HTML

E85 - bioetanol mindenkinek

Hagyományos benzines autók etanolos használata. Az E85 és felhasználásának lehetőségei, tuning, átalakítások, tények és tapasztalatok.

ÜZEMANYAG

ÜZEMANYAG KERESŐ
Szolgáltatásokat is  
           


Kapcsolat

Ha kérdésed, vagy észrevételed van írj bátan!

Megmértük a Ford FlexiFuelt

2008.07.25. 08:00 :: Égő Ákos

Jelenleg a Hungrana  szabadegyházi üzeme látja el az országot E85 üzemanyaggal. A gyárban dicséretes módon egy görgős fékpadot, vagyis teljesítménymérő berendezést állítottak fel, hogy az E85-ös üzemanyag tulajdonságait kutassák. Emellett az üzem Ford FlexiFuel C-Maxokat használ vállalati autónak.



 

A gyár engedélyével a fékpad felügyelőjével, Magyar Szabolccsal és a BioEtun benzin-etanol elektronika egyik fejlesztőjével, Tóth Tihamérrel meglátogattuk a mérőpadot, hogy egy kicsit vallatóra fogjuk az egyik gyári etanolos autót.

A Flexifuel Fordról a TotalCaron már megjelent egy cikk, nem is akarok most erre részletesen kitérni. A mostani kutatás tárgya az volt, hogy fékpadon E85 és benzines üzemet mérve a BioEtun elektronika szoftverét segítségül hívva az injektorok nyitási idejét is szondáztuk. Magyarul megnéztük mennyivel eszik többet az alkoholból.



 

A kísérlet másik lényeges eleme az volt, hogy miként ismeri fel a FlexiFuel Ford az üzemanyagot. Elvileg automata a rendszer, vagyis a vezetőnek nem kell tennie semmit, az elektronika eldönti mi van a tankban. (Az új generációs, utólag beépíthető HunFlex készülékek is ilyenek) A Ford gyári kommunikációja szerint csupán a lambda szonda szolgál erre a feladatra. Ez persze működik, de nem biztos, hogy a legjobb megoldás, ahogy a kísérletekből is kiderült.



 

A Hungrana mérőberendezését úgy alakították ki, hogy egy külső tartályból is adhatjuk az üzemanyagot. A mért Fordon egy utólag beépített gyorscsatlakozó segítségével könnyedén megoldottuk a külső táplálást. Az egyik injektorfejjel párhuzamosan bekötöttük a BioEtun készüléket, amit egy laptopra csatlakoztattunk. Most a cucc nem működött átalakítóként csupán a szoftveres mérésekhez volt rá szükség.



 A BioEtunt bekötötük a gyári rendszerbe

Az autót már régebben sokat mérték, így gyorsulásos teljesítménymérésre most nem volt szükség. Most csupán munkaponti teljesítményeket mértünk. Ez azt jelenti, hogy a fékpad beállított fordulatszámértékeken méri a teljesítményt. Vagyis lepadlózzuk a kocsit és - jelen esetben - 6500-2000-ig ötszázas lépésekben kapjuk az eredményeket. Minden mért fordulatszámnál párhuzamosan figyeltük az injektorok nyitását is.



 

Eredetileg E85-volt az autóban, azzal kezdtük a mérést. Minden rendben ment fordulatszámtól függően durván 14-17 milliszekundumot nyitott az injektor, a teljesítmény 116 lóerő körül alakult.

Ezek után lehúztuk a köldökzsinórt és Szebolcs a rendszerrel átmosatta az üzemanyagot, hogy a következő mérésnél csak benzin legyen a csőben.



 Az üzemanyag váltás előtt át kell mosni a rendszert

Benzinnel a mérési metódus ugyanaz volt, viszont a kiértékeléskor megdöbbenve láttuk, hogy az eredmény is gyakorlatilag ugyanaz mint az előbb. Az injektorok nyitása nem nagyon változott. Ok, lássunk megint egy mérést, az autó még biztos nem érzékelte a megváltozott üzemanyagot, ezért ez a durva túldúsítás. A második mérés sem volt megnyugtató. Gyakorlatilag az etanolos üzemnek megfelelően kapta az autó a benzint.

Talán mégis lehet valami üzemanyagfelismerő-rendszer az üzemanyagtankban? Most, hogy rögvest az injektorok elé csatlakoztunk a benzinnel, az elektronika még a tankban lévő E85-öt érzékeli, ezért nem áll rá? Kicsit másztunk a kocsi alá, lebontottuk a borítást, esetleges üzemanyagszonda után kutatva. Semmi extra. Ráadásul, ha ilyesmit tudna, akkor kizárt hogy ezt nem promózná a Ford, csupán csak arról tudunk, hogy a lambdaszenzor figyeli a rendszert.

Ezek szerint viszont keveset mentünk, kevés volt a lambdának és a számítógépnek a mérésenkénti kb. 8 kilométer, hogy átálljon. Uzsgyi vissza a kocsiba, és fékpadon 120-as tempóval lehajtottam még 10 kilométert. Az üzemanyagváltás óta tehát 26 kilométer futott el, amikor megkezdtük a harmadik benzines mérést.



 Tihamér értékel

És igen, ez már rendben volt. Az injektorok kevesebbet, 12-13,5 milliszekundum között nyitottak, a teljesítmény pedig majdnem annyi volt, mint etanollal.

A mérések végezetével a benzint lecsatlakoztattuk és visszatoltuk az autó eredeti - etanolos - üzemanyagát. Amint beindult, le is állt az autó. Hirtelen nem tudta értelmezni a megváltozott körülményeket (az utolsó leállításkor benzin volt a rendszerben). Másodszori indításra már elfogadta az új üzemanyagot.

A kísérlet igen tanulságos volt.
Elsősorban a mérési adatokból pontosan kiderül, hogy a Ford FlexiFuel Cmax-a pontosan 20%-kal fogyaszt többet közel azonos teljesítmény mellett általános fordulaton.

A táblázatból láthatjuk a fordulatszámokhoz tartozó pontos értékeket. Mivel az injektorhozam mérésének szoftverét manuálisan vezéreltük, ezért látjuk a nem egész számú fordulatértékek. Az eltérés elhanyagolható, a pontos adatok miatt mégsem kerekítettem.

 fordulat (1/min)  BENZIN (ms/rev)  fordulat (1/min)  E85(ms/rev)  Tobblet
2019 12,28 2023 14,38 119%
2509 12,39 2283 14,45 118%
3015 12,7 3030 14,95 119%
3527 13,15 3537 15,62 120%
3949 13,43 4029 15,96 120%
4542 13,39 4516 16,07 122%
4995 13,73 5018 16,45 121%
5522 13,8 5504 16,67 122%
5967 13,7 5955 16,72 124%
6479 13,46 6486 16,7 126%

                          
  A töbletnél 1ms-es holtidővel számoltunk
                

A kísérlet másik, talán még érdekesebb következtetése az volt, hogy a lambdaszondás üzemanyag-felismerés nem a legjobb módszer. Harminc kilométert kell autóznunk vagy dús vagy szegény keverékkel, míg a komputer beáll az optimális értékre. Ez nem kevés. Főleg, ha úgy adódik, hogy sűrűn váltogatjuk az üzemanyagokat. Benzinről etanolra állva szegény lesz a keverékünk, ami nem tesz jót a motornak, etanolról benzinre állva viszont jelentős többletfogyasztással számolhatunk közel 30 kilométeren keresztül.



 

A lambda-szonda kényelmesebb megoldás, ráadásul nem fenyeget az a veszély, hogy a sofőr elfelejtene átkapcsolni, de  mostani kísérletünk során kiderült, hogy amíg nem létezik az üzemanyagtartályban elhelyezett valós üzemanyagfelismerő-rendszer, addig a manuális kapcsolásnál nincs jobb. Vagyis amikor a vezető dönti el, hogy milyen üzemanyag van az autóban. Persze ezt meg lehet támogatni lambdás kompenzációval, de az üzemanyag-választás ettől feltétlen egzaktabb legyen. Van még hova fejlődni.

Legközelebb megmérjük a Ford újabb FlexiFueljét, hogy az vajon hogy reagál az üzemanyag váltásra.


               

42 komment

Címkék: ford e85 hungrana bioetun lambda flexifuel

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

cyberspeed 2008.07.25. 13:21:44

És a nyitási időnél gondolom nincs semmi holtidő.
Mert ha van, akkor minimum 20% a többletfogyasztás. Én úgy mértem volna, hogy felgyorsít, lassít, felgyorsít, lassít, és közben egy átfolyásmérő adatait is odatettem volna mellé. Az úgy korrekt lett volna. Ezzel a minimum többlet mérhető.

De kb 5%-al lehet több. Tehát 25%-30%.
Persze az országúti teszten vhogy mégis 10L és 14L jött ki a kettő között.
Ha 25-el számolok, akkor is 15eft-nél 300ft a megtakarítás.
Tehát nem tom, most mennyi egy befecskendezésnyújtó elektrónika, de ha 15e ft-ért 700km-t autózunk, és spórolunk rajta 300ft(de legyen 5-600)-ot, akkor lehet számolgatni. 1000km-en kb 850 ft-ot spórolunk meg(700km-en 600-at véve).
Tehát 100000km-en 85eft-ot spórol az ember, ha az itt adott értéket hozza a valóság, és mindig, mindenhol E85-öt tankolunk. Mert ha nem, akkor ugye benzinből is többet ad ~30km-ig a computer, és az megint plussz pénz a rendszer miatt. E85-ről gondolom vmivel hamarabb áll át, tehát nem spóroljuk meg azon a benzin többletét.
Tehát számolgasson mindenki. Meg azt sem árt számolni, hogy ha az E85 kút nem esik útba, mennyi plussz pénz a kitérő? Legyen messze: 10km oda, 10km vissza, és az 20km. Legyen csak 1 liter. Akkor buktunk ~230ft-ot, még E85 mellett is.
Persze ha ott egy bevásárlóközpont mellette, ahova amúgyis mennénk, vagy tényleg útba esik, akkor ezt nem kell számolni.

cyberspeed 2008.07.25. 13:26:25

Javítás:
Ok, ott a holtidő.
Akkor 20-25%.
Számolást javítva erre(20%), 100 000km alatt 100 000 ft-ot spórolunk a legjobb esetben.

cyberspeed 2008.07.25. 13:35:22

És még 2 dolog:
A ford állít előgyújtást, továbbá télre nem árt egy fűtő, mint a fordnál. 10 fok alatt már "torpan" picit hidegen az E85.
Ha ezek összegét összeadjuk, akkor már nem is éri meg annyire átalakítani egy hétköznapi autót.

Persze egy nagyobb kompressziójú autónál már más lehet a helyzet(ha teljesítményre megy), mert a Carrera 100-hoz képest jobban jön ki.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.25. 16:45:48

Valóban, szinte minden esetben - átalakított vagy gyári autó - etanollal majdnem ott vagy mint a benzinnel. De az E85 nem csak a spórolás miatt jobb.

Teko 2008.07.25. 19:50:21

szórakozni jó :) napi 16 óra meló mellett, még erre is kell idő :)

IQLight 2008.07.26. 09:01:53

Szerintem a "nem megtakarítás" nem a Ford vagy a "módosító elektronika" gyártók hibája. Az államnak (nem csak a miénknek) kellene sokkal nagyobb részt vállalnia a környezetvédelemből oly módon, hogy jócskán csökkentett adót tesz csak, a bio-üzemanyagokra.
Amikor először lehetett itthon kapni a -kevésbé környezetszennyező- ólmozatlan benzint, az drágább volt, mint az összes többi. :(
Ugyanígy nincsenek nagymértékű állami támogatások a napkollektorokon vagy a szélerőműveken. A környezetvédelem/környezetkímélőbb energiafelhasználás sokkal többe kerül, mint a környezetszennyezés. :(
Mintha rémlene, hogy volt egy halvány reménysugár, amikor kedvezményesen lehetett a nem katalizátoros autókba katalizátort venni, de ez nagyon régen volt.

A Ford nyilván úgy alkotta meg az elektronikát, hogy ne kelljen lemondani a benzines vezetés "élményéről", cserébe az üzemanyagváltásért. Így tényleg nem kifizetődő anyagi szempontból, max a tudat lehet a miénk, hogy kvázi kevésbé terheljük a környezetünket.

vomit írta a V8cars-on:
"megkerdeztem a vamot evekkel ezelott, mi a teendo ha valaki szenteltvizzel vagy kutyaizzadtsaggal kezdi felutni az uzemanyagot. ehhez kellett:
Vizet az üzemanyagba?
index.hu/tudomany/kornyezet/dizel0811/
aszontak nekik tokmindegy mi van a tankban, csak a literje utan a jovedeki ado legyen befizetve."

cyberspeed 2008.07.26. 14:10:49

Írtam egy hozzászólást, de eltűnt :(

Szal az E85 miben jobb? De tényleg.

www.zoldtech.hu/cikkek/20060825bioetanol

IQLight 2008.07.26. 20:22:28

g711 2008.07.26. 14:10:49
"Szal az E85 miben jobb? De tényleg."

Milyen szempontból?
- Előállítás
- Teljesítmény
- Fogyasztás
- Környezetvédelem

NitroX5 2008.07.26. 21:12:42

Uhh, most egy darabig kénytelen voltam benzinnel mérgeznem a kocsit...
De végre megint tisztán etanollal megyek... ehh iszonyt különbség. Sztem nagyon is jó anyag legalább ++15 lóerő legalábbis a kuplungom elkezdett megcsúszni a teljesítménykülönbségtől. Állat!

Tóth Tihamér · http://www.etun.hu 2008.07.27. 00:02:55

g711
"Számolást javítva erre(20%), 100 000km alatt 100 000 ft-ot spórolunk a legjobb esetben." ?

Ha egy autó 100 km-en benzinből 8 litert , akkor E85-ből (számoljunk 20% plusz fogyasztással) 9.6 litert fogyaszt.

Benzin: 8x315Ft=2520Ft
E85: 9.6x230Ft=2208Ft
Különbség: 312Ft /100km
Nekem ez 100.000 km-en 312.000 Ft-nak tűnik.

Ha 30%-al számolunk, akkor 10.4 l E85-ből. Még így is 128.000Ft

Ha 25%-al számolunk, 220.000Ft.

"De kb 5%-al lehet több."
Az 5%-os növekedéshez 2-2.2 ms holtidő kellene, ami egy normál autó injektorának alapjárati nyitvatartása.

g711 - Matek a probléma?

IQLight 2008.07.27. 08:29:37

Nálunk 251 az E85 :( mivel nincs konkurenciája a kútnak, de ettől függetlenül 25% E85-tel járok én is. Fogyasztásban és menetdinamikában sem változott semmi, persze "bödön" technology mellett. :P

Ma kicsurog a maradék a tankból és emelem 40%-ra, aztán majd meglátjuk.

cyberspeed 2008.07.27. 10:58:21

Tihamér

Nem, nem matek probléma. Hanem realitás.
Ahol tankoltam 235-ért, ott 300 volt a 95-ös.
És én nem 100km-re számolok, mert az elég nagy szórást ad.

Számoljunk 15eft-al.
Tankolsz 300-ért 50 liter 95-öst.
E85-ből 235-ért 20%-al többet, tehát 235*1,25*50=14687. 313. Ezt én 600-ra toltam fel. Ha 20%-ot nézünk, akkor 14100.
Az 900. Tehát a 600 még középen is van.
Persze számolhatnánk a Fehérvári árral, de akkor drágábbra jönne ki, és azt nem akarom számolni, hogy hány év alatt mennyit buksz vele.

Utána én 7-es fogyival számoltam benzinből, amivel ugye megint később térül meg, de legyen a te 8-ad, mert neked az a jó.
50/8*100=625km Tovább meg nem számolok.
Nincs értelme.

8e ft egy átfolyásmérő. Tegyél már fel egy autóra 2-t, és nézd a különbséget. Az úgy korrekt teszt lenne. Persze ha nem csalósra van írva a program.
Marketing szempontból mindenképpen az a jó, ha sokat fogyaszt, sokat megy, és nagy a különbözet a 2 üzemanyag között.

DE!
1.6-os autónk evett pályán 7L körül. 1.3 6-6.5. Városban más. Csak Bp-n a tecsónál lehet legolcsóbban kapni az E85-öt, és ti azzal számoltok. Meg vmi 98-as benzinárral.
És nem vettem bele a plussz kitérőt sem.
Előgyújtást sztem nem lenne nagy cucc hozzácsapni a kütyütökhöz, és érdemes lenne megnézni, azzal mi lenne(lopogásérzékelősnél ugye nem kell).

És 1 tanács nektek: központi injektorosnál, ha nincs fűtő, akkor 10-15 fok alatt ki fog csapódni az elején, és torpanni. Még ha szakaszosan próbáljátok is. Persze ez annyira nem jelentős idő, de nem árt szólni az embereknek. Hengerenkéntinél más a helyzet. Lehet, hogy központisat nem is vállaltok, passz, nem néztem.
De azért csak korrektül kellene már számolni. Ha vki elmegy egy E85 kútig, akkor ennyi erővel már elmehet egy olcsóbb 95-ös kútig is. Ezt is vedd figyelembe.
Arra meg megint nem vagyok kíváncsi, mikor extrém körülmények között, nem hétköznapi tempóban x a fogyi. 100-110-el, csak 6.5.
Szuper! Nekem akkor max 5 benzinnel.
Szal ha E85-öt tankol valaki, majd visszavesz, akkor persze, hogy alacsonyabb lesz a fogyi.
Jah, és 4-5e fordulat fölött meg lehet nem árt bizonyos estekben egy injektorcsere sem nagyobbra. Ezt sem számoltam bele. Persze hétköznapi autózáshoz nem kell.

Egy kalkulátort nem ártana csinálni hozzá, amin rajta vannak a kutak árai is. Nem egy ingadozó dolog, mint a benzinár, így havonta-kéthavonta elég megkérdezni.

Egy loggoló computer az autóba, ami veszi vss-t, meg két átfolyásmérőt, és máris megvan a fogyi, meg hogy milyen körülmények között. Gondolom 20-25eft lenne max egy ilyen.

cyberspeed 2008.07.27. 10:59:59

IQLight
Minden szempontból.

És nézzük meg, mennyi kint az ára, ahol már jobban fogy. Csak rátették az adót, és 280, a 320-as kinti benzinárhoz képest? Hmmm...

cyberspeed 2008.07.27. 11:07:05

Mármint minden szempontból kíváncsi vagyok, hogy miben jobb az E85.
Ugye aki elolvasta a cikket, az látta, hogy Mo-t véve a 10%-os etanoltartalmat, továbá most E85-el működő autókat lehetne fedezni, de már az is mehet a kaja rovására.
És akkor az még nem is 50, vagy 85%. Csak 10!
Miért nem másra költik azt a pénzt?
És ha mindenki ilyennel menne, akkor kb 330 lenne literje, vagy vmi más úton hajtanák be azt a kieső pénzt.

cyberspeed 2008.07.27. 11:08:10

"De kb 5%-al lehet több."
Sztem ezt utána javítottam, de mind1.

cyberspeed 2008.07.27. 11:11:09

És Tihamér
"1 liter E85 244Ft."
Ez a kandallós cikkből van. Nem én írtam.
Én 235-ért tankolok Érden.

IQLight 2008.07.27. 11:41:08

g711 2008.07.27. 11:07:05
Gábor, olvasd már el mégegyszer a cikket, mert szerintem csak eddig jutottál:
"Ekkora területet kell tehát előbb-utóbb az élelmiszercélú termelésből az energiatermelés szolgálatába állítani."

De a következő mondat:
"Ez egyben a magyar agrárium elemi érdeke, ugyanis évek óta a kukoricatermelők felesleget halmoznak fel."

És a következő bekezdésben:
"A termény fele már ma is intervenciós raktárakban végzi; jelenleg az ország tározóiban eladatlanul álló kukoricából annyi halmozódott fel, hogy az elegendő lenne az uniós cél kétszeres teljesítéséhez."

IQLight 2008.07.27. 11:44:13

g711 2008.07.27. 10:58:21
"Persze számolhatnánk a Fehérvári árral"
Itt ám a benzin sem 300!!!

IQLight 2008.07.27. 11:53:26

- Előállítás
Gyakorlatilag bármiből lehet, amiből épp felesleg van a mezőgazdaságban. Azt nem vágom, miért a kukoricát erőltetik, amikor a krumpliból több etanol csorogna, de biztosan van rá magyarázat. Mindenesetre, a spanyolok, a megengedett termelésen felüli borból is etanolt csinálnak. Én simán elképzelhetőnek tartanám még a VPOP által lefoglalt, zárjegy nélküli szeszek etanollá alakítását is, sok kicsi sokra megy alapon. :P

- Teljesítmény
Gyerekcipőben van még a téma ahhoz, hogy az etanol maximális kihasználtságáról beszéljünk, de már eddig is többen írtak arról, hogy jobban megy a verda, mint benzinnel.

- Fogyasztás
Ez a téma árfüggő. Nekem megéri E85-öt tankolni részben, mert nem változik a fogyi és egy tankon marad párszáz forint, ami önmagában nem sok, de egy évben sok tankon még összejöhet valami. Majd ha többet mentem etanollal, akkor lesznek számok is, addig hülyeség bármit előrevetíteni.

- Környezetvédelem
Ezt már sok helyen megírták, én is leírtam párszor, keress rá, mert nincs kedvem újra leírni. Számomra egyértelmű.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.27. 16:31:20

E85 egy AVIA kúton 235 Ft, ugyan ott a 95-ös 306 Ft. Kár erőlködni, az E85-tel így is úgy is olcsóbb az autózás. Nem jelentősen de olcsóbb, ez tény, nem matematika. Felesleges számolgatni, g711 hidd el olyannak aki már rég foglalkozik ezzel.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.27. 16:34:08

Megemeli az élelmiszerárakat a bioüzemanyag? Ugyan már, szép kis demamógia, biztos olvastad valahol. A fosszilis üzemanyag árak növekedése viszont csökkenti az élelmiszer árakat ugye? Ahogy drágul a benzin úgy lesz olcsóbb a kenyér.

cyberspeed 2008.07.27. 23:09:15

IQLight

Számoljátok már ki. Meg van egy másik kérdésem is. Ha eladhatja a kukoricát többért, mint a napraforót, vagy akármi mást, akkor miért termelne mást? Ja, ha kivetnénk az adót, akkor máris ok lenne. Sztem külföldön nem véleten 280 az ára az E85-nek. De mind1. A másik, hogy ha olvastátok az esőerdős részt is, mert ugye mindig onnan hozzák, ahol olcsóbb, akkor máris hopp van. De mind1. Írtsunk mindent, járjunk E85-el, meg igyunk, együnk kukoricát. most fizetnek a parlagon lévő földeken, és fizetnek annak is, aki eddig mást termelt, de most kukoricát. Hmmm Nem rossz.
És Kínát meg ne felejtsd el. Az, hogy nem bírják eladni az itthon megtermelt kukoricát, sztem egy kis körülnézésre adna okot.

De nem is 250-el számoltam a példában, hanem 235-el. És 300-al. Tehát a 250 mellé 315 elmegy.

holtankoljak.hu/modules.php?name=Prices&file=ceg_kut&megye=Fej%E9r&varos=Sz%E9kesfeh%E9rv%E1r&megye_select=7&varos_7=Sz%E9kesfeh%E9rv%E1r&bk=&bf=95&username=&user_password=&random_num=987174&gfx_check=&op=login

Itt van, most mennyi. Nem 315...

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.27. 23:20:30

Nem ártana egy kicsit körbenézned mi a helyzet a magyar mezőgazdaság portáján. Ezzel be is fejeztem ezt a parttalan vitát, melyben olyan dolgokról beszélsz amiről fogalmad sincs. Érdekes volt.

cyberspeed 2008.07.27. 23:26:14

"Környezetvédelem
Ezt már sok helyen megírták, én is leírtam párszor, keress rá, mert nincs kedvem újra leírni. Számomra egyértelmű."
Ne csak Mo-t nézd. Szted nem a legolcsóbb helyről szerzik? És mi az?

És hahó!!!

Valaki megnézte már, a benzinen, gázolajon mennyi az adó?
Tegyétek rá erre is. Mert ha ez mondjuk elterjed, akkor gondolom állambácsi csak nézi, ahogy csökken a bevétel. Számoljátok csak a külföldi árakkal.

És akkor megéri? Talán.
Környezettudatossággal meg... Ha 100 km 300ft-al drágább lenne, akkor ezt tankolná az átlag, mert "zöld"? Fenét...

"az E85-tel így is úgy is olcsóbb az autózás. Nem jelentősen de olcsóbb, ez tény, nem matematika."

De, az. Ha nincs bevétele az államnak, kiveti erre is. Ez tiszta matek.

Még1*. eleve nem ezen a téren kellene kutatni...

És nem azt mondom megéri-e most. Hanem mi lehet majd.
De vegyük azt, hogy ez marad. Jelen helyzetben megéri. Legalábbis nekem így 235-ös áron, és 98-as helyet.
Nyomom tovább a kísérletet.
Majd beszámolok.
Én is örülnék, ha maradna az ár, de sajna ha elterjed, ki fogják vetni rá a magasabb adót. Vagy egy közepeset.

És hajrá dízel! De psszt.

Carnotnak utánanéztetek?

cyberspeed 2008.07.27. 23:33:54

" magyar mezőgazdaság portáján"

Ez nem csak Mo-ról szól. Globálisan kellene nézni. Arról vannak ilyen, meg olyan cikkek is. A kukoricás részt én sem értem, de biztos azt olcsóbb termelni.

Amúgy megkérdem majd itt az agrárosokat, hogy is áll a gazdaság.
Nem azt mondom megéri-e, hanem azt, hogy az emberekkel nem azt kellene elhitetni, hogy 300000e ft-ot takarít meg, hanem azt, hogy x-től y-ig takaríthat meg.

"vitát"

Én beírom, kb mit olvashat, találhat az ember. Gyanítom másik is hasonló helyről informálódnak(ok, agráros részt vegyük le).
Legyen inkább felvilágosítás.
És nem láttam sehol feketén-fehéren leírva, hogy mi mennyi, miért hogy globálisan. Pedig pár téves gondolatot eloszlatna.

cyberspeed 2008.07.27. 23:35:35

"A fosszilis üzemanyag árak növekedése viszont csökkenti az élelmiszer árakat ugye? Ahogy drágul a benzin úgy lesz olcsóbb a kenyér. "

Ezt nem értem. Azaz lehet félreértem. Kifejtenéd? De időintervallumokkal.

cyberspeed 2008.07.27. 23:57:00

Amúgy érdekes az egész E85 dolog. Itt ugye azért(?) kell E85, mert hidegben gáz lenne az E100. De más adalékkal nem lenne jó?

És én örülnék neki, ha ezzel fellendítenénk a gazdasot, és hosszútávon is ok lenne minden szempontból. Nitrogén, földből kivett tápanyag, stb.

De majd utánanézek.
Az a baj, hogy egyik tanulmány homlokegyenest ellentmond a másiknak. És egyetemi tanuémányokat szoktam nézegetni(külföld). Amúgy amíg máshonnan olcsóbban lehet hozni etanolt, meg cukrot, addig onnan fogják(nem pont Mo-ra gondolok). Pl EU-ba import cukor Brazíliából.

cyberspeed 2008.07.28. 01:17:04

Találtam egy angol cikket, de megvárom még holnap az agráros részét.

cyberspeed 2008.07.28. 01:28:50

Még 1 kérdés:
cukurrépa nem jó erre?

cyberspeed 2008.07.28. 01:37:07

Jah, és utánaolvastam a kicsit az agrár résznek.
EU érdekesen áll 1-2 dologhoz.
Nem kevés kukoricát termelünk. Majd holnap(ma) megnézem, mennyi üzemanyag fogy 1 évben. Mert amiket leközölnek egy-egy cikkben a kukoricáról, meg az üzemanyagról, az is változó.
még olyan cikket is találtam, hogy az E85 hatására szmogosabb a levegő. Linket holnap.

És a lényeg az lenne, hogy a városból kikerüljenek a pufogó autók.

És hogy lássátok, nem pont a dízelt védem:
allergiás vizsgálatok közül sokkal hamarabb kezdtek azok tüsszögni, akik dízel "füsttel" kevert pollent szívtak be, mint akik benzin "füsttel" kevertet.
Persze már van a dízeleken is mindenfjta szűrő.


Etun.hu

Csak a chipet áruljátok, fűtést nem?

cyberspeed 2008.07.28. 01:40:02

"dolgokról beszélsz amiről fogalmad sincs. Érdekes volt."

Nem beszélek, hanem írok! :))

Mint írtam, leginkább olvasok külföldi cikkeket. Ennek nem sok köze van az itthoni gazdasághoz.

De szívesen meghallgatlak akár egy sör mellett, és nem egy Saab mellett fagyoskodva. :)

cyberspeed 2008.07.28. 01:59:15

www.mezohir.hu/2008-01/038.html

Ákos! Köszi, hogy szóltál.

Most itthon mennyit kevernek a benzinbe?
Hivatalosan...

Szal a vége:

E85 olcsóbb(ma), kérdés, mennyi idő alatt térül meg. Régi swiftnél elég egy nyomásszabályzó(ami lehet alátét(gagyibb megoldás), vagy állítható szelep lásd Teko).

A területeken meg látszik, hogy akár 10%, és a mostani bioüzemanyagfogyasztást fedezni lehetne. Azt is látni, hogy EU rendesen szabályoz.

Így jó?

De most már tényleg megyek aludni.

cyberspeed 2008.07.28. 11:41:51

Ákos

Jól sejtem, hogy te a tagja vagy a bioetanolos társaságnak?

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.07.28. 12:14:34

Hát használok bioetanolt, ha így nézzük akkor tagja vagyok a bioetanolos társaságnak. Más szempontból nem.

cyberspeed 2008.07.28. 12:41:35

E85 árakat hol lehet megtalálni?

Érd
235

Aiva a 3-as úthoz közel
231

Fehérváron Ákos infójából
251

Vhogy tankot kellene bővíteni. Vkinek ilyenről tapasztalat? Vagy tegyek be inkább egy 10L-es kannát?

Most ~7 literes lett a fogyim megint.
Uezen a szakaszon szokott 5.5 lenni.
De legyen inkább 1.4 a különbség, így az én lelkemnek is jobb :)) Legyen 25%
Nekem jobban megéri, mert 98-as 318, és így átszámolva 6e ft-on kb 500-at spórolok.
Ecu meg totál ráállt. Kis fordulaton(1400 körül) van kisebb "torpanás", de benyával nagyobb volt. Ott vmi a mocival nem ok.
Hétvégén újabb teszt.

Etun

Ezzel számolva 100000km-en kb 150e(98->E85) ft spórolható.Én kb 20-30e-et megyek egy évben.

Legközelebb kicsit sportosabban megyek(swifthez mérten :) ), és meglátjuk, mi lesz a 6-os fogyi helyett.


Akinek Swift 8v-je van:
Majd lemérem az alátétet, mekkora .
Ezzel megy normálisan E85-el(kell 200km mire beáll), és tudja a 4.8-as fogyit 100-as tempónál a 98-asból, tehát az ECU vissza tudja venni annyira, hogy ne legyen az alátét miatt többletfogyasztás.


Teko
ICQ-d nincs? Mail megy úgy jó?

cyberspeed 2008.07.28. 12:46:32

Kár :(
Pedig lett volna kérdésem.

Gyertyás cikk hogy áll?
Swift Densoval megy jól E85-el.
98-ashoz meg Bosch kellett. Annak magasabb a hőértéke. És a régebbi Densot cseréltem új Boschra, úgy nem ment annyira. Majd visszacsere, és jó. Érdekes.
Most nem emlékszem, melyik milyen típus volt, de majd otthon megnézem.

cyberspeed 2008.07.28. 20:09:26

Megnéztem.
A bosch egy hőértékkel nagyobb.
Mivel nekem nagyobb a kompresszióm, inkább nem viszem a denso értéke alá, de esetleg normálkompressziósok megpróbálhatják a még melegebbet.
Pl:
"Normál:

NGK DPR8EA-9, Nippon Denso X24EPR-U9

Alacsonyabb hőérték:
NGK DPR7EA-9, Nippon Denso X22EPR-U9

Magasabb hőérték:
NGK DPR9EA-9, Nippon Denso X27EPR-U9
"
forrás: sportmotor.hu

www.scooterracing.hu/product_info.php?manufacturers_id=72&products_id=1047

Ez pedig egy összehasonlító táblázat.

Remélem segített.

www.sparkplugs.com/charglossary.asp?kw=Heat+range
Itt pedig pár szemléltető kép.

cyberspeed 2008.07.28. 20:11:32

www.sparkplugs.com/glossaryImage.asp?imgID=430

Egy normális táblázat.
Persze uarra az átmérőre és hosszre kell értelmezni normál gyertyák esetében.

Tóth Ágas 2008.07.30. 00:14:59

kicsit lemaradtam a történésekről, de
már a múltkor majdnem beszóltam: megnövelt injektálási idővel, mennyiséggel és feljebb tolt előgyújtással, hasonló vezetési stílusban igenis megtakarítást jelent (forintban, nem literben) az E85 a benzinhez képest, legalábbis az én autómban.
autópálya 120-130-cal (fordszám 3-3500) megpakolva, város, sok gyakori rövid út esetén az Almera adatai:
benzin: 7.0 liter/100km
E85: 8.2 liter/100km
Szorzás:
benzin: 7.0 x 320= 2240 Ft/100km
E85: 8.2 x 236= 1935 Ft/100km
Ez kb 300 Ft/100km. Az elég sok, a 100ekm-re vetített szorzás eredményét már láttuk. Nekem az eddigi átalakítás költségeit kevesebb mint egy év alatt hozza be.
Kár, hogy még mindig nem vittem el az autót fékpados mérésre, mert én is 15% körüli teljesítmény és nyomatéknövekedésre számítok, de le is fogom tenni az asztalra az eredményeket.
Az E85 legnagyobb bűne, hogy az olaj túl nagy biznisz. Ez a sok rossz hír a bioüzemanyagról nem más, mint PR. Képzett, okos (és kissé cinikus) emberek megtervezik, hogyan lehet a "megfelelő" irányba terelni a közgondolkodást. Megfelelő alatt értve természetesen a finanszírozó cég profitabilitását. Ne higgyük már, hogy cikkek az újságokban, hírportálokon, műsorok a TV-ben teljesen spontán jelennek meg! Az, hogy egy téma "közszájon" forog, ezrek kemény munkájába kerül!
Méghogy az etanoltól éheznek az afrikaiak! 10, 20 éve nem éheztek? Ja, vagy akkor épp mástól, most meg ettől? Röhej.

cyberspeed 2008.07.30. 11:52:10

Igen, 320-al számolva. De én a 98-ast tankolom ennyiért.
Mind1. Mondjuk 150,200 ft van 100km-en. Most.
De ha lemegy 290-re a benya. Szal aki most áll át, annak még jó. Aztán ha megnő a kereslet E85 iránt, gondolom szépen megy fel az ára. 240 vs 290-300 már neked sem érné meg.
De mind1. Ezt a 100 km-re számolást nem értem. Miért nem 1 tankra nézitek?
Ha te most Fehérváron élnél:
7*305=2135
8.2*250=2050
85ft. 100 000 km alatt ez is 85 e ft. Nade egy átlagautós megy 20-30ekm-t. Az 3év. 3 évig meg garantálni az árakat.
Én továbbra is az úniót hozom példának, ahol régóta megy, és kb 30-40ft van közte(E85 benzin).

Én sem örülnék neki, ha megemelnék az árát. Hát még ha az adót is rátennék kb mint a dízelre. :(

A másik. Ha ott van az új akksi, amit gyorstölteni lehet, 12évig jó, akkor miért nem néznek olyan eszközök után, amivel vidéki emberek pl otthon tudják tölteni, illetve Bp-n(és nagyobb városokban) nagyobb "kutakon".
Ok, E85, meg minden. De dízelre még nem írta senki, miért rossz. És a biodízel? Nem tudom, lehet többe kerül az előállítása.
Kertben elpufog egy dízelmotor állandó 1500-as fordulaton, és akár lehet alkalmazni a földbe CO2 lekötést is nagyobb helyeken.

cyberspeed 2008.07.30. 11:57:19

És nem az E85-öt ellenzem a benzinnel szemben, csak arra próbálnék rávilágítani, hogy az E85 elég kedvezményes áron van még. Ami emelkedni fog. És akkor megnézem, hogy 100 km-enként akár 100ft plusszért ki fog E85-öt tankolni, mert az "zöld".
A másik része, hogy miért kell robbanómotor az autóba? De ez nem az etanolos fórumhoz tartozik.

Én maradok ennél, a kompresszió miatt.


Gyertyás cikk hol lesz? TC-n, vagy itt?

cyberspeed 2008.07.30. 12:07:56

Meg még1 kérdés:
AIVA kártyát mikortól lehet majd igényelni, és mennyi kedvezmény lesz vele?(Ha lesz)