Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Épülő etanol gyárak - Dunaföldvár

2010.09.20. 08:48 :: Égő Ákos

Legutóbb a kabai üzemről volt szó. Elküldtem a cikket a EM-Bioetanol Kft. hivatalos e-mail címére, de sajnos válaszra sem méltatták. Lehet, hogy már senki sem nézi a leveleket, vagy nem foglalkoznak azzal, mit írnak róluk.  Sajnos ez is csak alátámasztja a gyanúmat, hogy Kabán a közeljövőben nem indul etanolgyártás. Sokkal reménytelibb a dunaföldvári vállalkozás, bár úgy néz ki, azzal sem leszünk előrébb. Kicsi az esélye, hogy Magyarországnak egy csepp alkoholt is gyártani fognak.


Fotó: pannoniaethanol.com

A 2010. február 5-i Magyar Közlönyben megjelent 15/2010. (II. 5.) Korm. rendelet szerint, a Pannonia Ethanol Zrt. bioetanol-előállító üzem projekt, Dunaföldvár város
közigazgatási területén megvalósuló nagyberuházását, kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította.  Az NFGM/206/2010 számú tervezet mindenki számára megtekinthető.

Tulajdonos: Pannonia Ethanol Zártkörűen Működő Rt.
Székhely: 1050 Budapest Zrínyi u. 16. 3. em. 10.
Cégjegyzékszám: 01-10-046437
Adószám: 14858019241
web: www.pannoniaethanol.com
e-mail: csak formail áll rendelkezésre
webkamera az építkezésről: http://www.vizionix.hu/bioethanol.php


Fotó: pannoniaethanol.com

A 120 millió eurós beruházással megépülő gyár alapkövét 2010. augusztus 23-án tették le. A zöldmezős beruházás keretében épülő bioetanolt előállító üzem  Dunaföldvár közigazgatási területén külterületen 0111/26, 0109, 0116/5 ingatlan-nyilvántartási helyrajzi számon található. Az ingatlanok jelenleg a Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt. (0111/26, 0116/5), és a Dunaföldvári Önkormányzat (0109) tulajdonában vannak, de a beruházó meg szeretné vásárolni azokat.

A Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt. egy minneapolisi, (Egyesült Államok) tulajdonú mezőgazdasági kereskedelmi cég. Gabona kereskedelmével, takarmánnyal, műtrágyával, keményítővel, adalékanyaggal és ezek logisztikájával foglalkozik. 20 telephelye van az országban, Dunaföldváron szárító üzeme, raktára és kikötője (!) van a tervezett beruházás mellett közvetlenül.


Fotó: pannoniaethanol.com

Pannonia Ethanol Zrt. 100%-ban az ír Ethanol Europe Ltd. tulajdonában van. Az építés 2010 januárjában kezdődött, és az eredeti tervek szerint  2011 decemberében fejeződik be. Nemrégiben jártam arra; a fényképeken látszik, hogy a földmunkák megkezdődtek, sőt a helyiek elmondása szerint találtak valamit a földben, de már túl vannak a régészeti feltárásokon is.

A tervezett etanol üzem évente 500 ezer tonna kukoricát dolgozna fel, és évente több mint 200 millió liter etanolt gyártana, valamint melléktermékként 170 ezer tonna állati takarmányozási célra szánt fehérjét. Nem titok, hogy a Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt-vel szándékoznak hosszú távú megállapodást kötni az alapanyag beszerzését illetően.  Az építést a világ egyik legnagyobb etanolgyár-kivitelező vállalkozása, az amerikai tulajdonú Fagen Inc. végzi. Tudomásom szerint a Fagen, csak mint kivitelező vesz részt a projektben, tulajdonrészt nem szerez a vállalkozásban.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (továbbiakban: Ngt.) 1. § (1) bekezdésének e)-f) pontjában meghatározottak szerint kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítható az a beruházás, amely legalább 2 milliárd forint teljes költségigényű vagy legalább 50 új munkahely megteremtését biztosítja, valamint környezetvédelmi, kutatás-fejlesztési, oktatási, valamint egészségügyi és szociális célok megvalósítását segíti elő.

A dunaföldvári etanol üzem 97,2 millió euró beruházással készül, és 77 főnek adna munkát, valamint a megújuló energiaforrások használatának növekedését segíti elő. Így a beruházás a kiemelt beruházások kritériumainak megfelel.
 



Mint minden hasonló beruházás esetén, szükséges a környezetvédelmi tanulmány elkészítése. Ahogy lenni szokott, a környezetvédők belemartak a dunaföldvári üzembe is. Nem szeretném különösképpen kommentálni a Magyar Természetvédők Szövetségének véleményét, mert sok szempontból egyetértek velük, de sajnos a szokásos csúsztatásokat most is előszeretettel alkalmazták.  Említik a tanulmányban az etanolgyártás negatív energiamérlegét, (sajnos szerencsétlenül éppen  David Pimentel, a Cornell Egyetem kutatóját említik, akit többször is az a vád ért, hogy nem a korszerű etanolgyártási technológiával számolt), illetve olvasható a számomra rendkívül demagóg "éhezők számának növekedése", valamint nem tartják indokoltnak, hogy a 77 munkahelyet teremtő beruházás valóban kiemelt lenne. Ez verte ki nálam a biztosítékot. 

Az előterjesztés az amerikai tapasztalatok alapján számolt 600 közvetett munkahelyről beszél. (A természetvédők ezen számításokat nem tartották megalapozottnak.) Ha ezt az értéket túlzónak is tartanánk, azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy ilyen volumenű vállalkozás csupán 77 munkahelyet teremt. Még ha az udvaron teremne az összes kukorica, akkor is abszurd. A kabai cukorgyár virágzó időszakában 1000 főnek adott munkát a régióban, de a Hungranából sem csak a gyár dolgozói élnek.

Én nem ezek miatt aggodalmaskodom. A gondok nem itt kezdődnek.

Idézek a tervezetből:
"A gyártókapacitás termékei export piacon is értékesíthetők, akár 100%-os mértékben, ami jelentősen javítaná a magyar külkereskedelmi mérleget. A korábban nem exportképes, uniós ártámogatásban részesülő kukorica a hazai piacon eladható lesz, mint az etanol előállítás alapanyaga. A hazai bővülő bio üzemanyag igény csökkenti az import üzemanyagok behozatalát. " 

Eddig még rendben is lenne, a baj a következő mondatnál kezdődik:  "A jelen projekt célja, hogy a gyár végterméke exportra kerüljön."

Hoppá, ezek szerint nagyon úgy néz ki, hogy az egyetlen megvalósuló etanolgyárból egy csepp etanol nem kerül a hazai járművekbe.  Tudomásom szerint nem is terveznek E85 keverőüzem létrehozását, vagyis kizárólag bioetanolt fognak gyártani, amit azonnal külföldi bekeverésekre értékesítenek.



Az épülő gyár mellett ott a Lukoil telephelye is. Ez vajon csak véleltlen?

A dunaföldvári gyár jó lesz a városnak, a régiónak, talán jót fog tenni a magyar mezőgazdaságnak. A gyártás fehérjetartalmú mellékterméke kiváló takarmány, ami hazai piacon értékesíthető lenne, ha lenne hazai állattenyészés. De nincs felvevő piac, így valószínűleg az is megy külföldre, vagy ebből is tüzelő lesz, ahogy a Hungrana csinálja.
Bánatom, hogy az épülő gyár és a tervezett beszállító tulajdonosa is külföldi, így szokás szerint a profit sem marad az országban.


Fotó: pannoniaethanol.com

Ahogy jelenleg alakulnak a dolgok, az egyetlen hazai E85 gyártó továbbra is konkurencia nélkül marad - az E85 árképzése versenytársak nélkül történik. A kép kezd nagyon hasonlítani a MOL piaci egyeduralkodásához, sőt még rosszabb is, mert olyan nem fordulhat elő, mint egyéb üzemanyag esetén, hogy egyes kereskedők nyugati beszálítóhoz forduljanak. (Ezért lehetséges például, hogy a sárvári AVIA kúton tankolva kevesebbet fogyaszt az autó mint a közeli Mol kúton tankolva...)

Reménykedhetünk tehát inkább egy másik konkurenciában, mondjuk a tervezett dunaalmási etanolüzemben.
De úgy érzem, nincs remény. Legközelebb arról lesz szó.

12 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

MNOP 2010.09.20. 14:29:51

több dolog, ami megfogott:
- a munkahelyek száma, folyamatosan fog beállni az üzem-szinten, de az építés is ad már munkát, vsz jóval több, mint 77 lesz
- mellette Lukoil? Semmit nem jelent.
- export: Hát igen, hiába a sok kút, egyre több etanolos autó, még nem nagy piac. (lehet sose lesz.) Külföldön nagyobb és biztosabb a felvevőpiac. Ezen nem keseregnék.
- E85: ha kellő mértékű lesz majd a hazai felvevőpiac esetleg a cég dönt majd úgy, hogy e85-öt gyárt majd (esetleg még a hazai piacra is.)
- A példával kapcsolatban én pont azt tapasztaltam, hogy az Aviánál fogyasztott több E85-öt, nem az Agipnál. Apropó, a Mol melyik kútjánál van E85?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.09.20. 15:46:47

@MNOP: nem azon kesergek hogy kicsi a felvevő piac, (ami persze egy óriási badarság, mert hazánkban gyakorlatilag több E85 kút van mint Németországban) hanem azon, hogy monopol helyzet marad az E85 fronton. Bánom én az exportot ha van több hazai résztvevő.

A hazai felvevőpiac nem az ffv autókból, esetleg az átalakításokból áll hanem a felesben tankolók - hagyományos benzines autókkal - teszik ki a vásárlók 90%-át

A példa kapcsán van egy kis félreértés. Én a benzin üzemről beszéltem. Lehet ez félreérthető. Az AVIA egyes területekre Ausztriából viszi az üzemanyagot, és láss csodát azzal az üzemanyaggal takarékosabb az autó mintha Százhalombattáról származna. Ezt saját tapasztalataim is megerősítik.
E85-öt csak egyetlen egy helyen lehet vásárolni, a környező országok szóba sem jöhetnek. Bár a Cseh E85-tel kevesebbet fogyaszt ugyan az az autó.

MNOP 2010.09.20. 21:56:30

@Égő Ákos: Azért az etanol biznisz mégiscsak gyerekcipőben jár. Ugye jó példa, hogy 2005-ben nem volt még E85 kút. Jó lenne még 1 szereplő, de erre nemigen számíthatunk egy ideig.
Hallottam olyan Avia kútról, ahov vizezik az üzemanyagot. Ezt leszámítva nekem a lukoillal voltak negatív tapasztalataim. (olcsóbb 95-ös, de ncagyobb fogyasztás)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.09.20. 23:40:48

@MNOP: Persze, de pont az a megdöbbentő, hogy 2007 nyara óta amióta hivatalosan kapható az E85 olyan változás indult hogy mára az egy főre jutó kutak száma tekintetében Magyarország a második (a legyőzhetetlen Svédek után). Ez azért nem kicsi dolog, és nem szabad elsiklani felette.
Persze ez nem a tudatos gondolkodás vagy a környezetvédelem javára írható, de nem baj a tény az tény. Én még idén januárban sem mondtam volna, hogy 300 felett lesz az e85 kutak száma a harmadik negyedévre.

Viszont az most már szinte biztos, hogy marad a Hungrana egyeduralkodása. És én mint E85 fogyasztó azt mondom ez nem jó.

Sajnos az E85 minőségére rengeteg panasz érkezik mostanában,nem tudom ki a ludas de sajnos ezek már tények. A következő poszt erről fog szólni úgy érzem.

MNOP 2010.09.21. 08:22:23

@Égő Ákos: Részemről egy tipp: lehet, csak én vagyok kevésbé körültekintő, de kíváncsi lennék, hogy hogy alakultak az E85 eladások mennyiségileg és százalékosan, milyen tendanciát mutat és hozzá egy elemzést, ami mutatja a leendő változásokat is.

flegmadogs 2010.09.21. 22:44:17

@MNOP: Lehet hogy téged az sem győzne meg?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.09.22. 01:06:37

@MNOP: A tipp egyébként nem rossz, bár nem kicsi a feladat mert tulajdonképpen üzleti titok az egyetlen egy gyártó éves értékesítése. Bár meg lehet tudni :)

opel16v · http://www.e85power.hu 2010.09.22. 21:17:43

A hazai E85 felhasználás szerintem 99%-ban a felesben, harmadban tankolókból áll ki. Nagyon kevés az átalakított autó, és még kevesebb a gyári FFV. Pedig ezt a szegmenst kellene előrehozni, mert hosszabb távra nem lesz növekedés az E85 piacon a jelenlegi arányokkal, árképzéssel. Gondolom erre majd a Hungrana is ráébred időben, talán nem a saját maga ellensége. Bosszantó, hogy jelenleg drágább Magyarországon az E85, mint a németeknél... pedig itt nem drágább a kukorica, az energia, és a munkaerő sem...

Amúgy tudomásom szerint Dunaalmás is exportra tervez...

atrazin 2010.09.23. 16:17:45

Esetleg segíthetne az árcsökkentésben, ha a holtakoljak-hoz hasonló oldalak kiírnák a nagykerárakat, és a haszonkulcsokat.
Akkor lehet néhány ember rákérdezne, hogy mér-e már 20 % a margin E85-nél és csak 10 % a benzinnél?

nicsakegy 2010.09.29. 16:11:52

Arról a sárvári AVIA kútról beszélsz, ahol 20 forinttal drágább minden mint pl Zalaegerszegen? Zegen náluk a legolcsóbb az etanol, de retkes a cucc, szétvágta a kocsimat. Részemről ennyi volt az etanolos próbálkozás.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.09.29. 17:54:03

@nicsakegy: "szétvágta a kocsimat" Ez mit jelent?

nicsakegy 2010.09.30. 13:50:11

2x benyaszűrő csere ellenére eldugult a rendszer, több helyen.