HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Amit az E85-ös használatról tudni kell

2010.05.27. 08:11 :: Égő Ákos

Pár év tapasztalata után úgy gondoltam ismét összeszedem azokat a tipikus kérdéseket melyekkel nap mint nap megkeresnek. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy E85 használatnak, átalakításoknak rengeteg módja van az egyszerű gányolásoktól kezdve a profi átalakításokig, a motorvezérlő programozásokig. Az alábbi válaszok technikai kérdésekben minden esetben gyakorlati tapasztalatokon, méréseken alapulnak. Az átalakítások tekintetében minden esetben azt az utat javaslom mely a gépjármű élettartamának műszaki biztonságának leginkább megfelel. Ebben szerintem nem szabad kompromisszumot kötni annak ellenére hogy rövid távon nem biztos hogy a legolcsóbb választás. Ha egy autó-hifivel vagy egy mobiltelefonnal kapcsolatban nagyok az elvárásaink, egy motorvezérlő átalakítás tekintetében sem szabad alább adni.


Ha telefon lenne vajon melyiket választaná?

Nézzük a kérdéseket:

Mit jelent az E85?
Az E85 szabványos üzemanyag, 70-86% bioetanol és 30-14% benzin keverékéből áll. MSZ CWA 15293:2006 számú szabvány írja elő az összetételét, amely a fent említett összetevőkön kívül számos adalékanyagot is meghatároz, például korróziógátlót is. Az E85 bázisát képező etil-alkohol képlete C2H5OH, színtelen, jellegzetes szagú és ízű, könnyen folyó folyadék. Hazánkban az E85-höz készült vízmentes alkoholt  kizárólag kukoricából állítják elő Szabadegyházán.

Hol tankolható E85?
Az alkoholos autózás Magyarországon nem újdonság, 1927. és 1942. között a benzin-alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven már forgalmazták. Ezután hosszabb szünet következett, majd 2007 nyarán nyílt ismét alkohol-benzin keveréket árusító töltőállomás  Bábolnán. Az E85 Bioetanol jelenleg körülbelül 200 töltőállomáson tankolható. Az egy főre jutó E85 kutak tekintetében Európában hazánk a második helyen áll.  Magyarországon hálózati szinten a svájci alapítású AVIA volt az első, ahol szinte a kezdetektől forgalmazták ezt a bioüzemanyagot. Később a OIL! majd 2010 februárjától az AGIP is csatlakozott. A három nagyobb hálózaton kívül magánkutakon találkozhatunk ez E85 Green Power fantázianevű üzemanyaggal.


Motalko kút a régi hetes mellett a harmincas években

Átalakítás nélkül használhatok-e alkoholt az autómban?
A tapasztalataink alapján az 50% benzin - 50% E85 keveréket minden korszerű lambda szabályozású autó gond nélkül kezeli. Arra is van példa, hogy egyes típusok fedélzeti számítógépe melegben gond nélkül megbirkózik tiszta E85-tel is.  A korszerű gépkocsik  Check Engine lámpával figyelmeztetnek, ha valami nem megfelelő az üzemanyag-levegő keverékben.  Ha a lámpa jelez, mindenkit óva intünk az E85-használattól, ugyanis a szegénykeverék-képzés motorkárosodást okozhat. Kipróbálni kipróbálhatjuk, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk tisztán E85-tel. Ha esetleg a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek.

Hogyan kell átalakítani?
Az E85 domináns alkotórészének fűtőértéke a benzinhez képest kisebb, és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett  9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból kb. 20-25%-kal több kell hasonló teljesítményhez. Ez megoldható nagyon egyszerű eszközökkel, jeladók jelének hamisításával, a gyári motorvezérlő átprogramozásával, és természetesen korszerű E85 konverterekkel is. Ilyen  esetben csak minőségi berendezést ajánlott az átalakításra, ami műszaki tulajdonságaiban legalább az adott gépkocsi motorvezérlőjével vetekszik. Lehetőség szerint az adott típushoz hangolható, számítógépről programozható készüléket válasszunk, csak olyan gyártótól, aki megfelelő garanciát vállal az átalakítóra.

Átalakítás után mi történik, ha nem sikerül E85-öt tankolni?
A konverterek E85 és benzin üzemet is lehetővé tesznek. Benzines üzemben a gyári értékek mérvadóak, ilyenkor feltétel nélkül használható benzinnel is a jármű a gyári értékek megtartásával.

Automata üzemanyag-felismerés vagy kapcsoló?
A korszerű, gyárilag alkoholos FFV (flexible-fuel vehicle) autók  (pl. AUDI) speciális alkoholfelismerő szenzort használnak az üzemanyag keverékének meghatározására. (A képen az AUDI szenzora látható). Az első generációs FFV autókban lambda szondáról próbálták meghatározni a keveréket, de ez a módszer pontatlansága és lassúsága miatt nem tökéletes. Teljesítménymérő-pados mérések bizonyítják, hogy ezek az autók az elégetett üzemanyagról tudják csak az elemzést elvégezni, ami azt jelenti, hogy az autó viszonylag hosszú ideig működik számára ismeretlen üzemanyaggal. Ezek az automata rendszerek látszólag kényelmet jelentenek, de a jármű működése tekintetében nem biztos, hogy megfelelőek.  Ha nem speciális üzemanyag-felismerő szenzorral alakítják át a járművet, abban az esetben a gépjármű védelme érdekében javasolt az LPG-üzemhez hasonló, kapcsolóval történő E85/benzin üzemváltás, ami pontosabb, jobban ellenőrizhető.

Milyen autó alakítható át E85-üzemre?
1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell univerzális hajtású, FlexiFuel jármű volt. Brazíliában nálunk is futó modelleket - mint például a VW Bogarat - vidáman hajtják tiszta alkohollal. Akadhatnak nehézségek, de ma már szinte minden benzines típus átalakítható etanolos használatra. Karburátoros autónál a fúvókák cseréjével történik az átalakítás, de ezután csak E85-tel üzemeltethetők.  Az univerzális üzem legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy az injektorok és a vezérlés alkalmas-e az átalakításra.  

Központi befecskendezés is átalakítható?
A központi befecskendezés (TBI) az injektoros rendszerek első generációja, működésének lényege az, hogy egy - esetleg kettő - befecskendező szelep adagolja az üzemanyagot.  Az elektronikus vezérlést tekintetében kétféle technika terjedt el. Az egyik vezérlése a hengerenkénti befecskendezéshez hasonlatos (pld. Suzuki Swift 1, VW Golf) illetve a Peak & Hold (pld. Opel Astra) vezérlési mód. Míg az első vezérlés átalakítása könnyedén megoldható, a Peak & Hold  bonyolultabb feladat, a vezérlés több lépcsőből áll. Ilyen esetben, ha nem speciálisan erre a rendszerre készült  E85 elektronikával alakítják át a járművet, úgy az tartós használat után károsodást okozhat a befecskendező szelepben, és a beállítása is kontrollálhatatlan lesz.  Ezért minden esetben profi szakműhelyben kell érdeklődni, hogy az adott gépkocsit milyen központi befecskendezéssel szerelték, ennek függvényében kell a rendszerhez illeszthető elektronikát megválasztani. Sajnos tipikus példa, hogy a beszerelő műhely nem ismeri a különböző vezérlési módokat és olyan elektronikát kínálnak ami károsodást okozhat. 

A központi befecskendezés veszélyeiről itt olvashat.


A hengerenkénti befecskendezés (Opel Omega) és egy peak & hold (Opel Astra) befecskendezés scope képe 

Csak autót lehet átalakítani?
Természetesen nem. A motorkerékpártól kezdve a jetskiig minden benzinüzemű járművet, mely az alapvető műszaki feltételeknek megfelel.

Megtartja-e a garanciát az autó, ha E85-tel autózunk?
Minden autó csak a gyár által meghatározott üzemanyaggal üzemeltethető. Ettől eltérő üzemanyaggal való használat garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Új autók esetén semmi esetre sem javasoljuk az E85-tel való kísérletezést. Aki környezettudatos és új autót szeretne, annak javasoljuk, hogy vásároljon az E85-re gyárilag felkészített modellt.

Káros az E85 a motor működésére?
A tapasztalatok szerint az etanolos működés semmilyen kárt nem tesz a motorban. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert jobban igénybe veheti, de a motor működésének semmiben sem árt. Előnyös tulajdonsága, hogy a hidegebb égés miatt az átalakított járművek kevésbé melegszenek.

Az etanol 105-ös oktánszámú, ezt ki tudjuk használni?
Legtöbb esetben az etanolra átalakított autók viselkedése kis mértékben a városi használat előnyére változik, a jármű alsóbb tartományokban nyomatékosabbá válik. Sajnos sokan tévesen  plusz 10-20 lóerőt ígérnek E85-tel. Ilyen mértékű teljesítménynövekedés egyszerű átalakításokkal nem megvalósítható. A megváltozott motorkarakterisztika miatt többnek érezhető a változás, mint amit a számok bizonyítanak. A görgős fékpadi mérések 5-10 Nm nyomaték és pár lóerő többletet bizonyítanak. Természetesen az E85-ben ennél több rejlik,  tuning célú használata is megvalósítható, de ez egy konverternél  több átalakítást igényel.

Az etanol korróziót okoz?
Az alkohol másként viselkedik a vízzel, mint a benzin. A kialakult kémiai kötések miatt nem lehet a vizet mechanikus úton elválasztani az alkoholtól, míg a benzin esetében külön fázisként kiválik a víz (például hiába áll éveken keresztül a pálinka, nem válik ki belőle az alkohol). A kereskedelmi forgalomban kapható szabványos E85 gyártásakor nagy mértékben ügyelnek a víztisztaságra. Szállításkor vagy a benzinkúton kerülhet víz az üzemanyagba, akár a levegő páratartalmából is. Az alkoholba került víz a korszerű autók üzemanyagrendszerében nem tesz kárt, viszont a motor működésére hatással lehet.

Megeszi az E85 a benzincsöveket?
Talán a legtöbbször feltett kérdés, aminek hátterében valószínűleg az etil-alkohol és a metil-alkohol felcserélése áll. Míg az utóbbi speciális üzemanyagrendszert igényel, az etanol nem olyan agresszív anyag. Amelyik autóiparban használatos üzemanyag-vezeték ellenáll a benzinnek, az az alkoholnak is ellenáll. A régi Zsigulik gyári benzincsöve sem károsodik több év alkoholos használat után. Ennek ellenére akadhatnak kivételek, ezért az átalakított autók üzemanyag-vezetékeit alkalmanként ellenőrizni kell. Csak érdekességképpen:  Fordhoz közel álló tuningműhelynek, az M-Sportnak az N csoportos Fiesta ST-hez kiadott E85-ös kiegészítő kitje is mindössze 4 nagyobb injektorból és egy átprogramozott komputerből áll. Vagyis minden más a széria benzines autó tartozéka.

Az E85 tönkre teszi az üzemanyag-pumpát?
Az alkohol rosszabb kenési tulajdonsága révén az üzemanyagellátó-rendszer egyes alkatrészeit jobban igénybe veszi. Elvileg az alkohol vezetőképessége is okozhat felületi oxidációt a feszültség alatt lévő üzemanyagrendszerben, például a benzinpumpában. A töltőállomásokon vett mintákon végzett mérések azt bizonyítják, hogy a hazai E85-ben nincs jelentős szabad ion, ami az oxidációért lenne felelős, ezért ez a veszély nem áll fenn. Ennek ellenére - szinte kizárólag a VW csoport autóinál - hallani az E85 által tönkretett benzinszivattyúkról. Ezekért a hibákért szinte minden esetben a rendes elhasználódás és a nem megfelelő időben cserélt üzemanyagszűrő a felelős.
A kritikus típusoknál lehetőség van elérhető áron a gyári pumpát magyar gyártmányú, E85-re fejlesztett pumpára cserélni.


E85-re fejlesztett Magyar Visteon pumpa utólag is beszerelhető

Mikor kell üzemanyagszűrőt cserélni?
A gyári üzemanyagszűrő cseréje már az első vagy a második E85 tankolás után javallott. Az alkohol tökéletesen kitisztítja az üzemanyagrendszer lerakódásait, ami a karburátorba/ injektorba jutva dugulást eredményezhet. A második szűrő csere után nincs további teendő, a benzines üzemhez meghatározott csereidőtartamok a mérvadóak.

Mit tegyek, ha nincs üzemanyagszűrő?
Sok új típusban nincs külön üzemanyagszűrő, csak egy előtétszűrőt szerelnek a pumpa aljára a tankba (pl. új Suzuki Swift, Opel Astra H). A tapasztalatok alapján ezekben a fiatalabb járművekben nincs szennyeződés lerakódás, ha mindig minőségi töltőállomáson tankoltak. Az utóbbi pár évben  a tankolt üzemanyagok minősége az ellenkörzött töltőállomásokon óriásit javult. Az ilyen autókba is nyugodt szívvel tankolható E85, a feloldott szennyeződés mennyisége elenyésző. Természetesen lehetséges utólagos szűrőbeépítés is, de minden esetben csak fémházas üzemanyagszűrővel.


Egy 15 éves és egy 4 éves autó szűrője néhány E85 tankolás után

Hidegben rosszabbul indul az etanolos autó?
Igen, az alkohol már +13 fok alatt nehezebben porlad, cseppekben kicsapódik, aminek következtében E85-tel nehezebben indulhat az autó. A hidegindítási problémák miatt került 15% benzin az alkoholba, hidegben gyakorlatilag az E85-ben lévő benzin robban, ezért szükséges a megfelelő dúsítás. A korszerű, utólag beépíthető etanolátalakító elektronikák rendelkeznek hidegindítási programmal, vagyis hidegben a megfelelő szenzorok jelei alapján dúsítják a keveréket.  Az univerzális téli-nyári, benzin/E85 üzem csak profi átalakító elektronikával megoldható.

Olcsóbb-e az etanolos használat?
Az E85 jelenleg lényegesen olcsóbb, mint a benzin, viszont az etanolos használat során az üzemanyag-fogyasztás 20-30%-kal is megemelkedhet a vezetési stílus, a megtett útszakasz és a hőmérséklet függvényében. Elsősorban azoknak ajánljuk, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. Amíg a benzin és az E85 között legalább 70 Ft az árkülönbség, addig – a többletfogyasztást is figyelembe véve – gazdaságosabb E85-tel járni.

Kevésbé környezetszennyező?
A bioetanol évente megújuló növényi nyersanyaga fejlődés közben szén-dioxidot köt meg, ami egyensúlyban van a használat során kibocsátott égési CO2-vel, vagyis a bioetanolos autóknak - szemben a fosszilis energiát használó járművekkel - nincs hozzáadott szén-dioxid-szennyezésük. Ezen kívül az alkohol sokkal tökéletesebben ég el, így például a katalizátor nélküli autóknak nagyságrendekkel kisebb a károsanyag-kibocsátásuk E85-ös üzemben.


 14 éves Lada szén-monoxid kibocsátása 2700-as fordulat környékén benzinnel 7,141, E85-tel 0,257

19 komment

Címkék: kérdések e85

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szsrobert 2010.05.28. 10:42:53

"Karburátoros autónál a fúvókák cseréjével történik az átalakítás, de ezután csak E85-tel üzemeltethetők. Az univerzális üzem legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg."

Vagy két karburátorral.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.05.28. 11:20:10

Ezen már én is sokat gondolkodtam. Az egyik autónk egy öreg Stromberg karbis Saab 99. Szívatóval elég jól megy a szesszel, de azon gondolkodtam hogyan tudnám viszonylag egyszerű módszerrel cserélni a karburátort. Létezik a Saabnak duplakarbis szívócsöve azzal elvileg megoldható lenne felváltva használni a karburátorokat, viszont ha csak egyik megy akkor nem egyenletesen kapnánk üzemanyagot a hengerek.

IQLight 2010.05.28. 22:22:34

Ha duplatorkú a karbi, akkor a második torok nyitásával (hamarabb nyitna) is lehetne mahinálni, de ez megint nem 1 perc alatt reverzibilis megoldás.

Szóba jöhetne még a karbi + 1 lebutított központi injektor, de ahhoz külön AC és üzemanyagellátó rendszer kell, akkor meg már minek a karbi? :)

A változtatható úszószint is jó megoldás lenne (nagyobb fúvóka + alacsonyabb üzemanyagszint a benzinhez, magasabb a szeszhez), de a gyorsító fúvóka nem tolna elég naftát és bedadogna padlózáskor.

Áááááhhh, nem 1xű és a karbicsere mellett az előgyújtást is változtatni kell, mert kopogásérzékelő sincs benne, ha jól csalódom.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.05.29. 08:07:18

Igy van.
Arra gondoltam hogy nem baj ha kell egy kicsit szerelni az átálláshoz, de ne kelljen nyakig belemászni. Az előgyújtás könnyen állítható egy villáskulccsal, ha be van jelölve akkor az nem gond. A plusz befecskendező fúvóka is megfordult a fejemben, ami azért lenne optimális megoldás mert ha sikerülne kidolgozni egy rendszert akkor lehetne alkalmazni mechanikus befecskendezés (k-jet) esetében is.

Szsrobert 2010.05.29. 13:17:44

Y szívócsőre 2 karbi.

Szsrobert 2010.05.29. 13:19:06

Akkor már PB-gázt is lehetne plusszban adagolni az E85 mellé a benzinre beállított karbival.

Szsrobert 2010.05.29. 13:21:20

Az üzemanyagszintet ne állítgassátok. Mz-vel nagyobb gázon le- leállt a motor. Az alacsony szint-nagy fúvóka miatt kiette a karbiból az üzemanyagot, és a főfúvóka levegőt szívott, nem folyt elég gyorsan utána. Szint visszaállít, azóta jó. Állítani fúvókacserével kell. Mz-ben dúsabb alapjáratot állítottam, tű dúsabb álláson, 120-as főfúvóka.

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.05.30. 23:00:15

Nagyon jó a cikk, remélem egyre több embert ösztönöz az átalakításra, átállásra ;)
Egy dolgot fűznék csak hozzá az örökké előtérben levő témához, vagyis a kapcsolós-automata felismeréses kérdéshez: Az E85power melegindítás után kb fél percen belül stabilan és biztosan megmondja, milyen üzemanyag van az autóban :) Azzal egyetértek hogy a gyári FFV autók első generációja nagyon buta volt, de az E85power egy teljesen más technika, jóval tovább mutat azokon a megoldásokon ;)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.05.31. 08:43:45

@opel16v: Hát ha mondod... :)

Az tény, hogy új gyári FFV fejlesztések elvetették ezt a vonalat. Kizárólag speciális üzemanyag felismerőt szondát alkalmaznak. Ha én tévedek is ennek azért lehet oka.

"Csak úgy" 2010.05.31. 21:26:44

Remek a cikk, csak ne írjatok olyat, hogy „Sok új típusban nincs külön üzemanyagszűrő, csak egy előtétszűrőt szerelnek a pumpa aljára a tankba (pl. új Suzuki Swift, Opel Astra H).”
Minden autóban van szűrő a pumpa előtt és után is. Régen ez a cserélhető szűrő a tankon kívül volt, manapság általában a tankon belül és műanyag házban van hegesztve (általában nem cserélhető része az üzemanyag ellátó modulnak). Emissziós és természetesen költségcsökkentési okok miatt rakják a tankon belülre, ahol elvileg az autó vagy a pumpa egész életét kiszolgálja.

"Csak úgy" 2010.05.31. 22:32:50

Az 1-es „pump assy, fuel” tartalmazza. Egyben van a pumpa + nyomásszabályzó + szűrő(k) +szintjelző + benzingőzt szellőztető szelep.

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.06.01. 00:34:07

@Égő Ákos: Hidegindításnál biztos jobb megoldás egy tutibiztos felismerő szonda, csakhogy ezeknél meg az üzemanyag eltérő minősége okoz némi gondot. Szóval egyelőre egyik sem a 100% tökéletes megoldás. Amúgy meg kicsit téves az infó, mert nem vetették el ezt a vonalat, csak kiegészítették a felismerő szondával, mert a kettő együtt biztosabb módszer.

Valóban mindegyik autóban van szűrő, általában az újaknál az AC körül a műanyag házban. Remélhetőleg kiszolgálja az autókat életük végéig, a mai fogyasztói társadalomban ez úgysem olyan idő, hogy az OT kort megéljék az autók :)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.06.01. 01:01:01

@opel16v: a lambdás felismerésre nem lehet univerzális megoldást csinálni. Az lehet, hogy egy adott rendszerre kidolgozol egy összetett módszert, (ahogy a Ford is próbálkozott) de akkor egyszer csak beesik egy akármilyen típusban egy félhalott lambda és minden felborul (a lambda nélküliekről ugye ne is beszéljünk :) ).
Az egyes Swiftek esetében nem találkoztam még két egyforma paraméterekkel működő autóval még azonos évjátaton belül sem. A széles sávú lambdákról nem is beszélve.
Vagy azt állítod, hogy egyformán működik az automata rendszer a két éves Accorddal és a 15 éves Saabban is? Meggyőzhető vagyok csak mondd el, hogy lehetséges.

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.06.01. 12:40:14

@Égő Ákos: Igen, lehetséges :)
Igaz az E85power csak keskenysávú lambdával dolgozik egyelőre, viszont azokból tudja az összes fajtát (cirkónium, titánium, emelt jeltest) kezelni. Folyamatban van a szélessávú fejlesztés is. Az meg más kérdés, hogy jó-e a lambdaszonda az autóban, előfordult már, hogy cserélni kellett. De ez nem az etanolos átalakítás miatt, amúgy is cserélni szükséges egy rosszul működő lambdát, mert ha máshol nem, vizsgán úgyis kiszórják az autót vele. A szonda nélküli autókban pedig lehet használni az E85power programozott módját, ami hasonló a bioetunhoz, azaz fordulatszám szerint lehet táblát megírni, csak ebben még van gázpedálállás szerinti plusz multiplikatív tábla is, azaz a terhelt állapothoz is szépen meg lehet írni a táblát, és elég jól fog így menni az autó ;)

Hogy röviden válaszoljak: a 15 éves omegámban a gyári lambda még tökéletesen műxik, és ugyanolyan jól működik az E85power átalakítóval az autó, mint a 3 éves suzuki vvt motorral szerelt típusa ;)

Bagira79 2010.06.02. 15:40:07

Szevasztok!

'69-es Bogaram van.
Szeretnék vele 100% E85-tel járni.
Legutóbb 2 rész etanol:1 rész benzin-arányban a gyújtás és a karbi állítása után tűrhetően ment a gép, de nem tökéletesen - kis fordulaton gyenge. A fogyasztása jó volt.
Tényleg csak fúvókafúrással lehet hozzátökéletesíteni ehhez az üzeanyaghoz?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.06.03. 01:29:41

@Bagira79: Szia! Mindenképpen biztosítanod kell a plusz üzemanyagot valamilyen módon. A karburátorosnál általában csak átfúvókázással lesz tökéletes.

Tylla 2010.06.04. 18:45:19

Sziasztok! Nekem egy Citroen Xantia 1.8 benzines 11éves gépkocsim van. Érdeklődnék,hogy tankolhatok e bele E85-öt, ha igen milyen arányban,hogy se a menettulajdonságok, se maga az autó ne szenvedjen kárt? Nincs átalakítva. Köszönettel: Attila

gatsy 2010.06.10. 12:28:04

Ma 10:00-tól a Kossuthon volt E85-ös téma. Riport volt az Ákossal is.
Kikereshető innét: www.hangtar.radio.hu/hangtar/

Közvetlen linket nam találtam.