Úgy tűnik az Alternatív Hajtású Járművek versenyére az üzemanyag kérdés lezárult. Zsákutcába jutottam, ki kell fizetnem a jövedéki adót, ez jelenleg az egyetlen megoldás. Így, a legolcsóbban 4080 Ft-ért kapom literjét. Ennek ellenére a lelkesedés nem lanyhadt, sőt úgy határoztunk, hogy az autós mellett egy motoros csapatot is állítunk.
Tegnap érkezett a választ a Moto Italia Kft-től, hogy megkapjuk a versenyre az igényelt Vespa GTS 250 i. e. robogót.
Az átalakítások technikai részét az E85 tuning csapata megoldja. A projekt mellé állt a Magyar Bioetanol Szövetség, a médiatámogatásról kiemelten a vezess.hu, valamint a motoros média részről a Motorrevű gondoskodik.
A tervek szerint a motoros csapat teljes egészében a Motorrevű színeiben indulna. A magazin szerkesztője – Égő Katalin versenyezne, és vállalná az eseményről a beszámolót, valamint egy tesztet az átalakított motorkerékpárról.
Az átalakítandó kétkerekű járműnek az alábbi feltételeknek kell megfelelnie:
- 4 ütemű benzines üzem
- injektoros működés
- hőmérséklet-érzékelő szenzor
- 12 V-os akkumulátor
- vízhűtés (ez nem feltétlen fontos)
A Vespa GTS minden igényeknek megfelel. A választás tudatos volt, mert szerettünk volna felhívni a figyelmet a városi közlekedés környezetbarát alternatíváira. A Vespa, a robogók ikonja, minden városi kismotor őse, ezért esett rá a választás. Ha robogóról beszélünk a Vespa nevét még a laikusok is ismerik. Mivel az átalakítandó jármű nagyobb teljesítményű ezért egy ilyen flexfuel etanolos motorral nem csak a városban közlekedhetünk, hanem hosszabb távoknak is nekivághatunk, akár alternatív üzemanyaggal.
A Vespa GTS 250 i.e. az egykori Gran Sport hagyományait követve ma a leggyorsabb, legerősebb Vespa. 250 cm3-s négyütemű vízhűtéses elektromos befecskendezésű motorja ideális az átalakításhoz. Az injektor csatlakozója Bosch EV1-es ami a BioEtun benzin/E85 átalakító elektronikával alapból jár. A motorhoz az ülés alatti dobozt kiemelve jól hozzá lehet férni, az átalakítást nagyon rövid idő alatt elvégezhető. Motorkerékpár átalakításban már van tapasztalatunk, ezért nem félek a kihívástól.
(Motorrevü 2008/12. számában: Alkoholos boxer – BMW R 1150 R átalakítás)
Konkrétan ez a motor lesz az áldozat
Vespa GTS 250 i. e. műszaki adatok:
Motor: 244 cm3, vízhűtés, 4 ütemű
Teljesítmény: 22 LE
Fék, első/hátsó: 220/220 mm tárcsa,
Méretek: 1940 x 755 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Önsúly: 148 Kg
Tank: 9,2 liter
Max. sebesség: 122 km/h
Felszereltség: immobilizer, óra/naptár, üléstakaró, kesztyűtartó, napi km számláló, külső hőmérsékletmérő fénykürt, dupla sisaktartó az ülés alatt, táskatartó
A Vespa a tervek szerint április 6-án érkezik. Az átalakítás részleteiről részletesen beszámolunk.
Nem gondoltam volna, hogy a sok buktató közül az üzemanyag jelenti majd a legnagyobb gondot. Remélem annak költségére is találunk támogatókat, ami körülbelül 50 000 forintot jelent. Így ha valakinek van kedve még csatlakozni a csapathoz, örömmel látjuk.
Szsrobert 2009.02.21. 20:00:37
Kissé drága.
40-80Ft/liter?
Hová induljak a kannákkal? :-)
Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2009.02.22. 09:22:46
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.02.22. 10:21:13
Részletek:
www.vezess.hu/magazin/csak_szivjon_adoval_aki/17275/
Szsrobert 2009.04.11. 10:14:24