Megjött az első E85-ös tapasztalat. Molnár Gábor alias Teko azt hiszem kimerítően vázolja a Swift 1 lehetőségeit.
Előzmények
Én egy 1.3-as 1999-es évjáratú Swift boldog tulajdonosa vagyok. Szeretem az autómat, sokat törődök vele, rendszeresen hordom szerelőhöz. Szerelőmmel sokat próbálkoztunk, hogy megtaláljuk a nekem legmegfelelőbb beállításokat. A teljesítmény csekély növelése, a jobb rugalmasság, és a fogyasztás csökkentése, vagyis a nagyobb hatásfok érdekében az alap-előgyújtást a gyári alapjárati 6±1°-ról, kis kísérletezéssel 11°-ra állítottuk. Itt még éppen nem kopog be a motor magasabb fordulaton, terhelve. Sajnos ebben a Swiftben még nincsen kopogásérzékelő szenzor, ami az előgyújtás automata szabályozását tenné lehetővé, amivel a motor mindig a számára még megfelelő legmagasabb előgyújtással üzemelne.
Az üzemanyag nyomásának emelését legegyszerűbben 3 forintból lehet megoldani.
A rendszer egy rugó és egy membrán segítségével szabályoz, mi megpróbáltuk az üzemanyag nyomásának emelését a rugó alá rakott alátét segítségével megoldani. Az alátéttel nagyobb lesz a rugóerő, így a membrán később nyit ki, és nő az üzemanyagnyomás. Tökéletes módszer. Ezzel kb. 0,4-0,5 bar-al nagyobb értéket kaptunk a gyárinál. Az autó jobban ment tőle, de mint 2-3 tankolás után kiderült a fogyasztás is arányosan emelkedett. Így kivettük az alátétet.
Mellesleg szerintem az üzemanyag nyomását a visszafolyó ág gumicsövének a megfelelő mértékű összeszorításával is lehetne növelni. Mondjuk egy vizvezetékes fogó kellő méretre állításával majd a szárának, összedrótozásával. Ha szorítunk rajta nő a nyomás, ha engedünk csökken. Legfeljebb kinyírjuk a benzinpumpát ha nem sikerül. (a szerkesztő)
Ezen kívül még a gyári 0,7-0,8 mm-es gyertyahézagot állítottuk 0,9 mm-re, mivel az enyém még a nagy trafós kivitel, simán elbírta, így a nagyobb szikra miatt elméletileg még tökéletesebb lett az égés. A rendszeres karbantartásokat, kb. 8000 km-enkénti olaj és olajszűrőcserét, a 2 olajcserénkénti gyertyacserét ( csak a gyári előírt NGK BP6ES-t használom, egyszer próbáltam NIPPON-DENSO-t is de hidegen nem volt az igazi, és mintha többet is evett volna vele a kocsi ) nagyon meghálálja az autó, kedvező menetteljesítménnyel, alacsony fogyasztással.
A fojtószelepállás-érzékelőn is állítgatott a szerelőm, ott is meglett a lábamhoz megfelelő beállítás, ami nálam eléggé elvett üzemanyagot jelentett. Még annyi, hogy nyaranta, vagyis amikor a reggeli fagyok elmaradnak, direkt légszűrőt használok, hidegebb időben egy sport légszűrő-betét van benne.
És miután mindent beállítottunk a lábamhoz, egy új üzemanyag forgalmazását kezdték meg.
Felbukkan az alkohol
Egyre többet lehetett hallani arról, hogy benzinkutakon lehet kapni hazánkban is a bioetanolt. Nálunk sajnos csak 2008 januártól volt elérhető kúton, de már Budapesten 2-3 alkalommal mertem tankolni a Suzukiba, általában maximum 10-20 litert egyszerre.
Első ízben nagyon félve tettem bele az új anyagot, nehogy kárt tehetek a motorban, és az üzemanyag rendszerben. Nagyon kevés információ volt még akkor erről az anyagról magyar nyelven az interneten, de angol cikkekben, fórumokon olvasni lehetett róla, hogy külföldön, de főképp Brazíliában igen régóta használatos anyag, akár E85 ( 15% superbenzin 85% bioetanol ), de van ahol E100 ( 100% etanol! ) formájában is. Ezekből a tankolgatásokból tapasztalatokat levonni nem tudtam. Az autó ment vele, probléma nem volt. Aztán feledésbe is merült a dolog.
Majd 2008 év elején, egy helyi szórólapban olvastam, hogy az egyik itteni benzinkúton kapható E85 bioetanol. Elkezdtem utánajárni az interneten, hogy mik az új információk, tapasztalatok róla. Találtam egy fórumot , és egy elég érdekes cikket róla, meg sok apróságot is, de azóta egyre több helyen elkezdtek foglalkozni a dologgal. Ezeket átolvasva következő tankolásomnál kb. fél tanknyit tettem az autóba. Szintén nem vettem észre semmi különleges dolgot, maximum annyit, hogy kicsit jobban megy tőle az autó.
Majd ismét fél tank, és utána megint fél tank bioetanol tankolása következett. Így elértem hogy közel tisztán E85 lett az autó üzemanyagtartályában. Elég hidegek voltak még a hajnalok, sokszor -5°C –okos reggelek is voltak. Ilyenkor az autó nehezebben indult a megszokottnál, ami azt jelentette, hogy körülbelül dupla olyan hosszú indítózás, majd elindult, de csak olyan 1000-es motorfordulatig pörgött, majd leállt. Másodjára rendesen indult, és beállt a körülbelüli 1500-as hideg fordulat. Ezt később egy első indításkori gázfröccsel küszöböltem ki, akkor nem állt le, pörgött ahogy kell.
Hidegen, amíg a hűtővíz mutatója el nem indult felfelé, kicsit dadogósabb volt a motor, nehezebben kapta el a fordulatot ( mint a régi szép időkben a 105-ös Škodámnál, csak annak kb. 20 km kellett mire bemelegedett ☺ ). Kissé idegesített a dolog, majd 10 liter benzin rátankolásával ezek a problémák a hideggel megoldódtak. Azaz háromnegyed E85 és egynegyed 95-ös benzin keverékével a Suzuki teljesen jól reagált az új üzemanyagra, mindenféle kiegészítő elektronika nélkül. Fogyasztása tisztán városi forgalomban olyan 10%-al, vegyesben 5-10%-al nőtt, városon kívül nemigen éreztem különbséget benne, pedig igen dinamikusan közlekedek.
Első kisérletek
Nagyon elkezdett furdalni a kíváncsiság, hogy miképpen tudnám használni E85-öt tisztán. Mivel autóvillamossági szakmám is van ( bár a munkám nem terjed ki erre, és gyakorlatom se igen van, de egy évet régebben dolgoztam szerelőként ) , és érdekel is a technika, így kihívásnak éreztem, hogy a lehető legkevesebb magyar forintból megoldjam magamnak ezt a kérdést. Először a fojtószelepállás-érzékelőn dúsítottuk el a keveréket, amennyire lehetett, de ezzel lényeges változást nem vettem észre, bár a reggelenkénti különböző hőmérsékleti viszonyok miatt nagyon nem is tudtam érzékelni, hogy történt-e apróbb változás.
Közben olvastam, hogy a chip-tuningos autók egész jól reagálnak az etanolra, és még jobban is mennek vele, mint benzinnel.
Egy kis kutatás után megtaláltam, hogy a baj forrását az etanol égéshője körül kell keresnünk. Mivel ez jóval alacsonyabb mint a benziné, ezért is fog valamivel többet fogyasztani az autó vele. Azaz 1 kg benzinhez kb. 14,7 kg levegő szükséges, ez az arány etanolnál: 1 kg etanolhoz 9 kg levegő az optimális, további szóba jöhető, de csak versenysportban használt üzemanyagoknál: metanolnál 1:6 az arány, nitrobenzolnál 1:1, bár ez utóbbi képes nagy oxigén tartalma miatt a levegő nélküli égésre is.
Ez azt jelenti, ha azt akarjuk hogy E85-el tökéletesen működjön autónk, dúsabb keveréket kell neki adni. Hamar elővettem a Swift gépkönyvet, és a keverékképzés részt elkezdtem olvasgatni. Nekem az autóban egypontos szívótorok befecskendezés, tehát egyetlen, az ECU által vezérelt befecskendező szelep van. Az elektronikus szabályzó rendszer az elektromos vezérlő készüléket ( ECU ), és a különféle szabályzó és érzékelő elemeket tartalmazza. A befecskendezett üzemanyag mennyiségének szabályozása a fúvókaszelep nyitvatartási idejének változtatásával történik. Igazából azt kellett elérnem, hogy ez a fúvóka tovább legyen nyitva, így dúsabb keveréket kapjon a motor, persze a 1:9 arányra nem kell törekednünk, mert az általunk tankolható E85-ben 15% benzin is jelen van, ami valószínű sokat segít a hidegindítási folyamatban, de kenési funkciókat is ellát (mivel az alkohol rosszabb kenési tulajdonságokkal rendelkezik, mint a benzin).
Bár valószínű, hogy az E85 előállítása során tesznek bele kenést elősegítő adalékokat is, mert két Astra G-ről is tudok, ami magyar gyártmányú E85-el való üzemelésre képes elektronikával van ellátva, és teljesen rendben üzemel bioetanollal, apróbb hidegindítási gondokkal küszködve csak, pedig 1 év autóvillamossági pályafutásom alatt megtanultam, hogyha ez a típus silányabb minőségű üzemanyagot kap, akkor könnyen letapadnak a befecskendező szelepei, és nem indul el.
A gépkönyvben számomra nagyon érdekes dolgot találtam. A hűtőfolyadék és a beszívott levegőhőmérséklet érzékelője is villamos ellenállás-hőmérővel történik. Ugye logikusan gondolkodva az autó hidegen dúsabb keveréket kap, hogy minél hamarabb elérje az optimális üzemi hőmérsékletet, ezt a dúsabb keveréket a beszívott levegőhöz több üzemanyag befecskendezésével állítja elő, vagyis a szelep tovább van nyitva. Szerencsére a hőmérséklet érzékelőkben az ellenállás a hőmérséklet emelkedésével csökken. Vagyis kisebb hűtővíz hőmérsékleten nagyobb az ellenállás.
Erre felbuzdulva elrohantam és vettem egy 2kΩ-os állítható ellenállást és a kapcsolási rajzot kibogarászva ( korábbi Swift modelleken, mint az enyém, a ECU kisebbik csatlakozóján a B9-es szürke kábel ) bekötöttem az áramkörbe. Így első utam, meleg motorral, a szerelőmhöz tartott, aki egy Suzuki márkaszervizben dolgozik. Az úton próbálgattam hogy reagál a motor a potenciométer állítgatására. Meglepődtem hogy már kb. közepes állásban mennyivel jobban ment, mint gyári állapotban (300 HUF-os tuning ☺ , benzinnél is simán alkalmazható, de ugye ehhez a teljesítménynöveléshez jelentős többletüzemanyag is társul).
Rátettük a TEC1 nevű diagnosztikai és hibakód olvasót, és figyeltük hogyan változik az érzékelt hűtővíz hőmérséklet az ellenállás változtatásával. Nagyjából 1kΩ-onként 35-40 fokkal ment lejjebb. Szóval üzem meleg motornál a 2kΩ plusz ellenállással 10-15°C körül volt az érték. Ezzel annyira el tudtam dúsítani a motort, hogy az meg is fulladt a sok üzemanyagtól, és leállt.
Már nagyon vártam a másnap reggelt, hogy mit reagál a hidegre. Hajnalban enyhe fagy volt, még a szélvédőre is ráfagyott a pára, beültem az autóba, kb. középállásba állítottam a potit, és indítóztam. Az autó, nem úgy mint benzinnel, de észrevehetően jobban, mint előző nap, pedig hidegebb volt, elindult, nem állt le, szépen felvette a hideg alapjárati fordulatát. Melegítés nélkül azonnal indultam vele, a dadogás is sokkal enyhébben jelentkezett, nagyon hamar elmúlt. Majd ahogy elindult a hűtővíz mutató, a potmétert alapállásba tekertem, melegen nincs semmi probléma az E85 használatával.
Napi használat
Azóta kb. 3000 km-t mentem így vele, tisztán E85-el, és azt kezdem észrevenni, hogy az autó ECU-ja kezdi megtanulni átvágás nélkül is, hogy másik üzemanyagot kap, bár tény, hogy az idő is melegszik. Eddig egyszer vettem észre, hogy a motor kontroll lámpám kigyulladt pár másodpercre, azonnal kivillogtattam a hibát, ami az oxigénérzékelőt (lambda-szonda) jelezte. Igen, ezt több helyen olvastam hogy ritkán előfordulhat, mivel érzékeli hogy dús vagy szegény a keverék. Az eredeti keverékarány benzinnel 1:14,7 és ha ilyen arányban kapja meg az autó az E85-el a keveréket az 1:9 helyett, akkor tényleg szegény keveréket kap, nem csoda hogy jelez a lambda-szonda az ECU-nak. Ettől igazából probléma nem lesz, a lambda-szonda nem fog meghibásodni, a motorban se lesz kár.
A fogyasztásom is kezd beállni, közelít a megszokott benzineshez, de pár %-os többletet el bírok viselni, ha ez az üzemanyag 20-30%-al is olcsóbb. Itt ugye még a kutakon kapható téli E85ről beszéltünk, amiben a nevével ellentmondóan, nem 15% benzin van, hanem 30%, valószínű a jobb hidegindítási képesség szükségessége miatt. Utolsó tankolásomnál is rákérdeztem, nem-e tudni mikor lesz a nyári, ami tényleg 15% benzint tartalmaz, és még olcsóbb is lesz a benzin magas adótartalma miatt, azt a választ kaptam, hogy a következő szállítmány már az lesz. Várom.
További tervek
Van még ötletem, amivel kis költséggel lehetne befecskendezési időt növelni, amit ki is fogok próbálni, és ha sikerül, akkor azért publikálom, ha nem akkor azért, hogy más már ne próbálja ki, mert felesleges. És a ECU becsapása nélkül is megpróbálom az emelt üzemanyagnyomással való közlekedést is, mivel az is dúsította a keveréket, csak itt nem a befecskendezési idő nőtt, hanem a nyomás miatt a hengerekbe jutó üzemanyag mennyisége lett több, és lehet, hogy ez elegendő a gondok nélküli etanolos autózáshoz.
Még arra is gondoltam, hogy az előgyújtás üzemanyag oktánszámfüggő, az E85-é 105, így még megpróbálom feljebb állítani a kopogás határra, mert az még 95-ös benzinnel lett beállítva. Gyertyákat is kisebb hőértéküre fogom cserélni, mivel az etanolnak alacsonyabb a hőértéke, és a motor elméletileg alacsonyabb hőfokon üzemel. Egy próbát megér. Meglátjuk.
Tévhitek
Végszóra egy-két etanolos tévhitet szeretnék eloszlatni. Sok helyen olyanokat lehet olvasni, hogy az alkohol megtámadja a gumi és a műanyag alkatrészeket, ezért sokan félnek, és nem merik beletenni az autójukba, még kisebb arányban benzinnel keverve se. Ez nem így van! Több vegyész ismerősömmel is beszéltem erről. Ők azt mondták hogy az alkohol kevésbé agresszív szerves oldószer, mint pl. a benzin. Kannák tömítéseinél is a benzinekkel több gond van mint az alkoholokkal.
A másik dolog az, hogy alkohol alapú üzemanyag égésekor keletkező vízgőz korrodálja az autók hengerperselyét, hengerfejét, szelepeit. Ez szintén nem igaz, a benzin égésekor is keletkezik vízgőz. Valószínű ha egy autó sokat áll, akkor belül el tud kissé rozsdásodni, de ez a benzines használatra is igaz, és itt éves pihentetésekről beszélünk, nem napokról.
A fenti írásban sok olvasott dolgot gyűjtöttem össze, és vegyítettem az általam tapasztaltakkal. Remélem sokaknak segítség lesz az etanollal való működtetés eldöntésében. Ha érdeklődés van rá, szívesen megosztom a későbbi tapasztalataimat is a Suzuki etanolos működésével kapcsolatban.
stevee 2008.04.02. 11:47:15
szilu 2008.04.02. 12:14:47
Sőt néhol azt is olvastam, hogy a fém alkatrészeket is megtámadja, de ezt nagy baromságnak tartom és tudatlanságnak. Szerintem aki ilyet írt nem látott még életében alkoholt, maximum csak a sörben azt a 4-5%-ot:-))))
Szívesen tennék a benzinhez egy 20-30%-ban alkoholt, kíváncsi lennék hogy viselkedne az autó.
Ricky3153 2008.04.02. 12:52:39
Nem tudatlanság ez, hanem kémia.
McJames 2008.04.02. 13:18:09
Az alkohol nem oldja az általánosan használt műanyagokat.
JMos 2008.04.02. 13:22:25
A poti helyett valószínűleg inkább egy drágább megoldást választok egy többfokozatú kapcsoló személyében. Ezzel egyúttal kiküszöbölném a tiszta benzines hidegen "ordítást" is, amelyet régóta tervezek.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.04.02. 13:25:46
lanciabacci 2008.04.02. 13:39:01
Én tényleg nem értek a kémiához, de ha minden oké lenne az alkohol vízgőzével és hatásával, akkor szerintem a Saab nem tenne rozsdamentes benzincsöveket és alkatrészeket az ethanolos autóiba.
apamacko 2008.04.02. 13:47:07
Gratula a szorgalmadhoz és köszi az alapos témakifejtésért.
Egy kérdés a végére :
Tudja e valaki hogy Székesfehérváron van e valahol E85 ?
Aki tudja annak válaszért előre is kösz !
Ubul 2008.04.02. 13:55:20
Boleslav_ 2008.04.02. 13:59:37
madogery 2008.04.02. 14:25:35
Gratula, wárom a towábbi fejleményeket;)!!!
u.i.:egyszer benzinben akartam kimosni pár karbi alkatrészt, ehhez fogtam 1 johurtos poharat, és töltöttem bele 1dL benzint. A pohár benzinnel érinkező részé úúúgy feloldotta 2sec alatt, h nem kifolyt, kiesett belőle a benya!!!(alkesszal nem próbáltam...)
Teko 2008.04.02. 14:28:07
enge: elméletileg igen
cinege 2008.04.02. 14:41:04
DQ-750 2008.04.02. 14:54:12
Sopánka76 2008.04.02. 15:24:59
Biztos persze csak az, amit alaposan teszteltünk, egy próba nem próba.
Azért csak hajrá!
Stanci 2008.04.02. 15:53:32
Teko 2008.04.02. 16:07:39
Dzso bácsi 2008.04.02. 16:57:20
Én már három hónapja E85 üzemben járok a Skocival, ha kíváncsi vagy a tapasztalataimra, keress fel e-mailban:
atmeneti kukac szm pont sk ÜDV!
szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.04.02. 17:58:01
gipszjakab 2008.04.02. 19:42:49
Köszönet a hasznos infóért. Csak így tovább!
DQ-750 2008.04.02. 21:52:34
GabstarDeLuxe 2008.04.03. 14:41:50
Teko 2008.04.03. 21:21:09
DQ-750: lécci irj egy mailt a teko@freemail.hu -ra thx
GabstarDeLuxe 2008.04.04. 17:38:14
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.04.20. 20:48:25
Radar53 2008.04.21. 21:27:09
Gerisson 2008.04.26. 16:21:16
Dávid 2008.05.25. 21:53:13
Zoli 2008.06.01. 13:11:13
Nekem is ezres szuzukim van de 1993-as, én is E85 el járok. Én nem növeltem nyomást az injektorban, és nem állítottam semmit közvetlenül. Meleg motornál (etanollal) ki kell reset-elni az ECU-t (utastérben a kis kapcsoló), és a számítógép "tanulási periódusánál" igen kövér gázokkal aggresszív tempóban kell közlekedni néhány kilométert. Én bizony tiltásig bőszen kiforgattam párszor. Erre este egy üres teszkó parkoló teljesen alkalmas. Ettől nekem csak kissé csökkent a teljesítménye, fogyasztás (most nyáron) 7 liter körül. Hidegen az autó kicsit undok (Skoda 120L feeling :)). Néha a Check Engine lámpa kigyullad, de mindig az oxigén szenzort fájlalja, ami ilyenkor rendben is van.
Üdv!
Teko 2008.06.01. 21:33:14
Gerisson: linkelve van, de amugy a benzinklub klint a pápai végén.
Dávid: Próbálgatni kell, lassan meglesz a következő tapasztalatos irományom, azt lesz benne 1-2 érdekes.
Zoli: a 7 sztem 1000estöl sokk, nekem stabilan 6-7 között, és tiprós vagyok, 6 városon kivül, 6,5 város, 7 város klimával. amugy kb 1/4 benzin 3/4 E85, de sose full pontos, tartósan kicsi egyenletes géznál check lámpa kivill... nade majd... :)
Zoli 2008.06.05. 13:51:30
Azt is vedd bele, hogy pesti dugóban napi 40-50 km, napi 4 motormelegítés, munkába járás és sokszor három szintén 100 kilós ember ül a kocsimban :), fél kilowattnyi autóhifivel üzemi szintre hevítve :D
jót röhögünk haverokkal a cefreszag miatt a kocsiban
Benzinnel sem sikerült 6,5 alá vinni a fogyasztást
Alex 2008.06.06. 19:51:51
Teko 2008.06.09. 10:07:24
Alex 2008.06.12. 22:24:14
Teko 2008.06.14. 10:42:11
azt irok msn-t
Teko 2008.06.14. 18:08:44
Alex B 2008.06.17. 17:15:08
Garp 2008.07.03. 10:18:23
Ezmiez? Hol kell keresni ezt a kapcsolót? Vettem egy 10 éves 1.3-ast, most már kezd dinamikusabban menni, de ha ki lehet resetelni az ECU-t, talán gyorsabban hozzá szokna az én vezetési stílusomhoz. Gondolom én...
Teko 2008.07.03. 19:27:44
Tomi 2008.07.05. 14:44:29
Én egy kis 2állású 2 áramkörös kapcsolóval oldottam meg még hogy tudjam állítani a vízhőmérséklet szenzorrol a potira kapcsolást...magyarán ha benzinnel mennék akkor csak le kell kapcsolni...ha etanollal megyek akkor meg felkapcsolni és tekergetni a potit...
Teko-nak még 1x köszi az ötletet.
Üdv
Teko 2008.07.05. 22:11:25
jha, szereztem kannába metanolt, kíváncsi leszek mit szól a swift neki :) nem mondom meg hol és mennyi literje, mert nem akarok vámosokat a nyakamra de 14-16 literes fogyiig megérné :)) de psszt .... amúgy lehet venni hivatalosan versenyüzemanyagnak is, :)
Tomi 2008.07.06. 02:27:08
Teko 2008.07.10. 11:29:13
üa nyomás olyan 3,5-ig mehet max, felette már a szelep nem bír kinyitni. próbálgatom az ipari metanolt. felesbe e85-el, olyan 3,1-3,2 bar nyomással. meglepően jó. fogyasztás vegyesbe alig 8 fölött.
más: haver 99es 1.3 8v-je. előgyujtás 12 fokon, befecskendezőt meg egy 1.6osét tettünk bele. az auto tisztán e85el full normálisan üzemel. megy, nem zabál, stb.. mintha benzin lenne, kb 5-10% fogyitöbblettel. picit nagyobb az áteresztő képessége, igy ugyanazokon az időkön több benyát kap. ecu meg uccse veszi vissza, mert igyis szegény a keverék. zsir. bontóba 5000 egy szelep.:) igaz nem 2000, de... :)
Tomi 2008.07.20. 19:33:32
Még a csatlakozója is stimmel az 1.3as szelepnek?
Kösz a tippet,
Üdv.:Tom
Teko 2008.07.20. 21:00:08
Légszűrőház le. Azt 1 csavar :)
szuszanj 2008.08.19. 23:26:16
Koko 2008.10.14. 21:34:29
Koko 2008.10.14. 21:38:20
csak nekem még annyit sem megy!!
Alex B 2008.10.25. 19:51:05
mik64 2009.05.28. 18:51:11
Van már kút elég sok:-) És tapasztalat?
Mi van, ha csak 1/4 tank benzinhez teszek etanolt? Kell átalakítás? Vagy megy a szekér?
Tomi5 2009.06.29. 23:18:44
Most próbálkozom az e85-el (Swift 1993. 1,3 90000km elvileg).
Tapasztalatom a következő ( minden gyári értéken):
kb 3/4 benzin + e85: alig észrevehető a változás. Lassul az alapjárat, egyebekben majdnem változatlan.
1/2 + 1/2: nehezebben pörög fel alapjáratról, erőtlen gyorsulás.
1/4 benzin + 3/4 e85 vagy fölötte: Ezt már nagyon megérzed.
Nehezen gyorsul, rángat, induláskor bőgetni kell, csekély dinamika. Időnként, főleg magasabb fordulaton még megy a gép, de már élvezhetetlen városban. Alapjárat egyenetlen, lassú. Motorvezérlő elektronika időnként, főleg autópályán reklamál és állítgat.
Ezek után a gyújtást előre téve javul a helyzet valamelyest, de még rángat erőteljesen és bőgetni kell induláskor, alapjárat minimális.
A benzinnyomást most állítottam át az ábra szerint és teljesen hibátlanul működik, kis fordulaton mintha dinamikusabb is lenne. Ezt az átalakítást 2db csavarom bánta a 4-ből, mert beletört. De így is működik, nem folyik de javítandó. Alapjárat lassú, de egyenletes, egyebekben tökéletes.
Érdekesség: Porlasztó belseje fémtiszta ellentétben a benzinnel amely barna lerakódást hagy maga után. Kipufogó a "kormos" feketéről rozsdássá vált egy kicsit, korom megszűnt ( jó állapotú a motorom, nem eszi az olajat sem).
Remélem segítettem
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.06.29. 23:38:40
Ez a tapasztalat akár egy külön bejegyzést is megérdemelne. Ha tudsz küldeni képet az autóról, szívesek kirakom. Üdv
Huntuff 2010.01.19. 20:19:40
Én még csak nemrég kezdtem etanolozni!Egy 2001 es központi befecskendezéses swiftem van!Fele fele arányban kezdtem,kicsit horkol a bringa ha odalépek neki!De ha szép lassan nyomom semmi gond,szeretnék bele több szeszt rakni!Vettem egy 2kohmos potit,az lenne a kérdésem hogy a vízhőfok jeladó melyik vezetékére kössem!Van 3 a csatlakozóban!Ja és muszály lenne a nyomást is növelnem vagy csak elég ha átvágom a vízhőfok érzékelőt?!
Előrre is köszi a segítséget!
Huntuff 2010.01.21. 17:58:09
Na ma átvágtam a vízhőfok jeladót a potival!Nagyon jó minden frankón sikerült is beállítanom!Most kb 30%benzin és 70% etanollal megyek!Egy kutya nagy problémám akadt!!! A hűtőventillátorom nem indul el mivel valótlan jelet kap a vezérlőegység!Mihelyt 0-ra tekertem a potit azonnal elindult! Ugyhogy bukott a mutatvány!!!
makmarci 2010.02.21. 21:00:24
Üdv !
Szerintem tegyél egy alátétet a nyomásszabályzóba, és akkor melegen leveheted 0-ra a potit. Én holnap rakom bele az ellenállást, mert a csak alátétes módszer kevés. Az enyémben 2 db 1.3 mm-es van, de még így is nehezen indul, utána viszont sokat kap...eggyel viszont melegen szinte tökéletes. Persze az előgyújtás is 18 fokon van.
Busmann 2010.02.26. 16:30:00
Meg szeretném kérdezni,hogy 2007 novemberi SX4-be hogy működe ez az átalakíto rendszer,és ez mibe kerül????
kinter 2010.03.09. 20:23:33
pekkae 2010.03.18. 17:47:13
Azt szeretném kérdezni, melyik hőgombához kell beépíteni, valamint, ha jól értelmeztem a leírást, ha letekerem a potmétert nullára, azaz nem növelek ellenállást, akkor olyanm intha az eredeti benzines értéken használnám, vagyis nullára állítva, benzines üzemben van a gép?
zoltan001 2010.03.21. 11:14:46
Igaz nem tőlem kérdezted, de talán én is segíthetek egy kicsit. Nekem 93-as 1000-es swiftem van, és én a WTS nevű szenzort csaptam be. Ez segít egy kicsit, hogy ne dadogjon(egész pontosan, úgy megy mint egy benzines). Én kipróbáltam az ATS-t is, de baromira semmi nem változott a dadogása az autónak. Én még a gyújtást is előrébb állítottam, sőtt... nekem egy picit az alapjáraton is emelnem kellett, mert a 3 henger úgy berángatott, hogy a kaszni is majd szét esett.
A többieknek: nem tudom ki találta ki, hogy a hűtőventilátort az ECU kapcsolgatja??? Legalább is az EURO I-es motoroknál még biztos csak egy hőkapcsoló kapcsolja be ventilátort. Ott van a termosztát házon a hőmérő műszer jeladója mellett.
pekkae 2010.03.22. 12:23:52
Az alapjárat csökkent, viszont szép a hangja, és szép a motor járása, és sokkal csendesebb lett a motor!
zadizs 2010.04.28. 12:55:54
zoltan001 2010.05.07. 20:06:28
kinter 2010.05.08. 09:39:49
szuszanj 2010.05.12. 15:43:39
egy hunflex készüléket , mert nem tudok mindig etanolt tankolni ha vidékre járok és macerás az átálítgatás meg a potizás-nekem. Ja és nagyon nehezen tudtam télen indítani etanollal . Tapasztalat : csak úgy indul a kocsi jól ha a hunflexen a hidegindító poti kb 1/4 részig van felteketve .Ez sajna nagyon sok anyagot jelent a motornak dadog és egyenetlen az alapjárat csak onnan jó ha a hunflex kikapcsolja a hidegindító üzemmódot ez kb 3perc nyáron , télen azér kicsit több 10is lehet ami elég macerás. Ha meleg a motor minden oké , olyan mintha benzinnel mennék csak mintha nyomatékossabb lenne alul a motor. A fogyasztás 8 liter napi 60km-met megyek 2 szerre 2 hidegindítással. A hoszzú távú fogyasztás 7 körül van. Benzin tankolása esetén szerintem a motor elektronika nem veszi vissza eléggé az anyagot. Az autó komoly lóerőkkel erősebb a végsebességet ki se mertem probálni mert 180 nál szétesés körüli élmények jöttek.A fogyasztás 7 körülire ugrott fel. A leírás szerint nem kell kapcsoló a beépítés után de én raktam bele mert a fogyasztást benzin üzemben nem lehet csökkenteni csak ha kikapcsolom a hunflexet.
fecopaulik.mlap 2010.07.22. 15:03:40
2003-as ezres swiftem van.Sok mindent hallottam és olvastam az E85 és az autó viszonyáról. Érdekelne, hogy kell-e valamilyen átalakítás,ha igen, hol találok megbízható szakit, aki nem húz le? Köszi!