HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Benzin vs. E85 - fékpados összehasonlító mérés

2009.09.04. 08:00 :: Égő Ákos

A jó teljesítmény méréshez jó mérőberendezés szükséges. ha jó alkoholos összehasonlító mérést szeretnénk akkor a feladat kicsit összetettebb mert az üzemanyag váltást is meg kell oldani.

Szerencsés helyzetben vagyunk mert a hazai E85 gyártójánál szabadegyházán különleges fékpadot építettek. Illetve a fékpad maga nem különleges, az Energotest által telepített  görgős fékpad, a kivitelezéséből adódóan elsőkerék-hajtású járművek mérésére alkalmas. 

A különlegesség a falon látható: furcsa csőkígyó mely a hiteles mérésekhez temperált üzemanyag ellátás biztosít kívülről. Vagyis egy másik helységbe telepített üzemanyagtartályból szivattyú nyomja az üzemanyagot, egy melegítő és egy hűtő egységen keresztül. Így igény szerint azonos hőmérsékletű üzemanyaggal lehet mérni minden esetben. Ha kell akkor E85 vagy benzin jön a falból. Természetesen az átfolyási adatokat a fékpad is regisztrálja. A mérendő autó üzemanyagrendszerébe gyorscsatlakozókat kell beleépíteni, így az említett rendszerről táplálva lehet a méréseket végezni, és az üzemanyag váltás is azonnal megoldható.

Jelen esetben egy 2006-os 1,4-es Peugeot 307-est mértek a BioEtun elektronika beszerelése után. A gyakran feltett kérdésre voltak kíváncsi, milyen teljesítmény növekedést lehet elérni E85-tel ha lehet egyáltalán.



Jó pár mérést végeztek, benzinnel és E85-tel, bekapcsolt átalakítóval 20% dúsítással és nélküle. A mérések nagyjából hozták a várt eredményt amiről az alkoholra átállt autóstársak beszámoltak.

Egészen 4000 fordulatig az alkohollal látványosan nyomatékosabb lett az autó. Sőt ha megnézzük a nyomatékábrát látjuk hogy az alsó görbén - a benzines üzem közben - két nagyobb beesés látható. Ilyenkor  valószínűleg elkezd kopogni a motor és a gyári elektronika visszavesz egy kicsit. Alkoholos üzemben ilyesmi nem tapasztalható a görbe szépen emelkedik, sőt már 3200-as  fordulaton eléri a nyomatékmaximumot (119,2 Nm 3207 1/min), 4700-4800-tól viszont  hirtelen zuhanásba megy át. Ez azért van mert valószínűleg itt érik el az injektorok áteresztő képességük maximumát. Ilyenkor a plusz dúsítás miatt nem tud több üzemanyagot szolgáltatni a gyári fecskendő. Az elégtelen, szegényebb égés miatt meredekebb visszaesés  tapasztalható. Ez azt is jelenti hogy 4800 főlé nem érdemes pörgetni a motort. Nagyobb injektorok cseréjével ez is kiküszöbölhető lenne ilyenkor a nyomatékgörbe a benzines felett futna.

Ha a teljesítmény görbét nézzük ott is látható az előző tendencia. A görbe sokkal egyenletesebb mint benzinnel, egészen 4700-ig ahol eléri a maximumot a 75 lóerőt (74,84 LE 4726 1/min) . Ugyan ez az autó benzinnel 5502 fordulaton 77,28 lóerőt tud. Vagyis csúcsteljesítményben két lóerővel kevesebb a szesz, viszont a görbe meredekebb és alacsonyabb fordulaton csúcson van. 

Összegzésképpen egy átalakított autó a hétköznapi használatban előnyösebb tulajdonságokat élvez tiszta E85 üzemben. Alacsonyabb fordulaton dinamikusabb és hamarabb eléri a teljesítmény maximumot. Igazi teljesítmény növekedés viszont nem tapasztalható sőt, 4800 fölé pörgetni tilos. Ez hátrányának mondható, bár a hétköznapokban nem valós probléma mert egy ilyen jellegű autót nem szoktunk tiltásig forgatni. A gyári fecskendőkkel a gyári beállításokkal ezt tudja, ha ez valakit nagyon zavarna, egy kis anyagi ráfordítással, kicsivel nagyobb hozamúra cserélhetjük a fejeket.  (de csak óvatosan az ilyen tuninggal nehogy benzines üzemben viszont belefulladjon a rendszer) A mérések is bizonyították a BioEtun elektronika nem versenykomputer, de használatával élvezhetjük az E85 előnyös tulajdonságait egy hétköznapi autóval is.

14 komment

Címkék: peugeot 307 e85 hungrana bioetun fékpad

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ChPh 2009.09.04. 08:51:40

Párdőz, hogy ilyet merészelek kérdezni, de mennyivel fogyasztott el több üzemanyagot a gépjármű? :D

Mert hogy többet az tuti, különben nem az injektorok lettek volna a szűk keresztmetszetek.:)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.04. 09:55:16

Igen igen, ez kimaradt. Jogos az észrevétel. Elnézést.

A többletfogysztás - amit azóta a folyamatos használat is alátámasztott - a szokásos 20-25% plusz. Vagyis a táblázat értékeit kb. 25% E85 többlettel hozza.

ChPh 2009.09.04. 10:14:34

@Égő Ákos: Akkor úgy lehet tekinteni, hogy kb. azonos üzemanyagköltséget veszünk figyelembe, ami az átalakítással egyetemben már nem is biztos annyira jó. Ámbátor nem vagyok szkeptikus, inkább kicsit óvatos. Néha eszembe jut az is, hogy a saját gépemen próbáljam ki ezt ;)

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.04. 10:53:24

Az E85 jelenlegi árak mellet még a többlet fogyasztással is megéri. Egy átalakító megtérülése a megtett kilométertől függően 6-12 hónap.
Cserébe az autó dinamikusabbnak érezzük, nem melegszik annyira, és nem utolsó sorban a környezeti terhelés is kiesebb.
Nem állítom, hogy ebből lehet meggazdagodni de sok előnye van az tény.

DZmyswift 2009.09.05. 08:50:58

És mi a helyzet a téli üzemmel? Ha kevésbé melegszik, akkor lassabban éri el az üzemi hőfokot a motor, arról nem is szólva, hogy a fűtés sem lesz ezek szerint olyan erős?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.05. 09:19:37

Igen, ezek a problémák elviekben léteznek, de egy jól temperált motornál nem jellemzőek. Valóban lassabban melegszik a motor, de ez a gyakorlatban nem érezhető, indulás után érdemes pár percig járatni nem azonnal küldeni. De ez a téli benzines üzemre is igaz.
Az alacsonyabb hőmérsékletű égés a motortérre értendő, üzem meleg autó hűtővize ugyan olyan hőmérsékletű mint a benzinesé, ezért a fűtéssel nincs gond. Persze más a helyzet ha léghűtéses az autó, de az nem nagyon jellemző manapság :)

Héjj Demeter 2009.09.05. 09:28:32

@ChPh: azonos üzemanyagköltség?
Én 196 Ft-ért tankoltam az E85öt a 311 Ft-os 98 benzin helyett.
ha a 20% többlet: 196*1,2= 235,2 Ft vagy 25% többlet akkor 196*1,25=245 Ft a "literre vetített" üa költség. Ez jóval kevesebb mint a 311 forint, de még a cca. 300 Ft-os sima 95-nél is legalább 50 Ft-ot lehet megspórolni.

IQLight 2009.09.08. 15:14:47

És mennyibe fáj egy ilyen mérés?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.08. 16:02:09

Hát igazából nem nyilvános a pad, csak a kísérletek kedvéért csinálták. De ha érdekel összehozhatunk valamit. :)

FM2k 2009.09.14. 20:39:10

@Héjj Demeter:

nyugodtan számoljatok 32%-al, ugyanis a fűtőértékkülönbség a fajsúlykülönbséggel ennyit ad ki.

Jelenleg csak annak éri meg az alkohol, aki Érd környékén lakik, ott vékonyabban fog a ceruza.

Bishop_civic_turbo · http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/91/1891_1247142491.jpg 2009.09.17. 08:06:49

@FM2k: Én is 7-es uton lévő kútnál vásárolom az e85-öt nekem néha utbaesik és akkor laza 200Lityit veszek azzal elég sokáig bírja a család, mert otthon minden működő jármű tisztán e85-el jár. Elsősorban nem az ára miatt hanem a környezet védelme és az államnak ezúton nem fizetett adó az ami vonz!

tassz99 2009.09.29. 12:58:43

Ákos!
A fogyasztásra vonatkozó átfolyási adatokat nem publikálod? Engem nagyon érdekelne akár privátban is, szintén 1,4-es 307-esem van. Kérdésem még, hogy a fenti görbék a dúsításos E85 üzemre vonatkoznak?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2009.09.29. 19:59:05

Szia!
Igen a fenti görbék a dúsított etanolra vonatkozik nyilván. Különben sokkal rosszabb lenne a szegény keverék miatt.

Sajnos átfolyási adatok nincsenek, viszont most mértünk egy másik autót ahol már minden dokumentálva van. Hamarosan publikálom.

tassz99 2009.09.30. 14:15:21

@Égő Ákos: Szia, köszi.

Én is tervezem kipróbálni az e-85-ös üzemet, és le is fogom mérni a változásokat szervízben. A fogyasztási adatokra azért kérdeztem rá, mert úgy látom a szkeptikusok mostanában ezen lovagolnak, és kevés korrekt adatot látni a neten.
Egyébként az emissziós adatokra is kíváncsi lennék, ez egy kicsit háttérbe szorult a teljesítménynövekedés/gazdaságosság témakörök miatt, pedig szerintem sokan e miatt is választhatnák az etanolos üzemet, ha tudnának az egészről...