HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Honda CBF 600 motorkerékpár E85-tel

2010.04.16. 10:05 :: Égő Ákos

Március végén a Magyar Bioetanol Szövetség színeiben kint voltunk az egy időben rendezett Budapest Motorfesztiválon és Carstyling Tuning Show -n is. Az autó tuning pavilonban egy  gyári Saab Biopower és az alkoholra alkított Sciont állítottuk ki, a motoros részen az alkoholos BMW R1150GS-t.
Érdekes módon, amíg az autós részen inkább a lambo-ajtós Swiftekre izgultak a  motorosoknál szinte mindig érdeklődött valaki a standon. A kúthálózat terjedésével a motorosok fantáziáját is megmozgatja a dolog, elsősorban a teljesítmény növekedés ami csábító, viszont a hatótávolság csökkenése problémásabb lehet.
A hozzám beérkezett kérdések legtöbb esetben régebbi karburátoros motorokra vonatkoznak. Ezek esetében az átfúvókázás nehézkes, és a legnagyobb gondot a kapcsolható üzem hiánya jelenti.
Az injektoros gépek esetében elvileg megoldható az átalakítás, de itt talán még fokozottabban érvényes az hogy átalakítás előtt meg kell mérni a gépet, hogy az injektorok alkalmasak e a nagyobb üzemanyag hozam kiszolgálására. 10000 fordulat  körül az elszegényedett keverék csúnya dolgokra képes.
Ráadásul nem szabad elfelejteni, hogy a motorkerékpárnak legalább két kerékkel kevesebb van. A kísérletek közbeni esetleges motorleállás végzetes lehet. Minden esetben csak megfontoltan, megfelelő körülmények között,  védőfelszerelésben végezzük a teszteket.
Természetesen evidens hogy a motoroknál is a legjárhatóbb út az E85 keverése  bizonyos százalékban benzinnel. A megfelelő keverék megtalálása szintén kísérletezést igényel.
A napokban kaptam egy levelet Zolitól aki Honda CBF 600-asával kisérletezett.
Akit nem érdekel a téma annak is ajánlom a szórakoztató írást.


"Kedvesem átküldte az onroad.hu Pálinkát a motorba!  cikkét, majd  olvasgattam az etanol.blog.hu -t és felbátorodtam.
Elhatároztam, hogy sorra ölöm meg járműveimet. Ha már benzinre nem lesz pénzem, úgysem veszem sok hasznukat. Azt is olvastam, hogy 2000 után már a szeszt is bírják a tömítések, így rögtön a közepébe vágtam. Megálltam az éjszaka közepén egy vidékről Pestre vezető benzinkúton és tankoltam a 2005-ös Honda CBF 600-asomba 7 liter E85 öt és a maradék helyre pedig benzint (17 literes a tank). Úgy éreztem, fejben felkészültem mindenre, de ez a teszt majd mindent meghazudtolt.


Először is azt hittem, hogy az egyébként igen segítőkész benzin kutas van benyomva és hajolt túl közel beszéd közben, de nem. Egész egyszerűen tankolok. A szag nem éppen a kisüstire vagy a törkölyre hasonlít. Inkább arra a „minőségi” mézes pálinkára, amit méreg drágán vettem, de senkit nem tudtam rávenni, hogy egynél többször igyon belőle. Magamat sem. Látászavart okozott azonnal.
Megtudtam a kutastól, hogy teljesen vegyes a tapasztalat. Van, aki Ladába teszi, ami csak szívatóval megy tőle, de van 18 éves Ford Sierra, ami megy tőle, mintha a szokásos naftát kapná. Azon kívül felhívta a figyelmemet, hogy csak saját felelősségre!


Indulás után már le-lehunyódó szemhéjam mögött nagyapám gyümölcsszedése rémlett fel. A nagy 200 literes műanyag hordók tele minden féle rothadó gyümölccsel, amiből majd nedűt varázsol a pálinkafőző ember. Lehet, hogy tudok lepárolni majd a kipufogóról?
Kész kocsma. Rá akartam gyújtani menet közben, de féltem, hogy berobbanunk.
Merengésemből egy utolért autó ébresztett, ami mögött kénytelen voltam lassítani.
Le is állt a motor. Nem gond olvastam, hogy elmegy az alapjárat. Félre álltam és feltekertem teljesen. Így állt vissza az 1500-as (gyári érték) fordulatszám. Kedvesemet, aki saját motorjáról (CB400) ballagott hozzám megnyugtattam, hogy elérünk Pestig.


Nosza induljunk el. Másodikra sikerült is. Betudtam annak, hogy béna vagyok. Megérkeztünk a 4-es elkerülő széles csábos aszfaltjára. Na itt a részeges rángatózás (kis fordulaton érdekesen járt a motor), át kell menjen valami felsőbb energiába, mint a kézmozgással felhúzható óránál.
Így is lett. 5 ezertől dühösen, 8 ezertől veszettül, 10-től állat mód indult el a gép és minden fokozatban.


Iszonyatos módon megindultunk. A szokatlan erőtöbbletet végsebesség ügyileg nem tudtam kiaknázni a rövidke egyenes szakaszok és a forgalom miatt.
A gyorsforgalmiról lejövet a lámpától 3x-ra sikerült elindulni. Gyakorlatilag áttoltam a fuldokló verdát a kereszteződésen.
A Határ útnál szintén ez volt, de amikor elindultam, akkor mint a rakéta.

- Néztem a tükröt, hogy megint nem tudsz elindulni, aztán egyszer csak a semmiből, mint a filmekben úgy húztál el.
- Gyere dobálj le mindent és ülj fel, ezt muszáj megtapasztalnod.

Így koptattunk még egy sort a gumin csak úgy gyorsulgatásilag. Mostanra (eltelt két nap) megtanultam elindulni vele, de nem mondanám kuplungkímélőnek a dolgot.
Üzemi hőfokig teljesen kiszámíthatatlan. Üzemhő közelében 3500-tól teljesen jól működik, addig meg-meg torpan gázadásra.


Egyelőre úgy határoztunk, hogy hideg időben és Budapesti forgalomban egyelőre nem fogom erőltetni a dolgot, de vidéki túrákra érdemes lesz megpróbálni.
A következő áldozat nem a kedvesem motorja lesz, hanem a Simson. Sok jót olvastam a tűrőképességéről és egyébként is imádok Simsonolni.
A fogyasztásról és egyéb tapasztalatokról később.

A Kedves utóirata: az amúgy sem kellemes reggeli csúcsforgalomban a gázhúzogatós-autókatmeglőzvepiroslámpánálvajonelindulós-nemtetszikhangú motorral elég fura utazni. De az utas nem dumál! Örül, hogy viszik! "

Garai Zoltán

2 komment

Címkék: honda etanol e85 cbf 600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mercurius 2010.04.16. 11:31:29

Naon szimpi "Kedves" hozzáállás- ülés.

Saját tapasztalatból a Simson 50-50% keverékkel kicsi alapjárat-állítgatással egészen jól megy.

Hidegebb napokon nehéz elindítani. Első rúgásra beröffen, megy 2-3 ütemet, majd megáll, utána 5-6 rúgás kell, majd elindul.

A szivatót kicsit tovább kell nyitva tartani.

Elindulás itt is nehézkes, de melegen jól veszi a fordulatot.

Fogyasztást igaziból nem mértem, de nem tűnik jelentősen többnek.

Erősebbnek sem érződik a motor.

Szsrobert 2010.04.19. 14:38:19

MZ dúsabb keverékkel használható E85-tel.