HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Passat V6 és az E85

2009.12.02. 08:05 :: Égő Ákos

Sokszor beszéltünk már róla hogy az E85 üzemre való átállásnak számos módja van. A legegyszerűbb és evidens megoldás az eredeti komputer áthangolása, ahogy ezt gyárilag is megteszik az FFV autók esetében. A gyári értékek átírása egyes típusoknál viszonylag egyszerű feladat, még szoftver is fellelhető és kellő kitartással és bátorsággal házilag is elvégezhető. Melegben ez a módszer tökéletes lehet, de a hidegek beköszöntével a hidegindítással lehetnek bajok. Egy ilyen történetet mesél el Viktor.

"Az alany egy amerikai piacos 2000-es évjáratú VW Passat, 30 szelepes 2.8-as V6-os motorral, manuális váltóval szerelve. 4 lambdaszonda, 4 katalizátor, szenzorok ezrei, és egy remek Bosch Motronic ECU működteti a paripát, a 193 gyári paci pont megfelelően lódítja meg a több mint 1.5 tonnás testet. Persze ezt is sokáig benzinnel használtam, aztán úgy 1 hónappal ezelőtt egyik kedvenc oldalamon, az injektor.hu-n láttam meg Besze Úr írását, amelyben a saját autójával és az E85-el kapcsolatos tapasztalatait taglalta. Elkezdett érdekelni a dolog, így jutottam el Égő Ákos két oldalára, az etanol.blog.hu-ra, és a www.e85tuning.hu-ra.  Itt minden infót magamba szívtam, meggyőzött a dolog és elhatároztam hogy kipróbálom az etanolt.

Egy ideig 50-50%-os keverékkel jártam, és gyűjtögettem az elektronikára, mert cél a 100% E85 használata volt. A neten böngészve egy amerikai fórumon akadtam egy programra, amit egy kis ottani tuningcég állított össze, eredetileg a kint nagy kultusznak örvendő 1.8T motor chip utáni finomhangolására. Sokáig ingyenesen letölthető volt az oldalról, most már csak fórumokon böngészve elérhető. A program képes módosítani a gyári értékeket az ECU EEPROM-jában, megkerülve a gyári protokollokat. A program kezelőfelülete a következő képpen néz ki:


14 csatornát láthatunk, melyek a teljesség igénye nélkül a következőek:

  • alapjárati fordulatszám
  • üzemanyag mennyiség növekvő terhelésnél
  • üzemanyag mennyiség csökkenő terhelésnél
  • indításkori üa mennyiség
  • üa mennyiség a felmelegedési szakaszban
  • hosszú és rövidtávú üzemanyagkiegyelítés
  • előgyújtás szöge
  • stb..

Gondoltam egy próbát megér a dolog, így kipróbáltam, 2-3 50-50%-os arányú tankolás után teletankoltam tisztán E85-el, de nem voltam biztos a dolgokban, ezért Besze Úr műhelyébe is elvittem a kocsit, itt menet közben log-oltuk az adatokat, és állítottunk a fenti program segítségével. A gyári Motronic egész ügyesen alkalmazkodott az új üzemanyaghoz, gyári értékekkel 20% körüli hosszútávú üzemanyag kiegyenlítés volt szükséges az ECU részéről, melyet a 8-as és 10-es csatornák állításával 6-8%-ra sikerült visszaszorítani (0% az ideális állapot). Ez azt jelenti, hogy az általunk módosított gyári értékekhez képest 6-8%-ot kell dúsítson az autó hosszútávon. Ez a kis érték egy ennyit futott autónál már lehet valamilyen fals levegő okozta többlet (akár kipufogónál is), amit a lamdba szonda bőven kezel, hisz hibakódot csak tartós +- 25%-os eltérésnél fogunk kapni, így további finomhangolásra nem volt szükség.


Az egyetlen „fehér folt a térképen” a hidegindítás, amivel jelenleg is küzdök. A 4-es és az 5-ös csatornával játszva próbálom elérni hogy elsőre induljon hidegben is, de mivel sajnos itt nem rendelhető a különböző hőmérséklet értékekhez különböző A/F arány (mint pl a BioEtun-ban), így elképzelhető, hogy 100% E85 üzemben téli felhasználásra alkalmatlan ez a program.

Az előgyújtás is szabályozható a programmal, itt a mindenkori értékhez adja hozzá az általunk beállított plusz értéket, de természetesen a kopogás szenzorok szükség esetén visszavesznek belőle, ennek ellenére ezzel finoman kell játszani, ugyanis a túl előretolt előgyújtás a motor tönkremenetelét is okozhatja. Ezt is még próbálgatom, de a Vag-Com-al logolt értékek alapján iszonyatos különbség van még a 98-as benzinhez képest is. Alacsony fordulaton magas terhelésnél sokkal kevesebb a belenyúlás az ECU részéről, és helyenként kétszer magasabb előgyújtás értékeket lehet mérni E85 használatával a benzinhez képest.

Fogyasztás: itt korrektül és kíméletlenül mutatja a board computer, mert itt nincs külső elektronika, ami az ECU tudta nélkül hosszabbítaná az injektorok nyitvatartását. Városban az eddigi 11-13 liter helyett 14-16 liter, országúton az eddigi 9 helyett 11 körül fogyaszt, de egyenlőre nem volt hosszabb utam. Általában erős forgalomban 40% országút és 60% város arányban járok, max 15km-ekre, szóval útjaim fele hideg motorral történik. Így az elmúlt 500km átlagfogyasztása 13.6 liter/100km, ami kb. 30%-os többlet a benzines 10.5-es átlaghoz. Ezeket mind a BC-ből mentettem ki, tankolásos mérést csak megvételkor csináltam, akkor pontosnak bizonyult az autó műszere, de most újra meg fogom tenni. Ennek ismeretében durván 5 Ft-ot spórolok km-enként (E85: 210 Ft, Agip 98: 320 Ft), plusz a nyugtató tudat hogy sokkal kevésbé szennyezem a környezetet – ami egy ilyen benzinfalónál nem elhanyagolható -, és érzésre sokkal jobban indul meg az amúgysem nyomatékszegény motor. Előbb utóbb tervezem a fékpadi mérést is, nagyon kíváncsi vagyok. Ezen kívül megspóroltam a külső elektronika megvásárlását és beépítési költségét, így nem kell sok-sok km-t autózni ahhoz, hogy elkezdjen látszani a megtakarítás. További előnye, hogy nem kell semmit beépíteni, megbontani, a módosítás az autó EOBD csatlakozóján keresztül történik (természetesen csak néhány VAG eredetű motornál lehet alkalmas a program). Hátránya, hogy itt nincs E85-benzin kapcsoló, így ha kénytelenek vagyunk benzint tankolni, és épp nincs nálunk laptop, akkor muszáj rábízni magunkat az ECU-ra, ami tapasztalataim szerint igen gyorsan (1-2km alatt) alkalmazkodik a másfajta üzemanyaghoz, de várhatóan kicsit dúsan fog futni az autó.


Mindent összegezve nagyon tetszik az etanolos üzemmód, néha ugyan elborzaszt az üzemanyagmennyiségjelző gyors és határozott hanyatlása (pláne a jobb láb erős ösztökélésére), de az egyéb fent említett indokok miatt – ha csak a hidegindítás meg nem hiúsítja – hosszú távú használatát tervezem az E85-nek."

(VN)

5 komment

Címkék: szoftver volkswagen e85 passat obd

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WINY 2009.12.03. 06:39:22

üdv az alkeszok között ;)

laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.02. 01:38:45

jol jonne ennek a proinak a neve, legalább!!!

2.8 V6 2010.02.20. 22:50:12

Szia! Ilyen autóm van nekem is. Nagyon szeretem, de E85-el rángat. Hogy juthatok hozzá ehhez a progihoz? egkata2@freemail.hu

Solt vezér 2010.02.28. 14:49:33

Sziasztok! Érdekelne a VW tulajok tapasztalata, hogy okozott-e bármilyen gondot az E85 az üza-ellátó rendszerben vagy máshol. Előre is köszi.

bakkay 2010.07.19. 21:53:43

Sziasztok nekem is VW V. Golfom van E85-re átalakítva,nekem csak egy problémám volt hogy az elektromos AC pumpám nem működött 100%-osan és az etanol átalakítás után előre hozta a 100% ban etanol tankolás a halálát a pumpának,de viszonylag olcsón tudtam beleszereltetni etanolos AC-t és így már ilyen gondom nincs viszont olyan dologba kérném a segítségeteket hogy ha valakinek van egy 100%-an működő gondmentes BioEtun V3-hoz beállítása és megosztaná velem azt nagyon megköszönném mert a kíváncsiságom miatt az én beállításaim elvesztek és még nem sikerült visszaállítanom teljes mértékben és van egy kis rángatás és rossz inulási gondom!
Előre is köszönöm!