HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

  • Hibás feed URL.

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Régi Swift E85 átalakítása házilag a legolcsóbban

2010.08.30. 15:57 :: Égő Ákos

Sokszor volt már szó a régi központi befecskendezésű Swiftek (1983-91) átalakításáról, mivel sok fut ezekből az olcsó de jó autókból, így a téma kimeríthetetlen. Nem mindenki engedhetik meg magának a drága átalakító elektronikát így számtalan jobb-rosszabb kísérlet születik az E85 használatra. Gera 10 éve javít Swifteket és mivel őt is foglalkoztatta a kérdés kidolgozta a legoptimálisabbnak ítélt megoldást.

Az E85 Swift mestere rövid tőszavakban vázolta nekem a módszert, én megpróbálom levele alapján összefoglalni az átalakítás menetét.

Első körben a légszűrőház fedelét és a légszűrőt kell eltávolítani. Ez után már láthatóvá válik az injektorház benzinnyomás szabályzó fedele melyet 4 darab 20-as torx csavar kitekerésével lehet leszerelni. A szereléshez csak minőségi szerszámot szabad használni mert a csavarok menetrögzítősek. A fedél levétele után az üzemanyag nyomás növeléséhez szükséges 10-es alátét beszerelése következik. Az alátét helyét az ábra mutatja.

Ez az alátét 10,5-10,6 mm belső átmérőjű és 0,9-1 mm vastag. Ez a méret 5-6 tized bar emelést eredményez. Arra vigyázni kell, hogy a nyomásemelés nem lehet tét nélküli, vagyis ettől vastagabb alátét használata esetén esély van a benzinpumpa halálára.

Ez után mindent vissza kell szerelni a csavarokat óvatosan meghúzni. Elvileg az üzemanyag nyomás emelés alkalmas arra hogy melegben az E85 miatt szükséges plusz üzemanyagot megkapja az autó.

A következő átalakítás a hidegindítással kapcsolatos.
A motor vízhőmérséklet mérő szondája (WTS - Water Temperature Sensor) 
a motor jobb oldalán helyezkedik el. Könnyű megtalálni mert zöld a műanyag csatlakozója.  Ezzel a szondával kell sorba kötni egy NTC termisztort azaz egy hőmérsékletre változó ellenállást. Ennek hatására hidegben a gyári motorvezérlő hidegebbnek érzékeli a hőmérsékletet mint amilyen így a benzines üzemhez képest többet dúsít. Ezzel az átveréssel valósul meg az automata E85 hidegindítási fázis. Nagy hidegben ha ez nem lenne elég akkor beszerelhető még egy fix ellenállás is a sorba ami egy kapcsolóval aktiválható.

A termisztor értéke: T20 = 650 ohm tehát 20 Celsius fokon 650 ohm az ellenállása. A termosztátra célszerű rögzíteni egy kis egy kis hővezető pasztával, és sima kábelkötegelővel.

Gera szerint a közhiedelmekkel ellentétben a Swiftet nem lehet a WTS módosításával hengerfejesre vágni, ugyanis hőgomba kapcsolja a ventilátort ,az ECU csak közvetve van jelen. Nem elméletről van szó, kipróbált minden lehetőséget, többek között  a lambda jelének hamisítását is, de leginkább a fenti megoldás vált be.

A fentieken kívül az egyes Swift esetében érdemes az előgyújtást is az E85 magasabb oktánszámára optimalizálni: 5 +-1 fok helyett körülbelül 20 fokra csavarni amihez egy  40-es torx szükséges.

Az átalakítás költsége körülbelül 100 forint, hibája, hogy ha valaki elvégzi a fenti módosításokat akkor onnantól kezdve csak E85-tel használhatja az autót. Például az előgyújtás a 105-ös oktánra van beállítva. Benzinnel az önrobbanás miatt használhatatlan lenne, iszonyatosan csörögne a motor, ráadásul az üzemanyag nyomás növelése miatt dőlne bele a felesleges üzemanyag.

Ami nagyon fontos és Gera is kihangsúlyozza:  érdemes  benzinszűrőt cserélni az átállás előtt, vagy még inkább az átállás után nem sokkal mert volt rá példa hogy a szűrő miatt állt meg valaki alatt az autó.

Az átalakítás hatására körülbelül  10-15% többletfogyasztás jelentkezik, természetesen ez változhat a vezetési stílustól függően. Saját tapasztalatomból mondom hogy az egyes Swift park műszaki állapota igen szélsőséges ezért mint minden átalakítás nagyon függ az autó műszaki állapotától a motor kopásától. Gera ezzel az átalakítással másfél éve használja autóját és körülbelül 30 000 kilométert futott E85-tel gond nélkül. Ráadásul nem ez az egyetlen gép amelyik ezzel a módszerrel működik.
Ha további kérdés van az átalakítással kapcsolatban, keressétek az E85 swift szakértőjét e-mailban.

 

2005-09-05  A cikk megjelenése után Gera pár dolgot hozzáfűzött:

Volt pár szabad órám, megnéztem a cikket tüzetesebben,  találtam egy hiányt:
- az  alátét külső átmérőjéből le kell venni valamennyit, mert különben nem fér be. Kívül nem kell szabályos körnek lennie, mert úgyis belül fekszik fel.
- Amit még szerintem ki kéne hangsúlyozni : ez a módosítás koránt sem tökéletes, azoknak a kompromisszumképes, kicsit barkácsolós embereknek való, akinknek nem mindegy, hogy mennyiből jön ki az autó üzemeltetése, esetleg azoknak akik környezettudatosak. Bár szerintem elég ritka aki az emisszió miatt csinálja. :)

A kompromisszumképességet arra értem:
- Tökéletes a gyári átalakítás, de el is kérik a felárat érte...
- A ma kereskedelmi forgalomban kapható elektronikák is csak egy jó közelítő értékkel dolgoznak, nyilván sokkal pontosabbra lehet belőni, mint az enyémet, de az 30-50 ezer zseton, ráadásul néha ezekkel is szívnak rendesen.
- a hidegindítási problémák minden kocsin kicsit máshogy jelentkeznek, de tény hogy hidegebb időben kis melegítést igényel
- láttam sokan írták hogy a fogyasztástöbblet nem lehet 15%, legalább 30-40-nak kellene lenni. Én igazából nem akarom senkinek bizonygatni, aki elhiszi az elhiszi, aki nem az nem.
Remélem sok Swiftesnek segítettünk szerintem, nekem ennyi elég.
Minden jót!

Gera

31 komment

Címkék: átalakítás e85 suzuki swift

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

red87 2010.08.30. 18:15:30

egyéb kérdésekkel javaslom a Régi Swift Klub ( www.regiswift.hu )fórumjának E85 topicját.;) már, ha szabad ilyet.:)

ocsisajt78 2010.08.30. 19:43:31

Hello!

Tudom nem Swift, de hogy lehetne regi karbis 85-os 1.6-os Escorthoz hasonlo "cheap" megoldast eszkozolni? Van (komoly) otletetek?:)

chipo 2010.08.30. 20:14:40

@ocsisajt78: Fúvókacserével. Itt találsz egy elég részletes gépészeti leírást a pontos mikéntjéről: www.vehicles.hu/apr/budik_372_396.pdf

Valamint készülj fel rá, hogy 10 celsius foka alatt hidegindítási nehézségeid lesznek amit benzin mellétankolásával tudsz majd csak kiküszöbölni, esetleg manuális szivatóval.

makmarci 2010.08.30. 20:21:43

Én egy 95-ös swiftet alakítottam át a leírt módszerrel. Az enyémben 26.000 km volt, most 31.000 nél áll a számláló.
Probléma a következő : Amíg a motor nem éri el az üzemi hőfokot, betorpan, fuldoklik, egyszóval mint egy rossz kispolszki... Üzemi hőfok közelében semmi gond, tökéletes alapjárat, indul pöccre, stb. A 10-15 %-os többletfogyasztás mese ! Egyszerűen képtelenség ! A gyári flexifuel autók is 20-25%-al többet fogyasztanak, és ez az etanol "természetéből" adódik. Hidegen akár 40%-al is több lehet a befecskendezett mennyiség igénye.
Próbáltam különböző módokon megemelni a hidegüzemben a befecskendezett mennyiséget, de akár mit csináltam (pl 2 kohm-os ellenállás ) még a levegő hőmérséklet jeladó elé is raktam állító ellenállást, de semmi sem segített a bajokon. Mínusz fokban még hidegindító sprayvel is alig akart beindulni. 30 fok fölött indul csak normálisan, de menni akkor is csak üzemmelegen akar rendesen !!!
Hamarosan vissza fogom állítani a sajátomat, mert a tél egy kín szenvedés vele. Ráadásul gondolom felesbe ez is elmegy vele minden különösebb gond nélkül, úgyhogy szerintem nincsen értelme vergődni vele. Azt meg ne is mondjam ugye, hogy 1L etanol 240 ft, ehez hozzá adjuk a többletfogyasztásból adódó költséget, (+25%) akkor máris ott tartunk, mintha 300 ft-ért tankolnánk a benzint. Ráadásul a benzin és az etanol közt nem százalékosan állandó a különbség, hanem kb 100 ft. Ez azt jelenti, hogy ha majd 400 ft lesz a benzin, és 300 az etanol, akkor már nem 40 ft lesz a valós különbség literenként, hanem csak 25 ft !!!!!
Azt meg ugye nem kell ecsetelnem, hogy ha egy átlag autó simán eljár felesbe, mennyi idő alatt hozza vissza egy átalakító árát, amivel tisztán is mehet...

FM2k 2010.08.30. 21:21:26

Ez a 10-15% többlet egy nagy kamu.
Az egyetemi hiteles mérés erdeménye 28,5..31,5% többletfogyasztást mutatott úgy, hogy a kopogásszenzor átlagban 6fokkal nagyobb előgyújtást engedett a benzinhez képest. Érdekességképp a Hungrana fogyasztásmérő standja csak 21,8%-ot mért ugyanennél a járműnél.És ők így azt hiszik, hogy a gyári flexek is csak ennyi többlettel mennek. Holott a gyár nem ezt adja meg pl. a Ford S-Max-ra: "2,0-l-Flexifuel-Duratec-Benzinmotor
mit 107 kW (145 PS), 5-Gang-Schaltgetriebe
Verbrauch: 11,2 (14,7) l/100 km (innerorts), 6,5 (8,6) l/100 km (außerorts),
8,2 (10,9) l/100 km (kombiniert),
CO2-Emissionswert: 191 (179) g/km"

A hungrana biztos valami csoda E85-tel kísérletezik, hogy nekik 20-25%, míg Fordéknál 26-33% többlet van a katalógusban. Sajnos ez alapján állítják be az E85 árát "versenyképesnek"...

Sajnos annyira fenn az E85 ára, pl büdipest jellemzően 250ft és annyira lenn a benziné, hogy sok kúton jelenleg nem éri meg tankolni.
pl. száva utcai petroland: E85 248; B: 325
pl. avia kutak: E85 247; B: 325

a "tankoljon 100ft-tal olcsóbban" már nagyon rég nem igaz. bárcsak az lenne! jellemzően 80ft.
"azért 250, mert ennyiért is viszik, minek adnám olcsóbban" -mondta egy kutas

Össze kéne fogni az irreálisan magas E85 árak ellen!

ui. némi érdekesség:
Járt nálam greentech g11 fogyasztáscsökkentő cucc, 15-20% fogyicsökkenést ígért. Az én autómban -1%...+2%; a forgalmazó autójában -2,5%-ot sikerült kimérni a "kezelt" benzinnel.

devreddave2 (törölt) 2010.08.30. 22:41:35

Adjon,

Nekem nagyon bejott az etanol, mert:
1l sp95: 1.35 euro=378 HUF
l1 e85: 0.81 euro=226 HUF
auto: Suzuki Swift 1.0i GLS 1998 130.000km

amit cseréltem az ethanol elott: gyertya + legszuro
amit cseréltem az elso teletank ethanol utan: benzinszuro.

Egy szo hogyan mérem a fogyasztast: kifogyasztom a tankot hogy megalljon a kocsi majd ratoltok kannabol (az ut mellett).

28 liter ethanollal 539 km-t tettem meg autopalyan (115km/h GPS) es varosban, normalis, nem vadbarom vezetéssel ami 5.2l/100km fogyasztas ethanolbol. Itt az ethanol 15-30% benzint tartalmaz, lehet hogy Mo-n, inkabb csak 15%.

Az auto kevesbé gyorsul, ha padlozok, akkor van hogy rangat, de egyszeruen nem padlozok. Az alapjarat van hogy ingadozik, de akkor adok neki egy kis "gazt". Szerintem megéri bar télen még nem probaltam.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2010.08.30. 23:16:28

@makmarci: A hideg rágnatás a központis Swiftnél nagyon nehezen kiküszöbölhető. A BioETUN is csak nagyon nagy ravaszsággal tudja megoldani és nem minden autónál válik be. Egyszerű átalakítással gyakorlatilag megoldhatatlan.
A probléma a hosszú szívócsőből adódik. Mire eljutna az üzemanyag a hengerbe addigra kicsapódik. Ha a szívócső felmelegszik akkor már minden ok.

tónik 2010.08.30. 23:35:22

"...hogyan mérem a fogyasztast: kifogyasztom a tankot hogy megalljon a kocsi majd ratoltok kannabol (az ut mellett)."
Ezt a baromságot...

ocsisajt78 2010.08.31. 00:15:02

@chipo: Koszonom szepen! :)

Szsrobert 2010.08.31. 07:55:55

@Égő Ákos: akkor melegíteni kell a szívócsövet. :-)

Szsrobert 2010.08.31. 08:02:14

Jelenítsd már meg a hozzászólást, te "'+!'"+

makmarci 2010.08.31. 08:03:49

@Égő Ákos:

Épp ezért használhatatlan gyakorlatilag. Aki nem hosszú utakon használja az autót, az szív egyfolytában, arról nem is beszélve, hogy pl a feleségemnek azóta nem merem odaadni a kocsit, de igazából másnak sem ! (szerencsére az asszonynak van másik)
Amúgy is fáj az összes belső szervem, mikor hidegen pörgetni kell világnak, hogy ne fulladjon be, mikor ki kell hajtanom a kereszteződésbe.

Breakdowner 2010.08.31. 10:05:38

Suzukiknél még tipuson belül is eltérően reagálnak az autók az etanolra! Amennyiben egy tökéletes műszaki állapotban lévő autót próbálunk etanolosítani, sokkal könnyebben boldogulunk mint egy picit is leharcoltabbal!

kawa550 2010.08.31. 12:17:49

Egy ismerősöm 2 éve használja e85-el az sx4-et, egy kb 30.000ft-os elektronika beépítésével, ő elégedett vele, kb 20% a túlfogyasztás a benzinhez képest.
Lehet hogy a modernebb injektor/elektronika miatt van, hogy kisebb a fogyasztás növekedés, nem tom.

traxx 2010.08.31. 15:06:27

A tapasztalat azt mutatja(saját tapasztalat :D ), hogy minnél nagyobb a köbcenti, annál jobban eltolódik a töbletfogyasztás felfelé. Többen használunk/használtunk etanolt, és igazából azoknak éri meg, akik 1000-1300 ccm es kocsikkal mennek. Nekem volt olyan, hogy 11 helyett 21 litert sikerült kajálni(2.5 V6).
Ez persze egyedi eset volt, az álltalános az olyan 30% körüli töbletfogyasztás. Mivel a benzin/E85 közötti árkülönbség (nálunk jelen pillanatban)26%, így nekem nincs sok értelme.

traxx 2010.08.31. 15:09:39

@ocsisajt78: Az Escortban tudtommal nem hagyományos értelemben vett fuvókák vannak(mint pl a Ladában), ezért elvileg nem annyira bonyolult az átalakítás.

Centurion 2010.08.31. 17:39:24

Üdv(szeva Red:) )

Ezt a rángatásos megtorpanást sokszor olvastam,és nem értem: üzemmelegen egyáltalán nem csinálja,hidegen kicsit érezhetőbb,de benzinnel is tapasztalható volt kissé.Ezek egy tök szimpla 3hengeres swift tapasztalatok. A gyújtást kopp maximumig eltekertem előgyújtás irányba,és kényelmesen ketyeg vele.Ez drámaian javít az alapjáraton is.Amit nem értek még: ebben a cikkben is,és másikban is úgy segítik a hidegindítást,hogy vízhőfök jelet csalnak.egyébként logikus lenne. a problémám,kérdésem annyi: kimértük,mert volt vízhőgomba bajom: hideg állapotban(kb szobahőmérséklet) a hőgomba ellenállása végtelen,és ahogy melegszik a víz,egyre csökken,míg üzemmelegen megáll olyan 1.5-2 kOhm-nál. Akkor ha a téli baromi hidegben a végtelen ellenállás elé betekerek még x Kohm-ot,mit is értem el?Egyébként ha a cikkben leírt mód helyett egy állítható potit teszel be,ahogy ezen a blog oldalon egy korábbi cikkben ovasható,akkor az visszatekerhető nullára mintha ott sem lenne,és ha még az alátétet is kiveszed a nyomásszabályzóból,visszaalakítottad benzinessé az autót(de minek?).
Érdeklődve várom,próbálta-e már valaki a gyakorlatban nagy hidegben ezt a plusz ellenállásos dolgot,segített-e valamit?

makmarci 2010.08.31. 19:37:08

@Breakdowner:

Az enyémet 18.000 km-rel vettem, és 26.000 volt benne, mikor átalakítottam. Ettől makulátlanabbat nem tudtam keríteni, de nem is hiszem, hogy lenne !!!!

(rokontól vettem, tuti ennyi van benne ! )

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.08.31. 19:46:03

Szerintem ha továbbgondoljuk a dolgot akkor csak egy kapcsoló kell, és máris lehet váltani E85 / 95-ös üzemmód között...

makmarci 2010.08.31. 19:48:57

@Centurion:

Én igen de nem volt érezhető a változás. Amúgy ha vételen, akkor szerintem nálad valami baj van. Most nem tudom fejből az adatot, de kizártnak tartom, hogy így kellene lennie !
Amúgy azért torpan be, mert szegény lesz a keverék, mivel a szívócső falára kicsapódik az etanol ( a benzin is, de az kevésbé ), viszont ha már bemelegedett, akkor nem, vagy egyből el is párolog...
A fő probléma nem az, hogy X%-al többet kér az autó etanolból a benzinhez képest, hanem az, hogy míg melegen elég neki kb 15-20% plusz anyag, addig hidegen kb 30-40% a plusz igénye !!! Ezért nem lehet egyszerű praktikákkal kicselezni a rendszert....

makmarci 2010.08.31. 19:53:22

@!MegaStorm:

A suzukinál úgy kezdődik, hogy benzin nyomást kell emelni, erre nehéz kapcsolót gyártani. Nem lehetetlen, csak vajon megéri-e ? Az előgyújtást meg még nehezebben tudod kapcsolgatni. De ha ezt mind megcsinálod, máris kész az átalakítód, amit árulnak is mások. (és azok jobbak is leszek valószínűleg)

Szsrobert 2010.08.31. 21:32:48

"A tapasztalat azt mutatja(saját tapasztalat :D ), hogy minnél nagyobb a köbcenti, annál jobban eltolódik a töbletfogyasztás felfelé. Többen használunk/használtunk etanolt, és igazából azoknak éri meg, akik 1000-1300 ccm es kocsikkal mennek. Nekem volt olyan, hogy 11 helyett 21 litert sikerült kajálni(2.5 V6)."
Nagy henger, kisebb sűrítés, etanol gyengébb hasznosítása.

Ma én is betoltam az MZ-t hosszabb állás után. Aztán már indult berugókarral is.

Szsrobert 2010.08.31. 21:44:00

@traxx: nagy henger, kis sűrítés, szesz tökéletlen égése.

Ma az MZ-t állás után be kellet tolni. Utána berugókarral is indult.

Szsrobert 2010.08.31. 21:44:45

Ez a blogmotor kezd kiakasztani...

FM2k 2010.09.01. 23:20:26

@devreddave2:
ugye nem gondolod hogy bárki is elhiszi, hogy gps 115 tempó mellett + városozás mindössze 5,2 átlag jött ki etanolból?
talán benzines fogyasztásra értetted.
vagy végig lejtőn mentél.

nyár, dögmeleg, gps 115 tempónál 8-8,5 fogyasztás a reális.

FM2k 2010.09.01. 23:35:19

@makmarci:
15-20% az igény melegen? ezt olvastad valahol? vagy tiszta e85 esetén diagnosztikai műszerrel vizsgáltad mondjuk egy potméteres dúsítóval (fexplro, ami másra nem is jó) 2000-es fordulaton úgy, hogy nulla legyen az ECU üzemanyagkompenzációja?
hidegen 30-40%? milyen hidegben? álló helyzetben vagy menet közben? indítózáskor?
:-)
sajnos ennél jóval összetettebb a kérdés.

forest112 2010.09.02. 14:09:19

Üdv!

Jótanács a hideg időre egy vízmelegítő beszerzése.
kephost.hu/share-5AB1_4C7F9386.html

Centurion 2010.09.04. 09:07:54

Ez közönséges vízmelegítő,vagy direkt gépkocsimotorokhoz van kitalálva?
Ára? Kapható? ;)

Centurion 2010.09.04. 09:08:47

Ez direkt autómotorhoz(glikolhoz) van kitalálva? Ár? Kapható?

forest112 2010.09.05. 07:37:34

Autó motorhoz van kitalálva.
Egy haveromtól vettem át 15000 Ft-ért.
Ő WV Transporterre akarta rárakni.
Én meg egy zsigulira fogom. Tavaly télen a vaterán is irult valaki ilyeneket.