A múltkor a Vaterán egy egészen új E85 elektronikára leltem. A képek alapján kisszériás magyar gyártmány és hihetetlenül olcsó. A Vatera szabályzata szerint az eladó kiléte titkos de nem tartott sokáig, hogy kinyomozzam ki lehet. Még aznap jött levelemre a válasz, tényleg jó helyen érdeklődök. Kértem a gyártót küldjön róla bővebb információt.
Az átalakító elektronika egy magyar villamosmérnök saját fejlesztése. A FlexPro fantázianévre keresztelt készülék ugyan azon az elven működik, mint az összes ilyen jellegű átalakító. Az eredeti motorvezérlő befecskendezési idejét az elektronika eltolja annyi százalékkal, amennyit beállítanak rajta. Ennek a plusz dúsításnak a mértékét a FlexPro egy tekerő potméterrel határozza meg.
A gyártó az alábbiakban jellemzi a készüléket:
Előnyei:
- Potméteres szabályzás, amivel 10-ed pontos többlet üzemanyag százalék értéket lehet megadni 1-50%-ig.
- Mivel nem a vízhőfok és egyéb szenzor jelét tolja el (ellenállás, vagy feszültség osztós módszer), így a motorvezérlő mindig a korrekt üzemanyag-levegő keveréket számolja ki. Sokan a szenzorok
"becsapásával" is ugyan azt az eredményt érik el, csak azt nem tudják, hogy pl hidegebb vízhőfok esetén, vagy nagyobb terhelés mellett a lambda szonda jele nincs belekalkulálva a befecskendezési időbe, így ezeknél az eseteknél a katalizátor fogja megsínyleni a "sufnyi tuningot".
Hátránya:
Nincs gyári csatlakozó, ami egyben egy kis előnyt is jelent. A legtöbb autóbab van egy előtét ellenállás az injektor pozitív ágában. Ha ide kötjük be az elektronikánk tápját is, akkor az feszültség osztót képez, és az elektronikának annyira le tud esni a feszültsége, hogy az kikapcsol.
Azért is ajánlják más elektronikáknál, hogy 10 Ohmos injektor ellenállás alatt nem ajánlott bekötni.
A ProFlex elektronikát a gyártó szerint bármilyen gépkocsiba be lehet szerelni.
Jelenleg a típusválaszték központi injektoros, illetve hengerenkénti befecskendezésű autókra terjed ki. A központi illetve 4 alapáras a 8 hengeres változat esetén felárat számolnak fel.
Két opcionális egység kapható a készülékhez: hidegindító elektronika és rajtprogram.
Hidegindító modul
Hidegindító:
A hűtővíz csőre kell rácsavarni egy drótot, aminek a közepén van egy hőérzékelő ellenállás (NTC). Ha a hidegindító program nem aktív - mondjuk 30 fokra van a billenési küszöb beállítva az elektronikán lévő trimerrel és a motorvízhőfok 31 fokos vagy egy kapcsolóval ki van kapcsolva - akkor a potméteres szabályzás aktív. Ilyenkor 1-50% plussz üzemagyagot lehet juttatni a motornak, ahogy már fentebb is írtam. Ha a szenzorokból a motorvezérlő kikalkulálta, hogy 8ms befecskendezés kell, akkor cirka 8ms - 12ms-ig lehet a befecskendezési időt kitolni. Etanolnál a labda értékét ideálisnak érzékeli a motorvezérlő és továbbra is a benzinhez szánt befecskendezési időt fogja beállítani, amit a ProFlex elektronika szintén eltol.
A hidegindító felprogramozása:
- Kikapcsoljuk a hidegindítót (eltekerjük a hőmérséklet szabályzó potmétert).
- A többlet üzemanyagot állító potmétert olyan állásba tekerjük, hogy a motor könnyen beinduljon, és szépen járjon.
- Megnyomunk az elektronikán a nyomógombot, amivel a potméter értékét eltároljuk az eepromban.
- Ha a hidegindítót visszakapcsoljuk (hőmérséklet potméter), akkor már az eepromban eltárolt értéket fogja figyelembe venni.
- Ha fut a hidegindítás - amit egy LED is jelez - , akkor, a potmétert nem veszi figyelembe csakis az eepromban eltárolt értékkel számol. Ez azért jó, mert ha beállítunk egy 11%-os többlet üzemagyagot, akkor a többlet üzemanyag potmétert nem kell elcsavargatni a hidegindítás miatt, ha azt egyszer már bekonfiguráltuk. A többlet üzemanyagot pedig úgy lehet nagyon pontosan beállítani, hogy a potméter feszültségét megmérjük. Ha 1.25V rajta a feszültség, akkor 12,5% a többlet üzemanyag. Szóval így tized pontossággal lehet szabályozni.
Az igazi érdekesség – amivel még E85 elektronika esetében nem találkoztam - az a rajtprogram.
A rajtprogram elektronikája 8 előre beállított fordulatra van felprogramozva 2600 - 5000-es fordulatig. 3 kapcsolóval a 8 beállítás kombinációja előhívható, és a kuplung benyomásakor aktiválódik. Ilyenkor lehet teljes gázt nyomni.
Mivel az etanol elektronika a befecskendezést vezérli, így a kiegészítő elektronikával a fordulatszám tiltás megvalósítható.
Például az egyik beállításnál 5000-es fordulaton elkezdi tiltani a motort. A kuplung felengedésével a tiltás kikapcsol és tovább engedi a motort pörögni. A 8 beállított érték pedig segít a különböző talajon a lehető leggyorsabban elindulni.
Gázelvétel nélkül is lehet váltani, mert a kuplung újra lenyomásával újra aktiválódik és nem engedi váltásnál szétforgatni a motort.
FlexPro integrált hidegindítós elektronika
Az alap FlexPro készülék ára központi injektoros autóhoz 12000 Ft, hengerenkénti 2-4 injektorhoz 14000 Ft. Ebben a konfigurációban kapcsolóval készült, és 3 előre beállított értékre van hangolva. Pld.: 12%, 30% 0%. A hidegindító modul és a potméteres dúsítás szabályozás 1000-1000 Ft plusz.
Vagyis egy 4 hengeres hengerenkénti befecskendezésű autóhoz 16 000 Ft egy komplett rendszer egy év garanciával. A következő alternatíva a Hunflex de Luxe átalakító 39 500 Ft-ért 5 év garanciával ahol kicsit más elven de szintén két potméterrel állítható a dúsítás illetve a hidegindítás. A legdrágább a BioEtun v3 csatlakozók nélkül 45 000 Ft, örök garanciával ami ipari alkatrészekből, gépi beültetéssel készült professzionális elektronika számítógéppel programozható paraméterekkel és igen jól működő hidegindítási algoritmussal. A napokban kaptam hírt hogy ezeken kívül készülőben egy másik programozható doboz aminek 4 hengeres változata a tervek szerint 42 500 Ft lesz.
A hazai kunkurensekhez viszonyítva a FlexPro jelenleg a legolcsóbb, sőt a leírtak alapján akár tökéletes is lehet főleg ha egy adott típusra kikísérletezik a beállításokat. A tapasztalataim alapján viszont látatlanban azt mondom, az univerzális működéshez nem baj ha egy kicsit összetettebb a rendszer.
PankóT1 2009.11.03. 08:18:21
2Bálint 2009.11.03. 09:33:52
Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.11.03. 12:33:41
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.11.03. 12:59:32
A gyújtás módosítása nem egyszerű dolog. Illetve nehéz univerzális módon megoldani. Ha valaki ilyesmiben gondolkodik érdemes a roxracinghoz fordulni, illetve a tökéletes megoldás végett komplett vezérlő komputert cserélni.
etanol.blog.hu/2008/03/16/magyar_elogyujtas_vezerloelektronika_e85_hoz
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.11.03. 13:00:36
Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.11.03. 13:18:26
gatsy 2009.11.03. 16:07:50
Feco12 2009.11.04. 18:04:12
Régóta szemezek én is valamelyik eszközzel de ennek az ára csábító. Tudtok segíteni hol lehet beszerezni és beszereltetni?Köszi.
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.11.04. 18:48:50
ttiha 2009.11.04. 22:09:59
Amarton_ 2009.11.05. 17:54:22
A nyákgyártónak most fogok leadni egy nagyobb mennyiséget.
Nemsokára a torsenracing kft-től lehet a terméket megvásárolni.
2 hét, mire megtörténik az átszerveződés.
Addig is kis türelmet kérek.
Üdv.
Feco12 2009.11.06. 07:11:01
Az ár mennyiben változik?
Üdv.
czako12
Amarton_ 2009.11.07. 08:44:31
Az ár valószínű annyiban fog módosulni, hogy ez nettó ár lesz a számlázás miatt.
Feco12 2009.11.07. 21:55:49
Kaphatunk vissza jelzést arról hogy mikor és hol lehet majd beszerezni illetve beszereltetni?
Indy_ 2009.11.16. 12:00:45
K.A 2009.11.17. 17:06:12
Szia!
Érdekelne engem is ez a lehetőség .
Ismételni nem akarom az előttem szólókat,de engem is nagyon érdekel minden infó a készülékről.
válaszod előre is köszönöm
K.A
Tmisi 2009.11.23. 00:58:26
A kérdésem az lenne,hol lehet a Flexpro-t beszerezni?Jo megoldásnak tartom,igy elmondva!A beszerelésekkel is foglalkoznék!Válaszod köszönöm!
Amarton_ 2009.12.03. 12:24:08
FlexPro beszerzési forrásai:
- Vatera (mostmár folyamatosan próbálom az igényeket kielégíteni)
- Miskolc Avia benzinkút. Itt lehetőség van a beszerelésre is.
- Torsenracing Kft. (www.torsenracing.com)
czetkás 2009.12.11. 12:25:56
wagonr+e85 2010.01.06. 18:57:20
Torsenracing Kft-t felhívtam, nem foglalkozik a FlexPro-val mert kímélni akarja az idegrendszerét (?) ezt nem igazán értettem, főleg hogy itt fent van a címe.
Budapesten (vagy a közelében) hol lehet megvenni és beszereltetni? Sürgős lenne...
Most 1/3 benzin 2/3 e85 keverékkel autózok (nyáron 1/5 benzin és 4/5 e85 az arány), az autó nagyon jól megy és sosem gyullad ki a check-engine, csak a hidegindításnál kell hosszabban köszörülni. Kell attól tartanom hogy ez így károsítja a motort?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.06. 23:55:08
Ha másodikra nem indul inkább hanyagoljad az alkoholt, vagy válassz olyan elektronikát ami komoly hidegindítási programmal működik.
Covan 2010.01.07. 12:45:15
wagonr+e85 2010.01.07. 19:00:59
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.07. 19:52:53
Miskolcon nincs jelenleg, és 26+áfa beszereléssel együtt.
Talán holnapra lesz ha Amaton küldött, ha ige előre is köszi neki!!!
Jó a cucc!!!
Covan 2010.01.08. 17:29:29
Laceko te jártas vagy az ügyben?
zeniwolf 2010.01.08. 18:00:34
halott.miskolc nekem messze van (300+km).Az ár ilyen mértékü emelkedése valós vagy csak valaki nagyot akar harapni.a régi ár+áfa elérhetőnek tünik nagyközönség számára (etanolt mindenkinek).itt a környéken amúgy a bioetun 32.500 +szerelés. hol lessz ujra elérhető a készülék.
Amarton_ 2010.01.08. 21:02:24
A torsenracing kft-nél nincs beszerelés. A tulaj azért tépte már a haját, mert elég sokan hívták beszerelés miatt, amit itt a kommentekben elég sokan félreértettek.
Az a megállapodás, hogy kapni fog egy nagyobb mennyiséget, amit csak forgalmaz.
Az AVIA kútnál továbbra is van beszerelés.
Szerintem az ár korrekt beszereléssel együtt, szóval az árak nincsenek elszállva.
16000Ft + 10000Ft beszerelés + ÁFA
Szóval az ár ezen a szinten fog maradni.
Rimi80 2010.01.11. 22:32:45
Rimi80 2010.01.11. 22:39:54
Szia!Nekem 1 90-es inyektoros Mitchu.Lancer van.Erre a tipusra is alkalmas ez az átalakító?Ha tudsz valamit róla kérlek írj vissza.Köszi előre is!
imo3 2010.01.12. 17:50:14
Opel8V 2010.01.12. 20:36:39
4 hengeres hengerenkénti befecskendezésű autóhoz szeretnék rendelni egy FlexPro átalakítót potméteres dúsítás szabályozással.
cucu76 2010.01.16. 15:11:19
@Amarton szeretnék 1.4 16v Skoda Fabiához rendelni FlexPro intregnált hidegindítós elektronikát.
Köszönöm.
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.16. 23:03:13
Szia!
Légszi vedd fel velem a kapcsolatot, mert bele tettem egy saab 9000 esbe, és köhög prüszköl a gép hirtelen gázadásnál, bárhová a csavarom!!!
Ha finoman nyomom a gázt akkor jo, csak akkor hogy előzök?
mail:
laci@drnona.eu
Bogi001 2010.01.17. 19:49:53
Az elektronika után érdeklődöm,Renault Laguna I.1.8 központi befecskendezősbe szeretném.Hogyan tudom a kapcsolatot Önnel felvenni?
Köszönöm válaszát,Üdv Bogi
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.17. 20:16:46
Amarton_ 2010.01.18. 06:22:54
flexproe85@freemail.hu
címen lehet rendeléseket regisztrálni.
A levélben legyen benne, hogy központis, vagy hengerenkénti.
Autó évjárat
Típus
ccm
motorkód
Ezután felveszem mindenkivel a kapcsolatot, a részletek átbeszélése miatt.
Üdv A.
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.18. 22:31:35
Ma jöttem vele pestre 130 nál többet nem jött :(
és 120Km 23 liter etanol, mert rá tankoltam Vpower 100 ast :(
nekem főként a sporolás miatt kellene de igy sajna nem jo :(
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.18. 23:08:39
Egyes központi befecskendezésű autók elektronikus alkoholra alakítása kicsit bonyolultabb. A peak and hold rendszerű vezérlés esetén nem lehet egyszerű elektronikát alkalmazni. Csak speciálisan erre fejlesztett rendszerrel lehet biztosítani a többlet üzemanyagot, különben tönkre mehetnek az injektorok. Tudomásom szerint a FlexPro nem ilyen. Nem akarok most mélyebben belemenni a működésbe (talán majd egy külön postban) de elképzelhető, hogy a te autód peak and hold rendszerű. Vagy utána jársz, vagy meg kell mérni a beépítés előtt, nehogy tönkre tedd.
Amarton_ 2010.01.19. 07:11:04
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 08:41:49
A Laguna központisra gondoltam az valószínűleg peak and hold.
De az nyagyon fontos, hogy erre a rendszerre CSAK olyan elektronikát szabad használni amin például a két fázis programozható. A tapasztalat azt bizonyítja hogy tönkremegy az injektor. Az ellenállás nem megoldás. Ez nem elmélet, kéretik vigyázni!
Csak a korrekt tájékoztatás végett mondom, de mindenki azt tesz amit akar. Végül is nem drága egy központi injektor és elég egyszerű cserélni az út mellett is :)
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 08:44:28
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 11:58:35
Én heti 2-3 X utazom Miskolc-Pest, pont a sporolás miatt kellene! Valami megoldás viszont jó lenne!
abarath 2010.01.19. 14:52:03
Lehet érdekes számotokra?
wolfcsaba 2010.01.19. 15:52:07
Beraktam a kocsiba ezt az elektronikát, egy 800 cm3-es hengerenkénti injektoros matizról van szó, szenved, rángat, dadog, nagyon gáz. Próbáltam hívni az eladót (a vaterán vettem), a telefont nem veszi fel. Van erre valami megoldás? Nézem itt a kommentek között, hogy előtét ellenállás... Az mi? És hova kell rakni? És hogy lehet azt kideríteni, hogy a kocsimba kéne, vagy nem? Vagy már az is megfordult a fejemben, hogy ez az elektronika rossz, vagy az összes rossz. Van itt olyan ember, akinek van ilyen a kocsijában, és működik?
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 16:20:18
Nekem is szar!
Sajna a pénzem meg benne áll!
wolfcsaba 2010.01.19. 16:25:31
Te milyen kocsiba raktad ezt bele? És mi a tapasztalatod?
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 16:41:33
Légszi vedd fel velem a kapcsolatot, mert bele tettem egy saab 9000 esbe, és köhög prüszköl a gép hirtelen gázadásnál, bárhová a csavarom!!!
Ha finoman nyomom a gázt akkor jo, csak akkor hogy előzök?
meg van itt egy pár hozzászolásom, keress rá
wolfcsaba 2010.01.19. 16:58:50
Ezeket láttam, de nem derült ki belőle, hogy ez most hengerenkénti injektoros? Hogy kötötted be? A jelenség ugyanaz mindkettőnknél.
És Amarton-nal sikerült beszélned? Vagy reagált valamit?
wolfcsaba 2010.01.19. 17:35:42
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 21:34:27
űhengerenkénti injektor
Bekötés:
Motor beinditva, lehuz az egyik injektor csatlakozó, megmér egyik szál ( abban fix áram van) megmér másik szál (abban nem) na az utobbiba kötöttem be, igaz nem követve azt hogy egyes henger,kettes henger stb..., csakhogy a párok meglegyenek, mivel ez egy idő késleltető elektronika. Kapot tápot, negatívot, a poti is rendesen bekötve, letestelve
Igen, Amarton velem is nagyon korrekt, csak sajna az én autom nem szereti az etanolt, ugy néz ki,
Az egyik haveromnak ugyan ez a kocsija van a motorkod is, ugyan ugy turbos is, és neki tisztán , elektronika nélkül is nagyon jol megy vele! Na ez hogy van???
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 21:46:03
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 21:46:10
Hétvégén Miskolc, hétkötznap pest!
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 21:49:38
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 22:10:47
Ez a furcsa nekem is, de meg se torpan!
Lehet, hogy nem jo valamelyik szenzora?
Ja, és a bioetunnal szerinted menne az enyém?
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 22:24:53
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.19. 22:46:15
De benzinnel tutira megy, és nincs hibaüzenet!
B230L a motorkód 143 kw
ja mondjuk benzinnel néha volt 3 villogásos hibaüzim (valami levegő hőm. szenzor), de nem mindig!
Egyébként kifogástalan benzinnel!
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.01.19. 23:33:50
wolfcsaba 2010.01.19. 23:38:53
Holnap délelőtt nekifekszek, mégegyszer átnézem az összes csatlakozót, rákötöm egyenesen az aksira, hogy tuti meglegyen neki minden, és kipróbálom úgy. Ha akkor sem jó, akkor visszaküldöm. Nekem azért érdekes ez, mert én beleraktam az elektronikát, de e85-t még nem, nekem már sima BENZINNEL rángatott. Ahogy lehúztam róla az elektronikát, rendbejött. Tehát itt csak az lehet, hogy elrontottam valamelyik kötést (pl. gyenge a testelésem), vagy kifogtam egy hibás kütyüt. Én az elsőben reménykedek.
Amartontól ezeket a tanácsokat kaptam:
1. az akkumulátorra közvetlenül kötöd rá az elektonikát.
2. egyszerre csak egy hengert kötsz be.
3. a potmétert lekötöd róla és a potméter középső lábát leföldeled.
4. kipróbálod az összes csatornáját az elektronikának ugyan azon a hengeren.
Ezzel gyakorlatilag egy az egyben ugyan úgy kapcsolgatja az injektorokat
az elektronika, ahogyan a motorvezérlő jelzi neki.
Ebből kettő nekem is eszembe jutott, de az 1. és a 3. nem.
Holnapra okosabb leszek.
Amúgy ez is érdekes volt, hogy hibaüzenetet nem kaptam az ECU-tól, pedig 20 km-t mentem vele erősen rángatózva. És ismetlem, ezt csak benzinnel.
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.20. 11:57:48
Hát nekem is érdekes! De nekem benzinnel tutira működik!
Csak etanollal nem :(
wolfcsaba 2010.01.20. 12:12:43
Nem jutottam semmire sem a délelőtt során, a csatlakozások jók, helyesen van bekötve, kipróbáltam minden lehetőséget, de nem történt változás. Elektronikával rángat, nélküle jó.
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.20. 21:20:49
wolfcsaba 2010.01.20. 21:28:58
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.21. 20:41:43
Szerintem ehhez autohoz többet kellene késleltetni!
Igaz egy kicsit lekezelő volt az Amtron, mert azt irta nincs ideje rám! Visszont én korekt vagyok egy darbig!
Mondtam neki, hogy el is megyek hozzá, hogy közösen megnézzük, de nem ér rá!
Csak az a baj, h elfogy a türelmem, nem tudja a távlatbol, hogy aki vásárolta az kicsoda is valójában! Mert én például, már nem a szakmámban dolgozom!
Engem mindig szídnak a munkám miatt!!!
HEHE
wolfcsaba 2010.01.22. 17:37:42
Én ma feladtam postán, visszaküldöm. Arra tippelek, hogy a testelés a készüléken belül nem jó. De gondolom lehet még ezer más dolog is. Persze, a poti nekem is jó, szépen 0-5V közt szabályoz a tekergetésre. Feladtam. Jól kötöttem be, minden kábelt átnéztem, és csak azért is rángat vele a kocsi. Remélem megnézi majd, és ha tényleg a készülékkel van valami hiba, akkor vagy kapok egy másikat, vagy visszautalja az árát. Jobbat nem tudok.
Az meg érthető, ha nem ér rá, gondolom nem ez a főprofilja, úgy meg ez egyáltalán nem csoda. Én se érnék rá munka mellett ezzel foglalkozni részleteiben.
laceko · http://www.syntpatik.eu 2010.01.27. 18:22:56
picanto 2010.01.28. 09:11:36
A dolog 2óra alatt megvolt,pöpecül az utastérbe,a kesztyűtartó alá került a doboz,a poti is jó helyen van felette.
Most még felesben van benne az üza,de első perctől jól viselkedett tőle a picanto.(hidegben is) Ha majd kijárom belőle a benyát,mérek fogyasztást,és leírom tapasztalataimat ide a tiszta E85 üzemről is.
frost33 2010.02.04. 20:52:19
nekem egy napja szerelték be a flex pro-t egy mercedes A160-classic-ba.
a nagy hideg miatt nekem nagyon nehezen indul/inult bár az igazsághoz tartozik,hogy még nem igazán tudtam beállítani a hidegindítást.
miután beindul járatom a motort kis ideig és csak utána indulok útra.
eddig minden gond nélkül simán megy az autó,útközben semmi gond nem volt.
toki.01 2010.05.05. 17:44:16
Jani73 2010.06.14. 20:02:14
realpopek 2010.06.24. 16:07:55
Jani 73 2010.07.24. 21:23:16
Átvittem a készüléket a szomszédomhoz aki elektroműszerész és ő állapította meg hogy az egyik programozható IC (PIC)halt meg, vagy legalábbis felejtette el a programját.
Jaga 2010.09.07. 15:31:51
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.09.07. 19:56:04