Pénteken nyílt a SYMA Sport- és Rendezvényközpontban az első lakossági zöld kiállítás, a Greenexpo. Mivel hazánkban kapható alternatív hajtású járműveket is bemutattak, természetesen ott kellett lennünk. Érthetetlen módon a Toyotának hírét sem láttuk, de a további alternatívák közül a következőkkel találkoztunk:
- BMW Efficient Dynamics
- Honda Civic Hibrid
- Ford Flexifuel
- Saab 9-3 Biopower
- Volkswagen BlueMotion
- Magyar Pálinkaház
A kiállítás délben nyílt, előtte a VW sajtótájékoztatóját tartották, a BlueMotionnal kapcsolatban frissítették fel a jelenlévők emlékezetét. Nekem nagyon szimpatikus a VW megközelítése, hogy a meglévő technológiát kell tökélyre vinni az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érdekében. De mivel az innováció pénzbe kerül, jelenleg nincs halandó, aki 300 000 Ft-tal többet fizetne egy környezetbarát Polóért. Nyilvánvaló csapásirány a döntéshozók támadása, hogy a támogatásokat kiterjesszék a hagyományos, de környezetbarát megoldások felé is. Itt viszont abba is kellett volna hagyni a prezentációt, megismertük a VW álláspontját, értékeltük a BlueMotiont, de ennyi. Nem kellett volna a konkurens megoldások elemzésébe kezdeni.
Kiderült, nemcsak én látom így a dolgot, ott volt a prezentáción Pálinkás Albert is, aki szépen összefoglalta véleményét.
Íme:
A kiállítás megnyitása előtt a Volkswagen tartott sajtótájékoztatót. Boncolgatták a jelenlegi helyzetet, a klímaváltozást, az autópiac és autóipar helyzetét, környezetvédelmet. Az ábráikból az jött le, hogy véleményük szerint az autóipar már zöldülne, de a döntéshozók, törvénykezők és a fogyasztók még nem eléggé. Ezzel nyilván lehetne vitatkozni, mint sok más elhangzottal, de dicséretes a törekvés egy autógyár részéről, hogy bizonygassa zöldségét és zöldségeit.
Sorra vették a lehetséges alternatívákat: elektromos, hibrid, földgáz, LPG, etanol, biomassza(?). Szépen kiderült majd mindegyikről, hogy nem jó megoldás, kivéve persze azokat , amelyeket a VW is használ. :) A biodízel pl. elkoszolja a VW drága szűrőit.
Különösen az etanol lett igen lehúzva. Az etanol nem jó, mert termőterületeket von el, előállításához, mozgatásához, feldolgozásához fosszilis energiát kell(?) használni. Ez utóbbi visszatérő érv, mondjuk nem tudom, miért nem lehet belátni, hogy ha van bioüzemanyag, akkor azzal a bioüzemanyag előállításában és logisztikájában részt vevő járműveket ugyan miért ne lehetne hajtani?
Elhangzott továbbá, hogy a 2012-re előírt 5,75%-os "kötelező etanol arányt" az EU csak 75%-ban tudná saját forrásból fedezni. Igaz, hogy az 5,75% nem az etanolra vonatkozik, hanem bármilyen megújuló komponensre, és már jelenleg is sok tagállam a 4,4%-ot tartja, de sebaj. Ehhez képest már csak hab volt a tortán, hogy megtudtuk, pár éve "Hollandiában nagy felzúdulás volt" hogy a helyi "15-16%-os etanolfogyasztást" importból fedezik, és "kiderült, hogy Indonéziában írtják az esőerdőket" és a "tankerek hozzák a pálmaolajat".
No, arra kérnék minden marketingest, hogy ha már megkapja a feladatot, hogy lehúzza valamelyik bioüzemanyagot , legalább készüljön kicsit. Hollandiában sajnos nem 15-16% az etanol aránya, de még a bioüzemanyagoké összesen sem, sajnos. Az indonéz pálmaolaj ténylegesen probléma, ebből ugyanis olcsó biodízel készül, de nem etanol. Az esőerdők irtása pedig aktuális gond lenne, de sajnos megy az a bioüzemanyagok nélkül is, főleg európai és amerikai cégek hathatós részvételével.
Kaptak még a hibridek is rendesen, drágák és gazdaságtalanok, a gázos macerás, de mindegyikre volt azért egy kiváló VW példa is, hogy lehet ezt jól csinálni.
A biomasszával persze mindezek a gondok nincsenek a VW szerint, hiszen ők csinálnak egy SunFuel nevű üzemanyagra fejlesztett dízelmotort. Sőt, szerintük az élelmiszergyártás korlátozása nélkül lehetne 2020-ra 70 millió tonna SunFuelt gyártani. (Bezzeg, ha ugyanazon a földeken etanol alapanyagot termelnének? Meg ugye SunFuel szállításához már nem is kell fosszilis üzemanyag :) (Albert)) A SunFuel egy biomassza alapú szintetikus dízel üzemanyag, amire nem olyan nehéz fejleszteni (mondom én), mert tökéletes gázolaj helyettesítő. Csak az előállítása drága és nehézkes, és egyenlőre csak kísérleti üzemben folyik. Mondjuk jó alternatíva lenne a gázolaj-biodízel vonalon, mert szabadon keverhető gázolajjal.
No, mindegy itt a lényeg, tádá, ízlelgessük: Volkswagen Bluemotion. Annyira zöld, hogy már kék.
A koncepció lényege, hogy a VW csinál nagyon takarékos autókat. Polót, Passatot, Turant. A motorvezérlés, a hajtáslánc fogyasztásra optimalizált, szépítgetik a légellenállást, alacsony profilú gumiabroncs, és kész is a zöld - akarom mondani kék - autó. Ez nagyon is üdvözlendő, hiszen a világ teljes üzemanyag-felhasználását kellene mihamarabb csökkenteni.
Dicséretüke szólva, autógyár létükre mertek arról beszélni, hogy bizony a vezető tudna a legtöbbet megtakarítani. Nem klímázni, nem padlógáz-padlófék vezetni. Sőt, említették, hogy százalékosan igen magas az 5 km-nél rövidebb utak aránya, ami helyett horrible dictu biciklivel vagy gyalog is lehetne menni. Egy nagy autóipari cég sajtótájékoztatója, 2008-ban.
Azt is értem, hogy miért szapulták a többieket, különösen a hibrideket: a hibridek kapnak regadó kedvezményt Magyarországon, de az EU-ban szinte sehol nem támogatják a "csak" takarékos autókat. Gonoszul jegyzem meg, hogy az EU támogatja a takarékos, alacsony CO2 kibocsátású kocsikat, csak nem úgy, ahogy az autógyárak szeretnék, hiszen a gyártók flottára vetített CO2 kibocsátását folyamatosan szorítják lefelé, és a cégek nem bírják teljesíteni a 140 g/km átlagot sem 2008-ra. (lásd táblázat)
Azaz a VW-nek muszáj gyártania a 99 g/km CO2 kibocsátású Polo Bluemotiont, ha a 332 g/km értékű Tuaregből is akar eladni. És még így sem ugorja meg a kötelező értéket.
Aranyos volt, hogy a hibridekről szólva ez előadó megjegyezte, hogy nem érti a hibridek támogatását, hiszen kapható hazánkban olyan hibrid autó, amelynek 200 g/km a CO2 kibocsátása, bezzeg a Polo Bluemotion csak 99 g/km. Én nem védeném a hibrideket, mert ugye nem minden esetben előnyösek, de azért megjegyezném, hogy az a bizonyos 200 g-os autó egy benga nagy SUV, amit vagy a 332 g-os Tuareghez, vagy a Porsche Cayenne kilométerenkénti 329 g-jához kellene viszonyítani. Hamár.
Szóval egyetértünk a VW-val, tessék gyártani alacsony fogyasztású, gazdaságos autókat, mert minden megtakarított deci olaj nyereség, csak ehhez nem kell lehúzni az életképes alternatívákat. Ugyanez a VW az esőerdők irtása ellenére vidáman árulja Brazíliában az autóit úgy, hogy nem csak E85-tel, de tiszta E100-zal is üzemelnek. Örömmel látnánk ezeket Európában is. Esetleg egy VW Polo Ethanol Bluemotiont, ami keveset fogyaszt E85-ből. Úgy legyen.
CSaB · http://www.domain.hu 2008.03.29. 21:19:11
Tommi 2008.03.29. 21:38:56
Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.03.29. 22:00:59
Luighi 2008.03.30. 00:31:23
CSaB · http://www.domain.hu 2008.03.30. 09:52:38
Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.03.30. 10:00:54
The good boy 2008.03.30. 10:05:49
Miért is nem jó a hybrid??? Mert a vw még vagy 2-3 évre van tőle? Miközben a Toyota és a Honda lassan már a 3-ik generációs Priuszt és civic-et fogja addigra bemutatni?
Pl. a Civic hybrid full extrásan 5,5 milliós ára szerintem igen versenyképes, ha azt nézzük, hogy egy dizel alap golfot, vagy Jettát nem adnak ennyiért. Engem inkább a japánok gyöztek meg, nem ez a gyenge német magyarázkodás...
vikoo 2008.03.30. 11:07:02
egy pl. Ford sajtótájékoztatón ugyanezt fogják mondani..
Mindenesetre nekem szimpatikus, hogy nem egyből a mélyvízbe ugranak különféle költséges alternativ megoldásokkal(pl. hibrid hajtáslánccal) stb. hanem a jelenleg használt és bevált dolgokon kezdik a "diétát".
Moodshooter 2008.03.30. 11:07:44
karesz2 2008.03.30. 11:18:48
The good boy 2008.03.30. 12:02:02
Amúgy meg engem nem igazán érdekel az akku cseréje, mivel általában a garancia letelte elött cserélem az autóimat, így túlzottam nem izgat, mennyibe fáj egy hybrid akksi. Az legyen annak a gondja, aki alatt majd 2-300 000 km után meghal...
De ismétlem nekem az a bajom, hogy azok fikáznak (vw gruppe), akik üzemanyagfogyasztás, meg tiszta mód cimszó alatt annyit értek el 2008-ra, hogy leburkolták az autó alját, vékonyabb gumit tettek fel, meg a váltó áttételeit megváltoztatták (na jó, alakitottak a felnin és a hütőmaszkon is). Hurrá! És kérnek érte 1000 € felárat.
GG 2008.03.30. 12:05:44
akarki 2008.03.30. 12:27:37
[] (törölt) 2008.03.30. 12:28:21
viszont nem csak te letezel a vilagon, a tobbiek meg kurvara nem fognak kifizetni 5 evente tobbszazezer forintot. egyebkent szerinted megis mi a faszomat fogunk csinalni autonkent 2-300 kilonyi veszelyes hulladekkal?
lacke1 2008.03.30. 12:28:50
Ja, ja alacsony profilú gumi, meg csökkenő légellenállás, meg egy vastag talpú vezető és máris tovaszáll a megtakarítás.
Nekem lassan 6 éve van a hátsóm alatt egy gázos autó, és csak röhögök a kollégáimon, akik nyavalyognak a benzin meg a dízel üzemanyag drágasága miatt.
Amúgy egy év múlva le fogom cserélni, és a következő autóm is gázossá fogom alakítani.(Mazda 6 2.0)
Mondjuk azt senkit nem foglalkoztat nagyon, hogy a modern hengerenkénti gázos rendszerek csupán 7-10%-val fogyasztanak többet benzines társaiknál, és ez az érték extrém használat mellett sem változik. Lássuk be a komplett hengerenkéntinél az a 250eFt elég gyorsan megtérül.
Én meg csak nyerítek egyet, mikor a munkatársamat kérdezve azt mondja, hogy az ő
Golf v.-je 11-et eszik (1.4 75le) kicsit tempósan autózva, ezzel szemben a haverom 155 LE 2000-es kombi Mondeója autómata váltóval megáll 9,2-ben vegyes használatban, és akkor még simán ráver a majdnem padlón hajtott 1.4-re.
Na kérdem én ha ebbe a Mondeó-ba beletenném a gázt akkor az autó végigröhögné az összes 7l-es benzinest.
Az autógáz olcsó és környezetkímélő, és nemutolsósorban Európában már nagyon régen használják egyes országogkban, pl. volt egy holland ismerősöm aki már 91-ben gázos !!!gyári Fiat UNO-val jött hozzánk, mi meg csak néztünk.......
[] (törölt) 2008.03.30. 12:33:03
ha nincs konkret tapasztalatod az autoval, miert terjesztesz faszsagokat?
tavaly vett az egyik kollegam egy etanolos Ford Forcus-t, eddig az egyetlen problemaja az volt, hogy eleg ritkak az etanolkutak.
szoval ha konkret hibakat tudsz irni, azt mindenki szivesen olvasna, de a hulyesegeidtol kimelj meg.
w a s d 2008.03.30. 12:46:36
"...meg egy vastag talpú vezető és máris tovaszáll a megtakarítás." - Hibrideknél ugyanígy annyi az alacsony fogyasztásnak, ha hajtják (pl. totalcaros Prius- Civic teszt).
The good boy 2008.03.30. 12:51:20
Azért nem ártana utánanézni annak a 2-300 kilós akkunak. mert az bizony kissé könnyebb. Ráadásul szerintem kisebb környezet terhelést jelent mondjuk 200.000. km-ként egy akksi csere, mint az ezen időszak alatt levegőbe pöfögött károsanyag (átlagfogyasztású hasonló teljesitményű és hybrid fogyasztása közötti különbséget figyelembe véve). Ha már csak a fékezési energiát mozgásiba ujrahasznositja, meg a dugóban álláskor a motort leállitja, már akkor jobban jön ki!!! Ez az én nézetem,nem kötelező vele egyetérteni. Én így látom jól, aki a PD TDI-re eskűszik az meg úgy!
A gázositás szerintem is jó megoldás, csak annál ugyanaz lenne a hatása, ha mindenki átállna gázautózásra, mint a bióüzemanyagnál (oriási árfelhajtó hatása lenne, ha nagyon megugrana a gázfogyasztás).
Pár hete volt egy sajtóhír, hogy a Kia kidob egy 65 g/km károsanyag kibocsájtású autót a közeljövőben. Miközben a nagy gyárak a szivükhöz kaptak, hogy úristen ezt hogy lehet, a Kia benyögte, hogy a Picantot csupán gázositva érték el ezt az eredményt. Na erre jelenleg sem a dizel, sem a benzines vagy hybrid technologia jelenleg nem képes!
Charlie Drop 2008.03.30. 13:55:24
1. gázosítás: szvsz sok helyet elfoglal az autó csomagtartójából, ezért vegyek kombit? ráadásul parkolóházakba be sem engednek
2. ameddig max tizenéves autókra van pénze az átlagembereknek, addig ne is csodálkozzunk, hogy nem veszik az ilyen bioautókat
Design 2008.03.30. 13:59:37
Most én is úgy látom hogy az üzemanyagcella lehet a befútó vagy a teljesen elektromos hajtás(persze ahhoz hogy értelme legyen az kéne hogy ne széntüzelésű erőműből nyerjük az elektromos áramot...)
Mindenképp lesz valami irány a zöld autókban addig is. A hálózatról is tölthető hibrid sztem jó lehetne. Esetleg E85-el üzemelő hálózatról is tölthető hibrid hajtás? Sztem igen gazdaságos lenne főleg nagyobb autókban.
Mondjuk ez akár már most is megvalósítható. Veszel egy pár éves, már nem garis priust átalakítod hogy lehessen hálózatról tölteni(ugye ez az USA-ban kicsit egyszerűbb), plusz beépíted az E85 elektronikát. Hurrá. Lehet tényleg környezetkímélően-"gazdaságosan" autózni.
Arról már ne is beszéljünk hogy mi lenne ha bluemotion technológiát(itt a kipufogógáz szűrésre gondolok) is beépítenék egy alapból hibrid-hálózatról is töltős-E85 autóba. Lehet hogy a gyártás és a fogyasztói ára magasabb lenne de mondjuk ezt lehetne adókedvezménnyel kompenzálni(plusz ugye nagyon gazdaságos lenne a fenntartása)
Most hirtelen ennyi.
Soundays 2008.03.30. 14:06:36
Design 2008.03.30. 14:24:54
ottopappa 2008.03.30. 15:25:37
high breed · http://www.caranddriver.com/reviews/hot_lists/car_shopping/green_machines/honda_civic_hybrid_road_te 2008.03.30. 16:21:17
"You'll need to curb some of your speedy habits and learn some new driving skills to achieve their fuel-economy claims.
In a hybrid, the trick is to drive like a grandmother. You have to accelerate away from a stop slowly enough to minimize the role of the gasoline engine and maximize the role of the electric motor. Very simply, hybrids use an electric motor as a supporting source of power that doesn't require gasoline, and that's the whole point. Indeed, a Toyota Prius can pull away from a stop using only its electric motor, although the Civic hybrid shown here cannot.
There are two major reasons why the Civic can't do that. First, it has a weakling 20-hp electric motor, whereas the Prius's makes a robust 67 horses, so it's better able to move almost 3000 pounds off a dime. Second, the Honda's engine and electric motor are sandwiched together and then connected to the transmission, so if one is running, so is the other. The Prius's electric motor and gas engine, on the other hand, are hooked up at separate points to the transmission, and therefore, one power source can be driven while the other is shut off. The Toyota system makes electric-only driving easy and is the primary advantage of that configuration. Honda's hybrid system is more simple and compact and is more easily adaptable than the Toyota system to different vehicles.
Interestingly, although the Civic can't move away from a stop using only the electric motor, Honda says there is one situation where its hybrid can run on just electricity—at about 15 to 20 mph when cruising on a flat surface at a steady speed with a fully charged, or nearly so, battery pack. Since the electric motor and the gas engine rotate inseparably, the Civic must cut off fuel to the engine and use its variable-valve-timing system to close the engine's valves and make it easier for the electric motor to do its job. The Civic's only giveaway that it's running on electricity alone is the digital bar graph that lights up suddenly when juice is being sent to the motor. So it might not have the beans to get the Civic going from a stop, but the 20-hp electric motor does have enough gusto to keep the car moving at low speeds—all by itself, if only briefly. However, it's such a short span of time under such specific and not-often-encountered conditions that the fuel savings are likely minuscule. Honda probably makes the claim to equal those of its major rival hybrid, the Prius."
lacke1 2008.03.30. 16:45:38
Az igaz, hogy a hagyományos tartály valóban sok helyet foglal el a csomagtartóból, viszont egy mondjuk 500l-es csomagtérnél nem mondanám, hogy olyan nagy probléma, illetve arról még nem is írtam, hogy létezik pótkeréktartály, ami teljes mértékben besűllyezthető a pótkerék helyére, így nem véve el helyet a csomagtartóból. A tartály felára igazából minimális, és ha valaki még mindig azt mondja jó jó de a pótkeréktartálynak kisebb a térfogata mint a hagyományos tartálynak, akkor azt kellene mondanom, hogy igaza van, de figyelembe véve a jelenlegi igen sűrű itthoni gázkúthálózatot, azt hiszem ez számomra nem lesz egy elriasztó dolog.
Amúgy épp üti a "népautós" csóka mondanivalóját, hogy a Skoda Dual márkanév alatt, illetve a Ford hasonló technológiával árulja felár ellenében autóit, gyári gázos megoldással.
Ha valakit izgat a pótkerék helye, akkor vegyen defektszettet, manapság úgyis egyre nagyobb divat, csak szettet adni az új autókhoz, vagy mankókereket, ami semmivel sem jobb egy defektjavító szettnél.
Amúgy meg a mai gumikra egyáltalán nem jellemző normál használat mellett a defekt.
w a s d 2008.03.30. 16:57:56
A nagy gyárak? Hyundai- Kia hányadik nagyság szerint autógyártók között? 5.? Az nem elég nagy?:D
@high breed:
Azt írta lacke1, hogy ha nehéz a Polos lába, máris annyi az alacsony fogyasztásnak. Miért, a hibridnél talán nem így van?
Vagy benne van a forgalmijában, hogy úgy szabad csak vezetni, mint ahogy nagyanyáink tennék (ahogy az idézett cikk is írja, hogy csak így érhető el vele nagyon alacsony fogyasztás)?
calamites 2008.03.30. 17:32:58
na és ha 2 esetleg 3 literrel is kevesebbet fogyaszt, amíg nincs kiváltva a kőolaj, addi úgysem változik semmi.
ka 2008.03.30. 17:54:45
Inkább amondó vagyok, elsősorban több pénzt kell keresni, mint amennyit spórolni. És akkor mindegy hogy 300ft a benzin vagy 600.
De ha már csak a spórolás mehet, akkor inkább megspórolom máshol azt a pénzt (fűtök fával gáz helyett, járok biciklivel ha jóidő van, nem mellesleg nem tiprom a gázpedált sose, és nem eszik sokat).
Az ethanolon én is gondolkodom, vicces, hogy általában a 10-14éves japó kombiknál mondjuk egy 2000es dízel annyit eszik mint egy 2000es "benzines"(ethanollal hajtva) (nem literben, hanem ft/kilométerben) és míg a dízellt ha lepadlózom, a füstön kívül nem történik semmi, addig a benzines gyorsít, esetleg némi "élményt" is nyújt. Félek mire újra benzines verdát veszek, állambácsi kiterjeszti adóit az ethanolra
acsa 2008.03.30. 17:56:58
Én vagyok olyan istenverte Übermensch? Vagy elég volt utánanézni a középiskolás fizikát?
Beszéltem pár éve a toyota/lexus hibridek japán atyjával, és legfőbb gondjuk az volt, hogy sajnos még magasabb az össz-CO2 fogyasztása autóiknak, mint egy hasonló dízeles kocsinak. Ti. a gyártásnál sokkal nagyobb az energiaigény (és az ugye részben fosszilis erőművekből jön).
20 éve még egy autóhoz szükséges energia/víz/anyagmennyiség volt szükséges egy PC előállításához, azóta már jobb.
Reméljük, hogy a hibrid is javul.
A hibrid elvnek, jelentem, alapjában véve nincs semmi köze az autó elsődleges energiafogyasztásához. A lényege, hogy visszatáplálja a fékezési energiát. Másodsorban persze kiküszöböli az elsődleges meghajtás rossz üzemállapotait: gyorsulás, hidegüzem, alapjárati klímázás stb.
A VW már a 80-as években is próbálkozott környezetbarátabbá tenni autóit start-stoppal, de általános próbálkozás már a 70-es években volt a gyártóknál.
Az a helyzet, emberek, hogy meg kell várnunk, míg a szokásos műszaki konstrukciók kikopnak az autókból. Mert akkor OLCSÓBB lesz a start-stop-generátor-kuplung készülék, mint a mostani különálló egységek gyártása. Egy hiper-szuper kondenzátort, vagy újgenerációs kis akksit ehhez hozzátéve, megerősítve az indítómotort már civic-féle hibriddé válik az autó.
Rengeteg prototípust fejlesztenek a beszálítók. Drukkoljunk, hogy nem a VW-hoz hasonló szexmániás vezetőségek hülye ötletei uralkodnak el.
ka 2008.03.30. 17:59:00
The good boy 2008.03.30. 18:12:11
T Farkas 1985!
Bocs, rosszul fogalmaztam: a klasszikus értelembe vett nagy (múltú) autógyárakra gondoltam. Tudom, hogy a hyundai-kia a 6. legnagyobb...
T Calamites!
A Hondánál találtam, tudom valszeg marketingduma a nagyrésze, de a hybrid civic 32.000. km-en 1 tonna co2-vel kevesebbet termel, mint a sima motoros (nem számoltam utána,pedig nem lenne nehéz, de most nincs kedvem osztani - szorozni)
Az azért nem olyan csekély. Mondjuk még autónként/100 km.-enként az 1 liter is komoly kőolajmegtakaritás lenne (sok kicsi sokra megy)
De én azt mondom, hogy (szinte) hiába küzdenek az autógyártók a szennyezés vcsökkentésével, amikor a repülők és az hajók sokszorosát bocsájtják ki mint az autók (a tehenekről ne is beszéljünk). Meg amig a világ kőolajkészletének 43 %-át az usa pancsolja el, addig nincs miről beszélni.
Zsoli 2008.03.30. 18:46:39
Saabi 2008.03.30. 19:40:18
Azért a tényeket ismerve, csak a vak nem látja, hogy ennek a környezetvédős dolognak egyetlen értelme a pénzbehajtás!
A gyártóknak jó mert végre el tudják adni az egyre újabb, egyre igénytelenebb egyre olcsóbban összerakott és egyre inkább ipari hulladékra hasonlító új autóikat.
Az én Saab 9000-em pl. ma is bármikor megmérhetően teljesíti az Euro4-es normát (bőven!) !!! Fogyasztása: 6.9/9.3/11.5 (jól látsz!)2.3L Turbo 260Le/440Nm 1600kg (450.000km). Mindez egy 80-as évek közepén fejlesztett (máig is a legfejlettebb) benzin motorvezérlésnek köszönhető. Erről természetesen a GM az új szériákat (9.5, 9.3) '98-tól szépen leállította - sajna ez baromi ritkán hibásodik meg! (nincs pl. légmennyiség mérő, kopogásérzékelő stb. benne), nincsenek hidegindítási, túlmelegedési problémák stb. - és a hagyományos technikákkal szereli. Így újra lehet pengetni a szervízben!
Aztán azt se felejtsük el, hogy mennyit fogyasztanak ezek az új "környezetkímélő" autók. Ma egy 2.3-as benzines meg sem áll 12-13L alatt, de dieselből sem (12.2L/100km 2.2L - opel gyári adat)!!! A lényeg, hogy ne a reklámot, szövegeket, adatlapokat, hanem a tényeket, meg a fogyaszásmérőt nézd!
Miért nem fejlesztik pl. a benzinmotorokat, csak feleannyira, mint a dieseleket? A benzines motorok az elmúlt 20 évben gyakorlatilag semmit nem fejlődtek - ugye a dízelt kevesebbe kerül előállítani! Viszont jóval kevésbé környezetszennyező, felháborító, hogy ezek a szabványok teljesen más normákat használnak a különböző rendszerű motorokra! Tudomásom szerint a CO2-t az élő szervezetek felhasználják - sőt szükségük van rá - , de a koromról, a NO2,NO,NO3 stb. - ról ilyet még nem hallottam. Lehet mondani, hogy az új dieselek szűrői nem engedik (100%-ban) a levegőbe, de mi van a telítődött szűrők elhelyezésével...???
Miért nem szeretnek a benzines autókba turbót rakni, mikor ezzel az egyszerű dologgal kiküszöbölhető a benzinmotor egyetlen hibája: a nyomatékmentesség. Valamint a fogyasztás jelentősen mérséklődik, mert nem kell pörgetni. Gyakorlatilag innentől nem is érdemes a diesellel összehasonlítani!
És a mai autók minősége! Arról senki sem beszél, hogy az egyre gyakrabban cserélendő alkatrészek (és autók) micsoda környezetszennyezés.
Szóval mindíg, ha elolvasol egy bekezdést gondold végig: ez kinek az érdeke?
Még egy apró megjegyzés:
Amíg az etanol nem volt így felkapva én 30-40%-os benzin-etanol keverékkel jártam 30ft/L etanol árral. Ezt az anyagot nagymennyiségben használják szennyvíz fertőtlenítésre, előállítása kb. 20-25ft/L. Gondoltam ez fontos lehet, mert itt valaki 130Ft/L-es előállítási árról beszélt...
Most is tedd fel magadban a kérdést...!
Saabi 2008.03.30. 19:50:39
Ez a károsanyag kibocsájtás mérés külön dieselre, meg külön benzinre, nekem kicsit olyan, mint a "Chevrolet" Aveo töréstesztje. -Ja, nem ment át? -Akkor vigyétek már lejjebb a ponthatárokat! -OK!
Ugye, nehogy a ferdeszeműnek ráfizetéses legyen az üzlet...
mopedautofan 2008.03.30. 20:09:56
Stanci 2008.03.30. 21:26:40
csoki 2008.03.30. 22:46:02
Tom 2008.03.31. 00:18:14
Van egy könyv: Tiltott találmányok címmel. Ebben bemutatják a vízzel üzemeltetett autót és annói feltalálóját és a drámát is persze: autó eltünt, a feltalálót ételmérgezéssel egy étteremben megölték. Lényeg: lenne olcsó megoldás, de üzleti nagyhatalmak ezt nem engedik, mint általában semmit sem. Tehát marad minden (szinte) a régiben. Autózni kell és az élet nem állhat meg.
madogery 2008.03.31. 00:22:15
nagyi 2008.03.31. 00:31:36
nem olyan mélyrehatóan, de az elmúlt időben foglalkoztam a jövő üzemanyagával.
Jelenleg talán a gáz a legüzletképesebb megoldás, mert olcsó és van belőle. Ha jól emlékszek Nat.Geo cikk: USA teljes termő területét bevetve lehetne a jelenlegi felhasználása 14%-át fedezné, innestől ugrott minden bio mítosz számomra. Volt egy röpke kis hír, valami Merdzsó motorról, amely szikragyújtásosból adott fordulatszám fölött öngyulladósra (akár a diesel) váltott, az 1.8-as motornál elképesztően magas teljesítmény és nyomaték (nem emlékszek, talán 200 le fölöttit?) 6 liter alatti fogsztással párosult.
A távoli jövőben el tudnám képzelni, hogy a a kevés kőolajat ésszerűbben használjuk fel radikális motorfejlesztésekkel, így viszont esélyt kaphatnának a bio üzemanyagok is. De mindez csak komoly motorfejlesztések révén.
hgy 2008.03.31. 07:04:27
De az elektromos hajtású autó áramát is meg kell valahol termelni=> és mit csionál az ember? eléget valamit hogy elektromos áram termelődjön...
Sőt ez a helyzet a hidrogénessel is: a hidrogén se röpköd itt a levegőbe csak úgy, meg hogy "hát viz az annyi van mint a f..." Ez oké, de hogy a vizből hidrogén legyen ahhoz elekrtolizis kell az pedig áram!
Kár volt megkapnunk annó Prométheustól a tüzet, most nem lenne ez...De nem is tudom mi lenne visszaülhetnénk a lovaskocsira...
Tóth Ágas 2008.04.01. 00:04:31
tehát: nem etanolra vannak optimalizálva. sokkal többet ki lehet hozni az etanol 109(vagy az E85 105) oktánjából, ha kifejezetten erre optimalizálják a motort. Ezek a motorok alapelvükben nem, "apró" részleteikben viszont különböznének benzines társaiktól.
Ilyen apró részlet pl. az, hogy etanollal akár 1:17-18 kompresszióviszonyt is fent lehet tartani, ami ugye kicsit nagyobb a benzineseknél megszokott 1:10-11-nél.
Egy ilyen kompressziójú Focus bizony sokkal nagyobbat húzna, mint a benzines..
Ehhez viszont több etanolkút kellene, ez ellen viszont sokezer milliárd dollárnyi "érv" szól..
Design 2008.04.02. 17:30:50