HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

E85 vagy hibrid?

2010.04.02. 22:22 :: Égő Ákos

Kasza Gábor a múltkor autójának átalakításáról írt. Most egy érdekes anyagot küldött a hibridekkel kapcsolatban. (a „most” néhány héttel ezelőttit jelent, de szégyellem, nem volt egy perc időm sem, hogy publikáljam)
Nem mindennel értek egyet de tény, hogy elgondolkodtató dolgokról ír számokkal gondosan megtámogatva, ahogy eddig is szokta.

Bevallom én kedvelem a hibrideket. A német dízeles vonal felejthető, természetesen csak a benzines jöhetne szóba, amit rövid időn belül szeszesítenék. Esetleg Obama  hibrid családi autója illetve egy gyárilag Flex-Fuel Plug-in Hybrid Electric jármű. Vagyis a bioetanollal is működő, konnektorról tölthető Ford Escape.

 

"A mostani trendnek megfelelően a gyártók igyekeznek előhozakodni alacsony fogyasztású hibrid modelljeikkel, hiszen egyre szorul a hurok a kibocsátási értékek szinten tartását illetően. Pár évvel ezelőtt, amikor megjelentek az első modellek (Prius, RX400h stb.) rendkívül nagyra becsültem a tulajdonosaikat, akik ennyi pénzt kifizettek pusztán a környezetük védelme érdekében – hiszen az ártöbbletet soha sem fogják kompenzálni az alacsony fogyasztással. Most, amikor egyre elterjedőben van az etanolos üzemre való áttérés, és ismereteimet is bővítem folyamatban lévő tanulmányaim során, egyre inkább ellenszenves vagyok velük kapcsolatban. Hiszen üzemeltetésük ugyan olcsóbb, mint hagyományos benzinnel vagy dízellel üzemelő társaik, ugyanakkor vételáruk továbbra is magas. Ebben a rövid cikkben arra szeretnék rámutatni, hogy mennyire szükségtelenek abban az esetben, ha rendelkezésre áll a bioetanolos üzemeltetés. Ha ezek a járművek is mennének etanollal, sokkal kedvezőbb helyzetben lennének, és valóban környezetkímélőek lennének, nem pusztán zöld és kék ikonok lennének rájuk ragasztva.

Az összehasonlításom alapját egy új generációs Prius és egy 2007-es fejlesztésű Toyota Corolla alkotja – azért esett a Corollára a választás, mert talán ez áll a legközelebb hozzá véleményem szerint a szempontok alapján (árban az európai modellek olcsóbbak is lehetnek). Ügyeltem arra, hogy nagyjából azonos feltételeknek feleljenek meg motorizáltság, helykínálat, felszereltség és kategóriabesorolás terén. A jól felszerelt Prius alapváltozatával egy 1.6-os, Luna felszereltségű Corolla áll szemben. A két autó listaárában jelentős eltérés van ahhoz, hogy a most kapható átalakító elektronikák árait ne számoljam fel plusz költségként, így ez nincs benne a kalkulációban. A szűrőcserét pedig meg sem említem, hiszen egy szalonból kigördülő autó szűrője még soha nem látott szennyeződést

 

 

Toyota Corolla Luna

Toyota Prius Prius

benzin

bioetanol

benzin

bioetanol1

listaár (forint)

5 525 000

 

7 425 000

 

teljesítmény (LE)

130

 

99+37

 

biztosítás (egy évre)

43000
-163000

 

43000
-163000

 

fogyasztás (l/100 km)

6, 1

7, 93

3, 9

5, 3

Számított értékek

100 km-re vetített
üzemanyagköltség

1976

1792

1263

1197

kibocsátás (CO2, g/km)

144

39*

89

26*

CO2 kibocsátás
egy évben2 (kg/év)

2160

585

1335

390

 

1 35%-os dúsítást feltételezve, a Corollánál ez 30%
2 15 000 km-es futásteljesítménnyel számolva
* 20% benzintartalom esetén - a többi bioetanol, ami megújuló energia


A biztosítás 40 éves, budapesti férfire vonatkozik A0 besorolással. Jövőre már nem esnek egy kategóriába, mivel az elektromotor teljesítményét valószínűleg nem veszik majd figyelembe – bár hazánkban bármi előfordulhat. Az utolsó sorban látható, hogy a kalkulált futásteljesítménynél mekkora teherrel vagyunk környezetünkre közlekedésünk során. Ha a hibridek is használhatóak lennének gyárilag etanollal, akkor jelentősen csökkenne ez a teher és a kis matricák joggal ábrázolhatnának kék eget és zöld füvet a lógókon. A szén-dioxidnál sokkal károsabb CO, NOx és HC értékek pedig szintén sokkal alacsonyabbak etanolt égetve. A nagy mennyiségű – bár immár Litium-Ion – akkukat már nem is említem.
A következőkben a hibrid hajtás megtérülését szeretném érzékeltetni az etanolos üzemre átalakított benzines autóval szemben. A negatív értékek is ezért kerültek be, mert az etanolos a viszonyítási alap. Ugyanakkor az is látszik, hogy a beszerelés díja önmagában is megtérül 27e km alatt, ha átállunk etanolos üzemre.

 

Modell

Árkülönbözet

Megtakarítás (Ft/100 km)

Megtérülés (km)

Toyota Corolla Luna

-50 000

-184

-27 174

Toyota Corolla Luna E85

0

0

0

Toyota Prius

1 900 000

529

359 168

Toyota Prius E85

1 950 000

595

327 731

 

Az adatok alapján jól látható, hogy az árkülönbség lényegében sosem térül meg, hiszen a mostani autók közül valószínűleg csak nagyon kevés fogja megélni a háromszázezredik kilóméterét. Magyarországon ráadásul egyelőre elég kevés előnnyel jár a hibridek birtoklása, hiszen sem parkolásban, sem autópálya használatban, sem más téren nincs előnyük sajnos – vagy legalábbis nem kellő mértékben. Ha hozzávesszük, hogy a hibrid járművek javítása és általános karbantartása is magasabb összeget von maga után – hiszen több ismeretet kívánnak meg -, meglehetősen rossz a helyzet.

Tehát aki valóban a környezetét akarja óvni, az ne a marketingszagú hibridekbe fektesse pénzét, hanem vegyen benzines autót és alakítsa etanolos üzemre. Aki pedig ezzel nem akar törődni és esetleg elveszteni a gyári garanciát, az válassza a Ford Focus Flexifuel-es verzióját 5 496 000 forinttól 5 ajtós vagy kombi karosszériával.

Az adatokat 2010. március 6-án a www.holtankoljak.hu, a www.autostat.hu és a www.netrisk.hu oldalakról szereztem be."


Kasza Gábor

 

25 komment

Címkék: hibrid e85

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2010.04.03. 07:46:39

Az etanol nálam még teljesen oké mégis csak ugyan az az elv mint a benzin, nade, hogy még1x beüljek/vezessek egy hibridet soha többé. Annál rosszabb érzés nincs mint amikor teljes csöndben megy az autó, egyszerűen kiöli az élmény részét.
nameg ha az ember kicsit odalép neki máris többet fogyaszt egy hibrid mint a sima.

Szóval maradjon csak a jó öreg benzin/etanol(bocs nem szeretem a dízelt) meg a 3-4-5-6-8-10-12-16henger.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 11:39:39

hát ha lehetne nálunk kapni biodízelt az is környezetbarát lenne.De hát valamiyen oknál fogva nem érdeke senkinek hogy olcsobban tankoljunk a dízeautóba.Mert hát egy dízel minden erölködés nélkül tudja azt a fogyasztást mint egy hibrid benzinből,de mivel a benzin drágább ezért a dízel a nyerő.valaki mondja már meg miért nincs nálunk biodízel kút???

Defoe 2010.04.03. 11:50:15

Nálunk mindenféle átalakítás nélkül tankolják a bioetanolt, különböző arányban keverve a benzinnel. Mivel jelenleg majdnem 100 Ft-al olcsóbb a benzinnél elég sokan térnek rá a használatára. Személyszerint kicsit gyanakodva tekintek még az E-85-re, lehet hogy az autó környezetbarátabban üzemel. De az előállításukhoz még mindig fosszilis energiát használunk. Így tehát nem is annyira környezetbarát mint amennyire gondoljuk, az előállításukhoz szükséges növények termesztéséről nem is beszélve./növényvédőszerek stb/

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.03. 15:26:35

@Defoe: És vajon a benzin kitermeléséhez, szállításához és feldolgozásához nem fosszilis energiát használnak fel?
Az tény, hogy lehetne jobb a mérleg, de az E85 összehasonlíthatatlanul környezetbarátabb mint a hagyományos üzemanyag. Óriási lehetőségek vannak benne, és a fejlődés csak akkor indul ha van kereslet is.

A biodízel téma igen érdekes, mert jelenleg hazánkban legalább két helyen készítenek biodízelt amit a fosszilishez való bekeverésekhez használnak. Ezen kívül több lehetőség is lenne a feldolgozásra. Én is voltam olyan üzemben ami uniós pénzekből évek óta kész, de a próbatermelésen kívül egy csepp biodízelt nem gyártottak.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 15:52:42

@Égő Ákos:
vagy ott van pl az E95 ös üzemanyag ami nálunk szintén nincs és azzal mennek a dízelek,csak hát az államnak nem buli ha mondjuk 240 ért kapsz dízelbe üzemanyagot a 300 helyett.Sajnos MOL nak igen nagy befolyíása van a dolgokra.Érdekes Auzsztriában jobban mennek a dolgok.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.03. 16:10:12

Az E95 megint érdekes téma. A dizel haszongépjárművek átalakítása egyébként nem megoldhatatlan, a gond az E95-tel van.
Ugyanis az E95 nem szabványos üzemanyag. A svéd Sekab találmánya, egyedül ők gyártják. Stocholmban sok alkoholos busz jár. Magam is vezettem már egyet. :)
Több éve volt itthon egy hazai bemutatón, de nem mondanám hogy buktak rá az érdeklődök. Talán ma egy kicsit már másként lenne...

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.03. 20:51:14

A hibridekre visszatérve... kicsit utána kell járni a dolgoknak, és máris látszik, hogy a hibrid technológia csak pár gyártó által preferált dolog, akik ebből plusz profitot tudnak csiholni. Persze be van bolondítva a környezetvédők egy része is, és valahogy a politika is hátszelet ad nekik. Viszont nézzük a műszaki hátteret: rakjunk az autóba 3-5 mázsa ritkafémből készült különösen veszélyes hulladékot (akku, szavatossága 5-6 év), és rakjunk egy elektromotort a hajtásláncba, ami az akkukba visszatermelni is tud, illetve az azokban tárolt energiát hajtásra fel tudja használni. Viszont itt jön az első bökkenő. Maga a generátorként funkcionáló elektromotor is veszteséges, meg az akkuk töltése is. Tehát már a töltés során veszik egy csomó energia, ami bizony a benzinmotorból lett nyerve, egy kevéske többletfogyasztás árán. Aztán ezt az energiát tárolni kell, ami szintén veszteséges. Utána meg fordítva, vissza kell táplálni a hajtásláncba, megint csak veszteségek árán. Tehát ami energiát befektetünk, méghozzá benzinből, annak csak egy részét kapjuk vissza a hajtásba. Ez a rendszer veszteséges, és szépek ugyan a hibridek átlagfogyasztási adatai a papíron, csak kár hogy valóságban nincs így. Mondjuk úgy, a katalógusadatok teljes töltöttségű akkukra vonatkoznak, azok töltését nem számolják bele, viszont a teszt fogyasztási adatok ennek a betáplált energiának az elhasználásával képződnek. Szóval nem kis csalás. A valóságban épphogy rosszabbak az eredmények általában, mint az ugyanolyan teljesítményű benzines autóknál. A másik rossz érzést az kelti bennem a hibridek iránt, hogy tele van olyan akkuval, ami ritkafémből készül, és kiemelten veszélyes hulladéknak minősül. Ezeket 5-6 évente illik lecserélni, hacsak maga az autó nem megy addig roncstelepre. Hatalmas mennyiségű veszélyes hulladékot jelent ez, aminek az újrafeldolgozása még csak részben megoldott! Ráadásul olyan ritkafémeket használnak a gyártáshoz, ami nem korlátlanul áll rendelkezésre, jobban illene figyelni a használatára.
Egy tagadhatatlan előnye van a hibridnek: a károsanyag kibocsájtást ki lehet vinni vele városon kívülre. Már ha valaki rendeltetésszerűen így használja. Más előnyét nem látom, a környezetterhelési indexe messze rosszabb a hasonló sima benzines autóétól.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.03. 21:18:55

én személyszerint a soros hibridben látom a jövőt de dízel motorral,mint a mozdonyokban.A dzel motor a jhatáfoka csúcsán dogozik álLANDÓ FORDULATON.generátort hajt az meg egy villanymotort.nem kell se váltó se kuplung.nincs részterhelés stb.Csak gondoom baromi drága a megodás.De az hogy villnymotor hajt az szerintem jó megoldás.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.04.05. 09:30:26

Csak, hogy reálisan lássunk, a hibridekben alkalmazott akkumulátor minden elemében újrahasznosítható. Ezek már nem ólmos savas aksik. Az ilyen jellegű telepeknek óriási a piaca. (még a rádiótelefon aksikat is el lehet adni) Arról nem is beszélve hogy ezen a területen is óriási a fejlesztés, mert ugye nem csak a közlekedést érinti az energia tárolás.
Ettől akkor más sokkal aggályosabb a savas második generációs etanol gyártás.

A dízelek koromkibocsátásuk miatt nem jöhetnek szóba mint környezetbarát hajtás. A részecskeszűrő az emberiség elleni legnagyobb vétek.
A biodízel megint csak nem megoldás. Azok a haszonjárművek melyek alkalmasak biodízellel járni abban az üzemben azonnal alul-minősítik őket két EU környezetvédelmi kategóriával.

Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.05. 10:42:06

Megjegyezném, hogy a Priusban nem Otto motor a belső égésű, hanem Atkinson ciklusú, tehát nem tudhatjuk biztosan, hogy ténylegesen hány százalékkal több vagy kevesebb lenne az etanolos fogyasztása... senki sem tesztelte még.

shatuman 2010.04.05. 18:58:57

Sziasztok szakik! Kis segítséget kérnék.Renault 19esem van. 95-ös évjárat 1.4 79Le központi befecskendezés. Merjek tisztán tankolni Bioetanolt? Pizit azért félek, lesz e valami következménye. Tűzoltó vagyok, a lakhelyemtől 70km-re. Ha szolgálat reggelén nem tudnék elindúlni, az nagyon nagy gáz lenne! Vannak tapasztalatok R19-el?

exphil 2010.04.05. 20:07:28

@shatuman: elektronika nélkül ne nagyon kísérletezz központi injektorossal, pláne ha ennyire fontos a stabil megbízható üzem

shatuman 2010.04.06. 08:34:40

@exphil: Igazából milyen következményei lehetnek, ha tisztán tankolom? 500m-re van a kút a házamtól.. 222ft/l nagyon csábító A kollégám 91es klioba használja, elvileg ugyan az a motor, csak 1.2esben.. Őnem panaszkodik.. azt mondja, hogy az elején gyengélkedett, de mostanra megvadult. nagyon megy. A motor köbcentije, nem könyíti meg az etanol használatot? Van egy 1.8as 80Le motorom a 19eshez, max beledobom azt..

Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.06. 08:47:05

@shatuman: Meghajolok előtted a munkád miatt, de, de vaze olvass már vissza egy picikét, hogy mikre kell készülni annak, aki áttér.

Vagy ha ez nem megy, röviden összefoglalom: benzinszűrő eltömődik. A kocsi +5 fok alatt nehezen indul. Nulla fok alatt még keverve is nagyon nehezen. Hibajelző felvillanhat, mert túl szegény a keverék. Gumicsövekről írják, hogy feloldja, ez nem minden típusnál igaz, ki kell próbálni. AC pumpa is tönkremehet, elkophat.

Szerintem ha át is térsz, valamikor egy szabadnapodon tégy próbát mondjuk úgy, hogy 10 litert tankolsz üres tankra, aztán ha nagyon nem megy, annyit még le tudsz szívni belőle, hogy rendes benzint tegyél vissza, vagy megszervezd a munkába jutásodat, ha hirtelen el is tömődik a benzinszűrő.
Ha mechanikus a nyomáskiegyenlítő a kocsidban az üzemanyag-ellátó rendszerben, megpróbálhatod, hogy a nyomásszelepnél levő rugó alá teszel egy-két alátétet, amivel picit talán növelheted a nyomást. Esetleg a visszafolyó ágat elszűkíted valahogyan. (ezek mondjuk jobban igénybe veszik az AC pumpát)

exphil 2010.04.06. 17:17:16

@shatuman: ha szeretnél valami bővebbet, akkor írj egy mailt - a szerző névre kattintva kapod meg a címemet ;)

exphil 2010.04.06. 17:18:55

@MilitaryFigurák: Atkinson ciklusú? az milyen?

Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.07. 14:45:10

en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle

Lényegében módosított Otto motor, csak a szívószelep tovább tart nyitva. A csúcs teljesítménye alacsony, viszont a kis kompresszió miatt nagyon könnyen körbeforog a motor, amitől bazi kevés üzemanyag is átforgatja. Kvázi belefújsz elöl a légszűrőnél, és ha üresben van, akkor el tudod forgatni a főtengelyt. :)

exphil 2010.04.07. 22:18:36

@MilitaryFigurák: tehát akkor mégiscsak Otto alapú, csak nem szokványos, már értem. lényegében csak az indikátor diagramja más és ebből adódóan a kivehető munkája és karakterisztikája.
tiszta sor, köszi :)

Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.04.08. 09:14:28

@exphil: lényegében majdhogynem Otto, csak bizonyos fordulatszámon és terhelésen hatékonyabb. Ezért nem állítanám, hogy annál is ugyanannyi fogyasztástöbblettel kell számolni.

exphil 2010.04.08. 20:00:44

@MilitaryFigurák: igen, épp ezért volt egy finom becslés a számolásban, a nagyságrend volt úgyis a számottevő. ha az utólagos start-stop rendszerek nem volnának annyira drágák, akkor talán az összes átalakított autó kisebb fogyasztásnövekedést mutatna, pláne azoknál, akik jellemzően 10km alatt utaznak egyszerre. persze start-stoppal a benzines üzem is olcsóbb valamivel a városiaknak :)

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.09. 22:54:39

@Égő Ákos:
Ismerem a litiumos telepeket, és igazat adok abban, hogy tényleg értékkel bír, mert van benne ritka fém, amit drága és nagy energiabefektetésű, valamint környezetszennyező módon ki is lehet nyerni belőlük. Csinálják is, mert a ritka fém értéke nagyobb, mint a kinyerés költsége. Viszont az egyáltalán nem igaz, hogy teljes mértékben újra van hasznosítva egy elhasználódott akku. Sajnos a mai világ még nem tart itt, és egyelőre nem is erőltetik a 100%-os újrafeldolgozottságot. Ha reálisan nézzük a folyamatokat (gyártás-felhasználás-újrahasznosítás-egyéb veszélyes hulladék képzés), akkor pont nem a hibrid előnye jön ki a normál otto motorral szemben hasonló teljesítményű autóknál, környezetterhelésre nézve. Nagyon sokat ront a hibrideknél az a ciklus, amit mondtam, hogy nem igazán hatékony: akku töltése, majd energia kinyerése. itt egy csomó energia elvész.

Szsrobert 2010.04.19. 14:27:44

Opel 16V: ólomakkut is használhatsz. Az elektromos előnye a kis fogyasztás kis tempónál(15-25km/h). A belsőégésű fogyasztása kis sebességen sem csökken jelentősen, és az energiát veszteséghő formájában pazarolja el.(pl 18km/h 48V 2A. 100km-en mennyi E85-öt/benzint kérne+amortizáció, időszakos felújítás?)
Ha a motor veszteséghőjét el tudnánk tárolni, azzal a lakást fűtve jobb lenne a helyzet. Az energiafogyasztás kis tömegű járművekkel, és alacsony sebességgel korlátozható.Áramot könnyebb előállítani, mint alkoholt. Én az E85re ÉS az elektromosságra szavazok.

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.04.22. 00:32:20

@Szsrobert:
Egyetértünk abban, hogy az elektromos hajtás nagyon jó hatásfokú, csak a jelenlegi energiatárolási módok nem megfelelőek. A ma használatos akkukkal és töltési eljárásokkal pont elveszik az elektromos hajtás előnye, és pont a hátrányok hangsúlyozódnak ki (ami mondjuk még ma nem látható, de 5-10 év múlva érzékelhető lesz, ha túlerőltetik ezt a technológiát). Az igaz hogy a belsőégésű motornak van hővesztesége, ez csökkenti a hatásfokát, viszont ugyanez megvan az elektromos rendszer körfolyamatában is (termelés, töltés, tárolás, kinyerés... ez mind veszteséges folyamat). Szóval a mai hibrid technológia csak egy pofon a szarnak, ennél jobbat kell kitalálni. Mondom ezt, mint fejlesztőmérnök :) A mi nemzedékünké a feladat ;)

Demidoux 2010.08.19. 10:42:08

Kis késéssel ugyan, de hozzáfűznék egy saját tapasztalatot.
2005-ös Priusomat hajtom felesben E85-tel. Persze átalakítás nélkül. Talán fél literrel nőtt a fogyasztás. Ez ugye kevesebb mint 10%.