HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Az új etanol hajtómű veri a benzinmotorokat

2009.02.11. 08:00 :: Égő Ákos

A napokban láttam a gizmag.com-on a hírt, amit a Ricardo Inc. oldalán is megtaláltam. Az eredeti cím (Az EBDI etanol hajtómű felülmúlja a benzinmotorok hatékonyságát),  igen ígéretesen hangzik, és valóban a motor is elvetemült. Végre valami ami egy kicsit szakít a hagyományokkal.

A Ricardo Inc, az autóipari technológiák egyik specialistája nyilvánosságra hozta legújabb fejlesztési eredményeit, amellyel olyan teljesítményszintre optimalizálja etanol üzemű motorblokkjait, amely túlszárnyalja a benzinüzemű motorok hatékonyságát és megközelíti azt a szintet, amit csak legmodernebb dízel motorokkal érnek el. A technológiát EBDI-nek nevezik (Ethanol Boosted Direct Injection, vagyis etanol töltéses közvetlen befecskendezés), és az etanol legelőnyösebb tulajdonságait használja ki - mint a magasabb oktánszám és a magasabb párolgáshő - ezzel megalkotva a megújuló üzemanyagok új forgatókönyvét, amely független az ásványolaj árától.

"A megújuló energiák felhasználhatóságának kutatása, amely végeredményben az energia-függetlenséghez vezethet - elsődlegesen fontos cél a Ricardonál," - nyilatkozta Dean Harlow, a Ricardo Inc. elnöke. "Elvetettük néhány múltbéli theoretikus véleményt, és minden erőnkből igyekszünk, hogy az alternatív energiaforrásokat felhasználó technológiákat a való világban is használhatóvá tegyük. Az EBDI hajtóműprojekt remek példa erre, mivel ez megfordítja a benzin-etanol egyenletét. A dízel motorok teljesítményét kínálja az etanol költségén, miközben a motor működik etanollal, benzinnel vagy akár a kettő keverékével."

Az EBDI-vel több technológiai kihívás megoldható, amivel a flex-fuel motorok szembetalálták magukat, mivel azokat egyszerre próbálják optimalizálni alternatív üzemanyagokra és benzinre is. A jelenlegi flex-fuel motorok benzines társaikhoz képest 30%-kal többet fogyasztanak, amikor etanolkeverékkel, pl. E85-tel üzemelnek. Az EBDI motor jelentősen javítja az etanol hatékonyságát, és a dízel motorokéval összevethető hatékonysági szinten működik.

"A való világban ez a hatékonyság azt jelenti, hogy az EBDI használatával a fosszilis üzemanyagokhoz képest csökkenthető a tényleges szállítási költség, és tesszük mindezt megújuló energiaforrással - az etanollal," - mondta Rod Beazley, a Ricardo Inc. motorbenzines termékfejlesztő csoportjának igazgatója. "Olyan technológiák kombinációját alkalmazzuk az EBDI motorban, amelyek kihasználják az etanol többi üzemanyaggal szembeni előnyét, mint pl. a magasabb oktánszám, vagy a magasabb párolgáshő. Anélkül, hogy túl műszakiak lennénk, ez azt jelenti, hogy nagyobb turbófeltöltést alkalmazhatunk, mivel az etanol nagyobb hengernyomást tesz lehetővé. Ezen kívül számos fejlett technológiai megoldást is alkalmaztunk, mint a direkt befecskendezés, a változó szelepvezérlés, az optimalizált gyújtás és a továbbfejlesztett kipufogógáz visszavezetés, ezeknek köszönhetően még nagyobb teljesítményt is sikerült kicsikarnunk a motorból, mint amekkora benzinnel lehetséges lenne."


A prototípus EBDI 3,2 literes, V6-os motor, melyet kifejezetten a SUV-ok nagy köbcentis benzines vagy turbódízel motorjainak kiváltására szánnak. A motor első beindítása és a kezdeti fejlesztések után már meg is találták a prototípus helyét: egy kétkerék-meghajtású platós teherautóba fogják beépíteni még az év végéig. Beazley kihangsúlyozta, hogy a technológia tág határok között használható. Az alkalmazások messze túlmutathatnak a személyautók és a könnyű kisteherautók iparán. "Képzeljenek el egy mezőgazdasági gépet, amely azt égeti el, amit arat, - kukoricát, cukornádat vagy bármely más megújuló energiaforrást. Számos iparágban jelenthetne óriási költségmegtakarítást. "

Az EBDI projekt a Behr, a Bosch, a Delphi, a Federal Mogul, a GW Castings és a Honeywell jövőbeni együttműködését vetíti elő a kifejezetten ígéretes technológia előremenetele és sorozatgyártásra alkalmassá tétele érdekében.

A kutatóprojektet a Ricardo Inc. a Detroiti Technologiai Campuson dolgozta ki.

3 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IQLight 2009.02.14. 20:27:32

...3,2 literes, V6-os...
Mikor lesznek már 800 köbcentis, sornégyesek, 110 lóerővel, 3,5 literes fogyasztással? Az lenne az igazi áttörés, nem ez. :(

SYA 2009.02.15. 19:16:40

Azért ez sem rossz tekintve hogy:"egy kétkerék-meghajtású platós teherautóba fogják beépíteni"
Elöször a fuvarozásban terjed el majd a technológia és később jöhetnek a személykocsik. Remélem tényleg nagy jövő előtt áll ez a bioetanol projekt és Magyarország ténylegesen ki fogja aknázni a lehetőségeit, ill. a válság sem fogja dugába dönteni max. hátráltatni a tervezett etanolüzemek megvalósítását.

IQLight 2009.02.16. 12:59:39

Nono, szó sem volt fuvarozásról. Az eredetiben "dual-wheel pick-up truck" van írva, ami mindenre alkalmas, csak fuvarozásra nem. Ha ott beválik, akkor jönnek a SUV-ok, ergo a sok városi csatahajó és aszfaltterepjáró motorja lesz.