HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Totalcar

  • Hibás feed URL.

Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

E85 - benzin fogyasztásmérés

2009.10.14. 08:05 :: Égő Ákos

Örömmel tölti el szívem amikor ráeszmélek rajtam kívül is vannak elvetemültek. Ha pontos és PC szeretnék lenni akkor inkább azt mondom sok megszállott foglalkoznak az E85-ös autózással. Miklós sem nyugodott bele a szóbeszédbe, és AC pumpát ragadva elkészítette üzemanyag mérő berendezését hogy számokkal alátámassza az E85 többletfogyasztást. Persze egy mérés nem mérés, ezért napokat szánt a hiteles kép megalkotására, amit egy jól irányzott fékpados méréssel összezavartunk. Lássuk csak a történetet, de vigyázzunk, csak erős idegzetűek lássanak az olvasásnak. Számok és grafikonok következnek.

A környezettudatosság mellett a költségcsökkentés vezérel bennünket, mikor a benzint bioetanollal helyettesítjük. Sokféle többletfogyasztás körüli legendákról hallottam, sokféle mente-monda kering 10 és 40% között, rendszerint 25%, de senki nem mérte meg úgy, hogy minél azonosabb körülményeket teremtsen.
Egyszer már készítettem óra szerinti autópályás 1 körös telitankos 120-as méréseket, melyek időrendben a következő eredményekkel szolgáltak a fedélzeti computer szerint: 50% E85-50% B95: 6,4; E85: 7,6; Benzin95: 5,8 L/100km. Mint látható, 32%-al több fogyott E85-ből. Persze ezt nem akartam elhinni, hiszen a többség 20-25%-ról beszél és a computer is csalhat. 
Hozzátartozik még a méréshez az a tény, hogy az 50%-os keverésnél belekerült a motorolajba a Xado adalék, amellyel 1500km után elvileg fogyasztáscsökkenés mérhető. Ezért az utolsó – Benzines – mérésnél felmerült a gyanú, kevesebbet fogyaszt az autó, mint benzines üzemmódban a Xado-s kezelés előtt tette volna. Előzetesen annyit, hogy fabatkát sem ért a közel 10000 Ft-os beruházás.

A méréshez 2db autó állt rendelkezésre:

  • 2001-es 4 hengeres Fabia 1.4 16v 100Le kombi. (továbbiakban 4 hengeres)
  • 2004-es 3 hengeres Fabia 1.2 12v 64Le praktik. (továbbiakban 3 hengeres)



Mindkettő szélessávú lambdaszondával (oxigénszenzorral), kopogásérzékelővel, ECU-val felvértezett tökéletes égést produkáló autó, azaz minden esetben (kivéve pl. max. terhelés) 1.000 lambda értékre törekszik.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a két motor igencsak különböző karakterisztikával bír. A 3 hengeres alul nagyon nyomatékos, a 4 hengeres viszont pörgős motor, lent kevésbé megy.

A 4 hengeres autó Bioetun programozható E85-átalakító elektronikát tartalmaz, a 3 hengeresnél az ECU végzi a szükséges kompenzálást. Az elektronika beszerelése rutin nélkül nagyjából egy teljes délután, a korrekt, szép vezetékelés igénye, valamint a csatlakozók ideiglenes hiánya még időigényesebb. E85 használatakor, ha a főkompenzációs értéknek eredetileg beprogramozott 1,24-el megszorozzuk a fedélzeti computer fogyasztásadatát, jó közelítéssel megkapjuk, mennyit evett volna kompenzálás nélkül. Ez persze nem egyenlő a valós többletfogyasztással, ugyanis az ECU korrigál, ha többre / kevesebbre van szüksége.



Sokan sokféleképpen mérnek fogyasztást (pl. töltőállomáson telitankolással, üzemanyag-szintjelző vizuális megfigyelésével, tank leeresztéssel), de a ténylegesen elfogyasztott mennyiséget csak külön tartályból, grammolásos módszerrel, vagy hitelesített mérőedénnyel lehet kimérni. Előnyei miatt az előbbi tűnt célszerűnek. A fogyasztásméréshez különálló 3 bar-os kompakt üzemanyagrendszert készítettem, melynek tömegét megmérhetem. A mérőrendszer 1db nagynyomású külső üzemanyag-szivattyúból gyorscsatlakozókkal, 1db 3 bar-os üzemanyagszűrőből visszafolyóággal, valamint egy 3literes műanyag flakonból állt.



A szűrő nyomóága egy külön csövön direkt az injektorhídra ment, a régi nyomóágat pedig ledugóztam.

 1-1 tesztkör után a szűrő utáni csövet lehúztam, a szűrő kimenetére pedig kupakot tettem. Üzemanyagváltásnál a rendszert kiürítettem és újratöltöttem, hogy a keveredés a legminimálisabb legyen.



Autópályás, nagyjából állandó értékű (rész-)terheléses mérés

Ebben a mérésben a jármű teljesítményigényének időbeli eloszlása – az egyenletes tempó miatt – szűk sávban mozog.   
A mérés helyszíne az M1 autópálya Budakeszi – Zsámbék közötti oda-vissza szakasza volt. A 4 hengeres autó 28,1km-t mért (de korábban 1.022x csalást regisztráltunk), a 3 hengeres 27,5km-t, tehát a valós távot 27,5km-nek vettem. A teszt során mindig törekedtem az azonos jellegű kigyorsításokra, lassításokra, valamint a tesztsebesség betartására.



Milyen eredményt várnánk papírforma szerint? A válasz egyszerű és logikus. Ezt az egyenletes teljesítményigényt két különböző fűtőértékű üzemanyagból tökéletes égéssel akarnánk fedezni. Tudjuk, hogy egy robbanómotornál a felrobbant (avagy a tökéletesen elégetett) üzemanyag–levegő elegy hőenergiájával megy az autó, tehát a fűtőegyenértékek hányadosának megfelelő fogyasztáskülönbségre számíthatunk (vigyázat, a fűtőérték nem összekeverendő az égéshővel!). Benzin95: 11,9kWó/kg (42,8MJ/kg); Etanol: 7,4kWó/kg (26,6MJ/kg); E85: 8,7kWó/kg (31,3MJ/kg)  Ezek szerint ahhoz, hogy a járművünk ugyanolyan teljesítménnyel haladjon, tömegben  1.37x annyi kellene E85-ből, mint Benzinből. Továbbá, nem állt rendelkezésre az egyes üzemanyagokra vonatkozó pontos fajsúly adat, ezért azt 1530ml (a 1,5 literes PET palack nyakáig) grammolásából határoztam meg:

  •   benzin(ESZ95)=0,745g/cm3
  •   bioetanol(E85)=0,773g/cm3


Tehát ha térfogatban fejezem ki az arányt, a fajsúlyhányadossal kell megszorozni, így az 1.37-ből 1.32 lesz. Magyarán elméletileg 10 literes benzinfogyasztás 13.2 liter bioetanollal egyenértékű.

4 hengeres autó mérése:

Üzemanyag sebesség M
(kiindulás)
M
(érkezés)
M
(fogyasztás)
átlag (co mp.) átlag (számított)
E85 100 km/ó 3940 g 2364 g 1576 g 5,8L/100 km 7,414L/100 km
E85 130km/ó 3952 g 2048 g 1904 g 7,1L/100 km 8,955L/100 km

B95 100 km/ó 3530 g 2380 g 1150 g 5,3L/100 km 5,611L/100 km
B95 130km/ó 3645 g 2245 g 1400 g 6,5L/100 km 6,833L/100 km

50%E85,B95 100 km/ó 3855 g 2548 g 1307 g 5,9L/100 km 6,251L/100 km

3 hengeres autó mérése:

Üzemanyag sebesség M
(kiindulás)
m
(érkezés)
M
(fogyasztás)
átlag (co mp.) átlag (számított)
E85 100 km/ó 3672 g 2148 g 1524 g 7,3L/100 km 7,169L/100 km
E85 100 km/ó 3845 g 2355 g 1490 g 7,3L/100 km 7,009L/100 km
E85 100 km/ó 3810 g 2331 g 1479 g 7,2L/100 km 6,957L/100 km

B95 100 km/ó 3658 g 2560 g 1098 g 5,4L/100 km 5,359L/100 km
B95 100 km/ó 3253 g 2193 g 1060 g 5,3L/100 km 5,173L/100 km

 

A mérés eredménye: 1.37x, ami azt jelenti, hogy azonos körülmények között a fajsúlykülönbség miatt térfogategységre vonatkoztatva 32% többletfogyasztással kell számolnunk tiszta E85 tankolása esetén.

Városi „idegbeteg” padlógázas jellegű fogyasztás mérése

Egy leendő ipari park aszfaltos, kereszteződésekkel tarkított utcáin végeztünk méréseket a két üzemanyaggal. A 3 hengeres autóval 8150m tettem meg a tesztpályán úgy, hogy 27 alkalommal 0-ról 50km/ó-ra és 6 alkalommal 0-ról 80km/ó-ra gyorsítottam padlógázzal. Fokozatok szerint egyesben 25-30, kettesben 50, hármasban 80km/ó-ig. A sebesség elérése után üresbe tettem a váltót, majd állóra fékeztem a járművet az útszakaszok végén. Három-három mérést rögzítettünk E85-el és Benzinnel is.

Üzemanyag sebesség M
(kiindulás)
m
(érkezés)
M
(fogyasztás)
átlagfogy
(co mputer)
átlagfogy
(számított)
E85 0-50km/ó 3924 g 3095 g 829 g 13,8L/100 km 13,16L/100 km
E85 0-50km/ó 3095 g 2282 g 813 g 13,9L/100 km 12,90L/100 km
E85 0-50km/ó 3340 g 2515 g 825 g 14,1L/100 km 13,09L/100 km

B95 0-50km/ó 4056 g 3408 g 648 g 11,1L/100 km 10,67L/100 km
B95 0-50km/ó 3408 g 2785 g 623 g 11,0L/100 km 10,26L/100 km
B95 0-50km/ó 2785 g 2157 g 628 g 11,1L/100 km 10,34L/100 km


Meglepő módon 25.5% fogyasztástöbblet az eredmény. Hogyan is lehet ez? Nagyobb terheléseken csörgéshajlamosabb a motor, amit alacsony kompressziótűrésű üzemanyag használata esetén – a kopogásos égést elkerülendő - kisebb előgyújtásértékkel lehet üzemeltetni. Jelen esetben a bioetanolhoz nagyobb előgyújtást ad a motorvezérlő elektronika (persze csak annyit, ameddig a program tudja, kb 98-as oktánszámértékig), ami egy tartományban nyomatékosabb karakterisztikát kölcsönöz az erőforrásnak, kissé rugalmasabbnak érezzük autónkat. A teszt során hamarabb elértem az 50-es tempót, így többet gurultam a következő 0-ra fékezésig, ezzel üzemanyagot spóroltam.
Nyitott kérdés marad, mi lenne, ha nagyobb előgyújtást tudnánk adni, mint a motorvezérlő a saját sávjában. Jelenleg fejlesztés alatt áll egy ilyen E85 elektronika.
Vajon a keskenysávú lambdaszondával szerelt régebbi, technikailag egyszerűbb gépjárművek miként reagálnak az alkoholra. Tudnak-e optimális égést biztosítani, vagy szegényebb keverékkel üzemelnek, ezáltal, valamivel kevesebbel is beérik mint a 32%. Mint ismeretes, tankönyv szerint lambda = 1,050…1,100 között a legkisebb a fajlagos tüzelőanyagfogyasztás.

Városi fogyasztás mérése

Ismét a 3 hengeres autót vetettük be a tesztkörökre. 1 tesztkörben a Budakeszi ipari park egy parkolójából indultam még hideg motorral, végig a Budakeszi úton lefele a Moszkva térig és vissza (10.5km). Öt-öt mérést csináltunk E85-el és Benzinnel is, mindkettőt 105.2km össztávval. Minden egyes körben computeres fogyasztást, köridőt, valamint 1 részidőt és 1 részfogyasztást (Moszkva téren) rögzítettem. Mivel a mérőberendezés csak 3 literes volt, körönként utánatöltöttem két előre legrammolt flakonból. A mérés mindkét nap 11:00-tól 14:30-ig zajlott, hasonló forgalomban.

Benzines mérés:

  Budakeszi – Moszkva tér Moszkvatér – Budakeszi
  Átlagfogy.co mputer menetidő Átlagfogy.co mputer Menetidő
1.kör 5.5 L/100 km 1096 mp 6.0 L/100 km 1093 mp
2.kör 5.0 L/100 km 1274 mp 5.7 L/100 km 989 mp
3.kör 4.7 L/100 km 1065 mp 5.7 L/100 km 1087 mp
4.kör 4.9 L/100 km 1057 mp 5.8 L/100 km 994 mp
5.kör 5.3 L/100 km 1121 mp 5.9 L/100 km 1032 mp
Számított átlagok 5.08L/100 km 1123 mp 5.82L/100 km 1039 mp

A mérőrendszer tömege induláskor 8775g volt, érkezéskor 4349g. Tehát 4426g benzin fogyott 105.2km-en, ami 5.646L/100km fogyasztást jelent. A computeres átlag 5.82 volt.

E85 mérés:
  Budakeszi – Moszkva tér Moszkva tér – Budakeszi
  Átlagfogy.co
mputer
Menetidő Átlagfogy.co
mputer
Menetidő
1.kör 7.0 L/100 km 1080 mp 6.0 L/100 km 982 mp
2.kör 6.0 L/100 km 1010 mp 7.1 L/100 km 976 mp
3.kör 6.9 L/100 km 1105 mp 7.2 L/100 km 998 mp
4.kör 6.9 L/100 km 1106 mp 7.8 L/100 km 1075 mp
5.kör 6.4 L/100 km 1070 mp 7.5 L/100 km 1032 mp
Számított átlagok 6.64L/100 km 1074 mp 7.46L/100 km 1012 mp

A mérőrendszer tömege induláskor 9040 g volt, érkezéskor 3199 g. Tehát 5841 g bioetanol fogyott 105.2 km-en, ami 7.182 L/100km fogyasztást jelent. A computeres átlag 7.46 volt.
Ez azt jelenti, hogy a computer szerint 28.2%-al, a mérleg szerint 27.2%-al több kellett bioetanolból, mint benzinből. Érdemes megfigyelni, hogy féltávnál, a Moszkva téri részeredményeknél 30.7% többletfogyasztás adódik. Erre valószínűleg a domborzati viszony ad magyarázatot, hiszen odafele 1/3 úton van emelkedő, visszafele pedig 2/3-on. Érdekes összehasonlítás az összes menetidő is, 10810 mp volt a benzines és 10420 mp a bioetanolos mérés. Ha szőrszálhasogatást szeretnék, 390 mp-et, azaz 6 és fél percet kellett volna még járatnom a motort bioetanolos esetben (pl. körönként egy piroslámpával több), magyarán a 27.2% nem teljesen korrekt érték. Ez a típusú mérés eleve nem is lehetett pontos, hiszen a forgalom kiszámíthatatlan.   
Tapasztalatom szerint még rugalmasabb lett a 3 hengeres motor, mely tényt később a 4 hengeres fékpadi mérése is alátámasztott. A 95-ös benzinnél lényegesen jobb üzemanyag az E85.

Összegezve a fenti méréseket, országúti és/vagy autópályás használat esetén 32%, városi közlekedésben 27-28%, valamint idegbeteg padlógázas gyorsulgatós feltételek mellett 25% többletfogyasztással érdemes kalkulálnunk.

A fékpadi mérés számokban:

Katalógus adat: 126.0 Nm 4400rpm 101 Le 6000 rpm
Fékpadi benzin 95: 110.6 Nm 4770rpm 88.4 Le 5980 rpm
Fékpadi E85: 116.4 Nm 4750 rpm 93.9 Le 6100 rpm
Fékpadi E85 légszűrő nélkül: 119.4 Nm 4580 rpm 97.5 Le 6100 rpm

Az autót már évek óta nem „kormoltam ki”, valószínűsítem, hogy a kipufogórendszer tisztulása további Newtonmétereket eredményezne. A motorolajat is ideje lenne már cserélni, a Xado olajadalék nekem nem vált be.

Fogyasztásmérés is a fékpad segítségével történt. Az üzemanyagot is a Hungrana biztosította, nagyon komoly átfolyásmérő-rendszerrel. 100km/ó sebességet kellett tartanom 360 mp-ig, állandó terhelés mellett, ami megfelel egy fix autópályás tempónak.  
5.96 L/100km a Benzines és 7.26 L/100km az E85 mérés eredménye. A pillanatnyi fogyasztásom 5.5-5.6 volt benzines mérés alatt, 5.6-5.7 E85-nél úgy, hogy 1.3 kompenzációt adott a Bioetun elektronikája. Ennek ellenére mindössze 21.8% többletfogyasztást regisztrált a gép. A grammolásos mérések után ez furcsa eredmény.


Fékpadi mérések a Hungrana Kft. Energotest fékpadján:


 

Fékpadi méréses, Bioetunnal kiértékelt eredmények (1.0ms injektor holtidővel): 

Padlógázas, gyorsításos mérés: 
Névl.ford  Valós ford  Bezin  Valós ford  E85 
1500  1418  9,93  1497  11,94  22,51% 
2000  2177  10,50  2034  12,89  25,16% 
3000  2997  11,65  2988  14,53  27,04%
4000  4103  12,13  3986  14,63  22,46% 
4500  4594  12,92  4519  16,14  27,01% 
5000  5065  13,35  5039  16,80  27,94% 
5500  5586  13,95  5519  17,56  27,88% 
6091  6091  14,50  5979  18,13  26,89% 
Átlagban:  25,86% 

 

Állandó terheléses mérés: 
Km/h  Valós ford  Benzin  Valós ford  E85 
100  3333  4,86  3324  5,94  28% 


Fajsúlymérés: 

  14°C 17°C 26°C 28°C
H2O (g)  2000  1564  518  1537 
E85 (g)  1561  1220  401  1188 
B95 (g)  1502  1174,5  386  1145 
         
RoE85 (g/cm3)  0,78050  0,78005  0,77413  0,77293 
RoB95 (g/cm3)  0,75100  0,75096  0,74517 0,74496 
         
E85/B95  1,03928  1,03874  1,03886  1,03755 
         
         
Elméleti többletigény E85-ből (%) 31,822  31,890  31,875  32,041 

 

A fékpadi és grammos mérések közötti különbséggel kapcsolatban két dolgott fűzott hozzá Tóth Tihamér a Bioetun nemzin/E85 átalakító elektronika fejlesztője aki a fékpadi méréseknél is segédkezett.

 

Holtidő:
A pontos %-os többlet fogyasztáshoz ismerni kell az injektorok holtidejét. Holtiő = a vezérlő elektronika (ECU) kiadja az impulzust az injektornak, az impulzus kezdetén eltelik egy kis idő, amíg az injektor valójában átengedi az üzemanyagot, majd az impulzus végén is
van egy kis késleltetés amikorra bezár ( ez sokkal rövidebb) a vezérlő impulzus és a valóban nyitott injektor állapot különbsége a holtidőnek. Értéke 0.3-2ms , függ a vezérlőfeszültségtől is, tipikusan önindítózáskor akár 8-9V is lehet, majd üzemi állapotban 14V. Emiatt a pontos érték ismerete nélkül +/-2%-ot is tévedhetünk.

Üzemanyag nyomás:
Ha növeljük az üzemanyag nyomást, akkor nő a az egységnyi idő alatt
bejuttatott üzemanyag. Ha például 144%-ra növeljük a nyomást, akkor az átáramlott üzemanyag Négyzetgyök(1,44)=1,2 azaz 120 % ra nő. Ezért lényeges a mérést üzemi
nyomásnak megfelelően végezni. (2,5 Bar helyett 3 Bar, ez kb 20% plusz nyomás, azaz kb 10% plusz üzemanyag a Skoda esetében)

12 komment

Címkék: skoda fabia e85 hungrana fékpad fogasztás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

FM2k 2009.10.14. 13:14:28

Kiegészítés a fogyasztásmérésekhez:

Sokan mondják, hogy ugyanannál a kútoszlopnál első kattanásig tankolva pontos fogy.értéket kapunk.

Csináltam olyat, hogy reggel telitankoltam az autót első kattig, majd a nap végén ugyanannál a kútfejnél első kattig tankoltam rá. Több mint egy literrel kevesebb ment bele, mint amennyit kiszámoltam. 7literes átlagom volt a városban, ehhez képest rátankolással 5 alatti jött ki. pfff....
Magyarán ez a fajta mérés csak hosszútávon, pl egy tucat tankolás átlagaként használható.

ppeterka · http://ppeterka.hu 2009.10.14. 15:12:07

A Fajsúlymérés táblázat 26 fok Celsiusos oszlopa mintha hibás adatokat tartalmazna... (csak az első három sort érinti)

ppeterka · http://ppeterka.hu 2009.10.14. 15:13:25

BTW: jó lenne egy ugyanilyen részletességű összehasonlítás Bioetun és HunFlex között - bár az ilyen terjedelmű munkát már BSc diplomamunkának is simán el lehet adni...

ppeterka · http://ppeterka.hu 2009.10.14. 16:11:52

@ppeterka: Hmm, ezt benéztem, csak 3-ad annyiak az értékek, de arányszámításhoz ugye tökmindegy... Na mára megvan az egyesem, inkább leülök és csendben játszódok...

GrG 2009.10.15. 02:24:55

Szia

Nem tudom elment-e a mail, azért írom ide is:
Nekem ez a 27-30% többletfogyasztás nagyon soknak tűnik.
Két kérdés merül fel:
Egyrészt így a 200ft/l-es bioetanol 260ft / benzinliterre megy át, ami már minimális különbség a normálbenzinhez képest.
A másik kérdés, hogy mi van akkor, ha nem két ilyen alapvetően kismotorú autón mérsz. Amennyire én tudom, a bioetanollal alacsonyabb fordulatszámon erősebb az autó, elvben kevésbé kell pörgetni. Viszotn ezek a skoda motorok nagy fordulatszámra optimalizáltak (márcsak a kis köbcenti miatt is). Nem tudnád megismételni a mérést valami "rendes" autón (minimum 1800-2000 ccm). Vagy te erről mit gondolsz.
KÖszi:
Gergő

FM2k 2009.10.16. 10:29:53

@GrG: szia

Az a baj, hogy te is csak a hallomásokra támaszkodsz, de soha nem mérted meg.
Alacsonyabb fordulaton erősebb??? Minden tartományban erősebb.
Olvasd el a cikk elejét még1x. A két skoda motor teljesen más karakterisztikájú, az egyedüli hasonlóság a kaszni. Mindegy hány köbcentit akarsz etetni, ha egyszer szegény a keverék, az ecu úgyis kompenzál, függetlenül attól, hogy te azt hiszed csak 20%-al kell több.

Aki azt állítja, hogy neki csak 15-20%-al eszik többet az autója, annak nagyon szívesen lemérem.
kell hozzá 5liter ebből abból és autópályamatrica.

@bio31:

a tiszta etanol sűrűsége nem egyenlő az e85ével.

Szsrobert 2009.10.19. 11:08:47

Nem autó, nem négyütemű, nem befecskendezős.
ETZ 125 kipufogócsatorna-szűkítővel.
50km/h:
benzin95 2,8l E85(223Ft/l) 3,7 liter. Megtakarítás nincs. 32% fogyasztásnövekedés.

Félgáz, 70-80km/h. E85-tel is detonál kissé viszont benzin95 3,8 liter, E85 4,33 liter.

13,9% FOGYASZTÁSNÖVEKEDÉS .
És mégis megtakarítok némi pénzt.
Gyújtást, sűrítési viszonyt az etanolhoz kell alakítani, mert benzinre optimalizált motorral nem lesz optimális, magasabb lesz a fogyasztás. Az optimális vezetési stílust is ki kell kísérletezni.

SOR6 2009.10.22. 16:08:54

@FM2k: Szia!

Engem érdekelne egy ilyen fogyasztásmérés.
Ha nem lenne gond az email címemre(biturbo.alpina@gmail.com) tudnál küldeni elérhetőséget.
Timeslipe-en is én írtam neked Atti néven.

Köszi: Atti

Dzso_bácsi 2009.10.23. 13:39:09

Annyit engedtessék meg kérem (itt is) megjegyezni, hogy a "négy hengeres" Fabia motorja (1,4 16V - "101" Le) alapból SF azaz 98-as benyát igényelne.
Többekközt ezért is messze nem hozta a katalógus adatokat.

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.10.27. 15:07:48

Nagyon faja, igényes mérés. Örömmel és a teljesség igényével olvastam végig.
Végre el tudtam hozni a kocsit a fényezőtől, lassan elkezdjük a beállítását, mert kíváncsi vagyok, hogyan viselkedik az autó magas kompresszió viszony és turbónyomás esetén. Gyakorlatilag benzinnel nem nagyon lehet használni a kocsit, mert kopogásos égés alakul ki, E85 -el ilyen nincs. Egyenlőre nagyobb injektorokat keresek kb 450-550cc-esk kellenek.