HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Robbanás a szívócsőben - Citroën C4 BioFlex belső körlevél

2009.10.03. 08:00 :: Égő Ákos

A napokban érdekes levelet kaptam egy olvasótól: Belső körlevél, kizárólag a Citroën világhálózat tagjai részére. A levél tárgya: a Citroën C4 BioFlex piaci bevezetése Európában elsőként az 1,6i motorokkal.
Már régóta vártam a PSA csoport hazai alkoholos nyitását ezért azonnal izgatott lettem. Tudomásom szerint létezik egy mozgóképes BioFlex C4 itthon is és októberben megérkezik a Peugeot  alkoholos tesztautója. Az írás azért érdekes mert pár mondatban tájékoztatja a Citroën dolgozóit az új technológiáról miközben a kitér a normál és az alkoholos közötti különbségekre is.
Az dokumentum nyilvánvalóan egy külföldi anyag szó szerinti fordítása.



„A körlevél célja , hogy tájékoztassa a vevőszolgálat munkatársait a szuperetanollal működő gépkocsik jellemzőiről, karbantartásáról, és javításáról.”
- kezdődik. Hú azannya, szuperetanol? Ilyen nálunk nincs, illetve nem ilyen néven nevezik a 85% alkohol tartalmú üzemanyagot. Náluk az amerikai és a skandináv területeken honos E85 bioetanol elnevezés a hivatalos.

Ami igazán érdekelt az a főbb változtatások felsorolása:

  • szelepek és szelepfészek (speciális acélból)
  • gyújtógyertyák (hideg típusú)
  • üzemanyag befecskendezők (megnövelt hozam, optimális alkoholtűrés)
  • alumínium pillangószelepház
  • speciális BOSCH befecskendező-vezérlőegység és szoftver
  • az üzemanyag tartályhoz kapcsolódó üzemanyagszűrő
  • üzemanya-szivattyú + szintmérő modul (4,2 bar nyomás, optimalizált alkoholtűrés)


A listát nézve úgy tűnik semmi extra nincs a rendszerben, csupán minden túlbiztosított. Az injektorok megnövelt hozama nagyszerű mert egy rokon mérésekor láttuk, hogy az eredeti befecskendező terheléskor nem tudta szállítani a szükséges többletet. Az kisebb motor volt ugyan de lehetséges hogy az 16-osnál is jól jön majd a többlet. A gyújtógyertyák tekintetében a Citroën a hideg változatnál tette le a voksát, szemben a Saabbal aki ugyan olyan hőértékű gyertyát használ mint a benzineshez. A szelepek és szelepfészkek speciális acéljával nem tudok mit kezdeni, ilyen formában ez túl általános, az alu pillangószelepház megint csak misztikum. Szerintem a benzines C4-nek is alumíniumból van.


Ez egy benzines motor pillangószelepháza. Jól emlékeztem hogy aluminium.

Az üzemanyag szűrő hasznos dolog és érthető, nyilván a módosított elektronikus vezérlés is alap. Az üzemanyag modul szintén a Flexi Fordokhoz hasonlóan strapabíróbbak. Bár erre igazán nálunk nincs szükség, de ez egy jövendőbeli poszt témája, most folynak a mérések.

A következő bekezdésben az alkoholos használatról van szó.
Megemlítik hogy a BioFlexek fogyasztása elérheti a +35%-ot viszont a kipufogott CO2 esetében 5,3%-os csökkenés tapasztalható. Írják a hidegindítási gondokat és nagy hidegben 95-ös vagy 98-sa benzin használatát javasolják.
A folytatásban az  üzemanyag felismerési rendszer működéséről írnak.
„A befecskendező-vezérlőegység minden üzemanyag-feltöltés után (min. 7 liter) újra meghatározza az üzemanyag alkohol tartalmát. A pontos adat körülbelül 0,5 liternyi üzemanyag elfogyasztása után áll rendelkezésre.”  Ez azt jelenti hogy a C4 BioFLex esetén is lambda szondás üzemanyag felismerési rendszer van, ahogy a Ford csinálja. Járó a motor mellett és az égéstermék elemzéséből próbálja kitalálni a központi elektronika az üzemanyagot. Ők fél liternyi üzemanyag elégetéséről beszélnek, vagyis 10-12 km-ert tesz meg az autó optimális esetben míg dönt. Vajon a valóságban is így van e, mert a fékpados méréseink szerint a Ford FFV kb. 30 km után döntötte el mi lehet a tankban.

Az eddigi leírtak egész jól tükrözték a valóságot. A durvább dolgok most következtek a NAGYON FONTOS felkiáltás után. Itt arra hívják fel a figyelmet hogy ne töltsenek szuperetanolt a nem arra felkészített autóba. Sajnos nagyon zanzásított az infó és bár az alap valós de a felületes megfogalmazás miatt kicsit érthetetlenségek születtek.

„- szívó- kipufogószelep tömítése tönkremegy”
Tömítés? Szelepszár szimering? Nem, szerintem ez fordítási hiba, a szelepek tömítettségéről lehet szó. Valóban, átalakítás nélkül tiszta E85-tel használva a benzines autót előfordulhat, hogy a gyári komputer nem képes az E85 alacsonyabb fűtőértékét kezelni. Így az üzemanyag-keverék szegényebb lesz,  és az oxigéndús, magasabb hőmérsékletű égés következtében a szelepek túlmelegedhetnek, extrém esetben eléghetnek ami tömítetlenséget okoz.

„- robbanás a szívócsőben”
Ezt nem tudom hova tenni. Próbáltuk találgatni mire gondolhatnak, de idáig nem sikerült megfejteni egy szakembernek sem. Remélem ez is csak valami rossz fordítás.

„dugattyú berágás (magasabb égési hőmérséklet következtében)”
Kicsit furcsa a magasabb hőmérsékletű égésről olvasni amikor köztudottan alacsonyabb hőmérsékleten ég az E85. Pedig igaz az aggodalom ugyanis itt szintén a szegény keverék égésére gondolnak ami már említett módon magasabb hőmérsékleten ég mint normál esetben. A dugattyú berágás viszont kicsit durvának tűnik, ugyanis a rendszer kenése hagyományos és nincs köze az alkoholos működéshez. Még magasabb hőmérsékleten sem szabadna berágódnia.

„- tönkremegy a katalizátor”
 Hát ez ebben a formában nem igaz. A flexi autóban is ugyan olyan katalizátor van mint a benzinesben. A katalizátor halálát a rossz hidegindulás okozhatja. Vagyis az a speciális eset amikor sokáig indítózunk mire beindul a gép. Ilyenkor a motor üzemanyaggal köpi tele a katalizátort ami ott fog elég az indulás után. Ez szennyezéssel és magasabb hőterheléssel jár ami valóban károsítja a katalizátort.

„- tönkremennek az üzemanyagtartály rugalmas műanyagból készült részei.”
Itt nem értem mire gondolnak. A Ford FFV esetében az üzemanyag modul egy műanyag alkatrésze más, de a tartály nem. A változtatásoknál sem említi a Citroën a speciális tartályt. A modern autók üzemanyag tartályai kivétel nélkül műanyagból készülnek, és ezek a tartályok teljes egészében alkohol állóak, mint bármilyen műanyag üzemanyag kanna.

„- motorműködési problémák adódnak (rossz indítás, vezetési tulajdonságok, teljesítmény stb.)”
Ez bizony lehet. Ha az autó nincs átalakítva és tiszta szesszel használják hidegben nem fog indulni. Bár a tapasztalatok azt mutatják (Peugeot 308 esetében néztük) hogy a gyári elektronika  átalakítás nélkül is megbirkózik a rendszerrel, de tökéletes nem lesz.

Ezzel vége is a figyelmeztető felsorolásnak. A következő érdekes pont a karbantartásra vonatkozik. A C4 BioFLex esetében a karbantartási periódust 20 000 km / 1 évben jelöli meg.
Az üzemanyag szűrőt 40 000 km-enként kéne cserélni. Az olajra vonatkozóan standard benzineshez való olajról rendelkezik.

Ez után már csak néhány javítással műszerekkel kapcsolatos számunkra érdektelen infó következik.

Izgis dolog belenézni egy belső doksiba. Alapjában véve néhány furcsaságtól eltekintve korrektnek ítélem tájékoztatót. Én azért kicsit pontosítottam volna néhány részletet főleg, hogy nagyon sok bizonytalanság van a témában szakmai körökben is. A cégek – legyen az autógyártó vagy alkatrész forgalmazó – a tájékoztatók publikálása előtt sajnos a legritkább esetben fordulnak szakértői fórumhoz. Mielőtt megjelenne érdemes lenne megmutatni mondjuk a Bioetanol Szövetségnek, hogy szakmailag véleményezzék. Sok félreértést el lehetne kerülni, de egy robbanást a szívócsőben biztos...

3 komment

Címkék: citroen bioflex

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ogrebá 2009.10.04. 21:18:01

Csak egy kicsit továbbgondolva: ha most Citroen szerelő lennék,és ezt a körlevelet elolvasom,nincs az a pénz,amiért én alkoholos szekeret ajánlanék akárkinek is.Hiszen az alkoholos használat,maximum az üléshuzatot nem vágja tönkre,akkor meg minek?Nos,ennyit a benzinlobbiról. Biztos nem az ő kezük van benne,ugye?Van erre egy jó mondás:adtak a szarnak egy pofont. És ezzel azt hiszem mindent elmondtam.

P_G 2009.10.08. 12:16:41

Na hali!

Én is jól beleugatok. Nem valótlan dolgokat irnak csak kicsit elferditve.
A szivó-kipufogó szelep tömitése tönkremegy. Itt szerintem simán arra gondoltak,hogy más anyagú szelepüléket(szelepfészket) használnak.
Lehet jelentősége bár én a szelepülékeken semmi extrát nem vettem észre.(20e km használat).

A robbanás a szivócsőben. Ez nem etanolfüggő, egyszerűen szegény keveréknél fordul elő, kis fordulat-nagy folytószelep állás a legjobb recept erre. Tipikus szegénykeverékes erőltettet üzemmód. Nagyon szépen visszaszúr karburátorba is, injektor esetén is, csak ugy durrog és rángat a motor. Itt az etanol csak annyiban segit,hogy az átalakitatlan rendszerbe beletöltik a szeszt és azonnal durva elszegényítést végeznek.

Dugattyú berágás,elég érdekes, ismét csak a szegény keverékes üzemmódot tudnám okolni magassabb égési hőmérséklet, esetleg a szegény keverék-magas előgyújtás miatt előforduló detonációs(kopogásos) égés.

tönkremegy a katalizátor- NO Komment...

Üzemanyag tartály, Ákos elég jól kifejtette

Működési problémák, egyértelmű, egy nem átalakított rendszernek persze hogy lesznek működési problémái, egyszerűen nem a rendszer kifejlesztésénél tervezett üzemanyagot használjuk.

Ezek valós problémák,amivel el lehet riogatni az átalakítatlan autók gazdáit, de a problémák kiküszöbölhetők, és nem csak a gyári flexfuel autó megvásárlásával.

A lambdás üzemanyag meghatározás pedig szerintem csak erős kényszermegoldás. Arra jó hogy megy szesszel, de nem jelent abszolut korrekt etanolüzemet. Sajnos ott tartunk még hogy egyébként benzinre optimalizált motorokat alakítanak muszájmegoldásokkal etanollal is üzemelni képes motorrá. Ezeket én nem is nevezném flexfuel-nek, inkább csak "C.G.W.E" "Can go with etanol" -nak.
Talán majd mikor etanolra fejlesztett motorokat csinálnak meg úgy hogy ha nincs más akkor benzinnel is elüzemelget. Addig nem várhatunk 100%-os korrekt etanolos motorokat.

tassz99 2009.10.12. 12:44:30

Sziasztok,

Egy kicsit úgy érzem, csak a hátrányokat hangsúlyozzák. pl: "Megemlítik hogy a BioFlexek fogyasztása elérheti a +35%-ot viszont a kipufogott CO2 esetében 5,3%-os csökkenés tapasztalható."

Biztos, hogy a CO2 érték csak 5,3%-al csökken? Én nem igazán értek hozzá, de több helyen azt olvastam, hogy az égés tökéletesebb E85-el, ezért az emissziós értékek jelentősen csökkennek...