gomi 2009.09.21. 19:31:36
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.21. 20:11:48