HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Megint egy Lada tiszta szesszel

2010.03.21. 08:59 :: Égő Ákos

Van olyan téma amiből sosem elég, ilyen a Lada etanolosítása. Eddig két cikk volt a témában, (E85 + L-jetronic Ladában és Lada E85-ös átalakítása) most íme megint egy részletes leírás Ifj. Láncz János (udo) elmondásában:

 

"Márk barátom 2009 augusztusában alakította át az autóját. Az akkori átalakításban én is nagyban kivettem a részem és azóta tovább tökéletesítettem a Ladában az E-85 használatot. 2009. 06. 25-én tankoltam először E85-öt először 50-50%-ban, így teljesen jól ment vele a gép. Ehhez a művelethez igazából semmit nem változtattam az autón. 1-2 tank (35-39liter) benzin-alkohol keveréket autóztam el. Aztán elkezdett foglalkoztatni a dolog mi lenne ha több alkoholt tennék a benzinhez. Sokáig nem gondolkodtam, a következő tankolásnál kb.70% etanol és 30% 95-ös benzin keveréket töltöttem az üzemanyagtankba. Igy már volt érezhető változás, erőtlenség jelentkezett nehezebben gyorsult, a szivató (kézi működtetésű) pici ráhúzásával kompenzáltam a dolgot így viszonylag zökkenőmentesen eljutottam hazáig. Tudtam, hogy igy már szegény a keverék ezért rángatott a motor, de még nem volt vészes de elviselhető sem. Eljött az ideje hát a VAZ 2107-1107010 jelű karburátor szétszerelésének, és átvizsgálásának.

A karburátor fedél leszerelése után rögtön hozzákezdtem a fúvókák szemrevételezéséhez. Az egyes torok üzemanyag-fúvóka kitekerése után szemrevételeztem milyen értékű volt betekerve. A gyári 112-es, ez stimmelt, ezek szerint gyári volt benne. Etanolhoz viszont ez kevés ezért nagyobb fúvókát kellett választanom. Az interneten fellelhető infó(k)– ból, ami 15%-al több üzemanyagot ír ugyanannyi levegőhöz etanolos üzemnél, a gyári 112-es fúvóka helyett 128-9-es lenne a megfelelő. Én először 125-öst próbáltam. Az ehhez tartozó levegő fúvókát érintetlenül hagytam a gyári 150-en. A második torok üzemanyag fúvókáját kitekertem megnéztem, ebben is a gyári 150-es volt ezt. Ekkor nem bántottam, és az ehhez tartozó levegőfúvókát is hagytam gyári szintén 150-es értéken.
Ezzel meg is volt a karburátor átfúvókázása, összeszereltem.

Következő fázist, az előgyújtás ellenőrzése és beállítása követte. Elsődlegesen leellenőriztem, hogy jelenleg hol van az előgyújtásom, ezt a műveletet egy egyszerű próbalámpával végeztem. A mérés eredményeképpen,10 fok-os előgyújtásom volt,ami benzin üzemhez szerintem optimális, viszont etanolhoz kevés. Ezért ráhúztam 15fokra az előgyújtást,ezzel ezt a fázist is befejeztem. Következett a próba motor beindít és go. Akkor azt mondtam magamban: hogy hú a mindenit ez így már jó lesz, nem rángat gyorsul is na nem jobban de legalább úgy mint benzinnél. Pár teli tank ezzel a beállítással és etanol (70%), benzin (30%) keverékkel autóztam. Nyári hónapok voltak akkor a fogyasztást nem mértem de picit több volt. Aztán ismét nem bírtam magammal és gondoltam mi lenne ha teljesen E85 menne a vasba.

Ismét nem gondolkodtam sokáig, a következő tankolásnál már tiszta E85 folyt az üzemanyag tankba. A hazafele úton nem nagyon vettem észre különösebb változást, 6 km-re lakom az etanol lelőhelyhez. Pár km után azonban  alapjárati problémák lettek, volt hogy leállt a motor, vagy túl alacsony volt az alapjárat. Gondolkodtam mit lehetne tenni, nem feltétlen a karburátor alapjárati rendszerére gondoltam, ezért első sorban a gyújtásrendszerben cseréltem egy 500 forintos dolgot amit úgy hívnak: megszakító kalapács. Ezzel valamelyest jobb lett az alapjárat, de nem az igazi, ezért egy autószerelő barátomhoz fordultam segítségért, a karburátor behangolásával kapcsolatban. Sikerült is beállítani úgy, hogy volt rendes alapjárat, fordulatot jó vette a motor, nem torpant stb.
 
Elkezdtem fogyasztást mérni,12-13 liter volt (nyári időszak) a 8,5 literes benzinhez képest. Egy darabig így használtam, miközben üzemanyagszűrőt cseréltem. Ahogyan bejött a tél visszaálltam a benzin üzemre. A megemelkedett benzin ár miatt az idei év januárjától viszont újra elkezdtem a tesztelést.

Nem voltam vele nagyon elragadtatva amikor abbahagytam nem volt az igazi még akkor,úgy voltam vele elautózható, de kicsit macerásabb, nem mindenhol kapható stb. De most ismét etanollal megy a gép,viszont újabb változtatásokat vezettem be. Ismét a karburátorral kezdtem,az első torok üzemanyag fúvókát itt már 130-ra cseréltem, az ehhez tartozó levegő fúvókát most sem bántottam az maradt 150-es (gyári). A második toroknál az üzemanyag fúvókát a gyári 150-ről cseréltem 162-re, az ehhez tartozó levegő fúvókát szintén hagytam a gyári 150-es értéken. Karburátor ezzel készen is volt.
Az előgyújtást 15 fokra tettem ismét. Jött a próba 100% E85-el. Elsőre elég jónak tűnt, picit talán erőtlennek véltem a benzinüzem után lomhábbnak, de még elautózható volt. Reggeli hidegindítás az nehézkes volt 5-6-ik hosszú indítózás után indult be a -10 fokban. Fogyasztása viszont eléggé megszaladt,15-16 liter. Ez elbizonytalanított, de nem adtam fel és törtem a fejem mit kéne tenni.

Elkezdtem az előgyújtással variálni, pontosabban húztam rá picit 15 fokról felfelé és próbálgattam, gépet. Azt tapasztaltam hogy jobb lett erőteljesebb fordulatra jobban reagál,ekkor visszajött belém a remény. Még húztam rá előgyújtást és ismét próba, megint picivel jobb. Ezt a műveletet addig csináltam míg megvolt az a pont ahol már nem volt változás. Azt hogy pontosan hova állítottam az előgyújtást nem tudom mert jelenleg nem találom a próbalámpám, de kb 18-20 fok körül lehet. A hidegindítás könnyítésére, a szívató rendszer dúsításával kiküszöböltem ami azt jelenti, hogy -10 fokos hidegben másodikra, harmadikra elindul. A fogyasztása 12 liter lett, ezt háromszor mértem le. Alsó fordulatszám tartományban eléggé nyomatékos, aztán ahogy nő a motorfordulat már nem annyira, ezért a jövőben tervezem egy igc60 programozható előgyújtás vezérlő beszerelését, ezzel pontosan beállítható az egyes fordulatszámhoz tartozó gyújtás karakterisztika. A további eredményekről ha megfelelő mennyiségű információm lesz, beszámolok."

Ifj. Láncz János (udo)

8 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2010.03.24. 15:11:24

Örülök ennek a cikknek, egy barátom pont mondta hogy szeretné a ladáját etanolosítani, és most ez az iromány sokat segíthet neki.
Köszönöm az ő nevében!

forest112 2010.03.24. 16:20:34

Üdv az etanolosoknak! Nekem is ladám van igaz jelenleg nincs meg. De amíg a nyíregyházi Tesco kúton lehetett kapni E-85 -őt azzal jártam durván egy évig. Ladásoknak az lenne a tanácsom, hogy a hengerfejből mindenképpen marassanak le. (2105-ős ladánál simán mehet 1.5 mm a láncos ladáknál sajnos a blokkból kell.) Ez még akkor is jó hacsak benzinnel használják nagyon jó eredményt hoz, mind nyomatékban mind fogyasztásban. Nem árt elektromos gyújtást használni nagyfeszűltségű trafóval pl:szamara, de ennél csak jobbak vannak "BOSCH". Előgyújtás 14-20 fokig is, de ez a motor állapotától függ. Nekem volt így is úgy is nem csörög be. Szamara karburátor is beválhat az takarékosabb az ózon porlasztónál. Egy negatívum van a végsebesség csökkenése, de ez karburátor áteresztő képességének a számlájára írható szerintem. A téli hónapokra (hidegindítás) be kell szerezni vízmelegítő készüléket és elég sok gondtól megszabadul az ember. A gyári flexifuel autókban is van. Körülbelül ennyit szerettem volna megosztani lada etanolosításban, ebben az összeálításban hengerfej, gyújtás, szamara karbi takarék elektronikával nem fog a fogyasztás 10 liter fölé menni. Elnézést a terjedelemért, de ebben a témában oldalakat lehetne írni.
Üdv!

Istvan2107 2010.03.24. 19:39:15

Nagyon örülnék ha mondjuk valaki egy duplakarbis ladról cikkezne...már hetek(hónapok) óta szopok az enyémmel, és reménytelenül nem tudom mi baja van...benzinnel gönyörűen jár etanollal teljesen vége....nem tudom mi lehet a baja...jó lenne hazára mondjuk egy lambda mérő előrébb lennék.

FM2k 2010.03.24. 21:07:14

@Istvan2107: elméletileg az alapjárati fúvókát és a főfúvókákat kell nagyobbra cserélni, de brutál motorokhoz még akár a legnagyobb tűszelep is elkellhet.
Kár hogy nincs duplakarbis tapasztalat.
Én most vágok bele, 1.5 brutálsűrítés nagytengelyes motor dupla 45ös karburátorokkal. lesz lambdaszonda lambdamonitorral, plusz fúvókakészlet dörzsárakkal. Először 99es benzinhez igazítom a rendszert, majd feles keveréshez. feles keverést 98+E85 már próbáltam egyszer, egyedül az előgyújtást kellett rátolni, így utcán nagyon jó volt, de nagyobb terhelésre becsörrent. A benzines 0.87 lambdához képest szegényebb volt a keverék, továbbá túl sokat húzott rá a röpsúlyos rendszer.
most valószínűleg 160-as benzin helyett 180 kell a tiszta üzemhez, de a lambdamonitor majd megmondja.

P_G 2010.03.24. 21:47:30

Üdv!

Ne küzdejtek sokat! Én már lambamonitorral tesztelek egy-két karburátorost.Legutóbbi termékem egy 1,6 ,szuromi 296-ossal, 50rendszerrel,2107-es karbival,simota direktszűrővel. Benzines fogyasztás 7,5-8 volt, igy etanollal lett 10liter, emellett több utcai,széria is fut. A fúvókánál nem az átmérővel kell számolni hanem a keresztmetszettel. Tehát 100-as fuvóka esetében a 125-ös nem 25%-al nagyobb...
Ráadásul ha a keresztmetszetet 25%-al növeled nem 25%-al áramlik több át rajta ,de mindegy..
Etanollal 2107-es karbi lamba 0,98-1-et ad, ha alapjárati fuvóka 65, 1-es torok 150/162 2-es torok 150/220 és az átmenetije 80-as.
A gyorsitófuvóka 40-esről 80-asra cserélendő, illetve a szivattyú is alakitásra szorul, valamint a tűszelep is átalakitandó...
Előgyujtás +10-12 fok, alaphoz képest..
És a hideginditó rendszert is buzerálni kell, tehát sok meló van vele, de utána kezesbárány...

fogyasztás meg +20-25% ,ennyi..

Istvan2107 2010.03.25. 09:45:12

@P_G: Igen a lambdamonitor az jó lenne, régebben lehette volna olcsón venni, az is nagy segítség lenne.
Az én autóm motorja azért egy kicst több mint egy sima szuromi tengelyes motor, és ezzel nem a munkád akarom lenézni.
Nagy vonalakban: 1.7, 316/304, 4leömlő 60-as rendszer, 40-es dellorto.
Másodszor szedem szét mostanság a karbikat, mert arra gyanakodtam h valamit felszedett az etanol miatt,1 hétig áztattm az egészet darabokra szedve , semmit nem csinált vele, igazából nem is tudom mit kellett volna tennie.
A magam részéről a gyorsítókat hagytam gyárinak, azt hiszem 48asok. viszont a főfúvókák már 180-asok.
A tápszivattyú elektromos, azzal nem lehet gond.Az előgyújtást IGC-vel vezérlem, 6fokot adtam pluszba a görbéhez.
Mindezek ellenére beindíthatatlan...ha beindul össze vissza jár......reménytelen egyenlőre:(:(

P_G 2010.03.25. 17:33:21

Hali!

Igen ezzel kapcsolatban már irtál nekem emailt. A panaszodra egy megoldást látok, eljössz, beszurunk egy lambdatartót, és rögtön kiadja mi lehet a gond...
Egyébként most hétvégén inditok egy 1,7 316/304, 4 leömlő,stb.. hengerenkénti 45-ös folytós,injektoros, vems vezérlőst.

Istvan2107 2010.03.25. 20:16:44

@P_G: Igen írtam, próbáltam dúsítani a keveréket, de eredménytelenül.
Jó lenne ha ennyire egyszerű lenne h elmegyek.. te ugye kecskeméti vagy?
Egyébként régebben Mr. Szonda árult lambda szondát..vennem kellett volna.
Mesélj arról a ladáról!:)