A múltkor kaptam az E85 jó tulajdonságait méltató reklámanyagot egy átalakító elektronikákat szerelő cégtől. Az leírásban egy mondaton megakadt a tekintetem:
„A GreenPower E85 a motor kialakításától függően különböző, akár 10-20% mértékű teljesítmény- és nyomatéknövekedést eredményez, mely a vezető által határozottan érzékelhető.”
Hú a teremtésit, ez merész. Diszkréten jeleztem a küldő felé hogy nem kéne félrevezetni az embereket. Levelemre azt a választ kaptam, hogy nem ők találták ki hanem az etanol gyártó sok éves tapasztalata mondja ezt és több mint 100 000 elégedett autós, valamint ezt mérések is bizonyították: például a Koenigsegg CCXR Szuper sportautót hozta fel ami benzin üzemben 806 LE ( 0-200 Km/h 9.6 sec) E85-tel 1018 LE (0-200 Km/h 8.5 sec) ami valóban 26%. Nem állítják azt hogy minden autónál 20% többlet jelentkezik, de van ilyen is.
Hát ez igaz, ezzel nem lehet vitatkozni de vajon egy kiegészítő elektronikát beszerelő szerviz esetében ki gondol a Koenigsegre mint referenciára. Még a 10 millió fölötti Saab BioPiower 9-5-öt is félve említem aki 185 lóerő helyett 210 alkohollal ami tényleg 13%.
A gyárilag bioetanolra optimalizált autót sajnos nem lehet összehasonlítani a kiegészítő vezérlő elektronikával átalakított hétköznapi autókhoz. A kritizált kijelentés még ha igaz is, nem ezekre a járművekre jellemző, és félrevezetően hangzik. Az átalakítások hatására elért teljesítmény növekedés meg sem közelíti a 10%-ot. Profi tuningge85_teljesitmenynovekeal – még benzinnel is - el lehet érni ezeket a számokat, de annak komoly ára van a szó szoros értelemben.
Az átalakított utcai járművek tökéletesen működhet E85-tel kihasználva a szesz előnyös tulajdonságait és a megváltozott motorkarakterisztika miatt valóban élvezetesebben autózhatók, sőt egyes tartományokban határozottabban erősebbnek érezhetők mint ugyan az a jármű benzines üzemben. Ez a jó tulajdonság az E85 magasabb oktánszáma (105 RON) vagyis az etanol jó kopogás tűrése miatt jelentkezik.
Nem akarom magamat ismételni, akit érdekelnek a részletek elolvashatja egy Peugeot 307 fékpados mérése kapcsán: Benzin vs. E85 - fékpados összehasonlító mérés
A lényeg az, hogy a benzines üzemben a kopogás szabályzás miatt a nyomatékgörbe alakja más mint E85-tel. Egyes tartományokban benzinnel a kopogás miatt visszaszabályoz az elektronika E85-tel ilyen nem tapasztalható.
Mi az a kopogás?
A kopogás a motorban létrejövő öngyulladás. Ez a lokális magasabb hőmérsékletű szabályozatlan égés megterheli a motor egyes alkatrészeit a szelepet, dugattyút, hengerfejet. Ez a jelenség kopogo hanggal jelentkezik, melyet egy kopogás szenzor dolgoz fel. A motor vezérlőegysége miután összehasonlítja a mért impulzusokat a tárolt előírt értékekkel, szükség szerint beavatkozik a motor, az üzemanyag befecskendezés és a gyújtás vezérlésébe, mielőtt az égés elérné a kopogási határértéket. A kopogási érték jellemző az üzemanyag oktánszámára is. Minél magasabb az oktánszám, annál kopogásmenetesebb az üzemanyag.
Több fékpados mérést végeztünk átalakított és gyári FFV autó esetében is. A tapasztalat az, hogy az autó már alacsonyabb fordulat tartományba – ahol legtöbbször használjuk - dinamikusabbá válik, ez okozza az élvezetesebb az autózást. Viszont nem beszélhetünk nagy számokról, csupán az autó karakterisztikája változik. Lóerőben szinte nincs is változás, csupán a nyomaték ami egyes esetekben plusz 5-10 Nm .
Ezt támasztja alá az E85 Motorsport Ford Fiesta Ralli autójának építése is. A gyári tuning alkatrészekkel készült autó vezérlő komputer és injektor csere után 165 Le helyett 167 lóerő lett, a nyomatéka 198-ról 207-Nm-re változott. Ez messze van még a 10%-tól is. Persze a nulláról épített durván átalakított E85 versenyautóknál már jobb a helyzet, de nem győzöm hangsúlyozni hogy ott nem egy kiegészítő elektronika beszereléséről beszélünk.
Aztán ne feledjük az autók injektorainak áteresztő képességét. A plusz dúsítás miatt előfordulhatnak olyan típusok ahol egy kihúzatás során elfogy az injektor vagyis nem tud több üzemanyagot szolgáltatni a gyári fecskendő. Ilyen esetben abban a fordulatszám tartományban az elégtelen, szegényebb égés miatt nem hogy teljesítmény növekedés hanem visszaesés tapasztalható. Ez azt is jelenti hogy bizonyos fordulat (pld 4800) főlé nem érdemes pörgetni a motort mert károsodhat. Ez a tulajdonság autótípustól függ, van ahol nem jelentkezik. Egyes kivételektől eltekintve elsősorban alapból kihegyezett például turbós járműveknél tapasztalható. A korszerű E85 vezérlőelektronikák ilyen esetben tiltással védik a motort.
Tehát óvakodjunk az irreális számok hangoztatásától a kiegészítő elektronikák esetében. Más karakterisztika, optimálisabb nyomatékleadás, vidám E85 használat alsóbb tartományban is, ez legyen amiről beszélünk.
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.02.16. 10:55:39
Itt volt még egy mérés egy 15 éves 2.0 szívómotoros omegával, ahol kb 6% teljesítménynövekmény, és majdnem 10% nyomatéktöbblet adódott. Ha az injektorok nem fogytak volna el a magasabb fordulaton, akkor közel 10% lett volna a teljesítménynövekmény is. Persze ez E85power átalakítóval ;)
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.02.16. 13:07:42
Ha meg injektort cserélsz az már tuning.
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.02.16. 14:41:13
Akinek van még tapasztalata ilyen kocsival és ilyen motorral, kérem írja meg! Még nem mondtam le az etanolról.
opel16v · http://www.e85power.hu 2010.02.16. 15:24:24
Múltkor benzint tankoltam a benzines tesztelésekhez, és hát itt érződött meg igazán a váltás, lomha lett az autó a benzintől, nem is szeretnék bele többet benyát tankolni :)
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.02.16. 18:58:55
jocijoco 2010.02.18. 17:49:10
Piem 2010.03.10. 19:00:41