Van olyan téma amiből sosem elég, ilyen a Lada etanolosítása. Eddig két cikk volt a témában, (E85 + L-jetronic Ladában és Lada E85-ös átalakítása) most íme megint egy részletes leírás Ifj. Láncz János (udo) elmondásában:
"Márk barátom 2009 augusztusában alakította át az autóját. Az akkori átalakításban én is nagyban kivettem a részem és azóta tovább tökéletesítettem a Ladában az E-85 használatot. 2009. 06. 25-én tankoltam először E85-öt először 50-50%-ban, így teljesen jól ment vele a gép. Ehhez a művelethez igazából semmit nem változtattam az autón. 1-2 tank (35-39liter) benzin-alkohol keveréket autóztam el. Aztán elkezdett foglalkoztatni a dolog mi lenne ha több alkoholt tennék a benzinhez. Sokáig nem gondolkodtam, a következő tankolásnál kb.70% etanol és 30% 95-ös benzin keveréket töltöttem az üzemanyagtankba. Igy már volt érezhető változás, erőtlenség jelentkezett nehezebben gyorsult, a szivató (kézi működtetésű) pici ráhúzásával kompenzáltam a dolgot így viszonylag zökkenőmentesen eljutottam hazáig. Tudtam, hogy igy már szegény a keverék ezért rángatott a motor, de még nem volt vészes de elviselhető sem. Eljött az ideje hát a VAZ 2107-1107010 jelű karburátor szétszerelésének, és átvizsgálásának.
A karburátor fedél leszerelése után rögtön hozzákezdtem a fúvókák szemrevételezéséhez. Az egyes torok üzemanyag-fúvóka kitekerése után szemrevételeztem milyen értékű volt betekerve. A gyári 112-es, ez stimmelt, ezek szerint gyári volt benne. Etanolhoz viszont ez kevés ezért nagyobb fúvókát kellett választanom. Az interneten fellelhető infó(k)– ból, ami 15%-al több üzemanyagot ír ugyanannyi levegőhöz etanolos üzemnél, a gyári 112-es fúvóka helyett 128-9-es lenne a megfelelő. Én először 125-öst próbáltam. Az ehhez tartozó levegő fúvókát érintetlenül hagytam a gyári 150-en. A második torok üzemanyag fúvókáját kitekertem megnéztem, ebben is a gyári 150-es volt ezt. Ekkor nem bántottam, és az ehhez tartozó levegőfúvókát is hagytam gyári szintén 150-es értéken.
Ezzel meg is volt a karburátor átfúvókázása, összeszereltem.
Következő fázist, az előgyújtás ellenőrzése és beállítása követte. Elsődlegesen leellenőriztem, hogy jelenleg hol van az előgyújtásom, ezt a műveletet egy egyszerű próbalámpával végeztem. A mérés eredményeképpen,10 fok-os előgyújtásom volt,ami benzin üzemhez szerintem optimális, viszont etanolhoz kevés. Ezért ráhúztam 15fokra az előgyújtást,ezzel ezt a fázist is befejeztem. Következett a próba motor beindít és go. Akkor azt mondtam magamban: hogy hú a mindenit ez így már jó lesz, nem rángat gyorsul is na nem jobban de legalább úgy mint benzinnél. Pár teli tank ezzel a beállítással és etanol (70%), benzin (30%) keverékkel autóztam. Nyári hónapok voltak akkor a fogyasztást nem mértem de picit több volt. Aztán ismét nem bírtam magammal és gondoltam mi lenne ha teljesen E85 menne a vasba.
Ismét nem gondolkodtam sokáig, a következő tankolásnál már tiszta E85 folyt az üzemanyag tankba. A hazafele úton nem nagyon vettem észre különösebb változást, 6 km-re lakom az etanol lelőhelyhez. Pár km után azonban alapjárati problémák lettek, volt hogy leállt a motor, vagy túl alacsony volt az alapjárat. Gondolkodtam mit lehetne tenni, nem feltétlen a karburátor alapjárati rendszerére gondoltam, ezért első sorban a gyújtásrendszerben cseréltem egy 500 forintos dolgot amit úgy hívnak: megszakító kalapács. Ezzel valamelyest jobb lett az alapjárat, de nem az igazi, ezért egy autószerelő barátomhoz fordultam segítségért, a karburátor behangolásával kapcsolatban. Sikerült is beállítani úgy, hogy volt rendes alapjárat, fordulatot jó vette a motor, nem torpant stb.
Elkezdtem fogyasztást mérni,12-13 liter volt (nyári időszak) a 8,5 literes benzinhez képest. Egy darabig így használtam, miközben üzemanyagszűrőt cseréltem. Ahogyan bejött a tél visszaálltam a benzin üzemre. A megemelkedett benzin ár miatt az idei év januárjától viszont újra elkezdtem a tesztelést.
Nem voltam vele nagyon elragadtatva amikor abbahagytam nem volt az igazi még akkor,úgy voltam vele elautózható, de kicsit macerásabb, nem mindenhol kapható stb. De most ismét etanollal megy a gép,viszont újabb változtatásokat vezettem be. Ismét a karburátorral kezdtem,az első torok üzemanyag fúvókát itt már 130-ra cseréltem, az ehhez tartozó levegő fúvókát most sem bántottam az maradt 150-es (gyári). A második toroknál az üzemanyag fúvókát a gyári 150-ről cseréltem 162-re, az ehhez tartozó levegő fúvókát szintén hagytam a gyári 150-es értéken. Karburátor ezzel készen is volt.
Az előgyújtást 15 fokra tettem ismét. Jött a próba 100% E85-el. Elsőre elég jónak tűnt, picit talán erőtlennek véltem a benzinüzem után lomhábbnak, de még elautózható volt. Reggeli hidegindítás az nehézkes volt 5-6-ik hosszú indítózás után indult be a -10 fokban. Fogyasztása viszont eléggé megszaladt,15-16 liter. Ez elbizonytalanított, de nem adtam fel és törtem a fejem mit kéne tenni.
Elkezdtem az előgyújtással variálni, pontosabban húztam rá picit 15 fokról felfelé és próbálgattam, gépet. Azt tapasztaltam hogy jobb lett erőteljesebb fordulatra jobban reagál,ekkor visszajött belém a remény. Még húztam rá előgyújtást és ismét próba, megint picivel jobb. Ezt a műveletet addig csináltam míg megvolt az a pont ahol már nem volt változás. Azt hogy pontosan hova állítottam az előgyújtást nem tudom mert jelenleg nem találom a próbalámpám, de kb 18-20 fok körül lehet. A hidegindítás könnyítésére, a szívató rendszer dúsításával kiküszöböltem ami azt jelenti, hogy -10 fokos hidegben másodikra, harmadikra elindul. A fogyasztása 12 liter lett, ezt háromszor mértem le. Alsó fordulatszám tartományban eléggé nyomatékos, aztán ahogy nő a motorfordulat már nem annyira, ezért a jövőben tervezem egy igc60 programozható előgyújtás vezérlő beszerelését, ezzel pontosan beállítható az egyes fordulatszámhoz tartozó gyújtás karakterisztika. A további eredményekről ha megfelelő mennyiségű információm lesz, beszámolok."
Ifj. Láncz János (udo)
Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.03.24. 15:11:24
Köszönöm az ő nevében!
forest112 2010.03.24. 16:20:34
Üdv!
Istvan2107 2010.03.24. 19:39:15
FM2k 2010.03.24. 21:07:14
Kár hogy nincs duplakarbis tapasztalat.
Én most vágok bele, 1.5 brutálsűrítés nagytengelyes motor dupla 45ös karburátorokkal. lesz lambdaszonda lambdamonitorral, plusz fúvókakészlet dörzsárakkal. Először 99es benzinhez igazítom a rendszert, majd feles keveréshez. feles keverést 98+E85 már próbáltam egyszer, egyedül az előgyújtást kellett rátolni, így utcán nagyon jó volt, de nagyobb terhelésre becsörrent. A benzines 0.87 lambdához képest szegényebb volt a keverék, továbbá túl sokat húzott rá a röpsúlyos rendszer.
most valószínűleg 160-as benzin helyett 180 kell a tiszta üzemhez, de a lambdamonitor majd megmondja.
P_G 2010.03.24. 21:47:30
Ne küzdejtek sokat! Én már lambamonitorral tesztelek egy-két karburátorost.Legutóbbi termékem egy 1,6 ,szuromi 296-ossal, 50rendszerrel,2107-es karbival,simota direktszűrővel. Benzines fogyasztás 7,5-8 volt, igy etanollal lett 10liter, emellett több utcai,széria is fut. A fúvókánál nem az átmérővel kell számolni hanem a keresztmetszettel. Tehát 100-as fuvóka esetében a 125-ös nem 25%-al nagyobb...
Ráadásul ha a keresztmetszetet 25%-al növeled nem 25%-al áramlik több át rajta ,de mindegy..
Etanollal 2107-es karbi lamba 0,98-1-et ad, ha alapjárati fuvóka 65, 1-es torok 150/162 2-es torok 150/220 és az átmenetije 80-as.
A gyorsitófuvóka 40-esről 80-asra cserélendő, illetve a szivattyú is alakitásra szorul, valamint a tűszelep is átalakitandó...
Előgyujtás +10-12 fok, alaphoz képest..
És a hideginditó rendszert is buzerálni kell, tehát sok meló van vele, de utána kezesbárány...
fogyasztás meg +20-25% ,ennyi..
Istvan2107 2010.03.25. 09:45:12
Az én autóm motorja azért egy kicst több mint egy sima szuromi tengelyes motor, és ezzel nem a munkád akarom lenézni.
Nagy vonalakban: 1.7, 316/304, 4leömlő 60-as rendszer, 40-es dellorto.
Másodszor szedem szét mostanság a karbikat, mert arra gyanakodtam h valamit felszedett az etanol miatt,1 hétig áztattm az egészet darabokra szedve , semmit nem csinált vele, igazából nem is tudom mit kellett volna tennie.
A magam részéről a gyorsítókat hagytam gyárinak, azt hiszem 48asok. viszont a főfúvókák már 180-asok.
A tápszivattyú elektromos, azzal nem lehet gond.Az előgyújtást IGC-vel vezérlem, 6fokot adtam pluszba a görbéhez.
Mindezek ellenére beindíthatatlan...ha beindul össze vissza jár......reménytelen egyenlőre:(:(
P_G 2010.03.25. 17:33:21
Igen ezzel kapcsolatban már irtál nekem emailt. A panaszodra egy megoldást látok, eljössz, beszurunk egy lambdatartót, és rögtön kiadja mi lehet a gond...
Egyébként most hétvégén inditok egy 1,7 316/304, 4 leömlő,stb.. hengerenkénti 45-ös folytós,injektoros, vems vezérlőst.
Istvan2107 2010.03.25. 20:16:44
Jó lenne ha ennyire egyszerű lenne h elmegyek.. te ugye kecskeméti vagy?
Egyébként régebben Mr. Szonda árult lambda szondát..vennem kellett volna.
Mesélj arról a ladáról!:)