HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Mennyire jó vezető az E85?

2009.10.16. 14:46 :: Égő Ákos

A múltkor Székesfehérváron jártam a Visteonnál ahol a Fordok flexi pumpái készültek. Ott elmondták, az alkoholos autózásban az okozhat problémát, hogy a szigetelő benzinnel szemben az E85 vezetőképes, ezért a feszültség alatti alkatrészek  intenzívebben oxidálódhatnak. Ezzel szinte egy időben kaptam egy hozzászólást ugyan ebben a témában. Abban is aggályosnak tartották a vezetőképességet, és felhívták figylememet  Dr Bereczky Ákos (BME) egyik publikációjára ahol szó esik a bioetanol vezetőképességéről mint veszélyes tényezőről. Ott a benzin vezetőképességének tízszereséről van szó.


A Mettel Toledo MPC227 kémhatást és vezetőképességet is mér

Mi sem egszerűbb ennél,  meg kell mérni és kész. Megkérdeztem a Hungrana kutatás-fejlesztő laborjának illetékesét, van e lehetőség náluk vezetőképesség mérésére. Ott örömmel fogadták a megkeresésést és rendelkezésemre álltak.
Első körben az bekeverésre érkető benzint és több ott készült E85 keverést vizsgáltunk 2009. 05. 26-tól 2009. 09. 14-ig terjedő intervallumban.

A vezetőképesség mérésére Mettler Toledo MPC227 típusú kettős célú pH és vezetőképesség vizsgáló műszert használtunk. A méréseket a műszer 23 celsius fokon és 9 volttal végezte.

A 96-os benzin esetében nem volt kimutatható vezetőképesség, a műszer minden esetben 0 értéket mutatott. Az E85 esetében 0,12 mS/cm-től 0,61-ig. A Hungrana sokéves tapasztalata alapján a vízmentes bioetanol termék minták vezetőképessége minden esetben kisebb mint 1 µS/cm..

Ezek után elkezdtük vizezni az egyik mintát 3000, 10000, 30000 ppm víz­ hozzáadásával.

hozzáadott víz eredeti vezetőképesség vizezett vezetőképesség
0,5 % 0,16 µS/cm 0,22 µS/cm
1 % 0,12 µS/cm 0,25 µS/cm
3 % 0,27 µS/cm 0,44 µS/cm

 A desztillált víz amivel keverve volt 2.04  µS/cm


A szabadegyházi csapvíz vezetőképessége 638  µS/cm


Vagyis a mérésből az derül ki, hogy az értékek alapján az E85 vezetőképessége elhanyagolható még vizezett állapotban is. Sánta Szabolcs a kutatás fejlesztési részleg vezetője elmondta, mivel az E85 előállításához a Hungranánál gyártott min. 99,7 vol% etanoltartalmú vízmentes alkoholt használjuk ezért az  E85-ben gyakorlatilag nincs a vezetőképességhez szükséges szabad ion. Ha az üzemanyag előállításához kevésbé tiszta etanolt használnak, akkor a szennyezőként jelenlévő szerves/szervetlen savak, aldehidek megnövelhetik a vezetőképességet, különösen víz jelenlétében.


Úgy gondolom egy autó alkatrész gyártónak legszélsőségesebb körülményekre kell gondolni, ezért lehet létjogosultsága a flexi pumpának az FFV autókban. De hazánkban a tiszta E85-t valószínűleg nem tesz akkora kárt a sima benzines pumpában mint ahogy gondolnánk.

A mérési eredményeimet természetesen megküldtem a Visteonnak véleményezésre.
Meg is jött a vélemény miszerint a méréssel kapcsolatban az a probléma, hogy gyári minőségű E85-ötöt mértünk. Ez nem szerencsés mert változhat ha a benzinkutakra kerül. Belekerül a rozsdás, vizes kénnel szennyezett kutak tartályába és elmúlik a labor környezet.

A kérés jogos, bár tudomásom szerint a hazai benzinkút szabványok nagyon szigorúak. Egy speciális vámcsoport kitelepülő laboratóriummal vizsgálják a kutakat, figyelik az üzemanyagok minőségét, mérik a víztartalmat. Pont a napokban volt egy vitás eset a kecskeméti TIKO kút kapcsán amit a vámosok el is buktak.
Szerintem a koszos rozsdás tartály ma már a múlté, illetve nagyon remélem.


Mindhárom mintát egy napon tankoltam

De egyébként könnyű a feladat, mintázni kell a kutakról. Vásároltam három darab egyforma öt literes kannát egy helyen. Feltételezzük, hogy ha esetleg nem tiszta akkor egyformán szennyezett. A kannákat 2009 szeptember 29-én három E85-öt forgalmazó kúton tankoltam, mindenhol pontosan 5 litert. A kannákból gyógyszertárban kapható üvegekbe 3 deci mintákat vettem és azt vittem újra 2009 október 8-án a Hungrana laborba.


Mivel kútról visszavett minták voltak ezért az érdekesség kedvéért a vezetőképesség méréseket kiegészítettük víztartalom méréssel. Ebből kiderülhet, hogy a három minta közül van e olyan valaki aki vizezi az üzemanyagot.

Zsonikó kft.
(AVIA)
Landhaller Tasziló
(magán kút)
Benz-Oil Kft.
(magán kút)
1144 Budapest,
Gvadányi u. 67.
1223 Budapest,
Kelenvölgyi út. 2.
2030 Érd,
Bajcsi Zs. u. 117.
5x 209.9= 1050 Ft 5x203=1015 Ft 5x199,9=1000 Ft
2009-09-29 11:35 2009-09-09 17:33 2009-09-09 17:45


Tudatosan választottam az egyik legforgalmasabb E85 kutat (Avia Gvadányi), a legrégebbi benzinkutat (Tasziló bácsi)  illetve egy semleges magán kutat (Totalként emlegetett érdi kutat):


A Gvadányi úti AVIA-tol hozott mintában volt a legkevesebb víz


A vezetőképességet az előző módon a Mettler Toledo MPC227 mérőkészülékkel végeztük. A víztartalmat Karl Fischer titrálás, vízmeghatározás módszerrel egy MKC-501 berendezéssel végeztük.

Az eredmények:

  vezetőképesség víztartalom
Zsonikó Kft. 0.11 µS/cm 927.99 ppm
Landhaller Tasziló 0,09 µS/cm 1228 ppm
Benz-Oil Kft. 0,19 µS/cm 1173 ppm


Vagyis a vezetőképesség – ahogy titkon vártam - nem lett több a gyári mintákhoz képest. További jó hír volt, hogy a víztartalom a gyári szabványban meghatározott 0,3% felét sem érte el. Vagyis a kúton kapható E85 a minták alapján igen tisztának mondható.
Bár a 3 minta nem nevezhető exkluzív felmérésnek de ennek ellenére szinte biztos vagyok benne, hogy vizezésekről szóló városi legendák alaptalanok.


Az vezetőképesség mérő szonda

A méréssel kapcsolatban egyetlen egy aggályos dolog merült fel. A mérő szonda eredetileg vizes bázisú mérésekre való. A mérőberendezés a vezetőképesség mellett alkalmas pH mérésre is. A vizes bázisú pH szenzor mellett beszereztek egy nem vizes bázisú anyagokhoz való pH szenzor is.
Mivel a vezetőképesség mérés nem speciálisan nem vizes bázisú folyadékokhoz  való szondával mértük ezért megkérdőjelezhető a mérési pontosság.
Viszont – a ph mérési tapasztalatok alapján elmondható –, hogy valószínúleg néhány század  különbség lehetséges, de nagyságdendi különbségek nem lenének a speciális szenzorral sem.

Kérdés még az értékek nagysága. Vagyis a 0 hoz képes a 0,1  µS/cm mennyire kritikus a vezetőképesség szempontjából. A desztillált vízé: 2.04  µS/cm a szabadegyházi csapvíz vezetőképessége 638  µS/cm volt.

Ide keapcsolodik a Visteonok labor másik levele:
„Néhány szó a folyadék vezetőképesség mérésekről: minél nagyobb egy folyadék ellenállása, annál nagyobb mérőfeszültséggel kell mérni. E95-ös benzint pl. 250, vagy 500 V-os mérőfeszültséggel szoktunk mérni, mert annyira kicsi az ellenállása, hogy 9 V-os berendezésekkel nem kimutatható. Ha egy benzinnek mérhető az ellenállása 9 V-on is, az eléggé vezet, azaz, ezen a kis feszültségen is jól mérhető áram folyik át rajta. A tankban levő eszközökben is kb. ilyen a feszültségszint (a szivattyúban kb. 13-14 V, a szintjelzőn kb. 5V), azaz, ha ilyen benzinnel üzemeltetem, akkor már megindul jelentős áram a benzinen keresztül is. Pl. a két szénkefe söntvezetéke között, vagy a szintjelző egyes fém alkatrészei között. Ez pedig elektrokémiai korróziót okoz, amint azt a Visteon sok kísérlet során tapasztalta is. Ezért kell a flexes autókba olyan eszközöket szerelni, amelyek védettek az elektrokémiai korrózió ellen (pl. speciális bevonatok vannak a söntvezetékeken, nem egyenáramot kap a szintjelző, stb.). „


Így néz ki az agresszív vizes E85-tel tesztelt Ford szintjelső és csatlakozó 500 óra
(~20 000km) után
(foto: Visteon)

Most már egyre erősebb az elhatározás, hogy darabokra szedem autóm jól működő benzinpumpáját. A kocsi majdnem két éve csak E85-tel működik, illetve előfordul, hogy pár napig áll így ideális korróziós alany. Megnézem és kiderül ennyi idő alatt mennyire oxidáltak az alkatrészek.

Egyébként a három mintából van még gazdagon úgyhogy szívesen felajánlom további tesztelésre, pontosabb mérésekhez. Sőt annyit már elárulhatok, megbeszéltem egy független laboratóriummal, hogy ott is elvégzik a méréseket.
Szóval lehetséges a további folytatás.

2 komment

Címkék: etanol e85 vezetőképesség

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szsrobert 2009.10.19. 10:38:56

Én vízbontáshoz próbáltam E85-öt, nagyon nem vezeti az áramot.
Vízben áram nékül is oxidálódnak a csatlakozók.
Eszébe jutott már valakinek, hogy az etanolban, vizes benzinben romló üzemanyagpumpa nem az etanol, hanem a gyártó hibája, mert szutykot szerelt az autóba?
Sok embernek könnyebb szidni az E85-öt, és egymást hülyíteni, győzködni elleni, mint beismerni, hogy ipari hulladék autót vásároltak milliókért...
Olyan szivattyút kell használni, amelynek nem az üzemanyagban áll a hajtórésze.
És ejtőtartályt használni. Eggyel kevesebb alkatrész, meghibásodási lehetőség és áramfogyasztás-csökkenés.

Szsrobert 2009.10.19. 10:40:26

És az üzemanyagszintet is meg lehet mérni plusz alkatrész, elektronika, áramfogyasztás nélkül egy bemérőpálcával.
Minek bonyolítani?
süti beállítások módosítása